Anoppi tyrkyttää meille kaikkia vanhoja astioita, mies ei uskalla kieltäytyä
Olisin halunnut uusia meidän vanhan astiaston kokonaan. Olin jo etsinyt netistä kivan setin ja tilaamassa kunnes mies meni kertomaan tästä äidilleen. Anoppi sanoi, että ottakaa noi jumalattoman vanhat astiastot meiltä, ne jotka ovat olleet komerossa kohta 15 vuotta ja joilta mies lapsena söi aamupuuronsa. Eilen mies sitten mitään sanomatta oli käynyt vanhemmillaan ja kantoi kotiin jostain 70-luvulta peräisin olevat lautaset ja haarukat + lusikat. Veitset olivat jo sen verran ruosteessa, että anoppi oli heittänyt ne pois. Nyt meillä on sitten "upeita" 70-luvulta tuttuja kukkalautasia kaapit täynnä. Kestävät kuulemma "ikuisuuden vielä" eli mitään omaa ei voi hetkeen ostaa, koska anoppi pahottaisi muuten mielensä.
Seuraavaksi voisimme kuulemma ottaa miehen isovanhempien vanhan kahvisetin, sekin kun vaan seisoo anopin nurkissa turhaa.
Kommentit (1054)
Vierailija kirjoitti:
Mistä kumpuaa halu sisustaa toisen kotia? Siis ihan todella kun miettii. Tai vaikkapa esimerkiksi siivota toisen kotia tai ruokkia toisen perhettä. Auttaminen on yksi selitys, mutta auttaminen lähtee aina toisen tarpeesta apuun ja toisen halusi sitä antaa. Toiselle ei voi keksiä avun tarvetta ja sitten alkaa väkisin toista auttamaan.
Kyllä minäkin olen auttanut aikuisia lapsiani. Olen antanut tavaraa ja kysynyt aina ennen sitä, että onko tarvetta. Kun pari kertaa tarjosin tyttärelle ja pojalle, ja he eivät halunneet, niin luonnollisesti sanoin, että kysykää jos jotain tarvitsevat ja lopetin tarjoamisen. Samoin ruokaa olen vienyt kun sitä on pyydetty ja siivonnut olen vain jos olen ollut useamman päivän yökylässä. Silloinkin neutraaleja juttuja, mitä yövieraalta sopii odottaa, esimerkiksi täyttänyt tiskikoneen ja tyhjentänyt sen.
Oma tyttäreni on kertonut, että hänellä on anoppinsa kanssa tällainen ongelma, että tavaraa tuodaan ja tyrkytetään. Vaikeaa on neuvoa, kun tietysti toivon heille hyviä välejä, mutta en itse ymmärrä ollenkaan miksi niitä oman kodin tavaroita pitää yrittää jakaa muille. Tavallaan ymmärrän jonkin perintöastian, mutta silloinkin pitää osata ottaa ei vastaan. Samoin tämä anoppi alkaa normaalilla kahvittelureissulla siivoamaan ja tyrkyttää ruokaa. Varmaan tarkoitus on hyvä, mutta eikö tuolla tavalla anna samalla viestin toiselle että kotisi on sotkuinen ja et pärjää normaaleissa asioissa ilman apua? Varsinkin jos toinen sanoo näihin ei.
Minun mielestäni (silloin kun tyrkyttäminen on suurta) kyse on enemmän toisen kontrolloinnista. Halutaan tehdä itsestä osa toisen kotia ja arkea. On normaalia toivoa olevansa osa toisen elämää (tätä itsekin toivon), mutta raja menee toisen kodissa ja perheessä. En voi olettaa tavallaan, että voin käyttäytyä aikuisen lapseni kodissa kuin se olisi omani, vaikka siellä mielelläni vierailen. Varsinkin joillain yli 30-vuotiailla on oman elämän ja perheen tarve. Vanhemmat ovat rakkaita, mutta eivät osa päivittäistä arkea. Oma koti halutaan laittaa oman näköiseksi ja arkea elää omalla tavalla.
