Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surullinen olo ystävien käytöksestä, miten toimisit?

Vierailija
01.05.2021 |

Ollaan kolme hieman alle nelikymppistä ystävystä, ihan aikuisia siis. Olemme olleet pitkään ystäviä ja eri elämäntilanteita ollaan koettu, välimatkat ovat väliin olleet pitkiä, mutta ystävyys ja arvot ovat vuosien mittaan pysyneet. Paitsi ehkä nyt.
Toinen ystävistäni tekee uraa kansainvälisessä bisneksessä ja hän lähetetään vähän väliä ulkomaille eri tehtäviin, mutta kutsuttiin Suomeen nyt korona-aikana. Hän muutti aivan toisen ystäväni naapuriin. Tällä toisella ystävällä ja minulla on perheet, ulkomailla työskentelevä seurustelee, mutta asuu yksin ja on ollut yksinäinen etätöissä ja muutenkin.
Nyt korona ja näiden kahden ystävän läheinen sijainti ovat muuttaneet ystävyyden dynamiikkaan. Yksinkertaisesti sanottuna, nämä kaksi ystävää toteuttavat kaikki ne mukavat suunnitelmat, jotka minulla oli tuon toisen perheellisen ystävän kanssa, kun kolmas asuu ulkomailla. He ovat vähän väliä retkillä, tapaavat toistensa luona juhlien merkeissä jne. Minulle ei mainita asiasta (ei tietenkään tarvitsekaan), mutta syvällä jossain kirpaisee, kun saan kuvia heistä yhdessä ja etenkin jos kyseessä on ollut kohde, jonne olen halunnut mennä, eikä minua ole pyydetty mukaan. Nämä kaksi myös käyvät viikottain lenkillä, joten olen vähän pudonnut kuulumisista, eikä kumpikaan soittele minulle. Joskus huomaan Facebookissa, että he ovat samassa paikassa...
Olemme olleet tosi läheisiä, mutta nyt tuntuu, kuin eläisin ulkoavaruudessa. Ilman muuta he saavat tehdä mitä haluavat, ja minulle se ei kuulu eikä kukaan ole kenellekään mitään velkaa, mutta silti tuntuu pahalta... Olen ystävällisesti vastaillut viesteihin heidän yhteisiltä retkiltään, toivotellut mukavat juhlat ym. mutta fiilis on vähän poissa eikä huvita olla aktiivinen ihan samoin kuin ennen. Miten toimisitte tässä tilanteessani?

Kommentit (210)

Vierailija
1/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että olemme esim. valmiiksi suunnitelleet toisen ystävän kanssa reissun, jonka hän toteutti tuon kolmannen ystävän kanssa. Tottakai näin voi tehdä, eikä se minulle kuulu, mutta huomaan aidosti fiilikseni olevan laskussa. Miten toimin rakentavasti? Ap

Vierailija
2/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki itsellesi uusia ystäviä tai herätä eloon joku vanha. Tuollaista tapahtuu, elämä vie. Ei sille voi mitään, se ei johdu sinusta. Ja turha siihen on katkeroitua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tosi kiitollinen näkökulmista. Yksi tärkeä asia mainita on toki mainita korona, sen takia on ilman muuta ollut hankalaa tavata myös, mutta toki ulkona olisi jossain vaiheessa voinut nähdä. Ap

Vierailija
4/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki itsellesi uusia ystäviä tai herätä eloon joku vanha. Tuollaista tapahtuu, elämä vie. Ei sille voi mitään, se ei johdu sinusta. Ja turha siihen on katkeroitua.

Minulla on siis muitakin ystäviä enkä ole katkera, mutta surettaa. Tilannehan tulee muuttumaan koronan jälkeen sikäli, että toinen ystävistä lähtee jälleen firman lähettämänä ulkomaille. Ap

Vierailija
5/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun laittaisin noihin heidän juhlaviesteihinsä vastauksia tyyliin "oi, olisinpa siellä itsekin" ja "käy vähän kateeksi". Jos tämä ei herätä heitä, sitten pitäisi päättää sanoako suoraan vai nuollako vain haavat ja todeta menettäneensä kaksi ystävää.

