Not like other girls ajattelu on myrkyllistä
Yksi tapa olla nainen ei ole parempi kuin toinen tapa. Olemme kaikki erilaisia, eikä ole tarpeen nostaa esiin jotain lyttäämällä toista.
Kommentit (837)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä eroaa vaikka väitteistä
"erilainen kuin muut suomalaiset"
"erilainen kuin muut miehet"
"erilainen kuin muut oikeustieteen opiskelijat"
"erilainen kuin muut lentopallon pelaajat"?Kaikilla ryhmillä on yhdistäviä ominaisuuksia, joista on mahdollista erota ja olla ryhmään nähden enemmän tai vähemmän poikkeava. Minusta tämä "ei saa kokea olevansa erilainen nainen" on sitä naisvihaa, jolla yritetään saada kaikki naiset ruotuun toteuttamaan jonkun toisen sanelemia näkemyksiä.
Eikä ole. Tuohon ajatteluun yhdistyy nimenomaan olennaisena se erilaisuutta korostavan tekijän mukana samalla muiden alas painaminen. Että ne muut on nimenomaan huonompia ja itse poikkeaa siitä. Lähes jokainen meistä varmasti joskus on tuntenut joskus olevansa ulkopuolinen ja erilainen, kuin suurin osa muista ja tähän tunteeseen usein linkittyy tietysti negatiivisia tuntemuksia, kuten yksinäisyys. Tällä ei nyt tarkoiteta sitä.
'Not like other girls' on myös miesten/poikien käyttämä kehu, joka kertoo, että yleisesti tyttömäisinä pidettyjä asioita ajatellaan jotenkin huonompina ja yleisesti kaikkien muiden tyttöjen ominaisuuksina, kun taas erilainen tästä massasta poikkeava tyttö on jotenkin ihailtavampi, rennompi ja coolimpi ollessaan toisenlainen kuin muut tytöt.
Mitkä muut miesten kehut on kiellettyjä?
Jos joku on tota mieltä, eikö sitä saa sanoa?
Olen usein kuullut myös naisten suusta miehistä puhuttaessa tuon saman termin. "Se ei ole kuin muut miehet"
Mites tämä?
Ok?
Kiellettyä?Miksi pitää alkuunkaan vertailla muihin, jos haluaa kehua toista? Miksei voi sanoa, että "olet kyllä matemaattisesti tosi lahjakas" tai "olet tosi urheilullinen" tai "tykkään kun olet tuollainen rohkea rämäpää" tai "olet tosi rento tyyppi"? Eikö olisi paljon kivempi kehu?
Voisi ollakin parempi käyttää mainitsemiasi vaihtoehtoja, mutta ei se silti tarkoita sitä, että tuo mainitsemani kehu olisi jotenkin paha tai huono. Se voi tarkoittaa myös ihan sitä, että ko. mies ei ole tavannut juuri tämänlaista naista ennen.
Ei se välttämättä muuta tarkoita. Sen voi sanoa myös sille kaikkein naisellisimmalle naiselle tai ei niin naiselliselle.
Se voi tarkoittaa myös ajatuksia ja keskusteluita joita ko. henkilön kanssa on ehkä käyty.
Tuntuu, että naiset (ei kaikki naiset) ylianalysoi kaikkea. Ja mieluiten negatiiviseen päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä eroaa vaikka väitteistä
"erilainen kuin muut suomalaiset"
"erilainen kuin muut miehet"
"erilainen kuin muut oikeustieteen opiskelijat"
"erilainen kuin muut lentopallon pelaajat"?Kaikilla ryhmillä on yhdistäviä ominaisuuksia, joista on mahdollista erota ja olla ryhmään nähden enemmän tai vähemmän poikkeava. Minusta tämä "ei saa kokea olevansa erilainen nainen" on sitä naisvihaa, jolla yritetään saada kaikki naiset ruotuun toteuttamaan jonkun toisen sanelemia näkemyksiä.
Lue muut kommentit, niin ymmärrät. 'Not like other girls' -ajattelu on sitä, että tyttönä olo ja tyttömäisyys olisivat jotenkin kielteisiä asioita, vaikka kaikenlainen tyttöys on hyvää. Tarkoitus on nimenomaan purkaa käsitystä siitä, että tytön pitää olla tietynlainen.
Ei ole, kaikenlainen tyttöys ei ole hyvää. Bimbous ja lutkuus sekä kaavamainen käytös eivät ole hyvää. Eikä myöskään kiinnostuminen julkkisjuoruista ja muodista.
On hyvä jos nainen on not like other girls, mutta valitettavan usein nainen vain luulee olevansa sitä.
Mä kans uskon että tässä nyt yritetään painaa ne joita muut naiset karsastavat, ja tämän takia naisista erossa pysyttelevät naiset jotenkin sellaisiksi jotka yrittävät päteä miesten silmissä ja erottua parinhaussa muista. Mä ihmettelen miksi naista haittaa se ettäjoku haluaa olla mieluummin miesten kanssa kaveria.
