Anoppi tyrkyttää meille kaikkia vanhoja astioita, mies ei uskalla kieltäytyä
Olisin halunnut uusia meidän vanhan astiaston kokonaan. Olin jo etsinyt netistä kivan setin ja tilaamassa kunnes mies meni kertomaan tästä äidilleen. Anoppi sanoi, että ottakaa noi jumalattoman vanhat astiastot meiltä, ne jotka ovat olleet komerossa kohta 15 vuotta ja joilta mies lapsena söi aamupuuronsa. Eilen mies sitten mitään sanomatta oli käynyt vanhemmillaan ja kantoi kotiin jostain 70-luvulta peräisin olevat lautaset ja haarukat + lusikat. Veitset olivat jo sen verran ruosteessa, että anoppi oli heittänyt ne pois. Nyt meillä on sitten "upeita" 70-luvulta tuttuja kukkalautasia kaapit täynnä. Kestävät kuulemma "ikuisuuden vielä" eli mitään omaa ei voi hetkeen ostaa, koska anoppi pahottaisi muuten mielensä.
Seuraavaksi voisimme kuulemma ottaa miehen isovanhempien vanhan kahvisetin, sekin kun vaan seisoo anopin nurkissa turhaa.
Kommentit (1054)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis taas tämä anoppihullu sai aikaan tällaisen keskustelun. Varmastikin parin päivän päästä täällä on aloitus: Anoppini tuli haravoimaan pihani aamulla kello seitsemän eikä mieheni sanonut hänelle mitään.
Tulen aivan hulluksi.Apua!!!Mikä näissä on sinusta niin uskomatonta? Oman anoppini siskon toiminnasta saisi vaikka kirjan aikaiseksi. Hän tekee noita tempauksia omien tyttärien ja miniöiden kanssa, omat pojat taas eivät voi ikinä tehdä mitään väärää. Hän saattoi mennä lauantaiaamuna klo 7 koputtelemaan ikkunoihin, että vieläkö täällä nukutaan. Toi tavaroita ja vei toisten tavaroita turhina pois. Omalla anopilla ei noita vinkeitä ole koskaan ollut, hän enemmän kauhisteli siskonsa tekemisiä.
Miten ihmeessä kyseinen henkilö pääsee sisälle tuomaan ja viemään tavaraa, jos kiitenkin joutui koputtelemaan ikkunoita?
No vaikka siten, että melko käymään muulloinkin kuin aamuvarhaisella.
Siis teidän suvussa pidetään ovet lukossa vain yöllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis taas tämä anoppihullu sai aikaan tällaisen keskustelun. Varmastikin parin päivän päästä täällä on aloitus: Anoppini tuli haravoimaan pihani aamulla kello seitsemän eikä mieheni sanonut hänelle mitään.
Tulen aivan hulluksi.Apua!!!Mikä näissä on sinusta niin uskomatonta? Oman anoppini siskon toiminnasta saisi vaikka kirjan aikaiseksi. Hän tekee noita tempauksia omien tyttärien ja miniöiden kanssa, omat pojat taas eivät voi ikinä tehdä mitään väärää. Hän saattoi mennä lauantaiaamuna klo 7 koputtelemaan ikkunoihin, että vieläkö täällä nukutaan. Toi tavaroita ja vei toisten tavaroita turhina pois. Omalla anopilla ei noita vinkeitä ole koskaan ollut, hän enemmän kauhisteli siskonsa tekemisiä.
Miten ihmeessä kyseinen henkilö pääsee sisälle tuomaan ja viemään tavaraa, jos kiitenkin joutui koputtelemaan ikkunoita?
Mun äiti tuli meille joskus ilmoittamatta sillä välin kun olin töissä.
Ala-asteikäiset lapset olivat kotona ja avasivat mummille oven, tietenkin, eivätkä saaneet heitettyä kutsumatonta vierasta ulos, tietenkään.
Olisitte opettaneet, ettei ovea avata. Näin minun äitini opetti minulle ja sen ansiosta ei varas päässyt sisälle, kun luuli tilaisuuden koittaneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on varmaan pyytänyt ne äidiltään ettei mene turhaan rahaa uusiin astioihin.
Miehelle sitten varmaan kelpaa se mummon kuvaputkitelkkari, kun uutta telkkaria alkaa tehdä mieli.
Kuka nykyään enää telkkaria katsoo.
Mun mies.
Vain sen takia meillä on telkkari. Itse voisin siitä luopua.
Muista, että vain sun miehesi takia teillä on vaimo. Jos aletaan luopumaan sen takia, että toiselle ei ole jollekin asialle käyttöä voi käydä niin, että pääset ihan oikeasti tekemään ja maksamaan kaiken itse.
