Surullinen olo ystävien käytöksestä, miten toimisit?
Ollaan kolme hieman alle nelikymppistä ystävystä, ihan aikuisia siis. Olemme olleet pitkään ystäviä ja eri elämäntilanteita ollaan koettu, välimatkat ovat väliin olleet pitkiä, mutta ystävyys ja arvot ovat vuosien mittaan pysyneet. Paitsi ehkä nyt.
Toinen ystävistäni tekee uraa kansainvälisessä bisneksessä ja hän lähetetään vähän väliä ulkomaille eri tehtäviin, mutta kutsuttiin Suomeen nyt korona-aikana. Hän muutti aivan toisen ystäväni naapuriin. Tällä toisella ystävällä ja minulla on perheet, ulkomailla työskentelevä seurustelee, mutta asuu yksin ja on ollut yksinäinen etätöissä ja muutenkin.
Nyt korona ja näiden kahden ystävän läheinen sijainti ovat muuttaneet ystävyyden dynamiikkaan. Yksinkertaisesti sanottuna, nämä kaksi ystävää toteuttavat kaikki ne mukavat suunnitelmat, jotka minulla oli tuon toisen perheellisen ystävän kanssa, kun kolmas asuu ulkomailla. He ovat vähän väliä retkillä, tapaavat toistensa luona juhlien merkeissä jne. Minulle ei mainita asiasta (ei tietenkään tarvitsekaan), mutta syvällä jossain kirpaisee, kun saan kuvia heistä yhdessä ja etenkin jos kyseessä on ollut kohde, jonne olen halunnut mennä, eikä minua ole pyydetty mukaan. Nämä kaksi myös käyvät viikottain lenkillä, joten olen vähän pudonnut kuulumisista, eikä kumpikaan soittele minulle. Joskus huomaan Facebookissa, että he ovat samassa paikassa...
Olemme olleet tosi läheisiä, mutta nyt tuntuu, kuin eläisin ulkoavaruudessa. Ilman muuta he saavat tehdä mitä haluavat, ja minulle se ei kuulu eikä kukaan ole kenellekään mitään velkaa, mutta silti tuntuu pahalta... Olen ystävällisesti vastaillut viesteihin heidän yhteisiltä retkiltään, toivotellut mukavat juhlat ym. mutta fiilis on vähän poissa eikä huvita olla aktiivinen ihan samoin kuin ennen. Miten toimisitte tässä tilanteessani?
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap älä välitä! Me asutaan Helsingissä pienellä alueella. Minun ”hyvä” kaverini valehteli meille että eivät pysty tavata, ja ovat viettäneet vappua 50m päässä meidän pihasta skumppaa juoden toisten naapureiden kanssa, mutta me emme mahtuneet mukaan🤣
Me lähinnä naureskellaan heille, eikä aiota ikinä enää kutsua heitä mihinkään😂 Pidetään aivan pelleinä. Itse en kehtaisi. Kuulostaa samanlaiselta kiusaamiselta, kuin kaveriesi touhut. Paljonko kavereillasi on ikää?
Onko kaverillasi joku velvollisuus viettää vappua teidän kanssanne? Viestistäsi välittyy vähän sellainen taka-ajatus. Sehän oli ihan totta, että he eivät pystyneet tapaamaan, kun heidät oli kutsuttu muualle.
Näissä ulkopuolelle jättämisissä on usein sellainen ajatus, ettei suostuta hyväksymään, ettei ystävyys olekaan toisten puolelta niin kovin läheistä. Takertuvat ystävät ovat todella raskaita. Meillä oli kerran vastaavanlaiset naapurit kuin tässä eli he loukkaantuivat kovasti, jos meillä oli menoa muiden kanssa. Jopa kuulustelua, että mihin te sitten olette menossa :) Toiminta meni sellaisiin mittoihin, että viilensimme välit kokonaan.
Ystävyys on ihan vastavuoroista, ei pakollista eikä velvollisuus.
