Kaksi palloa jäätelöä kioskilla 8,20€! Meni sitten kolmen lapsen jätskeihin 24,50€. Huhhuh.
Yksi pallo neljä euroa, 20 senttiä tuli pahvikiposta. Vohvelia ei enää hygieniasyistä myyty. Ja se yksi pallo ei todellakaan ollut mikään nyrkin kokoinen, vaan sellainen ison lihapullan kokoinen pallo.
Aikamoista. Ja joo, Helsingin keskustassa. Jätin ostamatta itselleni.
Kommentit (452)
Vierailija kirjoitti:
Ihanan kallista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normihinta mun mielestä.
Niin. Normihinta nykyään. Mutta jos mennään ajassa sanotaan ny vaikka 10 vuotta taaksepäin ja silloin joku olisi kehdannu pyytää jäätelöpallosta nykyistä hintaa, niin siinä olisi jääneet jäätelöt sulamaan.
Sama inflaation paska kaikissa hinnoissa. Eilen just katsoin netistä, että se kämppä, missä asuin 17 vuotta sitten 300 eurolla per kuukausi, niin tänäpäivänä siitä samasta pulitetaan vuokraa 510 euroa kuukaudessa. Normivuokra nykyään, mutta jos se vuokra olisi silloin 2004 ollut nykyhetken mukainen, niin telttamajoituksessa olisi oltu.Minkä ikäisiä ihmisiä tässä ketjussa oikein on?
Miksi pitää mennä 10 vuotta taaksepäin ja verrata siihen? 10 vuotta sitten oli 10 vuotta sitten, nykyhetki on nyt.
Olet ketjun harvoja yläasteikäisiä, sen voin sanoa.
Meillä on tapana statusmielessä ostaa lapsille jätskit kiskalta. Varsinkin jos on tuttujen kanssa liikenteessä niin jokaiselle lapselle kaksi isoa palloa ja limppari!
Vaasassa huutokaupattiin tämän kesän jätskikioskipaikat. Suosituimman paikan vankilan rannasta sai 12 000 eurolla. Viime vuonna ei huutokauppaa ollut ja aiemmat myyjät olivat etuasemassa paikkaansa. Silloin kiskapaikan vuokra maksoi 500 euroa kukin.
Joo, en osta jäätelökioskeilta koskaan. Törkyhinta, vähän jäätelöä ja joku nuori yrittämässä siinä tehdä
sitä palloa kovasta paketista. Ja sittenkin sen jäätelömöykyn nappaa joku perkeleen lokki.
Samaa jäätelöä kaupasta alle eurolla.
Vierailija kirjoitti:
ois kannattanu mennä lidliin hakemaan 90c paketti tuutteja, vaikkei ois sitten syönytkkää ku puolet
Vielä enemmän olisi säästänyt, kun ei olisi syönyt jätskiä ollenkaan...
Marmar kirjoitti:
Prismassa myyvät 6kpl suklaavaniljatuutteja hintaan 0,57e, ostin juuri kuusi pakettia pakkaseen. 30jäätelöä 3,42e!
Ja tuutit nämä myös hyviä!
Ei läheskään yhtä hyviä kuin Lidlin gelatelli suklaatuutit, jotka siis maksavat alle euron 8kpl laatikko. Olen siis molempia ostanut useaankin kertaan, mutta Lidlin tuutit huomattavasti laadukkaampia ja kappalehintahan siis aikalailla sama.
Vierailija kirjoitti:
Joo, en osta jäätelökioskeilta koskaan. Törkyhinta, vähän jäätelöä ja joku nuori yrittämässä siinä tehdä
sitä palloa kovasta paketista. Ja sittenkin sen jäätelömöykyn nappaa joku perkeleen lokki.
Samaa jäätelöä kaupasta alle eurolla.
Lisäksi se hygieniataso noissa jäätelökioskeissa sitä sun tätä, eli yleensä melko huono.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000765617.html
https://www.ruokatieto.fi/uutiset/joka-neljas-jaatelokioski-kasittelee-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki vitonen: Helsingin jäätelötehtaalta voi tilata 5 litran jäätelöpakkauksia kotiin. Hintaa viidelle litralle vaivaiset 40 euroa. Luonnollisesti pakkaus pitää itse hakea myyntipisteestä, ei kotiin toimitusta. Eipä ole tullut tilattua.
Onpa halpaa, kun kaupasta saa litran kahdella eurolla.
Katsopa tätä ja puhu vasta sitten.
Hammasimplantti, yhteensä koko hoito (suun pitää olla kunnossa kun implantti laitetaan, eli sisältää myös hampaan paikkauksen), 3000 euroa. Järkyttäviä hintoja. Tällaisen kun laittaa niin jää jäätelöt ostamatta loppuelämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavia nämä varakkaat ja leuhkivat jäätelötuuteillaan. Ennen piti olla Mersu ja purjevene. Nyt riittää tuutti.
Tuutteja ovat ne, jotka makaavat kaupan pakastealtaassa. Tötteröitä ostetaan jätskikiskalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jäätelö per lapsi lähes 50 mummonmarkkaa!?! Aivan tajuton hinta. Me ei itse saatu lapsena kioskijäätelöitä ikinä, kun ne maksoivat niin paljon. Ja siis paljon tarkoittaa sitä, ettei todellakaan laitettu 10 markkaa yhden lapsen jäätelöön.
Tuohan on siis melkein 150 markkaa kolmen lapsen jätskiannoksista. Järkyttävää!
Mikä tää on tää että verrataan eri valuutan noin 20 vuoden takaiseen arvoon?
Markkoja käytettiin viimeksi vuonna 2001. Silloinen 114 markkaa vastasi 24,55 euroa vuonna 2020.
Olen nelikymppinen, joten muistan markat erittäin hyvin lapsen näkökulmasta. Markka-ajan palkoista, asuntojen hinnoista tai vaatteiden hinnoista ei ole mitään hajua. Muistan kuitenkin, mitä maksoi jäätelö, karkit, kynät, kumit, leffaliput, Lintsin rannekkeet jne. Vertailen päässäni siis hintoja lapsuuteen ja siihen, mitä omat lapset maksavat nyt samoista tuotteista parikymmentä vuotta myöhemmin.
Kaikki hinnat eivät kuitenkaan ole nousseet. Muistan hyvin, että leffalippu maksoi noin 40 markkaa - saattoi olla jopa 50 markkaa. Aika lailla samaa hintaa nytkin, ei ole edes tuplaantunut hinta. Monessa muussa asiassa hinnat ovat taas moninkertaistuneet, kuten juuri tässä jäätelöasiassa.
ap
Mulla oli hoitajana vuositulot 80-luvun loppupuolella n. 50 000 markkaa.
Mä tienaan hoitajana 57 000 e vuodessa ja vuosi oli 2020.
Vierailija kirjoitti:
Hammasimplantti, yhteensä koko hoito (suun pitää olla kunnossa kun implantti laitetaan, eli sisältää myös hampaan paikkauksen), 3000 euroa. Järkyttäviä hintoja. Tällaisen kun laittaa niin jää jäätelöt ostamatta loppuelämäksi.
Pari vuotta sitten, ennen koronaa Suomesta lennettiin Budapestiin hammashoitoon. En tiedä millainen paikka se oli.
Vierailija kirjoitti:
Oisit ostanu kaupasta 😌
Harvemmassa kaupassa tötteröitä myydään.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tuota että miksi se jäätelö pitää ostaa kaupungilla kalliista kisokista. Sen kuin hakaisee kaupasta sen 1-1,5€ maksavan jäätelön.
Viime kesänäkin naureskelin kun jossakin ABC:n pihalla porukka jonottaa niitä 5+€ hintaisia jäätelöitä pihalla olevasta kojusta, kun me haettiin nopeammin euron jäätelöt siitä ABC:n kaupasta. Tyhmyydestä sakotetaan.
Mikäs siinä, jos haluaa elää ilman elämyksiä tai jos elämys on asioida ABC-marketin kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Tai jos ostaa yksiön Konalasta, sama juttu, sillonkaan ei ole varaa jätskiin. Elämä on tosiaan valintoja. Ja vielä että markoissahan tuo 3000 euroa olisi 18 000.
Kannattaa valita kirjoitti:
Lapsille käy Riitan Herkku lätty paketti . Yksi lämmin lätty ja päälle kermaahto tai vanilja jäätelöä / hilloa. Jäde3€. Lätty 2€.Paketissa 6 lättyä.
Tämä totta meidänkin perheessä. Ja se kermavaahtokin kylmäkaapin pursotinpullosta.
Ei vaan. Olen jaksamaton äiti, omassa lapsuudessa oli herkkujen herkku, kun äiti paistoi itse lättyjä voissa ja ne oli kuumia ja rapeareunaisia. Siinä ei tarvittu edes kermavaahtoa tai jäätelöä. Äidin itse tekemä mansikkahillo oli ihan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myyjä töistä kirjoitti:
Kaikkialla Suomessa nyt RAHASTETAAN jädellä.....Huijareita ovat myös Jäde kauppiaat,,samaa kastia kuin Kookari & Kepulaiset....
P.s,,,myyjä7e/H
Nämä jätskin myynnithän on just koululaisten kesätöitä ja mielestäni 7e/h on ihan ok palkka kun ei tarvitse muuta tehdä kuin vääntää niitä jätskipalloja ja rahastaa.Siivoustyössä , puutarha-alalka, maataloud saa ja kaupanalallakin on lähtöpaikka 7,5e/h .korjattu
Olin itse ruokakaupoissa töissä joskus 2008 ja palkka oli silloin noin kympin tunti. Mistä olet repinyt tuon palkan?
Meidän teini on menossa hautausmaalle kesätöihin ja palkkaa on luvattu 8.50 e / tunti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita kirjoitti:
Lapsille käy Riitan Herkku lätty paketti . Yksi lämmin lätty ja päälle kermaahto tai vanilja jäätelöä / hilloa. Jäde3€. Lätty 2€.Paketissa 6 lättyä.
Tämä totta meidänkin perheessä. Ja se kermavaahtokin kylmäkaapin pursotinpullosta.
Ei vaan. Olen jaksamaton äiti, omassa lapsuudessa oli herkkujen herkku, kun äiti paistoi itse lättyjä voissa ja ne oli kuumia ja rapeareunaisia. Siinä ei tarvittu edes kermavaahtoa tai jäätelöä. Äidin itse tekemä mansikkahillo oli ihan riittävästi.
Pursotinkerma on inhottavaa sokerikuohua, kuin jotain 70-luvun ehkäisyvaahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoella hotelli-ravintola Alman pihassa jäätelökioskissa viime kesänä olisiko 3 e maksanut tötterö. Se oli kamalan suuri, myyjätyttö vaan lappasi lisää jäätelöä tötteröön, niin että lopulta oli pakko sanoa, että älä nyt enää laita sitä jäätelöä! Siinäkin vaiheessa siinä oli jäätelöä jo hirveän paljon.
Joo, ja tämä oli vieläpä yhden pallon tötterö!
En tykkää ollenkaan, kyllä kunnon tötteröjäätelö on hyvää.