Muita jotka ei koe juurikaan epätasa-arvoisuutta miehen ja naisen välillä?
Omassa avioliitossani on näkyvissä miesten ja naisten töitä. Itse en ikinä aja nurmikkoa, käy yläpohjassa tekemässä mitään, ym. Pesen pyykit, teen enemmän ruokia. Silti meillä on enemmän töitä mitä minä en tee.
Hoitoalalla näen palkkauksen olevan heikko. Mutta ei pelkästään miehiin verraten. Moni ystäväni tienaa saman toimistotyöstä arkisin virka-aikaan vähemmällä koulutuksella.
Naisena koen olleeni etuoikeutettu saadessani olla lasten kanssa kotona vanhempainvapaalla. Tästä jo vuosia aikaa
Kommentit (34)
Jos et yritä tehdä mitään erikoista ja olet osaasi tyytyvä hiljainen puurtaja, et varmaan huomaakaan. Mutta yritäpäs tehdä jotain enemmän. Ei tarvitse kuin haluta johtotehtäviin ja haukkuminen ja vähättely alkaa saman tien asioista, joista miehiä kehutaan. Kilpaurheilu? Huomaat että miehet saavat sponsoreita ja kannustusta 100 kertaa helpommin. Aja kuorama-autokortti tai edes pikku-e, ja epäilyksiä ja vähättelyä tulee koko ajan; miesten ei tarvitse näitä kuunnella. Erikoisempi harrastus kuten laskuvarjohyppy? -> "Et sä siihen pysty/et sä mitään osaa". Jne.
Ajattelen juuri samoin kuin ensimmäinen vastaaja. Olimme koko työuramme samalla alalla, työkavereita, samaa työtä, sama palkka. Yhteinen perhe, yhteinen talous. On meillä ollut riitamme, mutta ne ovat johtuneet erilaisista luonteistamme, ei siitä, että olemme eri sukupuolta.
Itse olen ymmärtänyt tasa-arvon käsitteen niin, että tasa-arvossa esimerkiksi jakoa miehille ja naisille tyypillisiin töihin ei olisi. On mahdollista perustellusti väittää, että ero miesten ja naisten töissä on oikeudenmukainen ja toimiva järjestely, mutta tämä ei nähdäkseni olisi siltikään tasa-arvoa. Samoin vaikuttaa ristiriitaiselta väittää, että et koe epätasa-arvoisuutta, mutta koet olleesi jossain asiassa etuoikeutettu..
Eli siis nähdäkseni kantaasi voisi enemmänkin kuvailla siten, että tietyt eroavaisuudet miesten ja naisten sosiaalisissa rooleissa on hyvä asia, eikä täyttä tasa-arvoa siten pitäisi tavoitella.
Koin erittäin syrjivänä sen että yhteiskunta pakotti minut valitsemaan joko asepalvelun, siviilipalvelun tai vankilan. Näin minulta ryöstettiin vuosi elämästäni sukupuoleni takia. Koen erittäin syrjivänä myös sen että maksan yhtö paljon eläkemaksuja kuin naiskollegani ja minulla on sama eläkeikä kuin heillä mutta sukupuoleni takia minulla ei tule olemaan yhtä montaa eläkevuotta. Miehen eläke-euro on 30 senttiä
Vierailija kirjoitti:
Jos et yritä tehdä mitään erikoista ja olet osaasi tyytyvä hiljainen puurtaja, et varmaan huomaakaan. Mutta yritäpäs tehdä jotain enemmän. Ei tarvitse kuin haluta johtotehtäviin ja haukkuminen ja vähättely alkaa saman tien asioista, joista miehiä kehutaan. Kilpaurheilu? Huomaat että miehet saavat sponsoreita ja kannustusta 100 kertaa helpommin. Aja kuorama-autokortti tai edes pikku-e, ja epäilyksiä ja vähättelyä tulee koko ajan; miesten ei tarvitse näitä kuunnella. Erikoisempi harrastus kuten laskuvarjohyppy? -> "Et sä siihen pysty/et sä mitään osaa". Jne.
Luonteeni on sellainen ettei itsellä ole tarvetta pitää meteliä osaamisestani, teot kyllä kertoo sen sitten. Vähättelyt, joita harvoin saan, jätän kuuntelematta.
Sponsoreille ei kai voi mitään, ei ketään voi pakottaa tukemaan.
Ajotaidot koen itselläni puutteellisiksi. En koe sen johtuvan naiseudesta, vaan minulle ominaisesta arkuudesta ajaessa. Miehiltä saanut vain kannustusta siinä.
Meidän kotitaloudessamme ei tule mieleen yhtäkään työtä, joka tehtäisiin sukuelimillä. On vain töitä, jotka jakautuvat sillä perusteella, että toinen on niistä kiinnostuneempi ja/tai osaavampi. Esimerkiksi puoliso hoitaa meillä lähes täysin vaatehuollon, tiskit, imuroinnin ja keittiön siivouksen. Minulla on päivittäinen ruoanlaitto, maksan yhteiseltä taloustililtä laskut ja tarvittaessa asennan sovellukset ja hoidan muut uusien laitteiden käyttöönottoon liittyvät tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa vikinää. Rekkakortista en osaa sanoa mitään, mutta muuten esimerkkisi ovat heikot. Miehistä löytyy enemmän ääripäitä ja siksi myös positiivisen ääripään lahjakkuutta. Joku vinku-iita voi haluta mitä vain, mutta huipulla katsotaan jo että onko mitään annettavaa. Siinä ei selittelyillä ja voimalarpeilla enää edetä. Luulen että jos suhteellisuutta mitataan niin naiset ovat jo yliedustetettuja ajanhengen ollessa naiseutta itsessään suosiva.
Urheilu nyt on vielä typerämpi esimerkki. Seuratkaa naiset naisurheilua, niin rahaa ja arvostusta tulee. Nyt naisurheilu ei kiinnosta edes naisia, niin miestenhän vika sekin on. Käsi on kuitenkin naismaisen ojossa ja jalat tamppaavat kiivastuneena maahan, että miesten kakkua pitäisi olla taas enemmän jakamassa.
Naisten keksinnöistä kun aina puhutaan, niin kuka mahtoi keksiä peilin?
Kädellisten yömarssi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa vikinää. Rekkakortista en osaa sanoa mitään, mutta muuten esimerkkisi ovat heikot. Miehistä löytyy enemmän ääripäitä ja siksi myös positiivisen ääripään lahjakkuutta. Joku vinku-iita voi haluta mitä vain, mutta huipulla katsotaan jo että onko mitään annettavaa. Siinä ei selittelyillä ja voimalarpeilla enää edetä. Luulen että jos suhteellisuutta mitataan niin naiset ovat jo yliedustetettuja ajanhengen ollessa naiseutta itsessään suosiva.
Urheilu nyt on vielä typerämpi esimerkki. Seuratkaa naiset naisurheilua, niin rahaa ja arvostusta tulee. Nyt naisurheilu ei kiinnosta edes naisia, niin miestenhän vika sekin on. Käsi on kuitenkin naismaisen ojossa ja jalat tamppaavat kiivastuneena maahan, että miesten kakkua pitäisi olla taas enemmän jakamassa.
Naisten keksinnöistä kun aina puhutaan, niin kuka mahtoi keksiä peilin?
Ymmärräthän, että tapasi ilmaista mielipiteesi on niin provosoiva, että saat aikaan puolustusreaktion. Tämä ei aja mielipidettäsi eteenpäin, vaikka sisällössä on hyvä pointti. Menee hukkaan. Kokeile jatkossa rauhallisemmin ilmaista kantasi, saatat saada aikaan muutosta.
Ehkä se minun naisena oleva lahjakkuus, osaan ilmaista mielipiteeni hallitummin joka ajaa eteenpäin muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen henkilökohtaisesti sillä tapaa etuoikeutetussa asemassa, etten ole joutunut kohtaamaan sukupuolten välistä epätasa-arvoa omassa elämässä. Tunnistan sitä kuitenkin paljon ympärilläni.
Tunnistat ja luulet että olet täysin immuuni. Tuo onkin pahinta. Jo se että naisille ei ole tarjolla roolimalleja, vaikuttaa meihin kaikkiin. Käsitykseen itsestämme ja kyvyistämme.
"No ei minuun! Olen aina tehnyt mitä haluan. Olen maailman ainut ihminen johon ympäristö ei vaikuta!"
Vierailija kirjoitti:
Naisten yrityksille on myös tutkitusti vaikeampaa saada rahoitusta. Miehelle on paljon helpompaa päästä alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen henkilökohtaisesti sillä tapaa etuoikeutetussa asemassa, etten ole joutunut kohtaamaan sukupuolten välistä epätasa-arvoa omassa elämässä. Tunnistan sitä kuitenkin paljon ympärilläni.
Tunnistat ja luulet että olet täysin immuuni. Tuo onkin pahinta. Jo se että naisille ei ole tarjolla roolimalleja, vaikuttaa meihin kaikkiin. Käsitykseen itsestämme ja kyvyistämme.
"No ei minuun! Olen aina tehnyt mitä haluan. Olen maailman ainut ihminen johon ympäristö ei vaikuta!"
Onhan roolimalleja maa pullollaan. Kyllä mieskin voi olla roolimalli, itselle ainakin. Ratkaisevaa on malli miten hoitaa asiaa jota tavoittelen. Ei sukupuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan roolimalleja maa pullollaan. Kyllä mieskin voi olla roolimalli, itselle ainakin. Ratkaisevaa on malli miten hoitaa asiaa jota tavoittelen. Ei sukupuoli.
Jaa että sinuun ei vaikuta se, että kaikki pystyvät ja pätevät ihmiset esitetään miehinä? Olet sitten ainut ihminen tässä maailmassa joka ei tiedosta sukupuolia. Onnittelut.
Eipä ole epätasa-arvoa.
Joskus on ollut, en sitä kiistä. Muttei nykyään.
Naiselle on huomattavasti helpompaa saavuttaa sellainen ulkonäkö, jolla saa hyvää kohtelua (sosiologinen "women are wonderful" efekti). Naisten silmissä jopa 80% miehistä on keskivertoa rumempia ja monesti nainen on rekrytätinä päättämässä miehen tulevaisuudesta tai vaikka koulussa opettajan tai rehtorina. Miehet kompensoivat tätä ns.jestermaxxingilla eli olemalla hauskuuttajia ja sosiaalisesti superlahjakkaita, jotta saisivat tavallisen ulkonäkönsä anteeksi.
Jos tavalliselta näyttävä eli ruma (average is the new ugly) mies on vielä vähän neuroepätyypillinen, niin hänellä on korkea vuori kiivettävänä. Suurin osa neuroepätyypillisistä on miehiä ja naisten on vaikea samaistua näihin, koska naisten ei ole tarvinnut ennenkään ymmärtää miehiä saadakseen rajattomasti kehuja ja hyvää kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että sinuun ei vaikuta se, että kaikki pystyvät ja pätevät ihmiset esitetään miehinä? Olet sitten ainut ihminen tässä maailmassa joka ei tiedosta sukupuolia. Onnittelut.
Itse näen päivittäin naisia pätevinä tekemässään työssä/asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat tämän väitteesi :D
Se on hyvä että et ole kokenut epätasa-arvoa. Se ettei itse ole jotain kokenut ei tietenkään tarkoita että asiaa ei olisi olemassa.
En ole törmännyt. Olen miesvaltaisella alalla ja palkka sen mukainen. Vaikka olen perheen parempipalkkainen olin pidempään hoitovapaalla ja ennenkaikkea isä piti myös hoitovapaita.