Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi tyrkyttää meille kaikkia vanhoja astioita, mies ei uskalla kieltäytyä

Vierailija
29.04.2021 |

Olisin halunnut uusia meidän vanhan astiaston kokonaan. Olin jo etsinyt netistä kivan setin ja tilaamassa kunnes mies meni kertomaan tästä äidilleen. Anoppi sanoi, että ottakaa noi jumalattoman vanhat astiastot meiltä, ne jotka ovat olleet komerossa kohta 15 vuotta ja joilta mies lapsena söi aamupuuronsa. Eilen mies sitten mitään sanomatta oli käynyt vanhemmillaan ja kantoi kotiin jostain 70-luvulta peräisin olevat lautaset ja haarukat + lusikat. Veitset olivat jo sen verran ruosteessa, että anoppi oli heittänyt ne pois. Nyt meillä on sitten "upeita" 70-luvulta tuttuja kukkalautasia kaapit täynnä. Kestävät kuulemma "ikuisuuden vielä" eli mitään omaa ei voi hetkeen ostaa, koska anoppi pahottaisi muuten mielensä.

Seuraavaksi voisimme kuulemma ottaa miehen isovanhempien vanhan kahvisetin, sekin kun vaan seisoo anopin nurkissa turhaa.

Kommentit (1054)

Vierailija
681/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kumpuaa halu sisustaa toisen kotia? Siis ihan todella kun miettii. Tai vaikkapa esimerkiksi siivota toisen kotia tai ruokkia toisen perhettä. Auttaminen on yksi selitys, mutta auttaminen lähtee aina toisen tarpeesta apuun ja toisen halusi sitä antaa. Toiselle ei voi keksiä avun tarvetta ja sitten alkaa väkisin toista auttamaan.

Kyllä minäkin olen auttanut aikuisia lapsiani. Olen antanut tavaraa ja kysynyt aina ennen sitä, että onko tarvetta. Kun pari kertaa tarjosin tyttärelle ja pojalle, ja he eivät halunneet, niin luonnollisesti sanoin, että kysykää jos jotain tarvitsevat ja lopetin tarjoamisen. Samoin ruokaa olen vienyt kun sitä on pyydetty ja siivonnut olen vain jos olen ollut useamman päivän yökylässä. Silloinkin neutraaleja juttuja, mitä yövieraalta sopii odottaa, esimerkiksi täyttänyt tiskikoneen ja tyhjentänyt sen.

Oma tyttäreni on kertonut, että hänellä on anoppinsa kanssa tällainen ongelma, että tavaraa tuodaan ja tyrkytetään. Vaikeaa on neuvoa, kun tietysti toivon heille hyviä välejä, mutta en itse ymmärrä ollenkaan miksi niitä oman kodin tavaroita pitää yrittää jakaa muille. Tavallaan ymmärrän jonkin perintöastian, mutta silloinkin pitää osata ottaa ei vastaan. Samoin tämä anoppi alkaa normaalilla kahvittelureissulla siivoamaan ja tyrkyttää ruokaa. Varmaan tarkoitus on hyvä, mutta eikö tuolla tavalla anna samalla viestin toiselle että kotisi on sotkuinen ja et pärjää normaaleissa asioissa ilman apua? Varsinkin jos toinen sanoo näihin ei.

Minun mielestäni (silloin kun tyrkyttäminen on suurta) kyse on enemmän toisen kontrolloinnista. Halutaan tehdä itsestä osa toisen kotia ja arkea. On normaalia toivoa olevansa osa toisen elämää (tätä itsekin toivon), mutta raja menee toisen kodissa ja perheessä. En voi olettaa tavallaan, että voin käyttäytyä aikuisen lapseni kodissa kuin se olisi omani, vaikka siellä mielelläni vierailen. Varsinkin joillain yli 30-vuotiailla on oman elämän ja perheen tarve. Vanhemmat ovat rakkaita, mutta eivät osa päivittäistä arkea. Oma koti halutaan laittaa oman näköiseksi ja arkea elää omalla tavalla.

Mun anoppi kyllä vie tässä voiton, kun hän saattaa ihan tuosta vaan mennä kaivamaan pyykkikoriamme ja alkaa pyykkäämään. Monta kertaa sanottu, että ihan sama vaikka tulisit kahdeksi viikoksi, niin haluamme itse pestä likaiset alusvaatteemme yms.

Vierailija
682/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksittekö te näitä anoppi-juttuja omasta päästänne? Vähän kuin kilpailumielessä?

Miniöistä voisi saada helposti yhtä kovia tositarinoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etuoikeutettujen ongelmia. Niin moni ensikotiin muuttaja nuori ei omaa mitään. Lahjoittakaa niitä kamalia kamalien anoppien antamia astioita haluaville. Facebookissa kymmeniä ryhmiä joihin voi tarjota kirppareista alkaen.

Paitsi kun näihin lahjoituksiin sisältyy se vaade, että saatu tavara täytyy itse pitää.

He, jotka haluavat tavaroistaan eroon, voisivat ihan suoraan lahjoittaa ne Facebookissa, EI TUNKEA TAVAROITA LASTEN PERHEIDEN HUOLEKSI!

Tavara on jollenkin iso huoli. Siitä tulee jos jonkinlaista ihottumaan ja monenlaista muuta elintasosairautta.

Vierailija
684/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksittekö te näitä anoppi-juttuja omasta päästänne? Vähän kuin kilpailumielessä?

Ei. Täällä on usein puhetta rajattomista läheisistä, ja juuri tuollaista se on.

Muistan myös yhdet häät, joissa oli oikein Palstamamman perikuva vieraana. 50+ v, kouvolatukka, hieman liian arkiset vaatteet juhlaan - ja ainoa, joka toi lahjan. Hääpari oli pyytänyt rahaa lahjaksi, mutta siellä hän seisoi ison lahjapaketin kanssa.

Paketista paljastui halpa blenderi. Jotenkin luulen, että se lähti suoraan paketissa kirpparille.

Vierailija
685/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppikin voisi opetella kysymään, että haluavatko he kyseisen astiaston.

Vierailija
686/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaako? Millainen anoppi itse olet?

Vierailija
687/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi imeköön mynää

Vierailija
688/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua. Monesti nuo vanhat ovat laadukkaampia ja välillä jopa arvokkaampia kuin nykyiset teemat ja muut.

Aha. Siis monesti halkeilleet, haalistuneet ja rikkinäiset mukamas-posliiniastiat ovat laadukkaampia ja arvokkaampia? Mielipide siinäkin. 

En ymmärrä, miten tässä ketjussa kerta toisensa jälkeen annetaan ymmärtää, että anoppien tuputtamat astiat ovat jotakin vintage-Arabia-keräilyharvinaisuuksia 60-luvulta. Meidän monen anopit ovat vasta syntyneet 60-luvulla, ja heidän tuppaamansa "aarteet" ovat huonokuntoista, merkitöntä 80-90-luvun massatuotantoa, jota keräilijät tai alan liikkeet eivät suostu ottamaan edes ilmaiseksi vastaan. Kyllä anopit itsekin tietävät, että kyseessä on puhdas roska, ja senhän takia he ovat itsekin jo aikapäivää sitten hankkineet itselleen tilalle ehjät ja tyylikkäät astiat tilalle. Vanhat roskat pitää sysätä miniän ongelmaksi, ja samalla saa hieman syyllistää siitä, kun lahja ei kelpaa.

Olen 60-luvulla syntynyt ja meillä kyllä lähtee rojut roskiin ja kunnossa oleva tavara kierrätyskeskukseen. En harrasta kirppiksiä.

Vierailija
689/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioista jotain tietävä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä harkitsen yhden astiaston myymistä, koska mieheni ei siitä hirveästi pidä eikä halua sitä katettavan pöytään. Itse tykkään ko. astioista, mutta tuntuu turhalta pitää kaapissa jotain, minkä sijasta pöydässä on aina jotain muuta. Eli ehkä nuo myydään/lahjoitetaan/jotain muuta. Lähinnä tuossa on kahviastiasto kulhoin ja tarjoilulautasin eli ei varmaan arjessa jaan tulisi jatkuvasti käytettyä. Ovat Iittalan Taika- sarjaa.

Jos miehesi ei pidä Taika-sarjasta, niin hänellä on kyllä hassu maku. Entä lapsesi? Mitä he pitävät niistä?

Taika on kyllä kaikkea muuta kuin jokaiselle sopiva sarja, vaikka sinä siitä satut tykkäämäänkin.

Vierailija
690/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veisin takaisin ja sanoisin että olin jo ehtinyt tilata uuden astiaston ja kahta ei mahdu kaappeihin.

Mun mies tykkää lähes kaikista mun sisustusvalinnoista, mutta hänelle ei ole tärkeää saada valita niitä itse. Hän valitsee muita asioita, esim elektroniikkaa, joka ei puolestaan kiinnosta minua. Luotan että hän tekee hyvät valinnat.

Elektroniikkaa tarvitaan. Sisustusvalintoja ei niinkään.

Vierailija
691/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annas kun minä ennustan: sinulle sattuu ikävä tapaturma, jossa astiat tippuvat pihakivetykselle ja menevät rikki. Onneksi ihmisille ei käy mitään.

😁👍

Vierailija
692/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika on rahaa, joten ei kannata heittää pois sitä aikaa, jonka on käyttänyt uuden astiaston etsimiseen.

Sulle ei taida olla tuttu käsite ”uponneet kustannukset”?

Vierailija
693/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan voi olla arvokas setti, retro on nyt muotia.

Ja taas käsitteet sekaisin.

Retro = uutta tuotantoa vanhalla tyylillä

Vintage = aitoa alkuperäistä tavaraa

Vierailija
694/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että niistä voi liueta myrkkyjä ja tilaa se uusi astiasto.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/10/09/uusissakin-astioissa-lyijya-ja…

Vierailija
695/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veisin takaisin ja sanoisin että olin jo ehtinyt tilata uuden astiaston ja kahta ei mahdu kaappeihin.

