Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surullinen olo ystävien käytöksestä, miten toimisit?

Vierailija
01.05.2021 |

Ollaan kolme hieman alle nelikymppistä ystävystä, ihan aikuisia siis. Olemme olleet pitkään ystäviä ja eri elämäntilanteita ollaan koettu, välimatkat ovat väliin olleet pitkiä, mutta ystävyys ja arvot ovat vuosien mittaan pysyneet. Paitsi ehkä nyt.
Toinen ystävistäni tekee uraa kansainvälisessä bisneksessä ja hän lähetetään vähän väliä ulkomaille eri tehtäviin, mutta kutsuttiin Suomeen nyt korona-aikana. Hän muutti aivan toisen ystäväni naapuriin. Tällä toisella ystävällä ja minulla on perheet, ulkomailla työskentelevä seurustelee, mutta asuu yksin ja on ollut yksinäinen etätöissä ja muutenkin.
Nyt korona ja näiden kahden ystävän läheinen sijainti ovat muuttaneet ystävyyden dynamiikkaan. Yksinkertaisesti sanottuna, nämä kaksi ystävää toteuttavat kaikki ne mukavat suunnitelmat, jotka minulla oli tuon toisen perheellisen ystävän kanssa, kun kolmas asuu ulkomailla. He ovat vähän väliä retkillä, tapaavat toistensa luona juhlien merkeissä jne. Minulle ei mainita asiasta (ei tietenkään tarvitsekaan), mutta syvällä jossain kirpaisee, kun saan kuvia heistä yhdessä ja etenkin jos kyseessä on ollut kohde, jonne olen halunnut mennä, eikä minua ole pyydetty mukaan. Nämä kaksi myös käyvät viikottain lenkillä, joten olen vähän pudonnut kuulumisista, eikä kumpikaan soittele minulle. Joskus huomaan Facebookissa, että he ovat samassa paikassa...
Olemme olleet tosi läheisiä, mutta nyt tuntuu, kuin eläisin ulkoavaruudessa. Ilman muuta he saavat tehdä mitä haluavat, ja minulle se ei kuulu eikä kukaan ole kenellekään mitään velkaa, mutta silti tuntuu pahalta... Olen ystävällisesti vastaillut viesteihin heidän yhteisiltä retkiltään, toivotellut mukavat juhlat ym. mutta fiilis on vähän poissa eikä huvita olla aktiivinen ihan samoin kuin ennen. Miten toimisitte tässä tilanteessani?

Kommentit (210)

Vierailija
161/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap älä välitä! Me asutaan Helsingissä pienellä alueella. Minun ”hyvä” kaverini valehteli meille että eivät pysty tavata, ja ovat viettäneet vappua 50m päässä meidän pihasta skumppaa juoden toisten naapureiden kanssa, mutta me emme mahtuneet mukaan🤣

Me lähinnä naureskellaan heille, eikä aiota ikinä enää kutsua heitä mihinkään😂 Pidetään aivan pelleinä. Itse en kehtaisi. Kuulostaa samanlaiselta kiusaamiselta, kuin kaveriesi touhut. Paljonko kavereillasi on ikää?

Joo, ja tälläisten vanhempien lapset jatkaa sitten päiväkotiin ja kouluun kiusaamaan.

”Tänään juodaan Virtasten kanssa skumppaa, mutta ei kerrota Mäkisille että ollaankin ihan tässä samassa pihassa vaan, mutta tällä kertaa ei tervehditä ja eivät mahdu seuraan nääs” kun meillä on oikeus!!

Lapsillehan tämä heidän lanseeraama malli siirtyy. Rukoilen ja syvästi toivon, ettei ihana lapsemme päädy tälläisten aikuisten kiusaajien ja ulkopuolellejättäjien lapsen kaveriksi, ikinä...

Meilläkin on tämmöinen kaveri, joka amerikkalaiseen tyyliin puhui miten ihania perheemme on, ja miten matkustelemme yhdessä sinne ja tänne ja mökkeilemme yms.

Sitten aloimme ihmetellä kun meitä ei kertaakaan kutsuttu heille päin kylään. Ajattelimme hyvää heistä, että no koska on korona!

Kuitenkin, muita ihmisiä heille kutsuttiin🧐 Ihan Ruotsista asti, jossa korona oikein pahana...

Sitten aloimme ihmetelllä kun ulkotapaamisilla, jota järjestävät joka kulmassa ja paikassa, on tyyliin ystävistä kavereihin ja koko naapurustoon olleet nyt kevään aikana aivan kaikki muut, paitsi tämä meidän ”ihana” perhe, johon he niin halusivat tutustua...

- Heille se oli vain puhetta

- He eivät oikeasti halua tutustua tai löydä aikaa meille

- Syytä en voi arvailla, emme ole tehneet heille mitään

- Otamme etäisyyttä, ja pidämme heitä vain samalla paikalla asuvina tuttuina, ei sydänystävinä, tai perheystävinä millään lailla.

Voimia Ap

Vierailija
162/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi kuulla tämän tarinan jatko sitten joskus myöhemmin. Tulethan ap kertomaan miten kävi, kun aikaa on kulunut :) Asia koskettaa minua todella koska olen ollut samassa tilanteessa joskus. Me emme ole enää kavereita koska otin etäisyyttä eikä kaveri koskaan kysellyt perääni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se sinkku on aloitteentekijä ja laittaa niitä kuvia sulle. Se on tässä pahis. MUTTA myös sun se toinen kaveri on, koska hän lähtee tähän ihan täysin mukaan. He toimivat todella töykeästi, ja sinä olet ihan liian kiltti. En enää vastaisi noihin viesteihin. Luultavasti kun et vastaa, tuo sinkku alkaa ilkeilemään sillä tavalla että kysyy muka huolestuneena "et kai loukkaantunut???" ja siihen sun muka pitäisi vastata hymyillen että" en tietenkään :)". ÄLÄ mene siihen peliin mukaan.

Jätä MOLEMMAT omaan arvoonsa. Kuinka kaverisi kehtaa tehdä noin että tekee teidän suunnitelmat sinkun kanssa, ja sitten palaa häntä koipien välissä sun luo kun kaveri on palannut ulkomaille? ÄLÄ OLE VARAKAVERI.[/

Laita äänettömälle se koko typerä ryhmä. Lopeta sen käyttö. Jos kyselevät, sano että on niin monia ryhmiä, jotka piipittää tyhjänpäiväisiä asioita.

Ota etäisyyttä. Tee tulevan kesän ja esim juhannuksen suunnitelmat täysin ilman näitä kahta.

Jos he pyytää johonkin, älä ehdi. Sano ei.

Vierailija
164/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, ap. Tuollainen hylkääminen tuntuu pahalta. Vielä viheliäisempää on se, että tämä kaksikko kehtaa alleviivata omia menojaan sinulle teidän kolmen ryhmässä.

Vaikea uskoa, että ystävyydestä mennään yhtäkkiä noin äärilaitaan. Voiko olla, että he ehkä ajattelevat pitävänsä sinut jotenkin mukana porukassa laittamalla näitä kuvia? Siis että ajatus on jotenkin se, että et voi tulla/pääse mukaan, joten kuva on tyhjää parempi?

Jos tästä ei voi olla kyse, niin sanoisin, että oppi on tässä: et ole niille niin hyvä ystävä kuin kuvittelit olevasi. Ystävyys ei siis ole ihan vastavuoroista. Jos näin on, anna olla.

Nämä ystävät eivät ole ikinä kiusanneet, joten siksi kuvat voivat olla myös "tyhjää parempi". Se ei vain oikein toimi, kun nämä ystävät vaihtavat kuulumiset joka viikko keskenään ja tapaavat juhlapäivinä ilman, että minua on edes yritetty saada mukaan. Minulla on ollut tapana soitella toisen ystävän kanssa, mutten halua aina olla aktiivisempi osapuoli. Ap

Oletko antanut heidän jotenkin ymmärtää, että nyt pandemian vuoksi ei pitäisi/ et halua tavata? Noudatatko hyvin tarkkaan kaikkia suosituksia? Kuulutko riskiryhmään ja jos kuulut, oletko jo saanut rokotteen? Pelkäätkö saavasi koronavirustartunnan?  Jos tilanne on kerran muuttunut vasta nyt pandemian aikana, onko mahdollista, että he olettavat, että sinä et edes haluaisi mukaan? Tai voiko olla mahdollista, että perheellinen ystäväsi tapaa mieluummin etätöissä olevaa sinkkuystävää, koska tämä on pystynyt paremmin olemaan eristäytyneenä? Mulla on hyvä ystävä, joka ei ole viime kesän jälkeen tavannut muita ystäviään kuin mua ja tämä ihan siksi, että teen etätöitä enkä oikein käy missäään muuallakaan. Olen siis koronan suhteen "turvallista seuraa".

Nosta kissa pöydälle ja kysy. Kyseessähän voi olla ihan väärinkäsityskin. 

Tätä mietin. En ole riskiryhmää ja meillä kaikilla on samat näkemykset siitä, että toimitaan ohjeiden mukaan. Toki lapset voivat tuoda tartunnan mukanaan. Nämä kaksi ovat pitäneet juhlat myös sisällä, vaikka muuten ovat olleet tiukasti ulkotapaamisten kannalta. Mieleeni tuli, että ehkä kömmähdys on käynyt siinä, ettei olla kommunikoitu koronatilanteesta. Minulle on ok jos sanotaan suoraan, että tässä tilanteessa ei voida perheellistä tavata. Silti minuun voisi pitää yhteyttä muutenkin. Olen itse ollut aktiivinen, mutta nyt ovat fiilikset laskussa. Ap

Onko sulla AP lapset koulussa/eskarissa/päikyssä? Ja sillä toisella perheellisellä lapset vielä pieniä ja kotona? Mä en ole tavannut mun kavereita joilla lapset päikyssä tai koulussa koska sieltä voi tulla Korona. Jos lapset kotona äidin kanssa niin se on tietysti ok. t. etätöissä oleva

Vierailija
165/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurella todennäköisyydellä ainakin toinen ystävistäsi lukee tätä ketjua. Olettaen, että kirjoituksesi on totta. En usko, että kukaan oikeasti kirjoittaisi tänne näin yksityiskohtaista ja tunnistettavaa tietoa. Ainakaan, jos edes jonkinlaisella ymmärryksellä varustettu.

Vierailija
166/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen ystävyydet ovat välillä vaikeita. Itse olen kokenut molemmat puolet, sekä sen mukana olevan osapuolen että ulkopuolelle jätetyn osan, samassa porukassa.

Tahallaan emme jättäneet kolmatta ulkopuolelle, aikataulut vain olivat eriävät ja hänellä oli enemmän muita menoja, niinpä päädyimme näkemään useammin vain kahdestaan enää kyselemättä. Edelleen kuitenkin aina silloin tällöin näimme myös kolmestaan.

Yhteen aikaan taas näillä kahdella ystävällä oli samanlaiset elämäntilanteet ja he alkoivat näkemään keskenään, eivätkä aina kutsuneet minua mukaan. Se tuntui pahalta, mutta toisaalta jäin itse mielummin suosiolla tapaamisten ulkopuolelle, koska koin olevani "yksin porukassa" kun näimme kolmestaan ja he juttelivat keskenään heille yhteisiä juttuja.

Meillä aika auttoi, elämäntilanteet ovat vuosien aikana muuttuneet lisää ja olemme edelleen ystäviä.

Vierailija
167/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurella todennäköisyydellä ainakin toinen ystävistäsi lukee tätä ketjua. Olettaen, että kirjoituksesi on totta. En usko, että kukaan oikeasti kirjoittaisi tänne näin yksityiskohtaista ja tunnistettavaa tietoa. Ainakaan, jos edes jonkinlaisella ymmärryksellä varustettu.

Tämä!

Vierailija
168/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurella todennäköisyydellä😂

No mitä väliä? Hänhän saisi ahaa-elämyksenä tietää miten epäkohtelias on miten tympeää on, kun aikuiset ihmiset jättävät toisiaan ulkopuolelle.

Vierailija
169/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, ap. Tuollainen hylkääminen tuntuu pahalta. Vielä viheliäisempää on se, että tämä kaksikko kehtaa alleviivata omia menojaan sinulle teidän kolmen ryhmässä.

Vaikea uskoa, että ystävyydestä mennään yhtäkkiä noin äärilaitaan. Voiko olla, että he ehkä ajattelevat pitävänsä sinut jotenkin mukana porukassa laittamalla näitä kuvia? Siis että ajatus on jotenkin se, että et voi tulla/pääse mukaan, joten kuva on tyhjää parempi?

Jos tästä ei voi olla kyse, niin sanoisin, että oppi on tässä: et ole niille niin hyvä ystävä kuin kuvittelit olevasi. Ystävyys ei siis ole ihan vastavuoroista. Jos näin on, anna olla.

Nämä ystävät eivät ole ikinä kiusanneet, joten siksi kuvat voivat olla myös "tyhjää parempi". Se ei vain oikein toimi, kun nämä ystävät vaihtavat kuulumiset joka viikko keskenään ja tapaavat juhlapäivinä ilman, että minua on edes yritetty saada mukaan. Minulla on ollut tapana soitella toisen ystävän kanssa, mutten halua aina olla aktiivisempi osapuoli. Ap

Oletko antanut heidän jotenkin ymmärtää, että nyt pandemian vuoksi ei pitäisi/ et halua tavata? Noudatatko hyvin tarkkaan kaikkia suosituksia? Kuulutko riskiryhmään ja jos kuulut, oletko jo saanut rokotteen? Pelkäätkö saavasi koronavirustartunnan?  Jos tilanne on kerran muuttunut vasta nyt pandemian aikana, onko mahdollista, että he olettavat, että sinä et edes haluaisi mukaan? Tai voiko olla mahdollista, että perheellinen ystäväsi tapaa mieluummin etätöissä olevaa sinkkuystävää, koska tämä on pystynyt paremmin olemaan eristäytyneenä? Mulla on hyvä ystävä, joka ei ole viime kesän jälkeen tavannut muita ystäviään kuin mua ja tämä ihan siksi, että teen etätöitä enkä oikein käy missäään muuallakaan. Olen siis koronan suhteen "turvallista seuraa".

Nosta kissa pöydälle ja kysy. Kyseessähän voi olla ihan väärinkäsityskin. 

Tätä mietin. En ole riskiryhmää ja meillä kaikilla on samat näkemykset siitä, että toimitaan ohjeiden mukaan. Toki lapset voivat tuoda tartunnan mukanaan. Nämä kaksi ovat pitäneet juhlat myös sisällä, vaikka muuten ovat olleet tiukasti ulkotapaamisten kannalta. Mieleeni tuli, että ehkä kömmähdys on käynyt siinä, ettei olla kommunikoitu koronatilanteesta. Minulle on ok jos sanotaan suoraan, että tässä tilanteessa ei voida perheellistä tavata. Silti minuun voisi pitää yhteyttä muutenkin. Olen itse ollut aktiivinen, mutta nyt ovat fiilikset laskussa. Ap

Onko sulla AP lapset koulussa/eskarissa/päikyssä? Ja sillä toisella perheellisellä lapset vielä pieniä ja kotona? Mä en ole tavannut mun kavereita joilla lapset päikyssä tai koulussa koska sieltä voi tulla Korona. Jos lapset kotona äidin kanssa niin se on tietysti ok. t. etätöissä oleva

Tuo on hyvä kysymys. En minäkään tapaa nyt ihmisiä, joilla on lapsia koulussa lähiopetuksessa tai päiväkodissa. Koronavirus leviää siellä, missä sen on mahdollista levitä. Mitä enemmän on rajoitettu mahdollisuutta levitä aikuisten keskuudessa, sitä enemmän virus leviää nyt lasten keskuudessa. 

t. Toinen etätyöläinen

Vierailija
170/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli mieleen, että pitikö perheellinen ystäväsi sinkkuystävääsi tiiviimmin yhteyttä silloin, kun tämä asui ulkomailla? Ja sen vuoksi he ovatkin nyt läheisempiä keskenään kuin sinä tämän sinkkuystäväsi kanssa? Jos sinun ja perheellisen ystäväsi välillä on ollut merkittävä ero yhteydenpidossa tähän kolmanteen, hän saattaa ajatella, että hän ei olekaan sulle yhtä tärkeä ystävä kuin on perheelliselle ystävällesi. 

Mitä tulee vapun viettoon.... olitko siis kertonut, ettei sulla ollut mitään vappusuunnitelmia? He olivat siis tietoisia, että olisit halunnut viettää vappua heidän kanssaan? Vietitkö viime vapun tai ehdotitko viime vappuna jotain yhteistä? Kerroit, että pandemia on muuttanut asioita, mutta et kertonut, millä tavalla. 

On paljon asioita, joita et ole kertonut, joten me muut heitämme vain arvauksia. Itse olisin voinut viettää vapun yhdessä sellaisen porukan kanssa, joista jokainen on pari viikkoa ennen vappua pystynyt olemaan kohtuullisen eristyksissä  muista ihmisistä. Millaista työtä sinä ja puolisosi teette? Ja millaista tämä perheellinen ystäväsi ja hänen puolisonsa? Älä siis vastaa mulle vaan mieti asiaa. Viettikö perheellinen ystäväsi vappua kahdestaan tämän sinkkuystävän kanssa vai oliko hänen perheensäkin mukana? Jos perhe oli mukana, olisiko sinun kutsumisesi mukaan ylittänyt suosituksen korkeintaan 6 henkilön tapaamisista? Varmasti olisi ylittänyt ainakin siinä tapauksessa, että sinäkin olisit ottanut puolisosi ja lapsesi mukaan. Eli vaikka teillä perheellisillä olisi kummallakin vain yksi lapsi, kahdesta perheestä olisi tullut jo se 6 eikä sinkkuystävä olisi mahtunut enää mukaan. 

Minustakin on hyvä tosiaan myös itse miettiä miten on viestinnyt tilannettaan ulospäin.

Ap on kertonut koronan vaikuttaneen asiaan, mutta ei avaa asiaa enempää. Esimerkiksi kaveripiiristäni jotkut ovat menneet tähän ”nyt ei voi tehdä ja nähdä” -koronasuojaan ja ”olen riskiryhmää” ja paheksuvaan sävyyn puhuvat niistä, jotka tapaavat muita ihmisiä, käyvät ulkona syömässä ja matkustavat. Ja se on aivan ok ja fiksua ja jokainen saa tehdä näin.

Mutta. Jos minä suunnittelen jotain kaveritekemistä, niin kysyn vain heitä, joille tiedän tapaamisen pienellä porukalla ja lähtemisen koronan aikanakin olevan ok. En mitenkään salaa asiaa, mutta mielummin mennään kaikki niin, ettei asiasta pidetä isoa melua ettei kenenkään tarvitse loukkaantua asiasta eikä kenenkään tarvitse sitä selän takana paheksua, että Sirkku, Mirkku ja Maikku olivat yhdessä pelaamassa frisbeegolfia ja ei paljoo korona pelota.

Siinä samalla tulee näiden kavereiden kanssa sovittua seuraavia pelejä ja tiedätkö sen uuden koirapuiston - huomenna vois mennä yhdessä koirien kanssa sinne jne.

Tämä nyt vain yksi näkökanta.

Vähän sama fiilis tulee joku painottaa koko ajan miten on kiirettä ja raskasta elämässä ja ei jaksa eikä ehdi missään välissä palautua. Yksinkertainen tunnin tapaaminen tai pelaaminen pitää sopia kolmen viikon tai puolentoista kuukauden päähän ja sitten ei siltäkään jaksa ”kun on ollut töissä nyt niin raskasta ja pitää rauhoittaa tilanne”.

En enää kysele tällaisia mihinkään mukaan. Elämä on liian lyhyt tällaisten ihmisten odotteluun ja heidän kalenteristaan sopivan päivän löytymiseen, että koskahan sitä ja sopisko joku toinen päivä puolentoista kuukauden päästä. Kysyn niitä, jotka lähtevät. Jahkailijat saavat somesta sitten katsoa ja ihmetellä miten eivät taaskaan ole mukana ja ei edes kysytty.

Vierailija
171/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap älä välitä! Me asutaan Helsingissä pienellä alueella. Minun ”hyvä” kaverini valehteli meille että eivät pysty tavata, ja ovat viettäneet vappua 50m päässä meidän pihasta skumppaa juoden toisten naapureiden kanssa, mutta me emme mahtuneet mukaan🤣

Me lähinnä naureskellaan heille, eikä aiota ikinä enää kutsua heitä mihinkään😂 Pidetään aivan pelleinä. Itse en kehtaisi. Kuulostaa samanlaiselta kiusaamiselta, kuin kaveriesi touhut. Paljonko kavereillasi on ikää?

Joo, ja tälläisten vanhempien lapset jatkaa sitten päiväkotiin ja kouluun kiusaamaan.

”Tänään juodaan Virtasten kanssa skumppaa, mutta ei kerrota Mäkisille että ollaankin ihan tässä samassa pihassa vaan, mutta tällä kertaa ei tervehditä ja eivät mahdu seuraan nääs” kun meillä on oikeus!!

Lapsillehan tämä heidän lanseeraama malli siirtyy. Rukoilen ja syvästi toivon, ettei ihana lapsemme päädy tälläisten aikuisten kiusaajien ja ulkopuolellejättäjien lapsen kaveriksi, ikinä...

Meilläkin on tämmöinen kaveri, joka amerikkalaiseen tyyliin puhui miten ihania perheemme on, ja miten matkustelemme yhdessä sinne ja tänne ja mökkeilemme yms.

Sitten aloimme ihmetellä kun meitä ei kertaakaan kutsuttu heille päin kylään. Ajattelimme hyvää heistä, että no koska on korona!

Kuitenkin, muita ihmisiä heille kutsuttiin🧐 Ihan Ruotsista asti, jossa korona oikein pahana...

Sitten aloimme ihmetelllä kun ulkotapaamisilla, jota järjestävät joka kulmassa ja paikassa, on tyyliin ystävistä kavereihin ja koko naapurustoon olleet nyt kevään aikana aivan kaikki muut, paitsi tämä meidän ”ihana” perhe, johon he niin halusivat tutustua...

- Otamme etäisyyttä, ja pidämme heitä vain samalla paikalla asuvina tuttuina, ei sydänystävinä, tai perheystävinä millään lailla.

Voimia Ap

Ja sitten jotkut suomalaiset valittavat, miksi suomalaiset eivät voisi olla kuten amerikkalaiset. Mä joudun olemaan työni puolesta paljon tekemisissä amerikkalaisten kanssa ja sen vuoksi ymmärrän, että eihän ne "kun tulette Orlandoon, tulkaa käymään meillä" -jutut tarkoita yhtään mitään. Se on vaan sitä small talkia. En todellakaan kaipaa samanlaista Suomeenkin.

Vierailija
172/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli mieleen, että pitikö perheellinen ystäväsi sinkkuystävääsi tiiviimmin yhteyttä silloin, kun tämä asui ulkomailla? Ja sen vuoksi he ovatkin nyt läheisempiä keskenään kuin sinä tämän sinkkuystäväsi kanssa? Jos sinun ja perheellisen ystäväsi välillä on ollut merkittävä ero yhteydenpidossa tähän kolmanteen, hän saattaa ajatella, että hän ei olekaan sulle yhtä tärkeä ystävä kuin on perheelliselle ystävällesi. 

Mitä tulee vapun viettoon.... olitko siis kertonut, ettei sulla ollut mitään vappusuunnitelmia? He olivat siis tietoisia, että olisit halunnut viettää vappua heidän kanssaan? Vietitkö viime vapun tai ehdotitko viime vappuna jotain yhteistä? Kerroit, että pandemia on muuttanut asioita, mutta et kertonut, millä tavalla. 

On paljon asioita, joita et ole kertonut, joten me muut heitämme vain arvauksia. Itse olisin voinut viettää vapun yhdessä sellaisen porukan kanssa, joista jokainen on pari viikkoa ennen vappua pystynyt olemaan kohtuullisen eristyksissä  muista ihmisistä. Millaista työtä sinä ja puolisosi teette? Ja millaista tämä perheellinen ystäväsi ja hänen puolisonsa? Älä siis vastaa mulle vaan mieti asiaa. Viettikö perheellinen ystäväsi vappua kahdestaan tämän sinkkuystävän kanssa vai oliko hänen perheensäkin mukana? Jos perhe oli mukana, olisiko sinun kutsumisesi mukaan ylittänyt suosituksen korkeintaan 6 henkilön tapaamisista? Varmasti olisi ylittänyt ainakin siinä tapauksessa, että sinäkin olisit ottanut puolisosi ja lapsesi mukaan. Eli vaikka teillä perheellisillä olisi kummallakin vain yksi lapsi, kahdesta perheestä olisi tullut jo se 6 eikä sinkkuystävä olisi mahtunut enää mukaan. 

Minustakin on hyvä tosiaan myös itse miettiä miten on viestinnyt tilannettaan ulospäin.

Ap on kertonut koronan vaikuttaneen asiaan, mutta ei avaa asiaa enempää. Esimerkiksi kaveripiiristäni jotkut ovat menneet tähän ”nyt ei voi tehdä ja nähdä” -koronasuojaan ja ”olen riskiryhmää” ja paheksuvaan sävyyn puhuvat niistä, jotka tapaavat muita ihmisiä, käyvät ulkona syömässä ja matkustavat. Ja se on aivan ok ja fiksua ja jokainen saa tehdä näin.

Mutta. Jos minä suunnittelen jotain kaveritekemistä, niin kysyn vain heitä, joille tiedän tapaamisen pienellä porukalla ja lähtemisen koronan aikanakin olevan ok. En mitenkään salaa asiaa, mutta mielummin mennään kaikki niin, ettei asiasta pidetä isoa melua ettei kenenkään tarvitse loukkaantua asiasta eikä kenenkään tarvitse sitä selän takana paheksua, että Sirkku, Mirkku ja Maikku olivat yhdessä pelaamassa frisbeegolfia ja ei paljoo korona pelota.

Siinä samalla tulee näiden kavereiden kanssa sovittua seuraavia pelejä ja tiedätkö sen uuden koirapuiston - huomenna vois mennä yhdessä koirien kanssa sinne jne.

Tämä nyt vain yksi näkökanta.

Vähän sama fiilis tulee joku painottaa koko ajan miten on kiirettä ja raskasta elämässä ja ei jaksa eikä ehdi missään välissä palautua. Yksinkertainen tunnin tapaaminen tai pelaaminen pitää sopia kolmen viikon tai puolentoista kuukauden päähän ja sitten ei siltäkään jaksa ”kun on ollut töissä nyt niin raskasta ja pitää rauhoittaa tilanne”.

En enää kysele tällaisia mihinkään mukaan. Elämä on liian lyhyt tällaisten ihmisten odotteluun ja heidän kalenteristaan sopivan päivän löytymiseen, että koskahan sitä ja sopisko joku toinen päivä puolentoista kuukauden päästä. Kysyn niitä, jotka lähtevät. Jahkailijat saavat somesta sitten katsoa ja ihmetellä miten eivät taaskaan ole mukana ja ei edes kysytty.

Minäkin olen nk hetkessä eläjä. Pistän kalenteriini ristiäiset, rippijuhlat, yo-juhlat, häät ja hautajaiset, mutta en ala sopimaan viikkoja tai jopa kuukausia etukäteen jotain kahvilla tai ravintolassa syömässä käymistä. Nyt pandemian aikana on tietysti vähän hiljaisempaa eikä täälä pk-seudulla ole mitään tapahtumiakaan pandemian vuoksi, mutta normaaliolosuhteissa katson, mihin tapahtumaan haluan mennä ja sen jälkeen kyselen niiltä, jotka mahdollisesti haluaisivat lähteä mukaan. Ja en silloinkaan viikkokausia etukäteen vaan saman päivän aamuna. Koska voihan olla, ettei mua huvitakaan lähteä, jos taivaalta tulee räntää tai olen nukkunut huonosti. En silti loukkaannu, jos ystäväni tai kaverini ei pääsekään lähtemään esimerkiksi siksi, ettei saa lapsenvahtia, mutta ei halua ottaa lapsiaan mukaankaan. Kysyn sitten joltain toiselta. Omat lapseni ovat 18v ja 13v, joten mulla ei ole lapsenvahtiongelmaa, vaikka yh olenkin. Mulla on kavereita, joiden pitää neuvotella pari tuntia lauantaina keskellä päivää olevasta jutusta päiväkausia miestensä kanssa ennenkuin tietävät, pääsevätkö lähtemään vai eivät. Ja sitten mulla on kavereita, joilla joko ei ole lapsia ollenkaan, lapset ovat jo isoja kuten mullakin tai heillä on hyvät turvaverkostot ja 9 kertaa 10:stä saavat lapsenvahdin jostain. Heitä kysyn, mutta en niitä, joille kaikki on kovin hankalaa.

Vierailija
173/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimia Ap

Miksi te ette kutsuneet heitä teille tutustuaksenne?

Vierailija
174/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut samanlainen tilanne. Meitä oli juurikin 3 läheistä ystävää (tai niin ainakin luulin) ja meillä oli oma WA-ryhmä, jossa sovittiin tapaamisia, mökkireissuja, ulkomaanmatkoja ym. No, joku sitten vaan muuttui yhtäkkiä... Minua ei kutsuttu enää mihinkään ja ilmeisesti sopivat tapaamisia kaksin ja tuohon WA-ryhmään tuli jotain lapsellisia känniörvellyskuvia, kun "Maija" humalassa kaatui pusikkoon ja päähän tuli haava ja tämä oli jotenkin ihan uutta käytöstä heiltä... Heillä oli siis hauskempaa kaksin ja olin sitten varmaan heidän mielestä tylsimys, vaikka meillä oli aina hauskaa ja melko villiäkin menoa.

En koskaan ole saanut vastausta miksi näin kävi, vaikka olen asiaa ihan suoraan kysynytkin. Tiedän, että varmasti haukkuivat minua selän takana ja luultavasti heistä jompi kumpi oli se, joka määräsi tahdin mitä tehdään ja miten tehdään.

Silloin, kun tuo "ystävyys" loppui, niin kenelläkään meistä ei ollut lapsia, mutta kaikilla oli kyllä seurustelukumppanit. Eli ei mitenkään erilainen elämäntilanne.

Vierailija
175/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti naisilla tulee tuota, että 3 ei mahdu samaan porukkaan. Yksi on ylimääräinen. Ja selän takana puhutaan niin paljon pskaa, kuin vaan sielu sietää.

Vierailija
176/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en jää odottelemaan ketään ehkä-arpojia ja sopimaan heidän kanssaan sopivampia päivämääriä, jotka ehkä sopivat jos Jaskalla ei just sinä päivänä oo pelivuoroa.

Päätän käydä harrastamassa lajia x paikassa y ensi viikon tiistaina. Laitan siitä viestiä kavereille, että mukaan mahtuu ja auto starttaa klo 17:00. Lähtijät lähtevät ja järjestelevät asiansa niin, että pääsevät. Olen huomannut, että ne kenen takia aletaan aikatauluja säätämään jäävät viime metreillä muutenkin pois. Turha odotella!

Vierailija
177/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jäät odottelemaan kutsuja yhteiseen tekemiseen?

Minä tekisin niin, että toimisin itse aktiivisena ja pyytäisin näitä kavereita kanssani tekemään asiaa x , jonka tietäisin olevan kaikille mieleistä.

Jos siitä ei tulisi mitään, pyytäisin vielä myöhemmin toiseen juttuun. Jos sekään ei onnistuisi ja nämä kaksi jatkaisivat koko ajan edelleen yhteisiä juttujaan ja voiku meillä on kivaa -kuvien postaamista niin en sanoisi enää mitään ja poistuisin ryhmästä.

En vastaisi enää kummankaan viesteihin, vaikka se toinen lähtisikin ja tänne jäänyt yrittäisi taas kaveerata.

Miksi näin? Et vastaisi mitään? Et haluaisi kertoa miksi et ole yhteydessä? Mikä siinä suoraan puhumisessa on niin vaikeaa?

Vierailija
178/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä, vaikka lukisikin? Ehkä tuntee piston sydämessään?

Vierailija
179/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap!

39v nainen tässä kantakaupungista kirjoittelee.

Mulla on pari vastaavaa kokemusta, ja voisin antaa näkemystäni... en välttämättä siihen mitä kannattaa tehdä, mutta ainakin siihen, että kuulet että tälläisiä aikuisia kiusaajia/ mulkkuja on muitakin.

Toinen ”hyvä kaverini” (tai näin luulin) asuu vierekkäisessä kaupunginosassa. Pyysin häntä tällä viikolla leikkitreffeille lasten kesken, niin tuli samana päivänä peruutus. Sitten pyysin häntä yhdessä pedikyyriin ilman lapsia, niin laittoi että mies on töissä; ei pääse. Molemmissa tapauksissa tiedän että valehtelee, että hänellä on useita lapsenhoitajia mm kahdet isovanhemmat. Mies tekee etätyötä yms. Vappuna juhlittiin naapureiden kanssa, mutta meitä, toisia naapureita ei kutsuttu mukaan. Hymyilen iloisesti hänelle kun tavataan, en lopeta vastaamista, mutta tiedostan, että hän ei pidä minua hyvänä ystävänä kuten minä pidin. En pyydä enää häntä mihinkään, ja hankin parempia ystäviä. Minä olisin myös kutsunut kaikki mukaan, mutta hän teki peruutuksia ja samaan aikaan kutsui toisen lapsiperheen.

Toinen ”hyvä” kaverini asuu samassa kaupunginosassa. Hänen kanssaan oli sovittu perheiden yhteinen vapunvietto, mutta hänelle oli niin tärkeää nuoleskella muita silmäätekevämpiä ihmisiä ja ystäviä, että hän sopi kahteen päivään varmaan 3 tapaamista ja me emme mahtuneet yhteenkään näistä. Kuulin tästä sattumalta. En suutu, en lopeta vastaamista, mutta en pyydä häntä itse enää mihinkään, ja jos hän pyytää minua niin kieltäydyn ystävällisesti kun on niin kiire😉 En pyydä häntä perheemme luo kylään, kanssamme lomille. Pyydän sellaisia ystäviä, ja perheitä, joiden mukaan me mahduimme myös.

Sinuna tekisin näin:

Älä vain näytä suuttumustasi kiusaajille. Kyllä, kiusaajia nämä ”kaverisi” ovat. Normaaliälyllä varustettu ihminen ajattelee miltä toisesta tuntuu.

Vastaa yliystävällisesti sydämin että wow wow wow miten upeita kuvia 😍🥰😘😍😘🍓 tms eli anna samalla mitalla takaisin. Sitten kaikessa hiljaisuudessa hanki 2-3 hyvää, luotettavaa ystävää, jonka kanssa voit itse mennä illalliselle, lenkille, skumpalle. Ja unohda nämä pölvästit. Kauheita pyrkyreitä, juuri kuten nämä minun ”kaverit”

Sanoit Jännästi että koronan jälkeen kaikkihan muuttuu, kun toinen lähtee. Hmm.. ajattelepa asia niin että Suomessa oleva kaverisi on sinut jo uhrannut, ja hylännyt. Miksi koronan jälkeen olisitkin hänen kaverinsa? Anna hänen jäädä nuolemaan näppejänsä. Ja hymyillen

Tämä!

Kaikista noloimmaksi teet heidät, kun vastaat että upea kuva! Ihanaa vappua arvon leidit 😋💖 tms

Saat hyvän mielen itsellesi, olit kohtelias. He, saavat hävetä kun eivät kutsu, ja lesoavat.

Älä ole marttyyri, älä näytä suruasi. Eivät ole oikeita ystäviä. Nainen on naiselle susi.

Oletko sinäkin toisille naisille susi vai miksi viljelet tätä yleistystä muista?

Vierailija
180/210 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut samanlainen tilanne. Meitä oli juurikin 3 läheistä ystävää (tai niin ainakin luulin) ja meillä oli oma WA-ryhmä, jossa sovittiin tapaamisia, mökkireissuja, ulkomaanmatkoja ym. No, joku sitten vaan muuttui yhtäkkiä... Minua ei kutsuttu enää mihinkään ja ilmeisesti sopivat tapaamisia kaksin ja tuohon WA-ryhmään tuli jotain lapsellisia känniörvellyskuvia, kun "Maija" humalassa kaatui pusikkoon ja päähän tuli haava ja tämä oli jotenkin ihan uutta käytöstä heiltä... Heillä oli siis hauskempaa kaksin ja olin sitten varmaan heidän mielestä tylsimys, vaikka meillä oli aina hauskaa ja melko villiäkin menoa.

En koskaan ole saanut vastausta miksi näin kävi, vaikka olen asiaa ihan suoraan kysynytkin. Tiedän, että varmasti haukkuivat minua selän takana ja luultavasti heistä jompi kumpi oli se, joka määräsi tahdin mitä tehdään ja miten tehdään.

Silloin, kun tuo "ystävyys" loppui, niin kenelläkään meistä ei ollut lapsia, mutta kaikilla oli kyllä seurustelukumppanit. Eli ei mitenkään erilainen elämäntilanne.

Lisään vielä, että kyllä alkuunsa kyselin juurikin tuolla WA-ryhmässä, jonne näitä riekkumiskuvia tuli, että miksei minua pyydetty... Olin oikeasti surullinen ja jopa järkyttynyt, että miten kehtaavat tehdä näin ja oikein hierovat tätä minun naamaani. Sain vastaukseksi jotain ympäripyöreää, että tämä oli vaan ihan ex tempore -juttu ja pari kertaa ehkä uskoinkin, mutta myöhemmin en sitten kysellyt enää yhtään mitään ja poistuin koko ryhmästä.