Niiiin..?
Sen takiahan telkkarista ei luovuta, kun toinen sitä katsoo. 🙄
Kyllä siinä nyt silmiä pyöritellään vaikka oltais heti luopumassa asiasta, joka on toiselle tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt-60-luvulla, samoin mieheni. Meillä on Arabian muumiastioita (osa ostettu -90-luvulla, myös käytössä oleva Rauha-muki jota netissä usein himoitaan), valkoista Teemaa ja Paratiisi-sarjaa. Ihmettelen kun täällä parjataan koko ajan ikäisiäni anoppeja, nimittäin kenelläkään tuntemallani ikätoverilla ei ole mitään Myrna-kuppeja tai vastaavaa mistä täällä kirjoitellaan. Itse sain opiskelemaan lähtiessäni muutamia astioita kotoa mukaan mutta ne ovat jo aikoja sitten rikkoutuneet tai muuten hävitetty, osa jäi opiskelusoluihin tai minne lie. Parhaat ovat enää jäljellä enkä niitä aio tyrkyttää kenellekään. Käytän niitä elämäni loppuun, jos hajoavat ostan uutta yhteensopivaa. Perikunta saa ne kärrätä sitten minne haluaa tai palkata firman kaappien tyhjentämiseen, tietysti minun jättämilläni rahoilla.
Kamalaa lukea tällaista ketjua, jotkut astioiden kaltaiset mitättömät asiat rikkovat ihmissuhteita!
Uskaltaisin väittää, että noiden tunkeilevien anoppien / äitien kanssa ongelma on laajempi kuin astiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla tosissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on varmaan pyytänyt ne äidiltään ettei mene turhaan rahaa uusiin astioihin.
Miehelle sitten varmaan kelpaa se mummon kuvaputkitelkkari, kun uutta telkkaria alkaa tehdä mieli.
Mun mies.
Muista, että vain sun miehesi takia teillä on vaimo. Jos aletaan luopumaan sen takia, että toiselle ei ole jollekin asialle käyttöä voi käydä niin, että pääset ihan oikeasti tekemään ja maksamaan kaiken itse.
Niiiin..?
Kyllä siinä nyt silmiä pyöritellään vaikka oltais heti luopumassa asiasta, joka on toiselle tärkeä.
Niin mikä nyt on kenelle tärkeä, josta ollaan luopumassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ovet ovat lukossa öisin ja kun ollaan pois kotoa. En halua istua kotona lukkojen takana. Eri asia, jos asuisi kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän samanlaista varmaan joka perheessä. Kaikkein pahinta kun antavat niitä joululahjoiksi niin vaikea kieltäytyä.
Seuraavana päivänä kierrätykseen tai myytäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin vaan on, että miniän on saatava itse ostaa muumimukinsa ja loput ikeasta.
Onpa sinulla hassu miniä, kun ostelee pelkkiä muumimukeja ja Ikean tavaraa.
Itse tykkään yksinkertaisesta Iittalan muotoilusta. En voinut sietää niitä heiveröisiä, pikkuruisia valeposliinisia kuppeja, jotka mummi väkisin meille tunki. Ja tietysti eripari määrä, halkeilleita ja lohjenneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka sukupolvi ostaa ihan omat Arabiansa. Myykää ne anopin tuomat torissa yms. Minäkin keräsin itselleni nelkytluvun Arabia astiaston lautanen kerrallaan. En tykkää uusista malleista. Anopin kahviastiaston myin ja ostin mukeja tilalle. Jos en tykkää tuomisistaan myyn tai vien lahjoituksiin. Ei ole kinattu mistään.
Joku yksittäinen juttu onkin helppo myydä tai hävittää, mutta jos tavaraa tulee ovista ja ikkunoista, niin aika työlääksi menee. Tällöin tietysti ihan sama, onko tavaran tuputtaja anoppi vai oma äiti.
Tilaa lava ! Maksaa tosin n.200x sen sekajäte säkin hinnan.
Ei ole mun velvollisuus alkaa hävittämään toisten tavaroita. Siksi en ota niitä vastaankaan. Hävittäkööt itse tavaransa.
No eihän sulla sitten ole ongelmaakaan eli ei niitä tulekaan ovista ja ikkunoista ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka sukupolvi ostaa ihan omat Arabiansa. Myykää ne anopin tuomat torissa yms. Minäkin keräsin itselleni nelkytluvun Arabia astiaston lautanen kerrallaan. En tykkää uusista malleista. Anopin kahviastiaston myin ja ostin mukeja tilalle. Jos en tykkää tuomisistaan myyn tai vien lahjoituksiin. Ei ole kinattu mistään.
