Kaksi palloa jäätelöä kioskilla 8,20€! Meni sitten kolmen lapsen jätskeihin 24,50€. Huhhuh.
Yksi pallo neljä euroa, 20 senttiä tuli pahvikiposta. Vohvelia ei enää hygieniasyistä myyty. Ja se yksi pallo ei todellakaan ollut mikään nyrkin kokoinen, vaan sellainen ison lihapullan kokoinen pallo.
Aikamoista. Ja joo, Helsingin keskustassa. Jätin ostamatta itselleni.
Kommentit (452)
Ja silti siis OSTIT ne jäätelöt?!
Oliko hinnat jotenkin piilotettu vai valehteliko myyjä ennen laskua?
Seuraavan kerran kun jokin on sinulle mielestäsi liian kallista ÄLÄ OSTA.
Problem solved.
Prismassa myyvät 6kpl suklaavaniljatuutteja hintaan 0,57e, ostin juuri kuusi pakettia pakkaseen. 30jäätelöä 3,42e!
Ja tuutit nämä myös hyviä!
Kannattaa valita kirjoitti:
Lapsille käy Riitan Herkku lätty paketti . Yksi lämmin lätty ja päälle kermaahto tai vanilja jäätelöä / hilloa. Jäde3€. Lätty 2€.Paketissa 6 lättyä.
Ja sitten äitienpäiväkakku Marian konditoriasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytön hinta. Itsellä myös kolme lasta ja vaikka rahaa olisi silloin tällöin tuollaiseen niin periaatteesta en osta. Nykyään kahvilat, huoltoasemat yms on ihan järkyn ylihintaisia käydä koko perheen kesken. Tivolipäivä tai huvipuistopäivä maksaa tältä porukalta jo maltaita.
Sitten ihmetellään kun kotimaanmatkailu ei kiinnosta. Ei vaan ole vara, siinä se.
Kyllä ne huvipuistot ulkomaillakin maksaa maltaita..
Joo, mut ei mennä ulkomaille, eikä myöskään käydä kotimaan kohteissa.
myyjä töistä kirjoitti:
Kaikkialla Suomessa nyt RAHASTETAAN jädellä.....Huijareita ovat myös Jäde kauppiaat,,samaa kastia kuin Kookari & Kepulaiset....
P.s,,,myyjä7e/H
Nämä härskin myynnithän on just koululaisten kesätöitä ja mielestäni 7e/h on ihan ok palkka kun ei tarvitse muuta tehdä kuin vääntää niitä jätskipalloja ja rahastaa.Siivoustyössä , puutarha-alalka, maataloud saa ja kaupanalallakin on lähtöpaikka 7,5e/h .
Vierailija kirjoitti:
myyjä töistä kirjoitti:
Kaikkialla Suomessa nyt RAHASTETAAN jädellä.....Huijareita ovat myös Jäde kauppiaat,,samaa kastia kuin Kookari & Kepulaiset....
P.s,,,myyjä7e/H
Nämä jätskin myynnithän on just koululaisten kesätöitä ja mielestäni 7e/h on ihan ok palkka kun ei tarvitse muuta tehdä kuin vääntää niitä jätskipalloja ja rahastaa.Siivoustyössä , puutarha-alalka, maataloud saa ja kaupanalallakin on lähtöpaikka 7,5e/h .korjattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan kallista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normihinta mun mielestä.
Niin. Normihinta nykyään. Mutta jos mennään ajassa sanotaan ny vaikka 10 vuotta taaksepäin ja silloin joku olisi kehdannu pyytää jäätelöpallosta nykyistä hintaa, niin siinä olisi jääneet jäätelöt sulamaan.
Sama inflaation paska kaikissa hinnoissa. Eilen just katsoin netistä, että se kämppä, missä asuin 17 vuotta sitten 300 eurolla per kuukausi, niin tänäpäivänä siitä samasta pulitetaan vuokraa 510 euroa kuukaudessa. Normivuokra nykyään, mutta jos se vuokra olisi silloin 2004 ollut nykyhetken mukainen, niin telttamajoituksessa olisi oltu.Minkä ikäisiä ihmisiä tässä ketjussa oikein on?
Miksi pitää mennä 10 vuotta taaksepäin ja verrata siihen? 10 vuotta sitten oli 10 vuotta sitten, nykyhetki on nyt.
Näin. Myös jätskikiskan kulut oli toiset 10 vuotta sitten . Samoin kuin useimpien ihmisten ostovoima.
Lisäksi myös jäätelövalikoima on laajentunut: pienten tuottajien paljolti käsityönä tehty jäätelö on kalliimpaa kuin suurten tuottajien isoissa erissä tehty jäätelö. Silloin kun itse oli pieni, valikoima oli paljon suppeampi, nyt tuotekehittelyäkin tehdään ihan toisella tavalla.
Kaikkihan on nyt artesaani sitä ja tätä. Tapa saada lisää hintaa. Luuletko oikeasti, että siellä joku käsin vatkaa kermat ja jos vatkaa, niin millä tapaa siitä tulee parempaa kuin koneella.
Mutta onhan se niin, että kaikki on kalliimpaa ostettuna kahvilasta tms. Jäde, kahvi, pulla, viinilasi. Siitä nyt vaan joutuu maksamaan lisää - jos haluaa. Pakko ei ole. Jätski on erityisen kätevä ostaa kaupasta ja mennä kivaan paikkaan istumaan ja syömään.
Aivan, koska sillä kahvilalla kiskalla ym. On maksettavana, vuokra tai tilan hankinta, kalusteet, vakuutukset, kirjanpitokulut, tarvikkeet, palkat, palkan sivukulut, sähköt, vedet . Kulut pitää saada katettua ja kiva olisi ,että yrittäjällekin jäisi vaivan palkkaa.
Kannattaa valita kirjoitti:
Lapsille käy Riitan Herkku lätty paketti . Yksi lämmin lätty ja päälle kermaahto tai vanilja jäätelöä / hilloa. Jäde3€. Lätty 2€.Paketissa 6 lättyä.
Lol. Tajuatko miten helppo on itse tehdä ne lätytkin alusta alkaen. Itse olen aina ihmetellyt millaiset ihmiset noita valmislättyjä ostaa?
S kaupasta 6 kermaista toffee tuuttia 1,49 ja kaikille maistuu, typerää maksaa irtojäätelöstä.T. Älykäs
Vierailija kirjoitti:
Hinnoista päätellen kysymyksessä on ollut joku pienempi Jäätelötehdas. Ingmanin ja Valion kioskeilla hinnat ovat ainakin ensimmäisten tietojen mukaan suunnilleen samat kuin viime kesänä eli yksi pallo noin kolme ja puoli euroa ja kaksi palloa viitosen luokkaa.
Siinä on jäätelöllä litrahinnat kohdillaan.
Rahan tuhlaus osataan sitten mangutaan kuinka kaikki rahat muka menevät veroihin.
Vierailija kirjoitti:
Oi niitä aikoja kun Oulun Finnkinon teatterin alakerrassa sai ison Mövenpick-pallon muutamalla markalla.
Hys, tällä palstalla ei ehdottomasti saa mainita markkaa.
Aivoja pitää kuulemma aktiivisesti ohjailla niin ettei vaan mieleen pulpahda ne muinaiset markat.
Mövenpickin suklaajätski oli kyllä aivan mahtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvin kanssa sama rutina.
Kahvipaketti maksaa n. 4-5 euroa, kupillinen kahvilassa n. 3 eur.
Juokaa kahvinne kotona tai ottakaa termospullo mukaan, jos tekee häijyä.
Just olin tulossa kommentoimaan samaa. Kahvikupista kahvilassa maksetaan lähinnä siitä ns elämyksestä, ei pelkästään itse kahvista. Juuri kuten jätskipallossakin.
Mutta kun järki ei riitä ymmärtämään, niin minkäs tekee 💁♀️
Tämä totta, mutta usein ne kioskijätskit syödään puistossa istuen tai kuljeskellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myyjä töistä kirjoitti:
P.s,,,myyjä7e/H
Nämä jätskin myynnithän on just koululaisten kesätöitä ja mielestäni 7e/h on ihan ok palkka kun ei tarvitse muuta tehdä kuin vääntää niitä jätskipalloja ja rahastaa.Siivoustyössä , puutarha-alalka, maataloud saa ja kaupanalallakin on lähtöpaikka 7,5e/h .korjattu
Olin itse ruokakaupoissa töissä joskus 2008 ja palkka oli silloin noin kympin tunti. Mistä olet repinyt tuon palkan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytön hinta. Itsellä myös kolme lasta ja vaikka rahaa olisi silloin tällöin tuollaiseen niin periaatteesta en osta. Nykyään kahvilat, huoltoasemat yms on ihan järkyn ylihintaisia käydä koko perheen kesken. Tivolipäivä tai huvipuistopäivä maksaa tältä porukalta jo maltaita.
Sitten ihmetellään kun kotimaanmatkailu ei kiinnosta. Ei vaan ole vara, siinä se.
Me matkustetaan aika paljon kotimaassa, mutta syödään pitkälti omia eväitä. Joskus käydään koko perheen voimin jonkun ison ketjun hampurilaispaikassa, josta ostetaan 1-2 € maksavia hampurilaisia. Juomat ja muut lisukkeet ostetaan joko kaupasta tai otetaan ilmaiseksi vaikka vessan vesihanasta.
Sama.
Kun olin lapsi ysärillä, meillä oli varaa käydä matkoilla myös syömässä usein. Siksi kai tulikin järkytyksenä, oman auton myötä, miten kamalasti ihan luokatonkin mättö tässä maassa maksaa! Joku pakasteesta kaivettu kokonaisuus, joka tungetaan frittikeittimeen kolmeksi minuutiksi maksaa 8€. Lastenateria on yhtä kallis, mutta kaupanpäälle tulee halvin puikkojätski mitä maasta löytyy. Mitään terveellistä tai raikasta ei löydä kohtuuhintaan tienpäällä, se on lähes varmaa. Jos matkustaa maan itäosaan, ongelma vaan korostuu: tarjolla on viittätoista lajia pullaa, vaan ei mitään missä olisi kasviksia satunnaisia kurkkusiivuja lukuunottamatta.
En oikein ymmärrä, löydän ihan hyvin kotiruokalounaspaikkoja joissa noutopöytä maksaa sen noin 8 euroa. Ei se ole mielestäni kallista, monta pääruokaa ja erilaisia salaatteja plus kaikki muu.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki vitonen: Helsingin jäätelötehtaalta voi tilata 5 litran jäätelöpakkauksia kotiin. Hintaa viidelle litralle vaivaiset 40 euroa. Luonnollisesti pakkaus pitää itse hakea myyntipisteestä, ei kotiin toimitusta. Eipä ole tullut tilattua.
Ei se ole sama asia kuin syödä tötteröä kiskalla / torilla ulkona.
Seinäjoella hotelli-ravintola Alman pihassa jäätelökioskissa viime kesänä olisiko 3 e maksanut tötterö. Se oli kamalan suuri, myyjätyttö vaan lappasi lisää jäätelöä tötteröön, niin että lopulta oli pakko sanoa, että älä nyt enää laita sitä jäätelöä! Siinäkin vaiheessa siinä oli jäätelöä jo hirveän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan olisi ulkona kerennyt syömään kun olisivat kassajonossa sulaneet.
Tai sitten eivät. Viime kädessä valintakysymys. Osa valitsee kiskan, osa kaupan, osa syö kotona ja osa skippaa jätskit kokonaan.
Ja osa tekee vain niin monta lasta kuin on marisematta varaa elättää. Onhan se nyt sanomattakin selvää, että kolmeen lapseen uppoa rahaa huomattavasti enemmän kuin esim. yhteen.
Yksi lapsisena perheenä ainakin me nautitaan kahvilaretkistä, syödään jäätelöä kioskista, käydään usein ravintoloissa syömässä. Teemme viikonloppureissuja, käymme huvipuistossa jne. Jos olisimme valinneet tehdä useamman lapsen, tuskin olisi varaa kaikkeen tähän. Ja sitten pitäisi vaan jättää jäätelöt syömättä.
No ettehän te mitään hyvätuloisia ole. Vara vain yhteen lapseen.
Mulla on vara viiteen, ja varaa tarjota kaikki nuo maitsemasi asiat ja paljon enemmän. Hyvätuloinen olen, ylintä johtoa.
Todella ”lapsellinen päteminen” tuo viestisi!
Tai sitten sinulta meni pointti kokonaan ohi. Vähän hassua kun kerran "ylintä johtoa" olet. Jotenkin defaultina ajattelisi ajattelisi että "ylimmältä johdolta" löytyisi edes sen verran aivokapasiteettia että tajuaisi että tuolla edellisellä viestillä tarkoitettiin sitä että jokaisen pitäisi pitää lapsi-lukunsa sellaisena että voi tarjota näille hyvän elämän.
Miksi ostit? Ei jäätelön syöminen kioskilla ole mitenkään pakollista tai mikään kansalaisoikeus. Osta kaupasta halvemmalla. Joka kesä alkaa aina hirveä poru siitä, että köyhät lapsiperheet eivät saa jäätelötötteröitä. Jos on köyhä, niin sitten ei osteta. En minäkään osta kioskilta ja miksi edes pitäisi, kun jäätelöpaketillisen saa vähän yli eurolla ja tuutteja vielä halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jäätelö per lapsi lähes 50 mummonmarkkaa!?! Aivan tajuton hinta. Me ei itse saatu lapsena kioskijäätelöitä ikinä, kun ne maksoivat niin paljon. Ja siis paljon tarkoittaa sitä, ettei todellakaan laitettu 10 markkaa yhden lapsen jäätelöön.
Tuohan on siis melkein 150 markkaa kolmen lapsen jätskiannoksista. Järkyttävää!
Mikä tää on tää että verrataan eri valuutan noin 20 vuoden takaiseen arvoon?
Markkoja käytettiin viimeksi vuonna 2001. Silloinen 114 markkaa vastasi 24,55 euroa vuonna 2020.
Olen nelikymppinen, joten muistan markat erittäin hyvin lapsen näkökulmasta. Markka-ajan palkoista, asuntojen hinnoista tai vaatteiden hinnoista ei ole mitään hajua. Muistan kuitenkin, mitä maksoi jäätelö, karkit, kynät, kumit, leffaliput, Lintsin rannekkeet jne. Vertailen päässäni siis hintoja lapsuuteen ja siihen, mitä omat lapset maksavat nyt samoista tuotteista parikymmentä vuotta myöhemmin.
Kaikki hinnat eivät kuitenkaan ole nousseet. Muistan hyvin, että leffalippu maksoi noin 40 markkaa - saattoi olla jopa 50 markkaa. Aika lailla samaa hintaa nytkin, ei ole edes tuplaantunut hinta. Monessa muussa asiassa hinnat ovat taas moninkertaistuneet, kuten juuri tässä jäätelöasiassa.
ap
Mulla oli hoitajana vuositulot 80-luvun loppupuolella n. 50 000 markkaa.
Ei se oo hullu joka pyytää
Vaan se joka maksaa.