Tällaiseen toimintaan on yleensä ihan pätevä syy, ja omakohtainen trauma liittyen naisten selkäänpuukottamiseen ja ilkeilyyn. Ei se tyhjästä tule, ja miesten miellyttämiseksi, ihan kuin ei tule mikään muukaan mitä naiset tekevät. (eikö näin ollut, että meikataan itseä, ei miehiä varten jne?)
On turha vetää tähän mitään naisvihoja, koska se että muutama siellä täällä on kaikessa hiljaisuudessa mieluiten omassa porukassa joka koostuu miehistä, kuin siinä naisten porukassa, johon häntä ei muuten edes otettaisikaan, by the way. Tuntuu että päämääränä on tässä että naisen joka on heitetty naisporukasta ulos, on oltava yksin, koska miesten kanssa ei saa kaveerata koska se harmittaa näitä ulosheittäjiä, ja se naamioidaan naisvihaksi.
Ymmärtänette ettei tässä ole oikein mitään järkeä, vaan tämä vaikuttaa näille naisille kateellisten naisten harmitukselta, kun hedän kanssaan joku haluaakin olla kaveria, ettekä voi määrätä heitä olemaan eristyksissä muista ihmisistä kokonaan, kun ei kerran teidän porukkaan sopinut. Olkoot yksin, kun me emme häntä huoli.
Ehdottaisin että naiset alkavat itse olemaan solidaarisia toisille naisille, ottamaan mukaan porukkaan, eikä tätä teinitytöiltä tuttua "me ei olla sun kavereita nyt enää" ja sitten kihertelyä ja supisemista perään.
Kyllä te tiedätte että näin toimitaan ihan yleisesti teinityttöjen keskuudessa. Valistakaa heitä, älkääkä olko niin kuin he, että kun tyttöporukasta ulospotkittu 15v suski otetaankin niiden teidän ihailemienne poikien porukkaan, niin sitten aletaan määkyä, kun suskin olisi pitänyt päättää päivänsä yksin ilman ainoataakaan kaveria. Jos nainen on naiselle hyvä ja luoettava ystävä, niin kyllä nainen haluaa sellaisen naisen kaveri olla, ja jos jompi kumpi ei halua, niin löytyy varmasti muita, sitten vaikka joku mies siihen kaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa siis ei edelleenkään tajua, mikä tuossa 'not like other girls' -jutussa on pointti.
Tuo sanonta määrittelee tyttöyden lokeroon, johon kaikki tytöt ei jostain syystä sovi, ja se on ongelma, koska tyttöys ei ole vain nättejä mekkoja ja tekokynsiä. Tyttöyteen kuulu kaikki, mitä tytöt ovat ja tekevät.
Mutta tyttöyteen ei kuulu olla erilainen kuin muut?
En todellakaan ymmärrä koko konseptia. -eri
Ei helkkari.
Kukaan tyttö ei ole samanlainen kuin muut. Kaikki ovat erilaisia. Jotkut enempi ja jotkut vähempi. Minäkin olen. Tykkään mekoista ja hameita, tykkään telttailusta, eläimistä ja kauhuelokuvista, tykkään puutöistä ja rakentamisesta, olen matemaattisesti lahjakas, tykkään laittautua nätiksi, en tykkää tekokynsistä, -hiuksista ja -ripsistä, en tykkää temppareista. En koe olevani erilainen kuin muut tytöt, vaikka kaikki tytöt ei olekkaan samanlaisia kuin minä.
Nykyajan nuorilla naisilla on omituisia käsityksiä siitä, että ennen vanhaan (silloin kauan kauan sitten 80-luvulla) oltaisiin jotenkin eletty nyrkin ja hellan välissä. Joissakin kommenteissa tässäkin ketjussa vihjataan, että jotkut naiset elävät nykyäänkin miehen päätösvallan alla. Väitän, että tällaisia pariskuntia Suomessa ei ole (poislukien tietenkin kaikki muodikkaat s/m-suhteet). Mistä ihmeestä tulevat nämä omituiset käsitykset? Olen huomannut, että uusfeministit niitä viljelevät puheissaan, siis aika nuoret tytöt. Samoin kaikki "feministit" aina sanovat, että olivat poikatyttöjä pienenä ja tykkäsivät poikien jutuista ja leikkivät poikien kanssa. Tästä on tullut kans yksi riesa. Ilmeisesti kukaan alle 25-vuotias ei ole leikkinyt ollenkaan tyttöjen kanssa, eikä tyttöjen leluilla. Omituista. Samaan sarjaan menee tämä Not like other girls-omituisuus. Siinä korostetaan sitä samaa, että "Minäpä se en ikinä ole tykännyt niistä tyttöjen jutuista, aina olen ihan poikamainen ollut ja rasavilli." Kaikki kakarat oli ennen sellaisia, mikä ihmeen uutuus se nyt on. Poikkeuksena se, että ennen tytöt saivat myös leikkiä nukeilla ja nukkekodeilla ym. Nyt se on varmaan jo kiellettyä. Ennen ihmiset saivat olla erilaisia. Mitä enemmän nykyään korostetaan tasa-arvoa ja sukupuolen moninaisuus shaibaa, sitä kapeammaksi naiskuva menee. Se on mielestäni mennyt jo niin kapeaksi, ettei sellaista ollut 50-luvullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis te puhutte näistä not like other girls-naisista, jotka kuvittevat olevansa parempia kuin muut naiset, mutta missä ne naiset oikeasti ovat, keitä he ovat, antakaa nyt joku ihan käytännön esimerkki, kuka tällainen on?
