Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt kerätään keinot miten saan miehen tekemään itse kotitöitä

Vierailija
01.05.2021 |

Eli tilanne on se että pitäisi saada mies oivaltamaan että hänelle kuuluu puolet kotitöistä, ja että tekisi niitä oma-aloitteisesti ja vähän useammin kuin nyt. Suhde on muuten todella hyvä ja uskon että mies kyllä tekee jos saa oivallettua todella että asia ei ole vain minun vastuullani. Nyt on siis vähän ollut omakin vika että minä olen siivonnut enemmän. Minua alkaa nopeammin häiritä pölypallerot lattialla.

Valitettavasti se ei ole toiminut että sanon että voisitko imuroida, koska mies voi sanoa joo, mutta siihen menee silti pari päivää että tarttuu imuriin. Tuota piirrettä inhoan, eli sanoo joo joo mutta ei silti tee. Eikä sen pitäisi olla minun homma pyytää.

Nyt siis keinot kehiin että miten muutetaan tämä. Jätänkö siivoamatta täysin tästä lähtien ja katson koska hän itse alkaa puhumaan että onpa sotkuista? Ja siihen sanon että niimpä. Ja odotan koska siivoaa ne pois?

Kommentit (141)

Vierailija
1/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen puhe ei enää auta, koska menee siihen että sanoo joo, mutta mikään ei muutu. 

Vierailija
2/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin myös itselleni vinkkejä.

Olen tällä hetkellä paljon enemmän kotona. Miehellä on kiireisempää töissä. Minä kuitenkin maksan kaikesta tasan puolet, joten ei ole sellaista tilannetta että olisin ns.kotiäitinä. 

Sitten tuo, että minua rupeaa ärsyttämään sotku tosi pian. Miestä ei niin paljon häiritse.

Nyt tämä on johtanut siihen että siivoan enemmän ja se ärsyttää minua. Mutta miten tätä saisi muutettua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös käynyt niin että minusta on tullut se hommien delegoija, ja mies ei siivoa oma-aloitteisesti. Minulle myös tulee suorastaan huono omatunto pyytää siivoamaan jos toisella on ollut työpäivä. Vaikka minä maksan puolet kaikesta. Kaipaan oikeasti nyt vinkkejä miten purkaa tätä tilannetta. En tykkää siitä että mies pitää itsestäänselvänä että minä siivoan meidän kodin ja ärähtää jos pyydän viemään roskapussin.

Vierailija
4/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BJ auttaa aina

Vierailija
5/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi keskustelu aiheesta? Että mikä on riittävä siivoustaso ja miten siihen päästään. Voihan mieheltä kysyä, miksi haluat elää kuin hotellissa ja jos vastaus on, että minä maksan laskut, sinä voisit edes siivota, niin sitten se on isomman pohdinnan paikka.

Vierailija
6/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yksinhuoltajana, omistusasunnon omistavana huomaan, huomaan että kyllä miehilläkin on yhtä kovat panokset arjen pyörityksessä. Auto, talo, piha, lapset. Kyllä vain, ei pelkästään siivous.

Vierailija
7/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pölyt ja sotkut on molempien lasren ja molempien vanhempien aiheuttamia. Jos ei osallistu siivoamiseen ym kotitöihin niin HEITÄ SE SIKA. et ole kenenkään piika. Näin meillä.

Vierailija
8/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen auttaa tasan se, ertä muutat omaa toimintatapaasi. Toista et pysty muuttamaan.

Joko alat itse armollisemmaksi pölyä kohtaan tai sitten jatkat samaan malliin. Jos pölylle armollisempi muutos ei herätä miestä niin se on voi ja leipä.

Vierailija
9/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi keskustelu aiheesta? Että mikä on riittävä siivoustaso ja miten siihen päästään. Voihan mieheltä kysyä, miksi haluat elää kuin hotellissa ja jos vastaus on, että minä maksan laskut, sinä voisit edes siivota, niin sitten se on isomman pohdinnan paikka.

Kun tuntuu että keskustelu tästä aiheesta menee aina niin että kuuluu "joo" mutta ei seuraa ollenkaan teoilla sitä, asia unohtuu heti. 

Vierailija
10/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pitää asua yksin, ei se muuten huomaa että kotityöt ei tekeydy itsekseen.

Vierailija
11/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna miehen tehdä kotityöt silloin kuin tekee . Tuskin itsekkään tykkäät jos joku komentelee sinua tekemään asioita juuri nyt. Siis jos kuitenkin tekee niitä.

Vierailija
12/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mies siivoaa, mutta ei juuri sillä hetkellä kuin sinä määräät?

Joo, aika lailla niin. Siis meillä voi pyöriä tosi isot pölypallerot pari päivää nurkissa sen jälkeen kun olen sanonut että nyt olisi aika imuroida.

Vierailija
13/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna miehen tehdä kotityöt silloin kuin tekee . Tuskin itsekkään tykkäät jos joku komentelee sinua tekemään asioita juuri nyt. Siis jos kuitenkin tekee niitä.

Sitten kaipaisin jotain vinkkejä siihen että miten siedän itse sitä sotkua mikä meillä on. Ihan vilpittömästi. Kun itselle tulee aina olo että ei hemmetti, ei se ole iso homma imuroida kämppä, menee 5min ja olen saanut ne jättimäiset pölypallot pois. VS. että odotan että mies imuroi ne sitten kun sitä huvittaa ja asutaan sotkussa.

Vierailija
14/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on niitä asioita, jotka tulis selvittää jo seurusteluvaiheessa.

Vierailija
15/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu aiheesta on hyvin usein sitä, että toinen sanelee, mikä on riittävä taso.

Vierailija
16/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen pitää asua yksin, ei se muuten huomaa että kotityöt ei tekeydy itsekseen.

Ei minulla ollut kotitöitä sinkkuna. Vain paikkojen siivousta. Nyt ollessani parisuhteessa naisella on joku ihme pomon rooli päällä siivouksen aikatauluista. Tiettyinä aikoina ei saa siivota ja joskus on pakko

Vierailija
17/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hän asunut yksin. Hän vaan siivoaa itse paljon harvemmin kuin minä. 

Vierailija
18/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytiin tästä samasta asiasta keskustelu ja sen jälkeen mies ei enää laittanutkaan taloustilille yhtä paljon rahaa kuin ennen. Totesi, että hän ei tee molempia eli vastaa perheen taloudesta ja hoida kotitöitä, eli kun kotityöt jaetaan tasan, niin myös perheen kulut tasataan eikä enää makseta tulojen mukaan. Meillä on nyt siistiä, koska siivooja käy kerran viikossa, mutta minun omat käyttörahani on pienentyneen todella paljon.

Vierailija
19/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kaipaisin jotain vinkkejä siihen että miten siedän itse sitä sotkua mikä meillä on. Ihan vilpittömästi. Kun itselle tulee aina olo että ei hemmetti, ei se ole iso homma imuroida kämppä, menee 5min ja olen saanut ne jättimäiset pölypallot pois. VS. että odotan että mies imuroi ne sitten kun sitä huvittaa ja asutaan sotkussa.

Mutta siis ongelma on että nyt kun olen tehnyt näin sen ajan kun ollaan oltu yhdessä, miehen oma-aloitteisuus on hävinnyt. Ja mitä sitten jos me saadaan joskus lapsia! Silloinkin kaikki kasaantuu mulle, koska en halua asua sotkun keskellä.

Mua oikeasti hermostuttaa jos asunto on täynnä pölypalloja tai vaatteita lattialla (mies heittää omansa aina lattialle). Hänellä on myös omat paperinsa ihan levällään työpöydällä. Ja hermostuu kun nalkutan niistä. En mä tiedä miksi ne mua ärsyttää, oon sellainen että hermostuttaa sotku ja ajatukset ei kulje. Kun se on aika pieni vaivakin siivota ne pois, mutta en voi aina siivota hänen sotkujaan.

Vierailija
20/141 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelette siitä, mitä viikottain pitää siivota, mikä on siivouksen taso. Teette tehtävälistan josta molemmille tulee viikottain jotain hommaa. Voi valita minä päivänä tekee mutta ei esim. niin että on imuroitu sunnuntaina niin toinen imuroi jo maanantaina.

Omasta mielestäni motivoiva systeemi olisi sellainen, että olisi jo ne tehtävät tiedossa (esim. tällä viikolla imurointi ja pölyjen pyyhkiminen) ja sitten voisi vain valita, minä päivänä ne tekee. Parasta tietysti olisi tuossa, jos tuossa ideoinnissa on sellaisia asioita, mihin mies voi jo vaikuttaa eli että ideaalisti mies alkaisi toteuttaa sellaista suunnitelmaa, jota hän on itsekin suunnitellut ja hyväksynyt ja pitää hyvänä.