Ap:lle sanoisin, että jätä nämä ihmiset pois läheisten ystävien joukosta ja pidä heidät tuttavina. Siitä ei oikein ole valitusoikeutta, jos toinen osapuoli ei koe ystävyyttä enää niin läheisenä kuin ennen. Silti tuo heidän toimintansa (kuvien lähettely kolmen keskeiseen ryhmään) on epäempaattista sinua kohtaan.
Täyttä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap älä välitä! Me asutaan Helsingissä pienellä alueella. Minun ”hyvä” kaverini valehteli meille että eivät pysty tavata, ja ovat viettäneet vappua 50m päässä meidän pihasta skumppaa juoden toisten naapureiden kanssa, mutta me emme mahtuneet mukaan🤣
Me lähinnä naureskellaan heille, eikä aiota ikinä enää kutsua heitä mihinkään😂 Pidetään aivan pelleinä. Itse en kehtaisi. Kuulostaa samanlaiselta kiusaamiselta, kuin kaveriesi touhut. Paljonko kavereillasi on ikää?
Onko kaverillasi joku velvollisuus viettää vappua teidän kanssanne? Viestistäsi välittyy vähän sellainen taka-ajatus. Sehän oli ihan totta, että he eivät pystyneet tapaamaan, kun heidät oli kutsuttu muualle.
Näissä ulkopuolelle jättämisissä on usein sellainen ajatus, ettei suostuta hyväksymään, ettei ystävyys olekaan toisten puolelta niin kovin läheistä. Takertuvat ystävät ovat todella raskaita. Meillä oli kerran vastaavanlaiset naapurit kuin tässä eli he loukkaantuivat kovasti, jos meillä oli menoa muiden kanssa. Jopa kuulustelua, että mihin te sitten olette menossa :) Toiminta meni sellaisiin mittoihin, että viilensimme välit kokonaan.
Ap:lle sanoisin, että jätä nämä ihmiset pois läheisten ystävien joukosta ja pidä heidät tuttavina. Siitä ei oikein ole valitusoikeutta, jos toinen osapuoli ei koe ystävyyttä enää niin läheisenä kuin ennen. Silti tuo heidän toimintansa (kuvien lähettely kolmen keskeiseen ryhmään) on epäempaattista sinua kohtaan.
Huh, mikä tekopyhä vuodatus.
Ystävyyttä on kutsua toisetkin mukaan. Noloa on tuo sinun käytös.
Taidat vain trollata. Mutta toisaalta, olihan noilla naapureillakin vastaavanlainen asenne. Jälkikäteen koko ystävyyden alku oli vähän outoa. He liimaantuivat meihin, koska heillä ei ollut muita ystäviä. Ja syykin selvisi aika pian...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat niiiiin ilkeältä. Varmaan teillä on ollut ihan normaalit naapurit, ja sinä olet vaan pyrkinyt tapaamaan salassa sitä kuka miellyttää kulloinkin eniten. 🙂
Eivät olleet normaaleja. Normaali ihminen ymmärtää, että muitakin ystäviä tavataan eikä kenelläkään ole velvollisuutta kutsua meidän naapuriamme mukaan.
Täytyy sanoa, että he eivät sentään kuvitelleet, että meidän muilla ystävillämme olisi ollut velvollisuus kutsua heidät mukaan.
Olet nopea vastailemaan itsellesi 😊
Normaalia on kutsua läheiset ystävät vierestä mukaan, erityisesti silloin, kun itse kysyvät voitaisiinko tehdä jotain yhdessä! Hali😘
Olen pahoillani, ap. Tuollainen hylkääminen tuntuu pahalta. Vielä viheliäisempää on se, että tämä kaksikko kehtaa alleviivata omia menojaan sinulle teidän kolmen ryhmässä.
Vaikea uskoa, että ystävyydestä mennään yhtäkkiä noin äärilaitaan. Voiko olla, että he ehkä ajattelevat pitävänsä sinut jotenkin mukana porukassa laittamalla näitä kuvia? Siis että ajatus on jotenkin se, että et voi tulla/pääse mukaan, joten kuva on tyhjää parempi?
Jos tästä ei voi olla kyse, niin sanoisin, että oppi on tässä: et ole niille niin hyvä ystävä kuin kuvittelit olevasi. Ystävyys ei siis ole ihan vastavuoroista. Jos näin on, anna olla.
. Nytkin kyttää somesta muiden tekemisiä ja olettaa, että kaikki tieto siellä on nimenomaan häntä varten ja hänen kiusakseen - tuskin niillä kavereilla ei ole ketään muuta kuvien katsojaa kuin ap?
===
Ymmärsin että oli kolmen naisen ryhmä. Jos A laittaa kuvan A:sta ja B:stä niin silloin B ja C näkevät julkaisun.
"Meillä kaikilla oli niin mukavaa, oi jospa oisit saanut olla mukana."
Puttepossu on täysi kus*pää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, mikä tekopyhä vuodatus.
Ystävyyttä on kutsua toisetkin mukaan. Noloa on tuo sinun käytös.Taidat vain trollata. Mutta toisaalta, olihan noilla naapureillakin vastaavanlainen asenne. Jälkikäteen koko ystävyyden alku oli vähän outoa. He liimaantuivat meihin, koska heillä ei ollut muita ystäviä. Ja syykin selvisi aika pian...
Taidat nyt kuvitella itsestäsi vähän liikoja? Tuskin teihin kukaan on liimautuneet. Varmaan vain ovat olleet ystävällisiä teille lasten takia. 😌
Ap: oon todella pahoillani sun puolesta!!! Nuo ihmiset eivät ole sun ystäviä vaan ilkeitä tyyppejä. Älä uhraa aikaa heille, vaan poistu ryhmästä ja säilytä itsekunnioituksesi. Tuollaisia tyyppejä riittää ja se satuttaa, kun osuu omalle kohdalle, mutta sun vikaa se ei ole. Jätä heidät keskenään ja keskity muuhun.
Poistu ryhmästä tai jätä lukematta viestit.
Huonoja "ystäviä". Jos toinen alkaa soitella sitten kun ulkomaanelävä taas häipyy, tiedät olevasi varahenkilö. Sitten voit joko ottaa asian suoraan puheeksi tai jättää vastailematta, tai vastailla jotain epämääräistä, niin että suhde hiipuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, ap. Tuollainen hylkääminen tuntuu pahalta. Vielä viheliäisempää on se, että tämä kaksikko kehtaa alleviivata omia menojaan sinulle teidän kolmen ryhmässä.
Vaikea uskoa, että ystävyydestä mennään yhtäkkiä noin äärilaitaan. Voiko olla, että he ehkä ajattelevat pitävänsä sinut jotenkin mukana porukassa laittamalla näitä kuvia? Siis että ajatus on jotenkin se, että et voi tulla/pääse mukaan, joten kuva on tyhjää parempi?
Jos tästä ei voi olla kyse, niin sanoisin, että oppi on tässä: et ole niille niin hyvä ystävä kuin kuvittelit olevasi. Ystävyys ei siis ole ihan vastavuoroista. Jos näin on, anna olla.
Nämä ystävät eivät ole ikinä kiusanneet, joten siksi kuvat voivat olla myös "tyhjää parempi". Se ei vain oikein toimi, kun nämä ystävät vaihtavat kuulumiset joka viikko keskenään ja tapaavat juhlapäivinä ilman, että minua on edes yritetty saada mukaan. Minulla on ollut tapana soitella toisen ystävän kanssa, mutten halua aina olla aktiivisempi osapuoli. Ap
Vierailija kirjoitti:
😂😅
Tää on nolo!
Tass kerran, ei voi kun todeta että some on syöpää. Se on tässä se ensisijainen ongelma. Kaikki mielipahaa aiheuttava info noiden kahden muun kaveruudesta hierotaan APn naamaan somen ansiosta. Tietäisin mitä itse sille asialle tekisin, ja ne muutkin saattaisivat alkaa herätä sitä myötä tilanteeseen.
En tekisi mitään. Laittaisin yhteisryhmän ja kummatkin ystävät "mutelle", jolloin viesteistä ei tule äänimerkkiä tai muutakaan. Katsoisin ne silloin kun jaksan ja vastaisin muutaman tunnin viiveellä, jos vastaisin. Kun kolmas kaverisi palaa ulkomaille niin toivottaisin mukavaa reissua ja kaikkea hyvää. Suomeen jäävään ystävään en pitäisi mitään yhteyttä ja jos hän ottaa yhteyttä niin ehkä tapaisin, mutta ainoastaan omien aikataulujen ehdolla enkä todellakaan järjestämällä järjestäisi yhtään tilaa. Turha sitä on ystävyyssuhteita ehdoin tahdoin pilata tai mitään riitaa kylvää, mutta aina voi antaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Ap!
39v nainen tässä kantakaupungista kirjoittelee.---
Vastaa yliystävällisesti sydämin että wow wow wow miten upeita kuvia 😍🥰😘😍😘🍓 tms eli anna samalla mitalla takaisin. Sitten kaikessa hiljaisuudessa hanki 2-3 hyvää, luotettavaa ystävää, jonka kanssa voit itse mennä illalliselle, lenkille, skumpalle. Ja unohda nämä pölvästit. Kauheita pyrkyreitä, juuri kuten nämä minun ”kaverit”
Ihme teatteria ja passiivis-aggressivista käytöstä käsket pitämään. Toisekseen, hyvien ja luotettavien ystävien hankkiminen ei ole mitään ilmoitusluontoinen asia, ei etenkään nyt kun ihmiset vielä pitävät välimatkaa toisiinsa koronan takia.
Mulla on yks kaveri johon otin suosista etäisyyttä, kun mikään mitä ehdotin ei koskaan käynyt. Kaikki meni aina hänen ehdoillaan. Tuin ja kuuntelin kun oli vaikeaa, kuitenkin kaikki tsemppaamiseni lytättiin ja oli älyttömän negatiivinen ja lopulta yhteydenpito alkoi olla raskasta. Minun toiveita tai pyyntöjä ei kuunnellut vaan toimi aina kuten halusi ja minulla olisi pitänyt olla aikaa aina kun tarvitsi.
Ei halunnut nähdä vaivaa jos kyse oli tapaamisestamme. Mm. Pyysin kerran, että lähdettäisiin käymään kirpparilla. Ei kun ei hän tykkää niistä. Hetken päästä tuli viesti että toinen ystävänsä oli pyytänyt häntä seuraksi kirpparille (sattumaako? Ja kyyti siis kotipihasta, minun kanssani olisi joutunut tulemaan ensin luokseni josta oltaisiin menty autollani) ja lupasi lähteä tuon toisen kanssa niin ei nyt ainakaan lähde kun ei viitsi kahta kertaa samana päivänä. Tai kun pyysin seurakseni tapahtumaan, ei olisi tarvinnut maksaa sisäänpääsyä, ei hän jaksanut. Kuitenkin minulta kysyi vastaavaan tilaisuuteen vapaalippua kun oli menossa jonkun muun kanssa. Ei saanut. Kaikenlaisia vastaavia tilanteita.
Jälkeenpäin mietin, että moneen asiaan liittyi juurikin jonkin hyötymistarkoitus, muutoin ei ollut yhteydessä. Onnittelen syntymäpäivänä jne, mutta muuten en ole enää yhteydessä. Jutellaan jos vastaan tulee, mutta en kaipaa yhtään sitä mitä meillä oli. Näin on paljon helpompaa, nyt ei hänen tarvitse viitsiä sitäkään vähää. Minun on helpompi hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Tass kerran, ei voi kun todeta että some on syöpää. Se on tässä se ensisijainen ongelma. Kaikki mielipahaa aiheuttava info noiden kahden muun kaveruudesta hierotaan APn naamaan somen ansiosta. Tietäisin mitä itse sille asialle tekisin, ja ne muutkin saattaisivat alkaa herätä sitä myötä tilanteeseen.
Ai some on syypää😁
Ei suinkaan näiden ”aikuisten” ”ystävien” käytös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai some on syypää😁
Ei suinkaan näiden ”aikuisten” ”ystävien” käytös
Sitä ”käytöstä” ei ilman somea noin yksityiskohtaisesti tietäisi eikä siten pahoittaisi asiasta mieltäänkään, vaan käyttäisi senkin energian johonkin hyödyllisempään, tai muihin ihmisiin. Näin se ennen somea meni, vaikka jonnet ei muistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai some on syypää😁
Ei suinkaan näiden ”aikuisten” ”ystävien” käytösSitä ”käytöstä” ei ilman somea noin yksityiskohtaisesti tietäisi eikä siten pahoittaisi asiasta mieltäänkään, vaan käyttäisi senkin energian johonkin hyödyllisempään, tai muihin ihmisiin. Näin se ennen somea meni, vaikka jonnet ei muistakaan.
Voi jonne jonne sua🙂
Eli some on väline, vika on ihan vain aikuisten ihmisten luokattoman huonossa käytöksessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai some on syypää😁
Ei suinkaan näiden ”aikuisten” ”ystävien” käytösSitä ”käytöstä” ei ilman somea noin yksityiskohtaisesti tietäisi eikä siten pahoittaisi asiasta mieltäänkään, vaan käyttäisi senkin energian johonkin hyödyllisempään, tai muihin ihmisiin. Näin se ennen somea meni, vaikka jonnet ei muistakaan.
Voi jonne jonne sua🙂
Eli some on väline, vika on ihan vain aikuisten ihmisten luokattoman huonossa käytöksessä
Tuo luokattoman huono käytös on juuri sitä somen aiheuttamaa illuusiota. Sinäkin luulet että hymiöt antaa jotain lisäarvoa muuten mitäänsanomattomaan kommenttiin. ”Kaverihierarkiat” on ottanut ihan uusia kierroksia kun kaikilla on nyt somesta mahdollista nähdä mitä kukakin duunaa, kenen kanssa, missä ja jopa mihin kellonaikaan. Helppoa ehkä, muttei aina niin hyvää.
Kiitos kaikille näkemyksistä. Nukuin yön yli asian kanssa. Nyt on selkeämpi, mutta myös murheellisempi, olo. Kukaan aikuinen ei hoida ystävyyttä näin. Ymmärtäisin esim. yhteiskuvan lähettämisen, jos minut olisi kutsuttu ja olisin joutunut kieltäytymään, mutta ei tuon kuvan lähettäminen tapahtunut mielestäni siksi, että ystävyyttä yritettiin rakentaa tai ylläpitää. Se oli yksi kerta jälleen tehdä minulle tarkoituksella tai ilman ulkopuolinen olo.
Jos nämä ihmiset haluaisivat pitää minut ajan tasalla kuulumisista, niin kyllähän siihen keinot ovat olemassa. Tällaiset puolivillaiset kerroin jo x:lle lenkillä ja soittelen sulle tästä -jutut, jotka eivät toteudu, ovat ihan p*skaa ystävyyttä. Toinen ystävä lisäilee näitä kuvia, vihjailee yhteisistä tekemisistä ja asioista joita ei ole jaettu minulle, ja toinen ei huomaa/ välitä / jaksa vaan laittaa aivan diipadaapa viestejä eikä muuta yhteyttä.
Vihaan draamaan ja mustasukkaisuutta. Ainoa, mitä haluan, on olla tämän toiminnan ulottumattomissa, ainakin päällisin puolin. Otan nyt etäisyyttä, ja katsotaan mitä tapahtuu. Nämä ihmiset ovat aina olleet fiksuja ja empaattisia ja olen ollut heille todella tärkeä, ehkä herätys tulee jossain vaiheessa. Ap
Eivät olleet normaaleja. Normaali ihminen ymmärtää, että muitakin ystäviä tavataan eikä kenelläkään ole velvollisuutta kutsua meidän naapuriamme mukaan.
Täytyy sanoa, että he eivät sentään kuvitelleet, että meidän muilla ystävillämme olisi ollut velvollisuus kutsua heidät mukaan.