Itse varmaan sanoisin ihan suoraan, että olisi kiva jos voitaisi tehdä asioita kolmistaan, ja pyytäisin ilmoittamaan kun ovat lähdössä taas jonnekin. Ja sitten pitäisin huolen, että kolmistaan on hauskempaa kuin heillä kaksistaan. Eli että mut kannattaa pyytää jatkossakin. On tylsä tilanne kyllä. 

Vierailija
6/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäisin heidät toistensa seuraan. Tottakai jos asuvat lähekkäin ovat enemmän tekemisissä, mutta jos ovat unohtaneet sinut kokonaan niin olkoot sitten.

Vierailija
7/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla. Ei kannata tupata kun ei kerran tykätä.

Vierailija
8/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuun laittaisin noihin heidän juhlaviesteihinsä vastauksia tyyliin "oi, olisinpa siellä itsekin" ja "käy vähän kateeksi". Jos tämä ei herätä heitä, sitten pitäisi päättää sanoako suoraan vai nuollako vain haavat ja todeta menettäneensä kaksi ystävää.

Itse varmaan sanoisin ihan suoraan, että olisi kiva jos voitaisi tehdä asioita kolmistaan, ja pyytäisin ilmoittamaan kun ovat lähdössä taas jonnekin. Ja sitten pitäisin huolen, että kolmistaan on hauskempaa kuin heillä kaksistaan. Eli että mut kannattaa pyytää jatkossakin. On tylsä tilanne kyllä. [/quote

Kiitos paljon! Tuo on hyvä neuvo, että voisin laittaa viesteihin ihan suoraan ja nätisti, että kunpa olisin mukana... Jos heiltä tulee viestejä, niin saattavat viitata asiasta, josta he ovat puhuneet lenkillä tms., ja lupaavat soitella pitääkseen minut kartalla, mutta niin ei käy. Tämä on jotenkin todella outoa, koska olemme olleet läheisiä, välittömiä ja hyvin tärkeitä toisillemme. Itse koen tarvitsevani kuitenkin myös tilaa, en halua sinnitellä ollakseni jonkun ystävä... toisaalta tuntuu väärältä myös toivotella mukavaa iltaa heille, kun itse kokee olevansa ulkopuolinen. Ap

Vierailija
9/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette olleet kaikki kolme läheisiä ystäviä ja tilanne sinua häiritsee, niin ottaisin asian puheeksi heidän kanssaan. Oletko itse ollut miten aktiivinen heidän suuntaansa tässä korona-aikana? Voihan olla niin että tuo toinen ystäväsi on vain ihanasti ajatellut tätä yksinäistä ystäväänne ja ei ole halunnut hänen olevan yksin tässä korona-aikana.

Vierailija
10/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä tossa voit rakentaa?

Noi kaksi viihtyy keskenään ilman sua ja niille

on sama miten sä siihen suhtaudut.

Bonuksena luultavasti susta puhutaan selän takana pahaa. On mahdollista että olet tietämättäsi tehnyt tai sun luullaan tehneen jotain pöyristyttävää.

Sinuna jättäytyisin oma-aloitteisesti veks kuvioista.

Vierailija
11/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo tökeröä jos eivät ota sinua mukaan sellaiseen, mitä on jo suunniteltu sinun kanssa tehtäväksi. Ei heillä olisi mitään estettä kysyä, haluatko tulla joskus mukaan vaikka asut kauempana. Kyllä tunteesi ovat ihan perusteltuja. Se on oma valintasi, haluatko keskustella tuosta vai siirtyä vain eteenpäin. Jos ystävyys on jatkunut jo vuosikymmeniä, niin olisihan se kiinnostavaa kuulla, mikä on toisen näkemys tähän.

Vierailija
12/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jättäisin heidät toistensa seuraan. Tottakai jos asuvat lähekkäin ovat enemmän tekemisissä, mutta jos ovat unohtaneet sinut kokonaan niin olkoot sitten.