Tänne on useampikin jo vastannut, että jos ovat käyttäneet tuota, eivät sillä mitään pahaa tarkoita eivätkä koe olevansa parempia. Päinvastoin monet ovat niitä, jotka ovat muilta ihmisiltä tuon ajatuksen saaneet ja omaksuneet. Monet niitä erilaisuuden vuoksi syrjittyjä tyttöjä, nyt heitä sitten syytetään vielä naisvihasta, huh!
Itse en omalta kohdaltani uskalla kertoa oikein mitään, koska tiedän saavani naisvihasyytöksiä. Olkaa mitä haluatte, ette te naiset minua joukkoonne ole koskaan kelpuuttaneet. Ihan sama yritänkö kuulua joukkoon vai erottua siitä. Erilainen on erilainen, se on minulle tehty selväksi jo pienestä pitäen.
Alapeukkuja odotellessa.
t. nainen, not as good as other girls
Harva nainen on varmaan 100% tyttömäinen tai 100% poikamainen. Useimmilla on sekä stereotyyppisesti naisellisia että stereotyyppisesti miehekkäitä piirteitä. Mutta minä kyllä tunnistan omasta tuttavapiiristäni ja hetkittäin jopa itsestäni tuon ilmiön, jossa erityisesti ne ei-tyttömäiset piirteet herättävät ylpeyttä ja ne perinteiset tyttömäiset piirteet taas saattavat jopa hieman hävettää. Ollaan ylpeitä mm. miesvaltaisesta ammatista, maskuliinisesta harrastuksesta jne. Naisellisten hömppäkirjojen lukeminen tai -leffojen katsominen on sitten taas se nolo pahe jota ei viitsi kenellekään kertoa - johan sen tuo "hömppä" -etuliitekin kertoo. Onko miesten perinteisesti suosimille räiskintäleffoille halventavaa termiä?
Jotkut sitten vievät tämän asteen pidemmälle ja kokevat olevansa jotenkin kokonaisvaltaisesti hyviä jätkiä ja parempia kuin ne ripsistä ja tekokynsistä vauhkoavat bimbot. En minä usko, että esimerkiksi sinua voi tuohon ylimieliseen muiden naisten lyttääjään sekoittaa.
Stereotyyppinen naiseus on noloa ja hävettävää, mutta stereotyyppinen miehuus ei.
Naisen on syytä ollakin ylpeä miesvaltaisesta ammatista ja maskuliinisista harrastuksista. Se ensimmäinen navy sealin koulutuksen läpäissyt nainen varsinkin saa olla ylpeä, että pääsi miesten parhaimmiston joukkoon heikomman sukupuolen edustajana. Nainen on päässyt paremman sukupuolen tosihommiin.
Miesten jutut kuten ne räiskintäleffat, videopelit, auton ja prätkien rassaaminen ei ole mitään hömppää eikä niitä kutsuta siksi. Mutta naisten juorulehdet, kirjat sun muut muotijutut ovat naisten hömppää ja bimboilua.
Vaimoni ei ole kuin kuka tahansa tyttö, hän poikkeaa heistä sellaisin tavoin, että minä halusin juuri hänet vaimokseni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta "not like other girls" -ajattelun kritisoinnista tulee väistämättä mieleen, että sillä pyrittäisiin saamaan niitä normista poikkeavia tyttöjä pysymään siinä stereotyyppisessä lokerossa ja syyllistetään heitä, joilla on erilaiset mielenkiinnonkohteet kuin valtaosalla sekä oman että yleensä myös vastakkaisen sukupuolen edustajista. Jos vaikkapa tyttö on lahjakas matematiikassa ja tykkää urheilla, niin kyllä siinä usein on osa niistä saman luokan tytöistä kateellisia ja kokevat toisen lahjakkuuden jonkinlaisena uhkana itselleen.
Harva ihminen on kiinnostunut vaan oman sukupuolensa stereotyyppisistä jutuista. Mä haluan näyttää hyvältä ja innostun vauvoista ja söpöistä, pörröisistä eläimistä, mutta samalla tykkään tyhmistä toimintaleffoista ja harrastan nyrkkeilyä. Olenko nyt not like other girls vai normi nainen?
Ja eikö toi kateellisuusargumentti ole jo aikansa elänyt? Kai se matikkanörttiurheilija voi olla vastaavasti kateellinen niille toisille tytöille ja yrittää kohottaa itseään väheksymällä toisia tyttöjä ja heidän kiinnostuksen kohteita?
