Kaksi palloa jäätelöä kioskilla 8,20€! Meni sitten kolmen lapsen jätskeihin 24,50€. Huhhuh.
Yksi pallo neljä euroa, 20 senttiä tuli pahvikiposta. Vohvelia ei enää hygieniasyistä myyty. Ja se yksi pallo ei todellakaan ollut mikään nyrkin kokoinen, vaan sellainen ison lihapullan kokoinen pallo.
Aikamoista. Ja joo, Helsingin keskustassa. Jätin ostamatta itselleni.
Kommentit (452)
” Suomi on lottovoittajien maa”😕😞
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jäätelö per lapsi lähes 50 mummonmarkkaa!?! Aivan tajuton hinta. Me ei itse saatu lapsena kioskijäätelöitä ikinä, kun ne maksoivat niin paljon. Ja siis paljon tarkoittaa sitä, ettei todellakaan laitettu 10 markkaa yhden lapsen jäätelöön.
Tuohan on siis melkein 150 markkaa kolmen lapsen jätskiannoksista. Järkyttävää!
Mikä tää on tää että verrataan eri valuutan noin 20 vuoden takaiseen arvoon?
Markkoja käytettiin viimeksi vuonna 2001. Silloinen 114 markkaa vastasi 24,55 euroa vuonna 2020.
Olen nelikymppinen, joten muistan markat erittäin hyvin lapsen näkökulmasta. Markka-ajan palkoista, asuntojen hinnoista tai vaatteiden hinnoista ei ole mitään hajua. Muistan kuitenkin, mitä maksoi jäätelö, karkit, kynät, kumit, leffaliput, Lintsin rannekkeet jne. Vertailen päässäni siis hintoja lapsuuteen ja siihen, mitä omat lapset maksavat nyt samoista tuotteista parikymmentä vuotta myöhemmin.
Kaikki hinnat eivät kuitenkaan ole nousseet. Muistan hyvin, että leffalippu maksoi noin 40 markkaa - saattoi olla jopa 50 markkaa. Aika lailla samaa hintaa nytkin, ei ole edes tuplaantunut hinta. Monessa muussa asiassa hinnat ovat taas moninkertaistuneet, kuten juuri tässä jäätelöasiassa.
ap
Mulla oli hoitajana vuositulot 80-luvun loppupuolella n. 50 000 markkaa.
Mä tienaan hoitajana 57 000 e vuodessa ja vuosi oli 2020.
Onko kolmivuorotyö?
Vierailija kirjoitti:
Lapsille tulee kesällä ostettua irtojäätelöä, mutta itselle ostan harvoin. Ne on niin älyttömän isoja. Pari lusikallista jäätelöä on hyvää, mutta loput liian imelää minun makuuni.
Kumpa Suomestakin saisi pikkupalloja eurolla tai parilla, niin kuin mm. Saksasta. Tulisi ostettua paljon useammin.
Tämä pätee oikeastaan kaikkeen makeaan. En halua syödä lapsen pään kokoisia muffinsseja ja pullia, enkä ruokalautasen kokoisia keksejä. Jäävät sitten ostamatta.
Nimenomaan! Pienempiä palloja järkevään hintaan kiitos! Marseillessa oli ihana kahvila josta sai tötteröllisen pikkupalloja 15 eri makua tyyliin 7-8 euroa. Itse otin 7 makua tyyliin vitosella. Pääsee maistelemaan paljon eri makuja, en viitsisi syödä isoa määrää yhtä ja samaa...
Nallikarissa 3,5€ pehmis. Mielestäni kohtuuhintainen.
Vierailija kirjoitti:
Sosialistien johdosta pallon hinnassa on 50% veroa. Jos kaikki kynnelle kykenevät kävisivät töissä olisi varaa ostaa lapsille jätskiä. Kiitos työttömät syötte aina meidän pöydässä.
Milloin tällaisten mussuttajien kaaliin menee että täällä ei yksinkertaisesti riitä niitä töitä kaikille?!?! Toki on näitä jotka vaan makaa tuilla mutta älä yleistä ja jos olet noin katkera työttömille niiden uskomattomasta elintasosta niin ole vaan hyvä ja liity joukkoon ja anna se työpaikkasi jollekkin toiselle..
Itse olen ollut kohta vuoden työttömänä ja kun ei natsaa työn saanti niin ei natsaa, hakemuksia olen tehnyt satoja.. Joten haista huilu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosialistien johdosta pallon hinnassa on 50% veroa. Jos kaikki kynnelle kykenevät kävisivät töissä olisi varaa ostaa lapsille jätskiä. Kiitos työttömät syötte aina meidän pöydässä.
Milloin tällaisten mussuttajien kaaliin menee että täällä ei yksinkertaisesti riitä niitä töitä kaikille?!?! Toki on näitä jotka vaan makaa tuilla mutta älä yleistä ja jos olet noin katkera työttömille niiden uskomattomasta elintasosta niin ole vaan hyvä ja liity joukkoon ja anna se työpaikkasi jollekkin toiselle..
Itse olen ollut kohta vuoden työttömänä ja kun ei natsaa työn saanti niin ei natsaa, hakemuksia olen tehnyt satoja.. Joten haista huilu...
Totta. Suomessa kasvaa kuilu kohtuullisen hyvin toimeentulevien ja työttömien, vähävaraisten ja syrjäytyneiden välillä vuosi vuodelta. Ne, joilla rahaa riittää kesämökin ostamiseen ja ulkomaanmatkoihin ynnä muuhun, eivät ymmärrä, että joillekin irtojäätelö on ihan liian kallista. Puhumattakaan monesta muusta asiasta.
Suomessa eläminen on kallista. Verot ja vuokrat ovat korkeita, työpaikkoja ei riitä kaikille tai ei ainakaan sellaista työtä, jolla elättäisi itsensä kunnolla. Yhtiökokouksissakin ihmetellään, jos jotkut eivät ole halukkaita/kykeneviä rahoittamaan jotain täysin turhanpäiväistä ovienvaihto-operaatiota tai muuta ei-välttämätöntä remonttia.
Muutaman kymmenen vuoden kuluttua elintasoerot ovat tässäkin maassa silmiin pistäviä. Rikollisuus tulee ryöpsähtämään, turvattomuus kasvaa. Mutta hyväpalkkaisillahan on rahaa kodin turvajärjestelmiin - ja ehkä jokin puolue tulee ajamaan ohjelmaa, jolla huonommin menestyneet pidetään poissa paikoista, joissa paremmin menestyvät asuvat ja jonottavat jäätelökioskille.
Jäätelökone kotona on parasta säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin jäätelötehtaan jätskipallerot käydään syömässä vähintään 3 kertaa kesässä. Kesän alussa, kesän keskivaiheilla ja loppukesästä.
Traditio ja legenda. Hinnalla ei väliä. Jäätelö tuolla on taivaallisen hyvää ja supersuperisot pallot verrattuna ingmanneihin ja valioihin. Riittää 1pallo aikuisellekin, koska koot valtavia.
Asun Savossa ja kerran käytiin Helsingin reissun tiimoilta syömässä jäätelöt tuolta. Ei olleet mielestäni kovin erikoiset ja lapset ei juurikaan tykänneet.
Ei nuo keltaliivisen rinnat kovinkaan isot ole, normi.
Vierailija kirjoitti:
Kapitalistien johdostahan kaikki maksaa ja se mitä ihmiset eivät osta heitetään menemään mieluummin. Mut hei, rajallisella maapallolla rajaton talouskasvu on mahdollista hamaan loppuun asti :D
Vierailija kirjoitti:
Helsingin jäätelötehtaan jätskipallerot käydään syömässä vähintään 3 kertaa kesässä. Kesän alussa, kesän keskivaiheilla ja loppukesästä.
Traditio ja legenda. Hinnalla ei väliä. Jäätelö tuolla on taivaallisen hyvää ja supersuperisot pallot verrattuna ingmanneihin ja valioihin. Riittää 1pallo aikuisellekin, koska koot valtavia.
Siis missä käytte? Riippunee pallon tekijästä, miten iso pallo tulee. Olin itse 2 kesää jädemyyjänä. Tunnustan, että aluksi annoin liian isoja palloja (suosion toivossa), sitten vähän pienempiä, kun vertailin kaverin tekemiin. Loppukesästä taas isoja molempina kesinä.
Ehkä kerran kesässä raaskii käydä jätskillä.
Olen boikotoinut jäötelökioskeja, baarissa juomista ja kahvilassa ostamista jo vuosia. Ostakoot rikkaat sieltä. Ite otan eväät mukaan ja kahvia termariin. Paljon paremmat eväät ja kahvit saan. Jäätelöt normi kaupasta. En suostu ryöstettäväksi. Ja tiedän miten kuppini on pesty ja kuka juonut siitä edelliset kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Hah, tollahan rahalla mä tsaan viikonlopun kaljat. Röyh!
Tosiaan jos pitäis valita otanko kuusi palloa jäätelöä vai 24 pulloa olutta. Tuolla hinnalla niin tietenkin valitsisin oluet. Tai ostaisin vaikka 18 pulloa olutta kaupasta jo lopuilla jäätelöä paketissa, josta voisin pienellä vaivalla tehdä palloja enemmänkin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Siis jäätelö per lapsi lähes 50 mummonmarkkaa!?! Aivan tajuton hinta. Me ei itse saatu lapsena kioskijäätelöitä ikinä, kun ne maksoivat niin paljon. Ja siis paljon tarkoittaa sitä, ettei todellakaan laitettu 10 markkaa yhden lapsen jäätelöön.
Tuohan on siis melkein 150 markkaa kolmen lapsen jätskiannoksista. Järkyttävää!
Just. Siis aivan kauheeta että olis ollut markkoina noin paljon... Paljonkohan olis ollut vaikka riikintaalereina tai oravan nahkoina... Jestas teitä markka urpoja.
Itse olisin ostanut samalla rahalla Alepasta 24-packin Karjalaa. Istunut sitten siinä keskellä toria tyhjentämässä kaljatölkkejä kitusiini, samalla kun kolme kersaa huutaa vieressä.
Turistihinnat, ei ole Helsingin keskustan palvelut suomalaisia varten.