Kiitos sinulle tästä kirjoituksesta, toivon että oma anoppini lukisi tämän, ja oikein ajatuksella! Hän on juuri tuollainen, kuin kuvailit tyttäresi anopin olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista miten kaikki yrittävät noissa tilanteissa hipsutella appivanhempien ympärillä ja olla hiljaa ja mieliksi ettei ne vaan pahoita mieltään ja suutu. Kukaan sen sijaan ei pelkää että miniä suuttuu tulisesti kun hänen ylitseen kävellään toistuvasti. Ei edes se aviomies. Ollaanko me jossain välimeren maassa jossa mammat rulettaa?
Minä sanoisin miehelleni suoraan että pahoitin ihan helkkaristi mieleni siitä että menit raahaamaan äitisi mieliksi hänen vanhat rojunsa meidän kotiimme vaikka tiesit ihan hyvin että minä olin halunnut jotain ihan muuta. Siis et edes kysynyt olisiko tuo OK etkä ilmeisesti yhtään ajatellut mitä vaimosi ja lastesi äiti tuosta ajattelisi, tärkeintä oli tehdä mamman mieliksi? Järkevä mies tajuaa nopeasti että vaimon k*rpiintymisestä seuraa paljon enemmän päivittäisiä hankaluuksia kuin toisessa huushollissa asuvan mamman suuttumisesta. Pikkupoika haluaa miellyttää äitiänsä, aikuinen mies jolle on jo karvat kasvaneet tajuaa että kun on vaimon kanssa perustanut perheen niin vaimo on ykkönen eikä mamma huseeraa tai sisusta miehen ja naisen yhteisessä huushollissa.
Nuo sekaantuvat apet ja anopit ovat tottuneet päsmäröimään kaikkea ja kaikkia. Minä olen vaan sen verran kova luu että välien katkaisu ei ole juttu eikä mikään jos appivanhemmat sekoilevat. Suutun oikein kunnolla! En tarvitse tuollaisia ihmisiä elämääni ja jos mies osoittautuu niin lapatossuksi ettei lopultakaan osaa sanoa vanhemmilleen ei, niin sekin saa mennä samaa matkaa. Sayonara!
Aikuinen mies on siis joko vaimonsa lapatossu tai saa kenkää?
Ehkäpä sinun pitäisi kasvaa aikuiseksi ja todeta, että maailma ei pyöri sun ympärilläsi, vaikka satut olemaan vaimo ja äiti ja parisuhteessa lasten oletetun isän kanssa.
Minun mieheni maailman on kyllä parasta pyöriä minun ja lasten ympärillä, ei vanhempiensa ympärillä, jos meinaa samassa huushollissa jatkaa asumistaan. Minun maailmani pyörii miehen ja lasten ympärillä, eikä minunkaan vanhemmat kävele mieheni yli. Kyllä se miehelläkin keittäisi pian yli jos yrittäisivät. Kummatkin appivanhemmat ovat onneksi älykkäitä ja huomaavaisia ihmisiä ja ymmärtävät että me teemme itse omat päätöksemme. He eivät ikimaailmassa olisi niin typeriä että toisivat väkisin vanhaa roinaansa kotiimme. Emmehän mekään tee sellaista heille. Anoppi tykkää kukkakupeista ja hopealusikoista, en minä väkisin tuppaa hänelle vanhoja marimekon mukejani.
Ymmärrän kuitenkin että miehen joka ei saa naista on vaikea ymmärtää millaista on oikeasti elää perheenä. Säälipropsit siis sulle siitä.
Sorruit sitten pelaamaan ”mies, joka ei saa naista”-kortin. Loppuiko argumentit kesken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av-mammat taas osoittamassa ymmärrystään käytännön kierrättämisestä. Ironista kyllä nuo äänestää vihreitä ja puhuu heti kohta suu vaahdossa siitä miten hienoa kirpparilta on tehdä vaatelöytöjä kun samalla luonto säästyy.
Siksi toiseksi muutamalle kommentojalle tiedoksi niin vanhastaan astiastoja ja muutakin kierrätettiin sukupolvelta toiselle ja moni oli tyytyväinen saadessaan "anopin vanhat" ettei tarvinnut pistää rahojaan uuteen astiastoon omilleen muuttaessa.
Joku kuitenkin on joutunut ostamaan uuden astiaston kun anopin vanha astiasto on siirretty jollekin perikuntaan kuuluvalle anopin kuoleman jälkeen. Sehän ei ole ollut mahdollista, että anoppi olisi hankkinut uuden astiaston, kun entinen on ollut käyttökelpoinen. Ihmeen kestäviä astioita sitä on tehty, kun samalla anoppi on pärjännyt 70 vuotta ja vielä senkin jälkeen vuosikymmeniä.
Niin, ja museoissa on tuhansia vuosia vanhoja keramiikka-astioita. Eli hyvin tehty keramiikka ei kulu hirveästi jos sitä ei muuten hajota. Jostain ketjun kommenteista kyllä huomaa että osalle av-mammoista olisi ehkä peltiastiat ainoa materiaali joka kestää käytössä.
Kertakäyttöastioita, ei tarvitse sitä tiskata!
Vierailija kirjoitti:
Sama. Anoppi on alkanut tekemään ns. kuolinsiivousta ja kaikki tavarat kärrätään meille. Autotalli täynnä krääsää, jonka olisi voinut viedä suoraan kaatopaikalle.
Toivottavasti ei kaatopaikalle viedä ehjää/käyttökelpoista tavaraa! Kierrätyskeskukset, seurakunnan kirppikset, fb:n roskalalava-ryhmät on paikkoja mihin voi viedä tai ilmoittaa näitä tavaroita. Joku voi mielellään ottaa käyttöön. Kaikille ei ole niin väliä onko lautasessa kukkia tai ylipäänsä mitään kuviota...
Pitäs pikkuhiljaa herätä tähän kuluttamiseen ja ehjän tavaran kaatopaikalle roudaamiseen... 😤 Ja mummot on siinä oikeassa, että tämä krääsä mitä tänään ostetaan ei todellakaan tule olemaan niin kauaa käytössä kun heidän tavaransa on ollut... Valitettavasti...
Jos vanha kukkaastiasto ei nappaa. sen voi helposti maalata mieleisekseen. Valkkaa joku pirteä väri tai jos taidot riittää koita posliini maalausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av-mammat taas osoittamassa ymmärrystään käytännön kierrättämisestä. Ironista kyllä nuo äänestää vihreitä ja puhuu heti kohta suu vaahdossa siitä miten hienoa kirpparilta on tehdä vaatelöytöjä kun samalla luonto säästyy.
Siksi toiseksi muutamalle kommentojalle tiedoksi niin vanhastaan astiastoja ja muutakin kierrätettiin sukupolvelta toiselle ja moni oli tyytyväinen saadessaan "anopin vanhat" ettei tarvinnut pistää rahojaan uuteen astiastoon omilleen muuttaessa.
Joku kuitenkin on joutunut ostamaan uuden astiaston kun anopin vanha astiasto on siirretty jollekin perikuntaan kuuluvalle anopin kuoleman jälkeen. Sehän ei ole ollut mahdollista, että anoppi olisi hankkinut uuden astiaston, kun entinen on ollut käyttökelpoinen. Ihmeen kestäviä astioita sitä on tehty, kun samalla anoppi on pärjännyt 70 vuotta ja vielä senkin jälkeen vuosikymmeniä.
Niin, ja museoissa on tuhansia vuosia vanhoja keramiikka-astioita. Eli hyvin tehty keramiikka ei kulu hirveästi jos sitä ei muuten hajota. Jostain ketjun kommenteista kyllä huomaa että osalle av-mammoista olisi ehkä peltiastiat ainoa materiaali joka kestää käytössä.
Et kai kuvittele, että astioissa on aina yhtä korkea laatu valmistajasta huolimatta? Missään ei ole sanottu, miten hyvin aloituksen astiasto on tehty? Itse ostettiin aikoinaan halpisastiasto, kun muutettiin yhteen, mutta ne tuntui menevän säröille pienestäkin kolauksesta. Sitten panostin laatuun ja ne ovat kestäneet jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä kun lukee niin tulee mieleen että onpa pienet ongelmat kun astioista saadaan tuollainen vääntö. Isompiakin ongelmia voi elämässä tulla kun anopin astiat, miettikääs sitä. Diplomatia ei näemä kuulu palstalaisten repertuaariin. Miniät päättää astiat ja sisustuksen perheessä - kai siellä mieskin asuu. Ilman sananvaltaa Ainakin vähän aikaa. Toisekseen, olen sitä mieltä että kierrätys kunniaan. Itse en halua ostaa enää mitään. Ja toisekseen, minulla oli hyvä anoppi, olen itse hyvä anoppi, minulla on hyvä miniä.
Asenne ratkaisee. Aina.
Mitä kaikkea sinä olet vienyt ilman lupaa omien lastesi perheisiin? Saako lapsesi tuoda sinulle vanhan sohvakaluston, jos he haluavat vaihtaa sen uuteen?
On teillä ongelmat... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Anoppi on alkanut tekemään ns. kuolinsiivousta ja kaikki tavarat kärrätään meille. Autotalli täynnä krääsää, jonka olisi voinut viedä suoraan kaatopaikalle.
Toivottavasti ei kaatopaikalle viedä ehjää/käyttökelpoista tavaraa! Kierrätyskeskukset, seurakunnan kirppikset, fb:n roskalalava-ryhmät on paikkoja mihin voi viedä tai ilmoittaa näitä tavaroita. Joku voi mielellään ottaa käyttöön. Kaikille ei ole niin väliä onko lautasessa kukkia tai ylipäänsä mitään kuviota...
Pitäs pikkuhiljaa herätä tähän kuluttamiseen ja ehjän tavaran kaatopaikalle roudaamiseen... 😤 Ja mummot on siinä oikeassa, että tämä krääsä mitä tänään ostetaan ei todellakaan tule olemaan niin kauaa käytössä kun heidän tavaransa on ollut... Valitettavasti...
Tähän ihan syy siinä, että nykyään laatu on huonompaa monessa tavarassa kuin joskus 1960-luvuilla.
Myös tekniikka kehittyy. Joku tuote olla ehjä, mutta silti sellainen, ettei sille vaan ole enää käyttöä. Esim aika monta lankapuhelinta on poistettu kotoa turhana. Samoin telkkarista. Kattiloita ja pannuja, kun ne eivät induktiolieden kanssa toimi jne. Turha noita on kotona säilöä, jos niille ei käyttöä keksi.
Saimme kuolinpesän riesaksi. Syy ei todellakaan ole anopin, vaan mieheni, joka ei raaski heittää pois kaikkia suvussa pyörineitä huonekaluja ja muuta kamaa. Loukkaantuu, kun yritän. Jonkin verran sain vietyä hyväntekeväisyyskirpparille, mutta suuri osa kamaa vielä meillä. Tulee aina riita, kun aiheen ottaa puheeksi, on sitten kaikkea käkkäräjalkaista huonekalua täällä kämpässä tukkeena, argh.
Vierailija kirjoitti:
Saimme kuolinpesän riesaksi. Syy ei todellakaan ole anopin, vaan mieheni, joka ei raaski heittää pois kaikkia suvussa pyörineitä huonekaluja ja muuta kamaa. Loukkaantuu, kun yritän. Jonkin verran sain vietyä hyväntekeväisyyskirpparille, mutta suuri osa kamaa vielä meillä. Tulee aina riita, kun aiheen ottaa puheeksi, on sitten kaikkea käkkäräjalkaista huonekalua täällä kämpässä tukkeena, argh.
On tuokin tympeetä, jos toinen tunnesyistä muokkaa kodista museo-henkisen esteradan, kun mistään ei voi luopua.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskukset ja SPR Kontti ovat pullollaan tavaraa ja lisää tulee koko ajan. Siksi ne ovatkin hyvin tarkkoja siitä, mitä ottavat vastaan. Ei todellakaan riitä se, että tavara on ehjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäs pikkuhiljaa herätä tähän kuluttamiseen ja ehjän tavaran kaatopaikalle roudaamiseen... 😤 Ja mummot on siinä oikeassa, että tämä krääsä mitä tänään ostetaan ei todellakaan tule olemaan niin kauaa käytössä kun heidän tavaransa on ollut... Valitettavasti...Kierrätyskeskukset ja SPR Kontti ovat pullollaan tavaraa ja lisää tulee koko ajan. Siksi ne ovatkin hyvin tarkkoja siitä, mitä ottavat vastaan. Ei todellakaan riitä se, että tavara on ehjä.
Jos ostaa vaikka juomalasin, niin ihanko totta jollekin riittää kriteeriksi, että lasi on ehjä? Ei mulle ainakaan. Tietysti lasin on oltava ehjä, mutta myös silmää miellyttävä ja sopivan hintainen. Sovittava yhteen mun muiden astioiden kanssa. Jos tulee arkikäyttöön, niin oltava konepestävä. Enkä koe edes olevani erityisen vaativa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäs pikkuhiljaa herätä tähän kuluttamiseen ja ehjän tavaran kaatopaikalle roudaamiseen... 😤 Ja mummot on siinä oikeassa, että tämä krääsä mitä tänään ostetaan ei todellakaan tule olemaan niin kauaa käytössä kun heidän tavaransa on ollut... Valitettavasti...Kierrätyskeskukset ja SPR Kontti ovat pullollaan tavaraa ja lisää tulee koko ajan. Siksi ne ovatkin hyvin tarkkoja siitä, mitä ottavat vastaan. Ei todellakaan riitä se, että tavara on ehjä.
Jos ostaa vaikka juomalasin, niin ihanko totta jollekin riittää kriteeriksi, että lasi on ehjä? Ei mulle ainakaan. Tietysti lasin on oltava ehjä, mutta myös silmää miellyttävä ja sopivan hintainen. Sovittava yhteen mun muiden astioiden kanssa. Jos tulee arkikäyttöön, niin oltava konepestävä. Enkä koe edes olevani erityisen vaativa.
Niin. Tuossahan vastasin viestiin, jossa puhuttiin ehjän tavaran viemisestä kierrätyskeskuksiin jne. ja nimenomaan kerroin, että se ei riitä, että tavara on ehjä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanha kukkaastiasto ei nappaa. sen voi helposti maalata mieleisekseen. Valkkaa joku pirteä väri tai jos taidot riittää koita posliini maalausta.
Muista lääkkeet. ;)
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli niin paljon lapsia, että perheen tytär sai valita äidiltään parhaat päältä, ja makukin oli enemmän samanlainen. Etenkin, kun kovin suurta tarjontaakaan ei vielä ollut. Miniä sai valita ihan itse omat astiansa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule kun se tavara ei kelpaa edes ilmaiseksi. Kokeiltu on. Ei ole välttämättä säilötä astioita tai huonekaluja vaan "vähän" rikkinäisiä tietokoneita, tyhjiä cd-levyjä, tietosanakirjoja....
Anoppini äiti kuoli v. 1999 ja siitä asti anoppi on säilönyt äitinsä vanhaa sohvaa ja ruokapöytää autotallissaan käyttämättä kumpaakaan kertaakaan. Onko sekään sitten tavaran järkevää käyttöä? Ja ei, kyseessä ei ole arvohuonekalut.
Vierailija kirjoitti:
Pistä nettikirpparille myyntiin?
Kuka hitto ne yksittäiset, naarmuiset lautaset ja korvattomat kahvikupit ja muun roskan ostaa? Ainakaan kirppikseltä ei katoa, vaikka hinta on 0,2€ / kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin vaan on, että miniän on saatava itse ostaa muumimukinsa ja loput ikeasta.
Onpa sinulla hassu miniä, kun ostelee pelkkiä muumimukeja ja Ikean tavaraa.
Itse tykkään yksinkertaisesta Iittalan muotoilusta. En voinut sietää niitä heiveröisiä, pikkuruisia valeposliinisia kuppeja, jotka mummi väkisin meille tunki. Ja tietysti eripari määrä, halkeilleita ja lohjenneita.
Kun tää ketju on muutenkin rönsyillyt miten sattuu, niin sallikaa mullekin tämä kysymys: mitä ihmettä on valeposliini?