Mutta kun et näytä hyvältä ja jos tykkäät toimintaelokuvista ja nyrkkeilystä niin olet miesmäinen. Kerrotko vielä mistä se matikkanörttiurheilija olisi kateellinen tyhmille bimboille, jotka ovat huonoja urheilussa?
Heippa! Minä olen matikkanörttiurheilija. En pidä ketään "tyhmänä bimbona", mutta tässä asioita, joista huomaan olevani jollekin toiselle naiselle kateellinen:
- Sosiaaliset taidot ja tunneäly
- Kauneus
- parempi palkka
- laulutaito
- suhteet, paremmat verkostot
- lapset (haluaisin lapsia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis te puhutte näistä not like other girls-naisista, jotka kuvittevat olevansa parempia kuin muut naiset, mutta missä ne naiset oikeasti ovat, keitä he ovat, antakaa nyt joku ihan käytännön esimerkki, kuka tällainen on?
Tänne on useampikin jo vastannut, että jos ovat käyttäneet tuota, eivät sillä mitään pahaa tarkoita eivätkä koe olevansa parempia. Päinvastoin monet ovat niitä, jotka ovat muilta ihmisiltä tuon ajatuksen saaneet ja omaksuneet. Monet niitä erilaisuuden vuoksi syrjittyjä tyttöjä, nyt heitä sitten syytetään vielä naisvihasta, huh!
Itse en omalta kohdaltani uskalla kertoa oikein mitään, koska tiedän saavani naisvihasyytöksiä. Olkaa mitä haluatte, ette te naiset minua joukkoonne ole koskaan kelpuuttaneet. Ihan sama yritänkö kuulua joukkoon vai erottua siitä. Erilainen on erilainen, se on minulle tehty selväksi jo pienestä pitäen.
Alapeukkuja odotellessa.
Harva nainen on varmaan 100% tyttömäinen tai 100% poikamainen. Useimmilla on sekä stereotyyppisesti naisellisia että stereotyyppisesti miehekkäitä piirteitä. Mutta minä kyllä tunnistan omasta tuttavapiiristäni ja hetkittäin jopa itsestäni tuon ilmiön, jossa erityisesti ne ei-tyttömäiset piirteet herättävät ylpeyttä ja ne perinteiset tyttömäiset piirteet taas saattavat jopa hieman hävettää. Ollaan ylpeitä mm. miesvaltaisesta ammatista, maskuliinisesta harrastuksesta jne. Naisellisten hömppäkirjojen lukeminen tai -leffojen katsominen on sitten taas se nolo pahe jota ei viitsi kenellekään kertoa - johan sen tuo "hömppä" -etuliitekin kertoo. Onko miesten perinteisesti suosimille räiskintäleffoille halventavaa termiä?
Jotkut sitten vievät tämän asteen pidemmälle ja kokevat olevansa jotenkin kokonaisvaltaisesti hyviä jätkiä ja parempia kuin ne ripsistä ja tekokynsistä vauhkoavat bimbot. En minä usko, että esimerkiksi sinua voi tuohon ylimieliseen muiden naisten lyttääjään sekoittaa.
Stereotyyppinen naiseus on noloa ja hävettävää, mutta stereotyyppinen miehuus ei.
Naisen on syytä ollakin ylpeä miesvaltaisesta ammatista ja maskuliinisista harrastuksista. Se ensimmäinen navy sealin koulutuksen läpäissyt nainen varsinkin saa olla ylpeä, että pääsi miesten parhaimmiston joukkoon heikomman sukupuolen edustajana. Nainen on päässyt paremman sukupuolen tosihommiin.
Miesten jutut kuten ne räiskintäleffat, videopelit, auton ja prätkien rassaaminen ei ole mitään hömppää eikä niitä kutsuta siksi. Mutta naisten juorulehdet, kirjat sun muut muotijutut ovat naisten hömppää ja bimboilua.
Ymmärrän sarkasmin, mutta vastaan tuohon että stereotyyppinen naiseus on hävettävää mutta mieheys ei. Olen eri mieltä. Autojen loputon rassaus, typerien asioiden tekeminen kun kaverit yllyttää, viinanjuonti ja sen päälle oksentelu, voimiensa mittelöinti tappelemalla, puhumattomuus, tunteiden näyttämättömyys ja arvaamattomuus, sekä mustasukkaisuus till the death eivät ole millään lailla heinoja ja kannatettavia piirteitä, vaikk stereotypioita ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa siis ei edelleenkään tajua, mikä tuossa 'not like other girls' -jutussa on pointti.
Tuo sanonta määrittelee tyttöyden lokeroon, johon kaikki tytöt ei jostain syystä sovi, ja se on ongelma, koska tyttöys ei ole vain nättejä mekkoja ja tekokynsiä. Tyttöyteen kuulu kaikki, mitä tytöt ovat ja tekevät.
Ei helkkari.
Kukaan tyttö ei ole samanlainen kuin muut. Kaikki ovat erilaisia. Jotkut enempi ja jotkut vähempi. Minäkin olen. Tykkään mekoista ja hameita, tykkään telttailusta, eläimistä ja kauhuelokuvista, tykkään puutöistä ja rakentamisesta, olen matemaattisesti lahjakas, tykkään laittautua nätiksi, en tykkää tekokynsistä, -hiuksista ja -ripsistä, en tykkää temppareista. En koe olevani erilainen kuin muut tytöt, vaikka kaikki tytöt ei olekkaan samanlaisia kuin minä.
Niin, mikä tässä on sitten se ongelma?
Naiset vetää herneen nenään toisten naisten olemisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja odotellessa.
Aha.
Mitäs se toksinen maskuliinisuus-femspleinaus sitten oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja odotellessa.
No eiks tää oo ihan sama kuin se että mies sanoo noin? Sekö on ok että mies naureskelee tekorispille ja vauhkoaville bimboille? Miksi et suomi heitä, vaan otat naiset kynsiisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törmäättekö te tämmöiseen ihan oikeassa maailmassa, vai onko tämä joku oman pään sisäinen juttu?
Itse en ole törmännyt, vaan kaikenlaisia naisia tullut tavattua ja kaikki ovat olleet omanlaisiaan. Kukaan ei ole tuommoisia puhunut.
Ihan vilpittömästi kysyn, sillä minulle todella vierasta.
Ja jos olette törmänneet, niin onko tämä enemmän nuorten juttu vai vanhempien naisten?
Tyyliin yli vai alle 30 vuotiaiden.
Vai onko ihan kaikenikäisten?Minä olen kyllä törmännyt. Jokainen heistä on kokenut jollain tavalla olevansa jollain tavalla poikkeuksellisia. Usein ovat olleet ns. poikatyttöjä jossain vaiheessa ja kokivat olevansa jotenkin epänaisellisia. Itse en osannut heitä nähdä sillä tavalla, kuin ilmeisesti itse itsensä näkivät. Kaikki näistä ovat olleet mielestäni kyllä ihan mukavaa seuraa, eikä ihmisinä ole ollut heitä vastaan mitään, mutta huomasin että joskus asenne heillä oli vähän kieroutunutta ja näkemys yksipuolista.
Miksi puhut naisista poikatyttöinä?
Etkö ymmärrä, että se on yksi tapa halventaa ja painaa alas toista naista/tyttöä.
Olet poikatyttö; et ihan poika, mutta et ihan tyttökään.Huomaisit varmaan, että puhuin ihmisistä joihin olen itse törmännyt. Yksi heistä ihan suoraan omasta suustaan sanoneena yritti erottaa itsensä naisista, koska "kato nyt, eihän hän nyt kovin nainen ole".
Ja mikä kohta tuossa lauseessa antaa olettaa, että hän pitää muita naisia huonompana? Ehkä hän ei vaan kokenut itseään naiseksi/naiselliseksi, ja sen pitäisi olla ihan ok. Jos joku kokee samaistuvansa enemmän poikiin, niin miksi ei saisi niin tehdä? Eihän tämä sisällä sitä oletusta, että poikana oleminen olisi parempaa.
En yhtään nyt ymmärrä.
Onko sinulla jotenkin ymmärryksen ulottumattomissa ajatella, että joskus voi tulla ilmi asioista, joita ei just nyt ole sinulle kerrottu? Sinun kanssasi on kyllä vaikea keskustella.
En kyllä ole sama, kuin tuo jonka kanssa olet aiemmin keskustellut. Mutta kieltämättä on vaikea keskustella ilmiöstä, jonka olemassaoloa ei tunnista ollenkaan.
No miksi ihmeessä pitää keskustella ilmiöstä jonka olemassaoloa ei tunnista? Mitä koet antavasi keskusteluun, jonka aihetta et ymmärrä?
-eri
Koska olen niitä naisia, joita tällä palstalla on not like other girls -naiseksi haukuttu. Siitä huolimatta, että en pidä ketään ihmistä toistaan parempana tai huonompana. Olen jopa opiskellut naistutkimusta yliopistossa, joten aika hullulta tuntuu kuulla, että olen naisvihaaja, kun en sitä todellakaan ole. Eli jotkut muut laittavat minun päähäni ajatuksia joita siellä ei ole. Siksi keskustelen täällä näistä olemattomista ajatuksista.
Oikeitakin epäkohtia on olemassa, fiksumpaa olisi keskustella niistä.
Vierailija kirjoitti:
I'm not like other girls-ajattelu on sisäistettyä naisvihaa! Siinä yleensä pyritään tuomaan ilmi omaa erityislaatuisuutta/paremmuutta siitä näkökulmasta, ettei edusta ns. tyypillistä sukupuolensa edustajaa, näin ollen pohjaten sille ajatukselle että tyypillinen nainen on jotenkin huonompi juttu. Muutaman tällaisia tavannut. Heillä yleensä itsellä huono itsetunto, jota paikataan miesten huomiolla, ja minkä seurauksena muihin naisiin suhtaudutaan lähinnä vihamielisesti kilpailijoina eikä solidaarisesti kanssasisarina. Se jos mikä on rumaa...
Tyypillinen nainen ON huono juttu ja myös sen naisvihan aiheuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Mä kans uskon että tässä nyt yritetään painaa ne joita muut naiset karsastavat, ja tämän takia naisista erossa pysyttelevät naiset jotenkin sellaisiksi jotka yrittävät päteä miesten silmissä ja erottua parinhaussa muista. Mä ihmettelen miksi naista haittaa se ettäjoku haluaa olla mieluummin miesten kanssa kaveria.
Tällaiseen toimintaan on yleensä ihan pätevä syy, ja omakohtainen trauma liittyen naisten selkäänpuukottamiseen ja ilkeilyyn. Ei se tyhjästä tule, ja miesten miellyttämiseksi, ihan kuin ei tule mikään muukaan mitä naiset tekevät. (eikö näin ollut, että meikataan itseä, ei miehiä varten jne?)
On turha vetää tähän mitään naisvihoja, koska se että muutama siellä täällä on kaikessa hiljaisuudessa mieluiten omassa porukassa joka koostuu miehistä, kuin siinä naisten porukassa, johon häntä ei muuten edes otettaisikaan, by the way. Tuntuu että päämääränä on tässä että naisen joka on heitetty naisporukasta ulos, on oltava yksin, koska miesten kanssa ei saa kaveerata koska se harmittaa näitä ulosheittäjiä, ja se naamioidaan naisvihaksi.
Ymmärtänette ettei tässä ole oikein mitään järkeä, vaan tämä vaikuttaa näille naisille kateellisten naisten harmitukselta, kun hedän kanssaan joku haluaakin olla kaveria, ettekä voi määrätä heitä olemaan eristyksissä muista ihmisistä kokonaan, kun ei kerran teidän porukkaan sopinut. Olkoot yksin, kun me emme häntä huoli.
Ehdottaisin että naiset alkavat itse olemaan solidaarisia toisille naisille, ottamaan mukaan porukkaan, eikä tätä teinitytöiltä tuttua "me ei olla sun kavereita nyt enää" ja sitten kihertelyä ja supisemista perään.
Kyllä te tiedätte että näin toimitaan ihan yleisesti teinityttöjen keskuudessa. Valistakaa heitä, älkääkä olko niin kuin he, että kun tyttöporukasta ulospotkittu 15v suski otetaankin niiden teidän ihailemienne poikien porukkaan, niin sitten aletaan määkyä, kun suskin olisi pitänyt päättää päivänsä yksin ilman ainoataakaan kaveria. Jos nainen on naiselle hyvä ja luoettava ystävä, niin kyllä nainen haluaa sellaisen naisen kaveri olla, ja jos jompi kumpi ei halua, niin löytyy varmasti muita, sitten vaikka joku mies siihen kaveriksi.
Nainen on naiselle susi ja siksi moni nainen viihtyy mielummin miesten seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari.
Niin, mikä tässä on sitten se ongelma?
Naiset vetää herneen nenään toisten naisten olemisesta?
Ongelma on se, että tyttö ei voi olla täysin oma itsensä, kuuluessaan kategoriaan "tytöt", kun tämä 'not like other girls' -ajattelu rajaa tyttöyden stereotyyppiseen muottiin. Mä en kestä, kun ihmiset ei tajua tätä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole kieltämässä miesten kanssa kaveeraamista. Useimmilla ihmisillä on sekä nais- että miespuolisia ystäviä. On kuitenkin ihan hyvä puuttua siihen, että jotkut naiset esittävät miesten kanssa kaveeraamisen hienompana kuin naisten kanssa kaveeraamisen ja esittävät olevansa omien "ei perinteisesti naisellisiksi katsottujen harrastustensa tai ammattinsa" vuoksi parempia kuin muut naiset. Kenenkään naisen ei pitäisi lähteä mukaan siihen, että yleistetään naisia jonkinlaisiksi. Kun kerran itsensä erilaisiksi tuntevat naiset ovat itse myös naisia, hehän ovat todiste siitä, että naisia on kaikenlaisia, ei ole olemassa sellaista yhtenäistä toistensa kanssa samanlaista ryhmää kuin "muut naiset".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta "not like other girls" -ajattelun kritisoinnista tulee väistämättä mieleen, että sillä pyrittäisiin saamaan niitä normista poikkeavia tyttöjä pysymään siinä stereotyyppisessä lokerossa ja syyllistetään heitä, joilla on erilaiset mielenkiinnonkohteet kuin valtaosalla sekä oman että yleensä myös vastakkaisen sukupuolen edustajista. Jos vaikkapa tyttö on lahjakas matematiikassa ja tykkää urheilla, niin kyllä siinä usein on osa niistä saman luokan tytöistä kateellisia ja kokevat toisen lahjakkuuden jonkinlaisena uhkana itselleen.
Olen matemaattisesti lahjakas, tykkään urheilla. Onko näissä jotain epänaisellista???
Ei todellakaan ole. Mutta ilmeisesti jotkut niistä naisista, jotka eivät ole matemaattisesti lahjakkaita eivätkä tykkää urheilla, ovat jostain saaneet päähänsä, että jos tunnistat olevasi erilainen kuin he ollessasi heitä parempi matematiikassa ja urheilussa, kuvittelet samalla olevasi jollain lailla parempi myös ihmisenä ja vähättelevän heitä.
Siis miten tämä liittyy naiseuteen? Tuosta voit vaihtaa sanan nainen sanaan ihminen. Aina joku ottaa nokkiinsa jos olet parempi jossain, erityisesti jos kerrot sen heille.
Ei mitenkään. En kuitenkaan ymmärrä, miten se, että tiedostaa olevansa erilainen kuin suurin osa oman sukupuolensa edustajista ja sanoo sen ääneen, olisi jotenkin muiden vähättelyä.
Miksi käytät esimerkkeinä asioita, jotka ovat naisilla ihan tavallisia? Esim. matemaattisuus on ihan normaalia. Jos olet huomattavasti lahjakkaampi kuin suurin osa naisista, olet myös suurinta osaa miehiä lahjakkaampi ja ei siis liity sukupuoleen mitenkään.
Ymmärrän toki, että jos aidosti erilainen niin sen ääneen toteaminen voi olla vain fakta ilman piilotettuja viestejä.
Tämä. Minusta on ongelma, jos koetaan urheilullisuus ja matemaattinen lahjakkuus miehisiksi ominaisuuksiksi ja tyttömäisyyden vastakohdaksi, koska ne ovat sukupuolineutraaleja ominaisuuksia. Siinähän nimenomaan lytätään ja vähätellään muita naisia, koska vihjataan - vieläpä väärin- että naiset on yleensä erityisen (matemaattisesti) lahjattomia ja epäurheilullisia.
Tässä aletaan olla nyt siinä ongelman ytimessä. Kysehän ei tosiaan ole siitä, että vaikkapa matemaattinen lahjakkuus olisi jotenkin sukupuolisidonnainen asia. Päinvastoin. Tytöt ovat tutkimusten mukaan peruskoulun alussa matematiikassa parempia kuin pojat. Joskus silloin kauan sitten, kun itse olin lapsi tilanne oli kuitenkin sellainen, että asenteet sekä kotona että koulussa olivat liian usein sellaisia, että matematiikka olisi jotenkin liian vaikeaa tytöille ja se on sellainen poikien juttu. Tätä ajatustapaa kun lapsille tuputetaan tarpeeksi paljon, he alkavat itsekin uskoa siihen ja kas, yläasteelle siirryttäessä tyttöjen matematiikan osaaminen olikin jo huonompaa kuin pojilla. Omakin miespuolinen matematiikan opettaja kerran totesi, että lukion pitkä matematiikka on yleensä liian vaikeaa tytöille ja tämän vuoksi jotkut tytöt omalta luokaltani sitten valitsivat lyhyen matematiikan, mikä on hyvin valitettavaa. Joukossa on kuitenkin onneksi aina ollut niitäkin tyttöjä, jotka eivät ole suostuneet näitä typeriä stereotypioita uskomaan ja ovat tietoisesti päättäneet olla erilaisia kuin "muut tytöt" (=suurin osa muista tytöistä) ja halunneet osoittaa kaikille, että ovat myös parempia kuin nuo stereotypioiden muut tytöt.
Tämä tilanne matematiikan osalta alkaa onneksi olla nykyään jo muuttumassa paremmaksi. Tämän takia en kuitenkaan ymmärrä, miksi ja miten tuo "not like all other girls" -asenne olisi jotenkin muiden tyttöjen (ja naisten) vähättelyä silloinkaan, kun se sisältää ajatuksen siitä, että ollaan jossain asiassa parempia kuin muut tytöt. He nimenomaan rikkovat niitä vanhoja luutuneita patriarkaalisia stereotypioita ja normalisoivat niitä ei-niin-tyttömäisinä yleisesti pidettyjä ominaisuuksia.
Tietysti ylilyöntejäkin tapahtuu ja kusipäitä löytyy kaikkien sukupuolien edustajista. Pienen kusipääjoukon perusteella ei kuitenkaan pitäisi yleistää jotain tietynlaista tietynlaista asennetta koskemaan kaikkia, jotka tietävät olevansa jossain asiassa muita oman ryhmänsä edustajia parempia.
Minusta tuon "not like all other girls" -ajattelun kritisointi silloin, jos on tarkoituksena taistella yhteiskunnan sisäänrakennettua piilotettua naisvihaa vastaan, on vaan vähän väärä lähestymistapa. Siinä naiset syyllistävät muita naisia naisvihan lietsonnasta eikä nähdä niitä koko ilmiön takana oikeasti olevia rakenteita ja ongelmia.
Mutta tiedän, että tämäkin kommenttini kuitataan täällä vaan sillä, että olen ymmärtänyt tämän konseptin ihan väärin ja puututaan johonkin yksityiskohtaan, jonka voi taas ymmärtää ihan päinvastoin kuin olen sen tarkoittanut. Sen takia jätän tämän keskustelun omalta osaltani tähän. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törmäättekö te tämmöiseen ihan oikeassa maailmassa, vai onko tämä joku oman pään sisäinen juttu?
Itse en ole törmännyt, vaan kaikenlaisia naisia tullut tavattua ja kaikki ovat olleet omanlaisiaan. Kukaan ei ole tuommoisia puhunut.
Ihan vilpittömästi kysyn, sillä minulle todella vierasta.
Ja jos olette törmänneet, niin onko tämä enemmän nuorten juttu vai vanhempien naisten?
Tyyliin yli vai alle 30 vuotiaiden.
Vai onko ihan kaikenikäisten?Minä olen kyllä törmännyt. Jokainen heistä on kokenut jollain tavalla olevansa jollain tavalla poikkeuksellisia. Usein ovat olleet ns. poikatyttöjä jossain vaiheessa ja kokivat olevansa jotenkin epänaisellisia. Itse en osannut heitä nähdä sillä tavalla, kuin ilmeisesti itse itsensä näkivät. Kaikki näistä ovat olleet mielestäni kyllä ihan mukavaa seuraa, eikä ihmisinä ole ollut heitä vastaan mitään, mutta huomasin että joskus asenne heillä oli vähän kieroutunutta ja näkemys yksipuolista.
Miksi puhut naisista poikatyttöinä?
Etkö ymmärrä, että se on yksi tapa halventaa ja painaa alas toista naista/tyttöä.
Olet poikatyttö; et ihan poika, mutta et ihan tyttökään.Huomaisit varmaan, että puhuin ihmisistä joihin olen itse törmännyt. Yksi heistä ihan suoraan omasta suustaan sanoneena yritti erottaa itsensä naisista, koska "kato nyt, eihän hän nyt kovin nainen ole".
Ja mikä kohta tuossa lauseessa antaa olettaa, että hän pitää muita naisia huonompana? Ehkä hän ei vaan kokenut itseään naiseksi/naiselliseksi, ja sen pitäisi olla ihan ok. Jos joku kokee samaistuvansa enemmän poikiin, niin miksi ei saisi niin tehdä? Eihän tämä sisällä sitä oletusta, että poikana oleminen olisi parempaa.
En yhtään nyt ymmärrä.
Onko sinulla jotenkin ymmärryksen ulottumattomissa ajatella, että joskus voi tulla ilmi asioista, joita ei just nyt ole sinulle kerrottu? Sinun kanssasi on kyllä vaikea keskustella.
En kyllä ole sama, kuin tuo jonka kanssa olet aiemmin keskustellut. Mutta kieltämättä on vaikea keskustella ilmiöstä, jonka olemassaoloa ei tunnista ollenkaan.
No miksi ihmeessä pitää keskustella ilmiöstä jonka olemassaoloa ei tunnista? Mitä koet antavasi keskusteluun, jonka aihetta et ymmärrä?
-eri
Koska olen niitä naisia, joita tällä palstalla on not like other girls -naiseksi haukuttu. Siitä huolimatta, että en pidä ketään ihmistä toistaan parempana tai huonompana. Olen jopa opiskellut naistutkimusta yliopistossa, joten aika hullulta tuntuu kuulla, että olen naisvihaaja, kun en sitä todellakaan ole. Eli jotkut muut laittavat minun päähäni ajatuksia joita siellä ei ole. Siksi keskustelen täällä näistä olemattomista ajatuksista.
Oikeitakin epäkohtia on olemassa, fiksumpaa olisi keskustella niistä.
On olemassa naisia, jotka kokevat olevansa erilaisia kuin muut pitämättä itseään parempina. Sanotaan tätä naistyypiksi A.
Sitten on olemassa naisia, jotka ylentävät itseään puhumalla muista naisista halveksivasti tyhjäpäisinä bimboina. Sanotaan naistyypiksi B.
Täällä on kritisoitu naistyyppiä B. Silti täällä on sivutolkulla viestiä naisilta, jotka kokevat olevansa naistyyppiä A ja haluavat tietää miksi heitä haukutaan tässä ketjussa naistyypiksi B. Mutta kun ei ole.
Koetko sinä olevasi naistyyppiä B, vai miksi koet että sinua haukuttu?
Mutta kun et näytä hyvältä ja jos tykkäät toimintaelokuvista ja nyrkkeilystä niin olet miesmäinen. Kerrotko vielä mistä se matikkanörttiurheilija olisi kateellinen tyhmille bimboille, jotka ovat huonoja urheilussa?