Mun mies tykkää lähes kaikista mun sisustusvalinnoista, mutta hänelle ei ole tärkeää saada valita niitä itse. Hän valitsee muita asioita, esim elektroniikkaa, joka ei puolestaan kiinnosta minua. Luotan että hän tekee hyvät valinnat.

Elektroniikkaa tarvitaan. Sisustusvalintoja ei niinkään.

Älykännykkä riittää, muuta ei tarvita.

Vierailija
696/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano että niistä voi liueta myrkkyjä ja tilaa se uusi astiasto.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/10/09/uusissakin-astioissa-lyijya-ja…

Ja kun anoppi tulee kylään voit tarjoilla niistä kukkalautasista, jos ei häntä pelota liukenevat myrkyt.

Vierailija
697/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin saako mies sisustaa?

Tietysti saa. Mutta ei halua.

Tai ei uskalla haluta, kun tietää mikä myrsky siitäkin nousee näköjään. 

Mieheni asui yksin 10 vuotta ennen minun tapaamistani. Eipä sisustus silloinkaan ollut häntä kiinnostanut, miksi se kiinnostaisi nyt? Hän ruuvaa mieluummin autoja ja pelaa jalkapalloa.

Hän siis nukkui lattialla ja söi hellan päältä.

Tottakai, sitähän tuo aiempi kommentti tosiaan tarkoittaa. Luultavasti kuljeskeli myös alasti, koska ei ollut kovinkaan kiinnostunut pukeutumisesta ja nykymuodista. 

No itseasiassa aika usein kulkee kotona kalsareissa ja parhaat päivänsä nähneensä t-paidassa. On kiinnostunut vaatteista vielä vähemmän kuin sisustamisesta. Jos meillä on perheen ulkopuolisia ihmisiä, kiskoo verkkarit jalkaan.

On joo melkoisen juntti, mutta esim veitsenterällä äly korvaa tyylitaju puutteen moninkertaisesti!

Tänään ostin muuten pöytäliinan. Tein esikarsinnan kaupassa, mies sai valita kahdesta finalisteista. Vastaus oli: kummatkin käy. Eli noin paljon kiinnostaa sisustus!

Sehän katsoi kaikki valikoimasi vaihtoehdot.

Ensi kerralla jätä joukkoon useampi vaihtoehto ja muutama oma inhokki, niin pääsette vääntämään asiasta kunnolla.

Vierailija
698/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkyy hyvin valtapelailu. Vähin erin mieheltä viedään vähäisinkin oma tila. Hän on kelpo maksumies kustantamaan vaimon sisutusseikkailut ja kodinvaihtorumba.

Täytyisi ostaa kerralla paritalo, jossa miehellä se oma puoli.  

Niin näkyy. Vähin erin mies roudaa anopin hyväksymät roinat ja roippeet kotiinsa vaimonsa kiusaksi jotta tämä joutuu pesemään vanhat halkinaiset astiat käsin kun eivät kestä konepesua. Ylimääräisen työn ja järjestelyn lisäksi saadaan vaimolle mukavat syyllisyysvibat kun anoppihan tarkoittaa pelkkää hyvää. Sitten mies voi äitiään ilahdutettuaan tyytyväisenä loikoilla sohvalla katsomassa jääkiekkoa sillävälin kun vaimo tuskailee ylimääräisten tiskien ja tavaraa pursuavien kaappien kanssa keittiössä. Voitto valtapelissä miehelle 1-0.

No, jonain päivänä mies saattaa saada apeltaan lahjaksi 70-luvun porakoneen, satakiloisen putkitelevision ja vuotavan puolimädän soutuveneen peräkärryineen kun vaimo on tullut maininneeksi isälleen että mies miettii uusien työkalujen, isomman telkkarin ja veneen ostoa.....

Mies makaa sohvalla katsomassa lätkää, koska voi.

Vierailija
699/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka joku edes haluaa jatkaa tästä asiasta keskustelua? Todellakin sairasta. Hankkikaa itsellenne elämä.

Miten jollain voi olla noin matala kynnys ja noin jyrkkä mielipide asiaan, joka ei kuitenkaan kiinnosta lainkaan?

Vierailija
700/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana otin muistoksi ja käyttöön kuolleen mummoni astioita, mikron ja liinavaatteita. Ne olivat mukavia muistoja, koska mummoni oli ollut minulle rakas ja läheinen. Alkoholisti-isäni asunnosta en halunnut hänen kuolemansa jälkeen yhtään mitään, vaikka astiat ja kodinkoneet olivat vain 3 vuotta vanhoja ja osalla olisi ollut käyttöä. En halunnut mitään muistuttamaan kipeästä isäsuhteesta. Anoppini on melkoisen tahditon ihminen ja tyrkyttämässä milloin mitäkin tavarantäyteisestä kämpästään. En halua hänen tavaroitaan myöskään.

Anopin tekemä puoliso kuitenkin kelpasi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi