Miesystävä sanoo, ettei vielä ole oikea aika mennä naimisiin tai muuttaa edes yhteen, kuulemma "joskus sitten" on oikea aika
Tiedän, pitäisi jo noilla otsikon spekseillä erota. Olen 42, mies 45, yhdessä kolme vuotta. Asutaan erikseen. Mies eronnut 10 vuoden avioliitosta, viikonloppuisä, mulla ei aiempaa avioliittoa eikä lapsia. Kätevä suhde miehelle, oma tila, oma vapaus, mutta kuitenkin saa kivan parisuhteen ja seksiä. Mä haluaisin noiden lisäksi yhteisen kodin ja mielellään myös naimisiin. Yhdessä asuminen olisi jo taloudellisestikin järkevää,hullua maksaa kahdesta asunnosta, samalla rahalla saataisiin parempi jos maksettaisiin puoliksi. Lisäksi mulla on toive ihan oikeaan vakiintuneeseen suhteeseen, mikä mulle tarkoittaa avioliittoa. Mies sanoo aina "no kyllä sitten myöhemmin", "ei ole oikea aika vielä", "mihin sulla on kiire" jne jne.
Ja tosiaan TIEDÄN, ettei fiksu nainen katselisi tuollaista "kattellaan" miestä niinkuin nyt olen tehnyt. Toki rakastan miestä ja olen häneen kiintynyt, siksi ero tuntuu vaikealta mutta myönnän, vaikea erota myös siksi että 40+ vuotiaana tuntuu ahdistavalta sekä jäädä loppuiäkseni yksin tai joutua taas pyörittäämään Tinderiä. Mies on monin tavoin hyvä, hyvännäköinen, hyvät elintavat, kohtelias, vastuullinen,fiksu, älykäs, joten vähempään en enää tyytyisi mutta tuskin samanlaista pakettia enää saisin. Ahdistaa ja siksi varmaan avaudun pikku skumppapäissä tänne tästä.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm... onko ap sulla käynyt mielessä, että kaikkien mielestä saman katon asuminen ei ole hyvä juttu? Tiedän aika monta eronnutta 40+-tyyppiä, jotka ovat vannoneet, että ei enää ikinä saman katon alle eikä enää ikinä naimisiin. Itse kuulun myös heihin (siis jos käy joskus niin, että lautaset menevät jakoon). Parisuhteessa voi paljon paremmin, kun saa säilyttää sen oman kolon, jossa saa olla ilman paineita, odotuksia ja toisen jatkuvaa läsnäoloa. On lupa olla just niin epäsosiaalinen ja omituinen kuin kulloinkin tuntuu.
On käynyt mielessä, että mies ajattelee varmaankin juuri noin. Haluaa omaa tilaa ja aikaa. Sinänsä hassua, koska minä olen myös introvertti ja itsekin haluan omaa tilaa ja aikaa ja annan sitä myös mielelläni toiselle mutta silti en näkisi etteikö se voisi onnistua hyvin myös yhteisessä kodissa.
ap
Onko elämä äitipuolena unelmasi?
Millaista olisi jakaa kotisi ja yksityisyytesi
vieraiden lasten kanssa?
Miten hoitaisitte raha-asiat?
Käytännössä erillisten talouksien pitäminen on mahdotonta kun eletään saman katon alla.
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa kiireesti naimisiin ja saman katon alle, jotta saisi viimein muutoksen siviilisäätyynsä. Vaan kyllä päälle nelikymppisen on vaikea sopeutua yhdessä asumiseen, kun on koko siihenastisen elämänsä asunut yksin. Mies ymmärtää tämän varmasti.
Ja tässä kuviossa on mukana lapset, jotka tuovat isoimman haasteen yhdessä asumiselle.
Kun aikanaan murroikäinen teini paiskoo ovia ja haukkuu ap:n maan rakoon, niin sitten se tulee tänne vinkumaan, kun miehen lapset on niin kamalia.
Ap on viettänyt hiljaiseloa parisuhderintamalla lähes nelikymppiseksi. Nyt miehen viimein saatuaan hän alkaa asettaa suhteelle ehtoja. Miehellä on ollut enemmän vientiä. Jos tämä suhde päättyy, niin en jaksa uskoa, että ap ihan pian löytää uutta miestä. Ap:lle sopisi kokematon ikäisensä peräkammarin poika, jonka kanssa voisi sitten elämän ensimmäisen kerran kokea yhteenmuuton, häät ja ehkä sen eronkin. Olisivat samalla viivalla ja ikäluokkansa kokemuksista vaille jääneinä valmiita harkitsemattomiinkin siirtoihin. Ap tuntuu täysin unohtavan, että kyse on ennen kaikkea miehen lasten elämästä. Ei ole kyse vain miehestä ja naisesta.
Keski-ikäinen mies joka on jo ollut yhden kerran naisissa ja jo yhden perheen perustanut ja kokenut sen perhe-elämän pääsee vapaaksi? Luuletko tosiaan että haluaa heti uuden pallon nilkkaan?
APn on parempi etsiä naimaton sinkkumies joka ei ole koskaan ollut naimisissa ja jolla ei ole perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa kiireesti naimisiin ja saman katon alle, jotta saisi viimein muutoksen siviilisäätyynsä. Vaan kyllä päälle nelikymppisen on vaikea sopeutua yhdessä asumiseen, kun on koko siihenastisen elämänsä asunut yksin. Mies ymmärtää tämän varmasti.
Ja tässä kuviossa on mukana lapset, jotka tuovat isoimman haasteen yhdessä asumiselle.
Kun aikanaan murroikäinen teini paiskoo ovia ja haukkuu ap:n maan rakoon, niin sitten se tulee tänne vinkumaan, kun miehen lapset on niin kamalia.
Ja kun lapset kasvavat, niin introvertti ap joutuu jakamaan kotinsa kokonaisten teinilaumojen kanssa.
Musiikki pauhaa ja härvelit soi😵😳.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit että mies on vkl-isä. Se tuo omat mutkansa suhteeseen. Voi olla että sinä olisit valmis vkl-äitipuoleksi, mutta isä ei halua lapsilleen äitipuolta. Voi olla että pelkää lasten reagoivan hankalasti, että niitten elämä menee jotenkin sekaisin, että ne ei tule " kotiinsa" kun siellä on vieras nainen.
Ihan ymmärrettävää ja uskottavaa pohdintaa, mutta jännä kyllä mies ei ole tästä koskaan puhunut. Luulisi, että saisi suunsa auki. Senkin takia tilanne vaivaa, kun mies ei ole koskaan esittänyt mitään järkevää syytä siihen, miksi yhteenmuutto ei nyt ole hänen mielestään oikea-aikaista.
ap
Jos miehellä on lapsia, se voi muuttua yllättäen vkl-isästä yh-isäksi, jos ex-vaimo sattuu kuolemaan.
Houkutteleeko?
Vierailija kirjoitti:
JSSAP! Olet kumminkin sen ikäinen, että lapsia et tule enää saamaan, joten mikään pakko ei ole suhteessa kärvistellä tai etsiä mahdollisimman nopeasti uutta. Mies ei ota sinua vakavasti vaan haluaa poimia rusinat pullasta, eli säilyttää vapautensa mutta samalla pitää jotain joka välittää (ja antaa pesää). Jätä mies ja etsi rauhassa uutta. Onhan noita tarinoita, missä se sielunkumppani on tavattu vanhainkodissa.
Äläs nyt! Vielä ap voisi vauvankin saada aktiivisella toiminnalla. Minäkin sain viimeiseni 42 v. Kyllä jos kierto on säännöllinen eikä kovin lyhentynyt, niin muutama kunnollinen munasolu vuodessa vielä irtoaa.
Lähinnä tosta apn tilanteesta tulee mieleen, että tossahan ap olisi haluamassa uusioperhesysteemiin, mikä suoraansanottuna ei sovi kaikille, varsinkaan sellaiselle, jolle ikää on jo kertynyt eikä ole saanut omia lapsia. Eli kuten ap on. Tämä johtuu siitä, että on tottunut koko aikuisikänsä asumaan rauhallisesti omassa (ja puolisonsa) rauhassa, eikä ole tarvinnut huomioida lapsia. Lapsettoman on hankalaa ymmärtää lapsellisen ihmisen lapsiinsa käyttämää aikaa ja vaivaa. Esim. illat kuluvat lasten iltatoimien parissa joka ilta, ei siinä käperrellä rauhassa viinilasin tai teemukin kanssa sohvalla takkatulen loimutessa.
Apn olisi pitänyt nostaa die Katze pöydälle jo 2 v sitten, toki vieläkään ei ole myöhäistä 🙃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen että pitääkö mies sinua vain varalla ja sitten kun löytää ns. paremman niin vaihtaa lennosta?
No ihan samaa minäkin mietin ja olen tätä mieheltä suoraan kysynytkin erinäisten riitojen yhteydessä. Riidat tulleet siis siitä, kun olemme keskustelleet minun aloitteestani yhteenmuutosta ja miehen asenteesta avioitumista kohtaan.
ap
No ei kyllä hyvältä kuulosta jos yhteenmuuttamisesta keskusteleminen kehittyy riitelyksi.
Mies ei halua sun kanssa yhteistä kotia.
Ja se on outoa, koska on paljon ihmisiä, jotka eivät kelpuuttaisi muiden lapsia omaan kotiinsa.
Jos miehen ero ja edellinen suhde on ollut riitaisa, niin se ei kerro miehestä hyvää.
Pitäisin pikemminkin outona, jos perheenisä sotkisi vielä lapsensakin keski-ikäisen ikisinkkunaisen epärealistisiin unelmiin naimisiinmenosta ja uusioperheestä.
Minun mielestäni mies päinvastoin kuulostaa järkevältä ja vastuuntuntoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen mies joka on jo ollut yhden kerran naisissa ja jo yhden perheen perustanut ja kokenut sen perhe-elämän pääsee vapaaksi? Luuletko tosiaan että haluaa heti uuden pallon nilkkaan?
APn on parempi etsiä naimaton sinkkumies joka ei ole koskaan ollut naimisissa ja jolla ei ole perhettä.
Itse asiassa TODELLA moni mies tekee uuden perheen uuden naisen kanssa ensimäisen karahdettua karille. Heittämällä tiedän 4 miestä, ikäluokissa 37-47v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit että mies on vkl-isä. Se tuo omat mutkansa suhteeseen. Voi olla että sinä olisit valmis vkl-äitipuoleksi, mutta isä ei halua lapsilleen äitipuolta. Voi olla että pelkää lasten reagoivan hankalasti, että niitten elämä menee jotenkin sekaisin, että ne ei tule " kotiinsa" kun siellä on vieras nainen.
Ihan ymmärrettävää ja uskottavaa pohdintaa, mutta jännä kyllä mies ei ole tästä koskaan puhunut. Luulisi, että saisi suunsa auki. Senkin takia tilanne vaivaa, kun mies ei ole koskaan esittänyt mitään järkevää syytä siihen, miksi yhteenmuutto ei nyt ole hänen mielestään oikea-aikaista.
ap
Jos miehellä on lapsia, se voi muuttua yllättäen vkl-isästä yh-isäksi, jos ex-vaimo sattuu kuolemaan.
Houkutteleeko?
Tai kun lapset kasvavat ja haluavat muuttaa isänsä luokse asumaan.
Tilanne on kuten se näyttää. Olet tulkinnut tilanteen ihan oikein. Minulla oli myös tällainen katsellaan-mies, onneksi olin parikymppinen vielä niin ehdin perustaa perheen ja löytää sellaisen miehen joka ihan oikeasti haluaa minut. 8-9 vuotta vatvottiin, tuli selityksiä oman tilan tarvitsemisesta. Kun lopulta kyllästyin, meni siitä maks. 3 kuukautta kun löytyi niin ihku nainen että muutti tämän luo samantien. Pari vuotta niin lapsikin oli jo tehty.
Jos mies haluaa, hän tekee. Mies ei tässä selvästikään halua. Epämääräiset lupaukset tulevasta on luriteltu eron välttämiseksi. Ymmärrän sinua ap, minäkin pelkäsin etten enää löydä noin "hyvää" miestä, löysinkin sitten paremman kun otin riskin. Nykyinen mies halusi heti elmän yhdessä, joten tuntuihan se ihan erilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa TODELLA moni mies tekee uuden perheen uuden naisen kanssa ensimäisen karahdettua karille. Heittämällä tiedän 4 miestä, ikäluokissa 37-47v
Läheisriippuvaiset, yksinäisyyttä pelkäävät ja taloudenhoitajaa vailla olevat ressukkamiehet. Ap:n miesystävä ei kuulosta tällaiselta.
Saat sen mistä luovut. Löysää vähän. Keksi muita menoja kun mies soittelee. Kohta olet haluttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tosiaan vain näppärä pano jolta saa silloin kun haluaa. Jos olisitte 10+ vee nuorempia tai vaihtoehtoisesti ”olleet yhdessä” vasta kuukausia, ei vuosia, niin sitten sanoisin että mitä hätäilet ja hoppuilet.
Mutta olette yli 40v ja olleet yhdessä 3v. Unohda koko juttu. Joko hyväksyt että olette randomisti yhdessä ja avoimessa suhteessa tai sitten eroatte. Mies nimittäin takuuvarmasti tapaa ja panee myös muitakin.
No aika pitkälle viety johtopäätös toi, että panee satavarmasti muita. Tähän en nyt kuitenkaan ensisijaisesti usko. Koen kyllä olevani mielelle rakastettu ja tärkeä, mutta mahdollisesti oma elämä ja oman tilan kaipuu on hänelle kaikista rakkainta. Vähän kuten nuoruuteni suosikkisarjassa Sex and the Cityssä Samantha totesi yhdelle rakastamalleen miehelle; I love you, but I love me more.
ap
Ellei käy duunaamassa muita niin haluaa kuitenkin pitää vaihtoehdot auki? Ehkäpä haaveilee kolmikymppisesetä ja lapsista ja pitää kuitenkin Sinua pomminvarmana, olethan jo keskustellut suhteen vakinaistamisesta?
Hänellä ei kuitenkaan ole oikeutta vastia sinultanihan 100% sitoutumista, haluaisitkonitsekin katsella muita vaihtoehtoja? Ja kannattaako joka kerta olla käytettävissä kun miehelle juolahtaa mieleen että tänään olis taas kiva? En nyt yleensä tykkää peleistä parisuhteessa mutta olisiko ripaus salaperäisyyttä ja vaikeaa tavoitettavuutta paiakallaan vaikka et tapailisikaan ketään muuta?
Vierailija kirjoitti:
Mun serkku olivst asemassa. Hän oli jo saanut tuomion ei voi saada lapsia ilman apua.
Vuoden seurustelun jälkeen tuli yllättäen raskaaksi.
Serkku aikoi jatkaa erillään asumista, kunnes jäi äitiyslomalle.
Siinä vaiheessa mies tajusi ei halua, että hänen lapset asuvat eri osoitteissa.Saivat vielä toisen vauvan ja nyt elämä on seesteistä.
Mies on sanonut tuskin olisi muuttanut yhteen ilman vauvaa.
On aivan eri asia muuttaa yhteen, perustaa perhe ja kasvattaa lapset yhteisessä kodissa, kuin muuttaa yhteen, koska joku vanhapiikatäti haluaa kokea naimisiin menon.
Erityisesti, kun pakettiin kuuluu jo lapsia, joiden etu menee vanhapiikatädin edun edelle. Ja jollei menisi, niin mies ei edes olisi tavoittelemisen arvoinen.
Nauti elämästä ja lopeta toi ruinaaminen..miksi naisilla on pakottava tarve mennä naimisiin?itse olen nainen myös ja eronnut. En enään halua naimisiin,meillä on hyvä suhde ilma papin aamenta..asutaan omissa kodeissa ja kaikki on hyvin. Yhdessä jo 10 vuotta
Totuus on kuitenkin se, että moni mies haluaa muuttaa yhteen. Ja on ihan tavallista, että lapsia on kahdesta suhteesta. Sekin on ihan inhimillinen toive, että ap haluaa vakiintua ja sitoutua kunnolla suhteeseen. Omalla kohdallani, vaikka takana on kariutunut avioliitto, olisin valmis vielä jakamaan loppuelämän toisen ihmisen kanssa (myös hänen mahdollisten lapsien).
En osaa antaa hyviä neuvoja. On selvää, että toiveenne eivät kohtaa nykytilanteessa toisiaan. Ketään ei voi pakottaa, joten pallo on sinulla, kuinka kauan jaksat odottaa. Onko haave yhteenmuutosta tärkeä vai voisiko suhde olla hyvä nykyisellään?
Tuo on win-win-situation. Joko nainen saa sen mitä miehen kanssa haluaa, tai on vapaa etsimään sellaisen suhteen muualta. Ihmettelen miten paljon porukka pelkää suoraan sen sanomista mihin itse on halukas, ja mitä itse vaatii/odottaa suhteelta. Tuossa jo mies roikottaa naista, pitäisikö naisen vielä siihen päälle roikotella itseään?
Sen voi saada mitä pyytää, harvoin enempää.