Joku yksittäinen juttu onkin helppo myydä tai hävittää, mutta jos tavaraa tulee ovista ja ikkunoista, niin aika työlääksi menee. Tällöin tietysti ihan sama, onko tavaran tuputtaja anoppi vai oma äiti.
Tilaa lava ! Maksaa tosin n.200x sen sekajäte säkin hinnan.
Ei ole mun velvollisuus alkaa hävittämään toisten tavaroita. Siksi en ota niitä vastaankaan. Hävittäkööt itse tavaransa.
No eihän sulla sitten ole ongelmaakaan eli ei niitä tulekaan ovista ja ikkunoista ?
Kyllä se on ongelma, kun sitä ylimääräistä turhaa tavaraa yritetään tuputtaa jatkuvasti. On todella turhauttavaa, kun mikään määrä sanomista ei mene perille.
Osa ongelmasta voi olla myös siinä, että sillä tyrkyttäjällä on tunneside siihen antamaansa astiastoon. Anoppi tyrkytti meille jotain jälkiruoka kulhoja, rumia ja lohkenneita. Mieluisia settejä löytyi kaapista jo kaksi. Anopin omat oli saatu häälahjaksi joskus 1971, ja nyt mun lapsi saa syödä siitä jogurttinsa anopin päätöksellä.
Kerroin, että jos jättää settinsä meille, niin roskiin menee. Jätti. Heitin kierrätykseen. Anoppi raivostui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla tosissasi.
Sinä ilmeisesti olet siinä tosissasi, että kyseiselle ihmiselle tietenkin avataan ovi ja päästetään vapaasti mellastamaan, tuli sitten käymään milloin tahansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies.
Niiiin..?
Niin mikä nyt on kenelle tärkeä, josta ollaan luopumassa?
Lue uudestaan, niin kyllä se selviää sullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ovet ovat lukossa öisin ja kun ollaan pois kotoa. En halua istua kotona lukkojen takana. Eri asia, jos asuisi kerrostalossa.
Siis sinä käyt erikseen joka aamu avaamassa oven lukon ihan siltä varalta, että kuka tahansa kulkija voi poiketa vapaasti sisälle ilman mitään kontrollia?
Vierailija kirjoitti:
Osa ongelmasta voi olla myös siinä, että sillä tyrkyttäjällä on tunneside siihen antamaansa astiastoon. Anoppi tyrkytti meille jotain jälkiruoka kulhoja, rumia ja lohkenneita. Mieluisia settejä löytyi kaapista jo kaksi. Anopin omat oli saatu häälahjaksi joskus 1971, ja nyt mun lapsi saa syödä siitä jogurttinsa anopin päätöksellä.
Kerroin, että jos jättää settinsä meille, niin roskiin menee. Jätti. Heitin kierrätykseen. Anoppi raivostui.
Roskiinhan se piti laittaa, eikä kierrätykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä käyt erikseen joka aamu avaamassa oven lukon ihan siltä varalta, että kuka tahansa kulkija voi poiketa vapaasti sisälle ilman mitään kontrollia?
Ei, vaan tuo helpottaa oman perheen kulkemista. Se, että ovi ei ole lukossa ei ole kenellekään avoin kutsu. Kaikki muut ymmärtävän tämän anoppia lukuun ottamatta.
Tarkista nyt ensin, ettei ole mitään arvokasta keräilytavaraa esim Arabiaa. Voit saada astiastosta hyvän hinnan. Minä säilyttelisin jonkin aikaa kaapin perällä sitä varten, että anoppi tulee vierailemaan. Tai sitten sanoisin, että astiat "ovat niin hienoja ja hauraita, ettei viitsi arkena käyttää, säästetään vaan tärkeisiin hetkiin" ;)
Av-mammat taas osoittamassa ymmärrystään käytännön kierrättämisestä. Ironista kyllä nuo äänestää vihreitä ja puhuu heti kohta suu vaahdossa siitä miten hienoa kirpparilta on tehdä vaatelöytöjä kun samalla luonto säästyy.
Siksi toiseksi muutamalle kommentojalle tiedoksi niin vanhastaan astiastoja ja muutakin kierrätettiin sukupolvelta toiselle ja moni oli tyytyväinen saadessaan "anopin vanhat" ettei tarvinnut pistää rahojaan uuteen astiastoon omilleen muuttaessa.
Jotku ei näköjään voi myöntää olevansa väärässä.
Lue vaikka tuolta, jos et minua usko:
https://antiikkidesign.fi/blogit/mita-on-retro