PAS/IVF/ICSI viikolla 37-38, muita?
Heippa!
Onko muita, joille sattuisi alkionsiirto näille viikoille?
Itselläni ei vielä siirtoviikosta täyttä varmuutta.
Hoitotaustaa: vauvaa yritetty 4 vuotta.
3xiui -kaikista negaa, 1xivf/icsi -nega, 1xpas -nega, 1xivf huhtikuussa -06, josta plussaa, mutta km rv10+0.
Nyt olisi sitten taas aika hakea pikkuinen kasvamaan. Ei vain tuo oma hormonitoiminta ole oikein palautunut tuosta keskenmenosta, mutta aloitin tänään viikon Terolut kuurin, joten eiköhän ne oikeat menkatkin sieltä taas pikkuhiljaa tule.
Hiukan pelottaa taas nämä hoidot. Olin niiiin onnellinen, kun sain olla hetken aikaa raskaana, pelkään, että se jää ainoaksi kerrakseni.... No ei vielä pidä luovuttaa. Onneksi meillä on vielä 5 alkiota pakkasessa odottelemassa, joten ainakin siirtoon pitäisi päästä.
rantis
Kommentit (154)
Mukavaa, että tästäkin ketjusta löytyy ensi viikon piinailijoita. Jännityksellä toki seuraan jo nyt piinailevia. Meille tosiaan auringonkukka saattaapi tulla sama siirtopäivä ja odotan kyllä että päästäis jo piinailuvaiheeseen. Tuntuu että sumujakin on tullut otettua jo vaikka kuinka kauan. Mukavaa tosiaan piinailla yhdessä. Ei ole niin yksinäinen ole. Mies kun ei aina oikein ymmärrä kaikkea piinailuun liittyviä ajatuksia/tuntemuksia. Vaikka tosin 100 % on mukana piinailemassa, mutta ne miehen ja naisen erot tulee vain esiin aina välillä.
Vatsa on kuin pallo. Tuntuu, ettei housut mahdu kunnolla jalkaan. Iltasin tosi väsynyt olo ja munasarjoissa kipua kun päivän häärää töissä. Olen yrittänytkin ottaa kotona rennosti ja tehdä vain vähän puutarhan syyshommia eli pakolliset... Huomenna ultra ja sit tehdään päätös siirtopäivästä. Vasen puolihan ois ollut jo tiistaina siirtokelpoinen mutta oikea vielä junnaa. Saa nähdä onko vasemman puolen foliikkelit tulleet sitten jo yli-isoiksi. Lääkäri kun sanoi, että liian isot on yleensä tyhjiä :(
Eipä muuta kuin pidetään lippu korkealla!
Reetuna
Eilen saatiin siirretty 2 alkiota kyytiin ja 3 meni pakkaseen. Alkioiden laatu oli kuulemma hyvä. No nyt tässä sitten jännätään pari viikkoa tätä hommaa. No punktiosta seurasi sitten lievä hyperi vaara. Oli vähän munasarjat paisuneet. Lääkäri määräsi loppuviikon lepoa ja jos olo yhtään huononee niin sitten lähdetään sairaalahoitoon. Olo on nyt ihan jees, turvottaa kylläkin ja aika täyteläinen olo on alavattalla. Toivotaan nyt parasta, että ihan kotilevolla menis ohi.
Onnenpotkuja kaikille tasapuolisesti.
Kahdeksantoista munasolua oli siis hedelmöittynyt ja niistä KAIKKI olivat jakautuneet kuulemma tosi upeasti. Yksi siirrettiin ja seitsemäntoista alkiota meni pakkaseen :-o
Munasarjat on edelleen ihan hirvittävän turvoksissa stimuloinnin ja punktion jäljiltä ja tosi rauhallisesti pitää ottaa seuraavat pari viikkoa, ettei tule vaurioita...
Olen tässä taustalla käynyt lukemassa tämän pinon kuulumisia, enemmänkin olen kommentoinut vko 40 pinoon, vaikka IFV onkin viikolla 39. Mutta nyt on pakko kirjoittaa, on sen verran positiivisia uutisia. Eli hyviä saldoja olette saaneet, pakkaseenkin on jäänyt.
Paitsi Sonjaemmalla :o(, mutta mukaan saatiin sentään kaksi, sehän on kuitenkin aina parempi kuin 1 :o)
Toivo, pikaisia paranemisia, toivottavasti vältyt sairaalareissulta...
Miina_H, toivottavasti nyt onnistuu *peukuttaa*. Saldo on kyllä mieletön! Uskotko, että kun nyt sait noin hyvin pakkaseen, onnistuu tämä tuoresiirto.
Meillä on Reetunan kanssa sama tahti, huomenna kuullaan punktiopäivä.
Kivistelyä on tosiaan ollut, mutta ei onneksi niin pahaa ettei ole voinut puuhastella normaalisti. Pihatyöt ovat tosin muuttuneet vähän kevyempään, raskaiden kivien noston olen suosiolla jättänyt siipalle (mitä nyt eilen vähän).
Meillä on mies ollut tällä kertaa huomattavasti ymmärtäväisempi ja empaattisempi. Eläytyminen on ollut niin vahvaa, että oli nähnyt unta että tuli 12 munasolua. Se olisikin mahtava saalis!
Ensimmäisellä IVF-kerralla hän ei lainkaan käsittänyt, mitä kaikkea käyn tuolla fyysisellä ja psyykkisellä tasolla läpi. Tuolloin meille tuli niin paha riita, että autotallista hajosi yksi työkalupakki vasaralla ihan päreiksi! Saipa purettua ahdistuksen pois ja uusi on jo ostettu tilalle :D
Jännittää ihan kamalasti, mitä jos follikkelit ovatkin tyhjiä... Niitä kun näkyi viime ultrassa vain 8, tosin enemmän kuin viimeksi. Huoh, miten tämä mieliala vaihteleekin, pari päivää sitten olin tosi positiivisella mielellä...
...siis erityis-onnentoivotukset sekä pulleat peukutukset Rantahiekalle ja Toivo78:lle. Palloiltiin joskus samoissa pinoissa ja hienoa lukea, että teillä on nyt kyytiläiset matkassa. Pysykööt he myös mukana! Toivon teille ja kaikille muillekin runsaasti plussaonnea!
Miiruskainen
ihan hillitön saalis! Kyllä tuosta määrästä vähintään yksi lapsi saadaan aikaiseksi, tiedä vaikka koko pesue.
eli nyt taitanee olla peräti pp2 päivä ja olo alkaa jo korjaantua hyperi vaarasta. Tänään ollut jo suhteellisen helppo päivä elellä. Maha ei ole enää niin turvoksissa ja jaksanutkin tuhnasella kotosalla pikkasen askareita. Tosin olen ottanut vielä tämänkin päivän kepeästi ja en ole turhia rehkinyt ja loppuviikko menee samaa rataa. Mutta uskoisin, että suurin vaara on nyt ohi. Ei kai tämä tästä enää huonommaksi toivottavasti mene. Tänään on uutena oireena tullut tuollaiset pienet vihlontakivut alavatsaan noustessa ylös. Tiedä johtuneetko paisuneista munasarjoista, että onko ne nyt pienenemässä vaiko onko alkiot kenties kiinnittymässä päin. Sellaisia menkkamaisia vihlaisuja, vaan toivottavasti ei ole menkkakipuja:(((
Mites muilla piinailijoilla menee??
Peukutuksia ja tahmatassuja kaikille.
Kiitokset onnitteluista :) Tuo saalis löi kyllä meidät niin ällikällä - ei oikein vieläkään olla tajuttu tätä, ettei ihan hetkeen tarvitse uuteen ivf-rumbaan lähteä.
Syy miksi mä taas tänne tulin, oli se, että piti kysyä minkälaisilla annoksilla teillä on siirron jälkeen lugesteronit olleet? Mulla on 3*100mg kahdesti päivässä ja tuntuu jokseenkin suureta...
Eilen oli siis punktio ja ihan hyvin se meni vaikka jotenkin jännitin niin paljon, että verisuonet pakenivat ja kanyylia laittaessa suonta saatiin etsiä ja koputella esiin kämmenselästä. Onneksi meni putki kuitenkin kerralla. =) Ihme homma vaan kun mulla yleensä on oikein hyvät suonet, näkyvillä ja moni hoitsu on kehunut helppoa pistämistä. Kipulääkkeet olivat kohdallaan ja vain pientä vihlontaa tuntui punktioneulaa liikutellessa.
Punktion jälkeen olo on ollut hieman turpea, mutta 3 panadolilla olen tähän asti selvinnyt. Kuulemma tuo munasarjojen uudelleen turpoaminen johtuu siitä, että sinne muodostuu punktion jälkeen niin monta keltarauhasta, kuin on ollut munasolujakin. Eli ei välttämättä tarkoita hyperiä, vaikka hyvä onkin tunnollisesti juoda paljon vettä varmuuden vuoksi.
Saaliiksi saatiin 13 munasolua, joka on ihan kohdallaan lääkitykseen nähden (nyt 150iu puregonia, ekalla kerralla 3v sitten 150 iu gonalia ja silloin saatiin 16 munista). Vasta maanantaina saan tietää hedelmöittymis- ja jakaantumistilanteen. Maanantaina alkioille tehdään diagnostiikka, jos ovat siinä kunnossa (pitää olla 6-8 soluvaiheessa, diagnostiikkaa varten jokaisesta alkiosta otetaan 1-2 solua, joista sitten tutkitaan tuo meidän geenivirheen olemassaolo. Meillä ei-kantajat ja kantajat ovat ns. ok, ja sairaat ovat niitä, joissa meiltä molemmilta on tuo virheellinen geeni periytynyt alkiolle). Koitan tässä nyt olla ajattelematta liikoja ja murehtimatta maanantaihin asti, sittenpä se kuulee, mikä tilanne silloin on. Mutta on onneksi toivoa, että noista 13:sta nyt edes yksi olisi sitten keskiviikkona siirtokelpoiseksi diagnosoitu. Se on kuitenkin todennäköisempää nyt kuin jos soluja olisi tullut vain se 6-7 kpl.
Toivotaan nyt, että luku 13 tässä meidän tapauksessa tuo onnea. Esikoisen siirtokin oli lokakuun 13. päivänä joten tässä on nyt pakko olla hyvä karma, huolimatta siitä, miten se raskaus sitten lopulta päättyikään... Ja tälläkään kertaa mies ei pääse mukaan mahdolliseen siirtoon keskiviikkona. Esikoisen siirrossakaan hän ei ollut mukana, kahdessa muussa negaan päättyneessä siirrossa hän on ollut.... =) Minäkö taikauskoinen siis?! =)
Tuo Miina H:n tilanne näyttää nyt huikaisevan hyvältä. =) Muistankohan oikein, vai eikö ollut niin, että teillä on jo ivf:iäkin takana useampia ilman positiivisia tuloksia? Osaatko itse arvioida, mikä on syynä tämän kertaiseen hoitotuloksen parantumiseen? Eri lääke vai ihan vaan parempi tuuri? Onko muita poppakonsteja ollut käytössä tässä hoidossa tai oletko muuttanut ruokavaliotasi tms.? Mutta joka tapauksessa ihan todella hienosti nyt teillä on hoito mennyt tähän saakka. Toivotaan siis nyt sitä parasta mahdollista tulosta!
Kaikille piinailijoille pitkää pinnaa ja ~~~~~kiinnittymissäteitä~~~~ ja alkuviikon punktiolaisille onnentoivotukset täältä!
Nautitaan kaikki nyt aurinkoisesta viikonlopusta!
Auringonkukka =)
Ihan normaali tuo lugeannos on IVF:n jälkeen, syystä, että lääkityksellä on hoidon aikana oma progesteronituotanto ajettu alas. Siksi lugetuki on tässä isompi kuin esim. luonnollisen kierron PASsissa. Viime hoidossa minullakin oli juuri tuo 3x100mg aamuin illoin. Nykyisessä hoitopaikassa annos on 1x200mg kolmesti päivässä, eli yhteensä samat 600mg päivässä vaikka hieman eri tavoin annosteltuna.
Itsekin ' saan' aloittaa nuo ihanat luget jo maanataina. =)
Sitä odotellessa,
Auringonkukka =)
Auringonkukk@70:lle : Iik, joudutte jännittämään koko viikonlopun yli tuota hedelmöittymistulosta... mulla meinasi mennä hermot jo tuossa vuorokauden odottelussa :) *peuks* että saldo on hyvä!
Meille on tosiaan tehty jo useampi IVF aikaisemmin enkä oikein tiedä, mikä on syynä siihen, että tällä kertaa tuo munasolusaldo oli näin paljon aiempaa parempi. Puregonia en ole aiemmin käyttänyt, että olisiko tuo lääkkeestä kiinni sitten. Tai hiukan vähentyneestä painosta. Foolihappoa tuli myös syötyä jo jonkin aikaa ennen hoidon aloitusta.
Ja kiitos tuosta Luge vastauksesta :)
ON: munasarjojen turvotus alkaa ilmeisesti helpottaa, päätellen siitä että kivut ovat vähentyneet reilusti. Sen sijaan sitten kohdun tietämillä on ollut aika vihlontaa tänään ja nyt jännittää, onko käynyt kuten kerran aiemmin... siirto sai aikaan kohtu tulehduksen :/ Lääkäri käski seurailla mahdollista vuotoa, mutta se on aika hankalaa - kiitos lugepalleroiden :P
Eilen saatiin kuulla, että miehen veli vaimoineen odottaa esikoistaan. Miehen siskolla on 1,5 vuotias lapsi... anoppi sai taas lisää vettä myllyynsä ja voivottelee, miten surkea tuuri on tällä esikoisellaan ollut kun on mahon vaimon saanut. Oli mennyt tuolle miehen veljelle sanomaan, että olisi hyvä jos saataisiin tämä talo valmiiksi ja erottaisiin...voisi mies perustaa sitten perheen jonkun toisen kanssa. Aika ankeat fiilikset siis on olleet eilisillasta :/
Täällä pp 8 menossa. Vielä pitäs malttaa..... Kaksi testiä odottamassa ensi viikon perjantaina, jolloin on lupa testata.
Maha on turpeena ja sitä vihloo välillä. Rinnatkin hieman arat ja ihankuin vähän pyörryttäisikin....ja väsyttää. Nuo saattaa/taas todennäköisesti onkin vain " tämän kaiken" aikaansaamaa kuvitelmaa. No toivottavasti enteilee plussaa!!!!!!
Todella hienoja punktiotuloksia olette saaneet! Onnea teille kaikille!
Rantis pp8
Kiitoksia vain Miiruskaisen terkuista!
Meinasin napata plussan myös tällä kertaa!!!! : )))
Toivottavasti nyt tämä jatkuisi loppuun asti.
Minäkin käyn teitä aina vilkuilemassa tuolla toisella puolella ja kuvittelen olevani samassa onnellisessa tilassa..... Teillä kaikilla onkin jo suuret mahat! Onnellista odotusta! Tammikuu tulee nopeammin kuin luuletkaan!!!
Rantis taas
Kuljen teidän kanssa samaan tahtiin eli perjantaina ilmoitettiin, että punktio on tiistaina. Ultrassa näkyi 11 follikkelia, joista osa ehkä liian pikkuisia. Mites teillä?
Oireita ei juurikaan ole, mutta muo kans huippaa melkein kokoajan. Lugeissahan on, että 1-3 tuntia laiton jälkeen voi huiputtaa, mutta mulla se on kokoajan ja vielä kymmenen tunnin jälkeenkin. Menkkamaista oireilua mahassa. Tekisi jo niin paljon mieli testata, mutta sinnikkäästi on odoteltava.
Zemiä meille kaikille:)
Pulmu pp9
Miina_H:lle onnittelut mahtavasta saaliista. Tosi hienoa ettei tarvitse heti piikitysrumbaan lähteä, vaikka plussaa tietysti toivotaan tästäkin.
Pp4 ja vihdoin vatsakivut alkaa hellittää. Tai ennemminkin ollut kivistystä, nippailua sekä tärinäkipua mm. asfaltilla reippaillessa. Ja kaikki äkkiliikkeet esim. kyljen kääntäminen on aiheuttaneet juilimista. No, muistelinkin että aiemmissa, myös plussaan johtaneessa olin n, 5 päivää punktiosta turvoksissa, sitten vasta housut ei enää kiristäneet. Tosin aiemmissa olen ollut vain 3 päivää saikulla, nyt pidin määrätyt viisi, ei ole ennen ollut näin paljon kipuilua jälkeenpäin. Tosin nyt oli 8 rakkulaa, vaikkakin vain 4 solua, ja siis kaksi kelvollista, mutta summa summarum enemmän punkteerattavaa kuin aiemmin. Joten johtunee siitä.
Rinnat on edelleen kipeät mutta se on normaalia luge-vaikutusta. Minullakin on annos 3x100 mg kaksi kertaa päivässä.
Päivä kerrallaan tässä pitää vaan yrittää jaksaa.
onko tuo menkkamainen olo ihan normaalia? Mahassa on sellainen olo, että lorahtaa minä hetkenä hyvänsä...
-Miina_H ja pp3-
täällä myös kärsitty nyt pari päivää huimauksesta. Ei tule lugen käytön jälkeen vaan tulee ihan miten sattuu. Huomasin kyllä sen jos ei ole syönyt vähään aikaan niin huono olo saattaa pukata, menee ohi sillai, että juo jotain sokeripitoista. Olo alkaa muuten helpottua jo turvonneista munasarjoista. Pystynyt jo ihan normaalisti elämään. Äkkinäiset liikkeet tosin jätetty vähemmälle kun aiheuttavat vihalisukivut alavatsaan. Mulla ollut kanssa pari päivää menkkamaisia vihlaisuja aina liikkellee lähdön yhteydessä. Mutta empä nyt enemmälti liputa sen asian puolesta vielä. Koitetaanhan kestää vaan.
Toivo78 ja niiskut pp4.
Olenkin kertoillut kuulumisia tuossa vko 40 pinossa. Ensi viikko jäi ketjuna tekemättä, joten ollaan vähän niinkuin " väliinputoajia" ja seilailaan näiden kahden pinon välissä :o)
Perjantaina olin ultrassa ja hyvänkokoisia follikkeja näkyi 10, lisäksi kaksi 9 mm follikkelia, jotka todennäköisesti punkteerataan kun on ollut tätä kasvuaikaa viikonlopun yli.
Huomenna maanantaina siis punkteeraus ja keskiviikkona tuoresiirto. Tämänhetkinen tulos on lähes puolet parempi kuin viimeksi, lisäksi koko on tällä kertaa tasaisempaa. Vielä kun soluja tulisi yhtä paljon kuin follikkeja ja olisivat laadukkaita. Viimeksi kun 7 munasolusta vain yksi selvisi siirtoon ja sekin oli II -laatuinen. Usko ja toivo on nyt parempi, vaikkakin tietysti taustalla piilee pelko ettei tälläkään kertaa saataisi pakkaseen mitään... Mutta huomenna ollaan paljon viisaampia.
Tsemppiä piinailijoille ja positiivisia juilituksia!
Heips,
Mulla on toinen ivf ensi viikolla ja vaikka ajattelinkin olla piinaamatta täällä tällä kertaa, niin huomasin, ettei tätä yksin jaksa. On kiva jakaa jännitystään samaa kokevien kanssa.
Mulla on huomenna ultra, jossa näkyy montako munarakkulaa on kasvamassa. Jotenkin on sellainen tunne, ettei kovin montaa. Viimeksi taisi olla 11, joista 6 kelvollisia. Jäivät kuitenkin 2 soluisiksi ja tuloksia ei tullut pas:takaan.
Mulla on hirveä piikkikammo ja mies hoitaa kaikki jutut piikkien kanssa. Hyvä hoitsu miehestä onkin kehittynyt ja sitä kautta hän on mieltänyt, kuinka vahvasti tää koskee meitä molempia. Ei varmasti oo helppoa pistellä kauhusta tärisevää ja hikoilevaa ihmistä ilta toisensa perään:( Mulla jäisi hoidot siihen, jos joutuisin pistämään itse...
No toivottavasti noista piikeistä on kuitenkin iso hyöty ja masusta löytyy monta iiisoa mumista!