Yhden reissun jälkeen toinen ystävä soitti ja sanoi suoraan, että tämä oli meidän reissu ja ehdottomasti mennään yhdessä kun korona helpottaa, arvostin tuota eletään häneltä ja olisin toiminut samoin, tehnyt selväksi ystävälle että täällä ollaan. Meillä on yhteinen viestiyhmä. Jotenkin on mennyt maku siitäkin, ei vain brunssikuvista vaan muutenkin rasittaa vastata. En oikein tiedä miten sen kanssa menetellä, tuntuu turhalta lähetellä hymiöitä kun ollaan oltu aina rehtejä toisillemme. Ap

Vierailija
13/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistu viestiryhmästä tai lopeta vastailu.

Vierailija
14/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olette olleet kaikki kolme läheisiä ystäviä ja tilanne sinua häiritsee, niin ottaisin asian puheeksi heidän kanssaan. Oletko itse ollut miten aktiivinen heidän suuntaansa tässä korona-aikana? Voihan olla niin että tuo toinen ystäväsi on vain ihanasti ajatellut tätä yksinäistä ystäväänne ja ei ole halunnut hänen olevan yksin tässä korona-aikana.

Minäkin olen siis kutsunut tätä ystävää meille, mutta koskaan ei ole onnistunut. Samoin toista ystävää olen pyytänyt puolimatkaan lenkille, mutta ei onnistunut. Olen aktiivisesti kysellyt kuulumisia ja kertonut omia, mutta koen etten ole enää kärryillä siitä, mitä heille oikeasti kuuluu. Jotenkin kuitenkin haluaisin puhua näistä tunteista, vaikka ne jopa hieman nolottavat/ en halua olla liian herkkähipiäinen. Ap

Vierailija
15/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin itse aktiivisesti yhteyttä ja ehdottaisin tapaamisia.

Vierailija
16/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain taas kuvan heistä vapputunnelmissa viestiryhmäämme, skoolaavat yhdessä. On tosi kurja olo. Mitä tuohon voi vastata? Olisimmepa yhdessä? Vai ei mitään? Ap

Vierailija
17/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain on tapahtunut tämän Suomessa asuvan ystäväsi kanssa, ettei hän enää halua olla ystäväsi. Ikävä kyllä viestien ja kuvien julkaisemisella he koettavat tehdä selväksi sinulle, ettet enää kuulu joukkoon, ja se kuulostaa jo tosi ilkeältä. Tilanne ei siis johdu siitä, että tämä kolmas ystävä muutti takaisin Suomeen väliaikaisesti. 

Sinuna unohtaisin nuo ihmiset kokonaan heidän tökerön käytöksensä takia. Jos sulla on muita ystäviä ja elämää, niin panosta heihin. Lopeta heidän juttuihinsa kommentoiminen ja poistu ryhmästä - jos siellä on heidän keskinäisiä juttujaan julkaistu, niin senhän voi katsoa ihan suoranaiseksi v-ttuiluksi. Ap 

Vierailija
18/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen jotenkin että tätä yhdessäoloa korostetaan lähettämällä kuvia heistä kahdesta minulle... olettevatko että on hyvät fiilikset täällä etänä? Ap

Vierailija
19/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä reagoi mitenkään, odota kauanko menee että älyävät ettet kommentoi juttuihin.

Vierailija
20/210 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä hankala tilanne. Antaisin ehkä neuvoksi nyt ensin sen, että oletko miettinyt mistä nämä tunteesi kumpuavat? Sanoit että sinulla on muitakin ystäviä, miksi sinua häiritsee näin kovin juuri näiden kahden välinen ystävyys? Onko taustalla joku vanha käsittelemätön asia, joka nousee nyt pintaan tms?

Ehkä se kannattaa ensin selvittää itsellesi, että mikä on se asia / tunne, josta koet jääväsi nyt paitsi. Monesti tämä jo auttaa katsomaan asiaa toisesta kulmasta.

En suosittele lähettelemään mitään rivien välistä tulkittavia viestejä toisille. Jos ja kun he ovat oikeita ystäviäsi niin kyllähän asioista voi silloin myös keskustella suoraan. Ainakin itse ystävänä arvostaisinkin enemmän sitä, kuin vain välien katkaisemista selittämättä. Jos keskustelu asiasta pilaa teidän välit, niin tuskin ovat sellaisia ystäviä joiden menettämistä kannattaa surra.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä