Surullinen olo ystävien käytöksestä, miten toimisit?
Ollaan kolme hieman alle nelikymppistä ystävystä, ihan aikuisia siis. Olemme olleet pitkään ystäviä ja eri elämäntilanteita ollaan koettu, välimatkat ovat väliin olleet pitkiä, mutta ystävyys ja arvot ovat vuosien mittaan pysyneet. Paitsi ehkä nyt.
Toinen ystävistäni tekee uraa kansainvälisessä bisneksessä ja hän lähetetään vähän väliä ulkomaille eri tehtäviin, mutta kutsuttiin Suomeen nyt korona-aikana. Hän muutti aivan toisen ystäväni naapuriin. Tällä toisella ystävällä ja minulla on perheet, ulkomailla työskentelevä seurustelee, mutta asuu yksin ja on ollut yksinäinen etätöissä ja muutenkin.
Nyt korona ja näiden kahden ystävän läheinen sijainti ovat muuttaneet ystävyyden dynamiikkaan. Yksinkertaisesti sanottuna, nämä kaksi ystävää toteuttavat kaikki ne mukavat suunnitelmat, jotka minulla oli tuon toisen perheellisen ystävän kanssa, kun kolmas asuu ulkomailla. He ovat vähän väliä retkillä, tapaavat toistensa luona juhlien merkeissä jne. Minulle ei mainita asiasta (ei tietenkään tarvitsekaan), mutta syvällä jossain kirpaisee, kun saan kuvia heistä yhdessä ja etenkin jos kyseessä on ollut kohde, jonne olen halunnut mennä, eikä minua ole pyydetty mukaan. Nämä kaksi myös käyvät viikottain lenkillä, joten olen vähän pudonnut kuulumisista, eikä kumpikaan soittele minulle. Joskus huomaan Facebookissa, että he ovat samassa paikassa...
Olemme olleet tosi läheisiä, mutta nyt tuntuu, kuin eläisin ulkoavaruudessa. Ilman muuta he saavat tehdä mitä haluavat, ja minulle se ei kuulu eikä kukaan ole kenellekään mitään velkaa, mutta silti tuntuu pahalta... Olen ystävällisesti vastaillut viesteihin heidän yhteisiltä retkiltään, toivotellut mukavat juhlat ym. mutta fiilis on vähän poissa eikä huvita olla aktiivinen ihan samoin kuin ennen. Miten toimisitte tässä tilanteessani?
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Sain taas kuvan heistä vapputunnelmissa viestiryhmäämme, skoolaavat yhdessä. On tosi kurja olo. Mitä tuohon voi vastata? Olisimmepa yhdessä? Vai ei mitään? Ap
Älä vastaa yhtään mitään mihinkään enää. Poistu ryhmästä esim kahden viikon kuluttua ja anna heidän olla.
Vierailija kirjoitti:
Koen jotenkin että tätä yhdessäoloa korostetaan lähettämällä kuvia heistä kahdesta minulle... olettevatko että on hyvät fiilikset täällä etänä? Ap
Kylä näin juuri on asia. Tuo on todella ilkeää ja sinun ei pidä missään tapauksessa pitää tuolla tavalla käyttäytyviä ystävinä. Mahdollisesti ja todennäköisesti olet jo aikaisemminkin kokenut heiltä huonoa kohtelua?
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä hankala tilanne. Antaisin ehkä neuvoksi nyt ensin sen, että oletko miettinyt mistä nämä tunteesi kumpuavat? Sanoit että sinulla on muitakin ystäviä, miksi sinua häiritsee näin kovin juuri näiden kahden välinen ystävyys? Onko taustalla joku vanha käsittelemätön asia, joka nousee nyt pintaan tms?
Ehkä se kannattaa ensin selvittää itsellesi, että mikä on se asia / tunne, josta koet jääväsi nyt paitsi. Monesti tämä jo auttaa katsomaan asiaa toisesta kulmasta.
En suosittele lähettelemään mitään rivien välistä tulkittavia viestejä toisille. Jos ja kun he ovat oikeita ystäviäsi niin kyllähän asioista voi silloin myös keskustella suoraan. Ainakin itse ystävänä arvostaisinkin enemmän sitä, kuin vain välien katkaisemista selittämättä. Jos keskustelu asiasta pilaa teidän välit, niin tuskin ovat sellaisia ystäviä joiden menettämistä kannattaa surra.
On ihan luonnollista tuntea pahaa mieltä, jos ystävinä pidetyt ihmiset käyttäytyvät noin ilkeästi. He eivät ole ystäviä ollenkaan.
Jospa he luulevat, ettet halua tulla mukaan. Kutsu heidät molemmat teille kylään tai syömään jonnekin. Olisi kiva nähdä pitkästä aikaa -tyylinen viesti.
Onpa ihmeellistä, että lähettävät sulle kuvia kahdenkeskisistä menoistaan. Onko ryhmä siis teidän kolmen välinen vai onko siellä muitakin? Ymmärtäisin jos on suurempi ryhmä, mutta jos vain teidän kolmen välinen niin tuo on jo ilkeää. En vastaisi näihin viesteihin mitään.
Kun toinen näistä ystävistä lähtee taas ulkomaille voi tietenkin olla , että tämä toinen alkaa taas aktiivisemmin olemaan sinuun yhteydessä. Kannattaa varmaan siinä vaiheessa pitää etäisyyttä paitsi jos hän oma-aloitteisesti pahoittelee käytöstään ja antaa järkevän selityksen. Mutta kannattaa varmaan hyväksyä, että he eivät ole niin läheisiä ja luotettavia ystäviä, kuin olet kuvitellut ja panostaa näin ollen uusiin kaverisuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jospa he luulevat, ettet halua tulla mukaan. Kutsu heidät molemmat teille kylään tai syömään jonnekin. Olisi kiva nähdä pitkästä aikaa -tyylinen viesti.
Kunpa olisi, mutta meillä on aina ollut luonnostaan "kaikki mukaan" -periaate. Aina. Nyt vasta on alkanut tulla näitä kaksin lenkille - skumpalle - retkillekuvia... olen ihan ihmeissäni enkä tiedä mitä voin sanoa heille. Ap
Käyttäjä38891 kirjoitti:
Onpa ihmeellistä, että lähettävät sulle kuvia kahdenkeskisistä menoistaan. Onko ryhmä siis teidän kolmen välinen vai onko siellä muitakin? Ymmärtäisin jos on suurempi ryhmä, mutta jos vain teidän kolmen välinen niin tuo on jo ilkeää. En vastaisi näihin viesteihin mitään.
Kun toinen näistä ystävistä lähtee taas ulkomaille voi tietenkin olla , että tämä toinen alkaa taas aktiivisemmin olemaan sinuun yhteydessä. Kannattaa varmaan siinä vaiheessa pitää etäisyyttä paitsi jos hän oma-aloitteisesti pahoittelee käytöstään ja antaa järkevän selityksen. Mutta kannattaa varmaan hyväksyä, että he eivät ole niin läheisiä ja luotettavia ystäviä, kuin olet kuvitellut ja panostaa näin ollen uusiin kaverisuhteisiin.
Olen huomannut, että ulkomaille lähtevä on se, joka kuvia laittaa. Ei sillä kai niin väliä ole. Ryhmä on vain meidän kolmen. Nyt siellä on kuva heistä. En tiedä mitä vastaan vai olenko hiljaa. Kaikki tuntuu oudolta kun en ikinä ole miettinyt edes vastausta, nyt ei tunnu vilpittömältä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen jotenkin että tätä yhdessäoloa korostetaan lähettämällä kuvia heistä kahdesta minulle... olettevatko että on hyvät fiilikset täällä etänä? Ap
Kylä näin juuri on asia. Tuo on todella ilkeää ja sinun ei pidä missään tapauksessa pitää tuolla tavalla käyttäytyviä ystävinä. Mahdollisesti ja todennäköisesti olet jo aikaisemminkin kokenut heiltä huonoa kohtelua?
Olemme vanhoja ystäviä. Kukaan ei ole täydellinen, mutta ystävyys on aina ollut vilpitöntä, vapaaehtoista ja mutkatonta. Mitään ei ole tässä välissä tapahtunut, muuta kuin että yksinasuva ystävä muutti ulkomailta ja alkoi tavata naapurissa asuvaa toista ystävää. En vain käsitä, miksi kaikki juhlat mennään ilman että minulta edes tsekataan, pääsisinkö. Mitä nyt voin vastata vaikka siihen kuvaan. Outo tilanne. Ap
Ole kiireinen, älä lukukuittaa viestejä, elä omaa elämää. Sitten jossain vaiheessa toteat, että olet kiireinen, mukavaa jatkoa ja poistut ryhmästä.
Onko vain oma oletuksesi, että henkilö menisi covidin jälkeen ulkomaille? Monet firmat aikovatkin jatkaa etänä myös covidin jälkeen.
Laita vastaavasti ryhmäänne kuva siitä mitä sä teet parhaillaan. Vastavuoroisuutta. Jos siis edes haluat vastata.
Minulle on käynyt noin. Lopetin lopulta yhteydenotot, kun aina oli jotain muuta, tai peruttiin sovittu tapaaminen. Yhdessä kyllä viihtyivät. Odotin, että ottaisivat ensin sitten minun suuntaani yhteyttä, mutta sitä ei tapahtunut, ja niin ystävyys jäi. Neljän vuoden jälkeen heistä kauemmin tuntemani ystävä lähetti kirjeen, jossa pyyteli vuolaasti anteeksi käytöstään, ja välimme korjaantuivat. Kysyin myöhemmin toisesta ystävästä ja tämä oli kuulemma muuttanut toiselle paikkakunnalle ja lopettanut yhteydenpidon jo aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ole kiireinen, älä lukukuittaa viestejä, elä omaa elämää. Sitten jossain vaiheessa toteat, että olet kiireinen, mukavaa jatkoa ja poistut ryhmästä.
Onko vain oma oletuksesi, että henkilö menisi covidin jälkeen ulkomaille? Monet firmat aikovatkin jatkaa etänä myös covidin jälkeen.
Hän kyllä lähtee jälleen, tästä on suunnitelmat jo olemassa. Ap
Ap!
39v nainen tässä kantakaupungista kirjoittelee.
Mulla on pari vastaavaa kokemusta, ja voisin antaa näkemystäni... en välttämättä siihen mitä kannattaa tehdä, mutta ainakin siihen, että kuulet että tälläisiä aikuisia kiusaajia/ mulkkuja on muitakin.
Toinen ”hyvä kaverini” (tai näin luulin) asuu vierekkäisessä kaupunginosassa. Pyysin häntä tällä viikolla leikkitreffeille lasten kesken, niin tuli samana päivänä peruutus. Sitten pyysin häntä yhdessä pedikyyriin ilman lapsia, niin laittoi että mies on töissä; ei pääse. Molemmissa tapauksissa tiedän että valehtelee, että hänellä on useita lapsenhoitajia mm kahdet isovanhemmat. Mies tekee etätyötä yms. Vappuna juhlittiin naapureiden kanssa, mutta meitä, toisia naapureita ei kutsuttu mukaan. Hymyilen iloisesti hänelle kun tavataan, en lopeta vastaamista, mutta tiedostan, että hän ei pidä minua hyvänä ystävänä kuten minä pidin. En pyydä enää häntä mihinkään, ja hankin parempia ystäviä. Minä olisin myös kutsunut kaikki mukaan, mutta hän teki peruutuksia ja samaan aikaan kutsui toisen lapsiperheen.
Toinen ”hyvä” kaverini asuu samassa kaupunginosassa. Hänen kanssaan oli sovittu perheiden yhteinen vapunvietto, mutta hänelle oli niin tärkeää nuoleskella muita silmäätekevämpiä ihmisiä ja ystäviä, että hän sopi kahteen päivään varmaan 3 tapaamista ja me emme mahtuneet yhteenkään näistä. Kuulin tästä sattumalta. En suutu, en lopeta vastaamista, mutta en pyydä häntä itse enää mihinkään, ja jos hän pyytää minua niin kieltäydyn ystävällisesti kun on niin kiire😉 En pyydä häntä perheemme luo kylään, kanssamme lomille. Pyydän sellaisia ystäviä, ja perheitä, joiden mukaan me mahduimme myös.
Sinuna tekisin näin:
Älä vain näytä suuttumustasi kiusaajille. Kyllä, kiusaajia nämä ”kaverisi” ovat. Normaaliälyllä varustettu ihminen ajattelee miltä toisesta tuntuu.
Vastaa yliystävällisesti sydämin että wow wow wow miten upeita kuvia 😍🥰😘😍😘🍓 tms eli anna samalla mitalla takaisin. Sitten kaikessa hiljaisuudessa hanki 2-3 hyvää, luotettavaa ystävää, jonka kanssa voit itse mennä illalliselle, lenkille, skumpalle. Ja unohda nämä pölvästit. Kauheita pyrkyreitä, juuri kuten nämä minun ”kaverit”
Sanoit Jännästi että koronan jälkeen kaikkihan muuttuu, kun toinen lähtee. Hmm.. ajattelepa asia niin että Suomessa oleva kaverisi on sinut jo uhrannut, ja hylännyt. Miksi koronan jälkeen olisitkin hänen kaverinsa? Anna hänen jäädä nuolemaan näppejänsä. Ja hymyillen
Minut on kerran jätetty tiiviistä kolmikosta niin että kaksi muuta alkoivat käydä yhdessä ulkona pyytämättä minua. Suutuin ja sanoinkin sen. Opiskeluaikojen draamoja.
Sinun tapauksessasi lieventävä asianhaara on välimatka. Kaukana asuvaa ei yleensäkään tavata niin usein koska ei mielletä reiluksi vaatia häntä kulkemaan vaivalloista matkaa jos ei olla valmiita sitä itse kulkemaan.
En suosittele syyllistävää kommunikaatiota. Minulla on yksi sukulainen joka tuntuisi haluavan olla mukana kaikessa mitä teen. Kaikkiin menoihin tulee viesti että hänkin haluaisi ja voikun mekin voitaisi mennä. Inhottavan painostavaa! Ei pysty iloitsemaan mistään toisen puolesta missä ei ole mukana itse.
Ehdota mieluummin heille jotain yhteistä kolmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Laita vastaavasti ryhmäänne kuva siitä mitä sä teet parhaillaan. Vastavuoroisuutta. Jos siis edes haluat vastata.
Näin normaalisti tekisin... Toivottaisin ihanaa iltaa ja olisi hyvä mieli. Nyt vaan on hämmentynyt ja ulkopuolinen olo, ja tuntuu väärältä, että edes joudun miettimään mitä sanon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minut on kerran jätetty tiiviistä kolmikosta niin että kaksi muuta alkoivat käydä yhdessä ulkona pyytämättä minua. Suutuin ja sanoinkin sen. Opiskeluaikojen draamoja.
Sinun tapauksessasi lieventävä asianhaara on välimatka. Kaukana asuvaa ei yleensäkään tavata niin usein koska ei mielletä reiluksi vaatia häntä kulkemaan vaivalloista matkaa jos ei olla valmiita sitä itse kulkemaan.
En suosittele syyllistävää kommunikaatiota. Minulla on yksi sukulainen joka tuntuisi haluavan olla mukana kaikessa mitä teen. Kaikkiin menoihin tulee viesti että hänkin haluaisi ja voikun mekin voitaisi mennä. Inhottavan painostavaa! Ei pysty iloitsemaan mistään toisen puolesta missä ei ole mukana itse.
Ehdota mieluummin heille jotain yhteistä kolmistaan.
Asumme siis samassa kaupungissa eli ihan hirveän vaikeaa ei voi olla tavata. Tosin en tempore on hankalaa nähdä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän kyllä lähtee jälleen, tästä on suunnitelmat jo olemassa. Ap
Moni suunnitelma on mennyt uusiksi tässä maailmantilanteessa. Tuttavani työpaikka irtisanoi toimistot, ja kaikki jatkavat etänä koronan jälkeen. Vain kokoustamispaikka jäi ja muutama työhuone, joiden vuoroja kierrätetään.
Mutta edelleen sitä mieltä, että jatka elämääsi äläkä tuhlaa enää aikaasi murehtimiseen.
Mulla on muutaman kerran käynyt just noin, on jätetty ulkopuolelle. Joskus yläasteaikoina ekan kerran, sitten vauvaperheaikaan. Silloin tuntui tosi pahalta jäädä ulkopuoliseksi.
Tällä hetkellä myös yksi kolmen naisen porukka. Meitä yhdistää sama harrastus, muuta yhteistä ei juuri olekaan. Kulkevat kaksistaan konserteissa ja kai baarissakin joskus ja ostoksilla yms. En ole itse kiinnostunut muodista enkä tosiaankaan jaksa mitää bileitä enkä teatteriakaan niin oon joskus tekosyitäkin keksinyt, ettei tarvis lähteä mukaan.