Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi tyrkyttää meille kaikkia vanhoja astioita, mies ei uskalla kieltäytyä

Vierailija
29.04.2021 |

Olisin halunnut uusia meidän vanhan astiaston kokonaan. Olin jo etsinyt netistä kivan setin ja tilaamassa kunnes mies meni kertomaan tästä äidilleen. Anoppi sanoi, että ottakaa noi jumalattoman vanhat astiastot meiltä, ne jotka ovat olleet komerossa kohta 15 vuotta ja joilta mies lapsena söi aamupuuronsa. Eilen mies sitten mitään sanomatta oli käynyt vanhemmillaan ja kantoi kotiin jostain 70-luvulta peräisin olevat lautaset ja haarukat + lusikat. Veitset olivat jo sen verran ruosteessa, että anoppi oli heittänyt ne pois. Nyt meillä on sitten "upeita" 70-luvulta tuttuja kukkalautasia kaapit täynnä. Kestävät kuulemma "ikuisuuden vielä" eli mitään omaa ei voi hetkeen ostaa, koska anoppi pahottaisi muuten mielensä.

Seuraavaksi voisimme kuulemma ottaa miehen isovanhempien vanhan kahvisetin, sekin kun vaan seisoo anopin nurkissa turhaa.

Kommentit (1054)

Vierailija
701/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hyvä-huono :äiti-anoppi Tia.a-68v. kirjoitti:

Voit kohtelijaasti sanoa hänelle.Kiitos meillä on jo kaikkea,emme tarvitse mitään.Tai kiitos kaunis ajatus,mutta emme tarvitse mitään! On hyvä ihan suoraan istuu siihen pöydän ympärille ,Heti sanoa homman nimi tahdikaasti. Laittatte  oman perheen säänöt pöytään Heti! Anoppi ei ole selvänäkijä! Hän tarkoitaa hyvää,mutta ei ymmärrä, on uusi aika kausi!Loppu ikäsi pahoitat mielen, Jos et kehtaa sanoa puhua asioista suoraan anopillesi ja lopulta  piposi palaa ja kaikki kärsjistyy riitaan.Käpäsestä kasvaa Härkä!Sitten on taas hirveitä kamalia anopeja!Kun asioista ei kyetä puhumaan kasvotusten ja suoraan!Pitää osata itse nostaa kissa pöydälle,tehdä ne rajat kaikessa!Muistaa anoppi,tai äiti Ei ole Selvän Näkiä!Hänen tarkotusperät hyvät,mutta on alunperin eri vuosikymmeniltä ja ajatusmaailma eri!Puhumalla kaikki suoraan selviästi, j ne rajat tehtävä heti!Turhilta mielensä pahoitamiselta ja nuoleskelulta: Äiti-tai anoppi riidat säästytään!Ei ole huonoja anopeja,ei äitejä! On vain ääretömän  huonot  komunikaation  puuteet!

Tätä sekasotkua ei pysty lukemaan. 

Ihan hyvin tuosta sai selvän. Mikä kohta oli sinulle liian vaikea?

Kuka puhui, ettei saisi selvää? Taitaa olla ymmärtämisessä vajausta. Teksti on sekasotkua ja sellaista ei kiinnosta lukea, vaikka selkoa saisikin. Huonoa suomea kuin joltain apukoululaiselta. Mikä on huutomerkin tarkoitus? Se on huudahdus, mutta sitä ei todellakaan ole tarkoitus käyttää jokaisen lauseen lopussa, vaan sinne laitetaan piste.

Minkä takia sulla oli kysymyslauseen perässä kysymysmerkki eikä piste?

Vierailija
702/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin se anoppi edes suuttuisi. Mistä se tietää käytätkö sä niitä astioita vai et sitäpaitsi. Ostat vaan mitä haluat ja jemmaat anopin astiat kaappiin.

Mitä jos kaappitilaa on vähän ja sekin jo käytössä? Astiat varmaan mahtuisi olemaan anopin kaapissa, siellähän ne on tähän asti olleet.

No sitten vaikka varastossa. Ne nyt on sinne tuotu sieltä anopin kaapeista niin mitä kiukuttelu auttaa enää?

Miksi täyttää varastonsa hyödyttömällä roinalla?

Miksi pitää varastoa tyhjillään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksittekö te näitä anoppi-juttuja omasta päästänne? Vähän kuin kilpailumielessä?

Miniöistä voisi saada helposti yhtä kovia tositarinoita.

Ahdistaako? Millainen anoppi itse olet?

Joo ahdistaa , en ole yo.anoppi.

Ahdistaa koska minun maailmassani ei tätä " kaadoin miniän omenapuut , siivosin kylpyhuoneen kaapit ja leivoin kalakukon aamiaiseksi" - ilmiötä esiinny. Minulle se on suora lainaus jostain suomi-filmistä, ei oikeasta elämästä.

Olen tosin tullut tietoiseksi sekä tämän palstan , että parin muun sivuston kautta ( jonne valitettavasti eksyin ) monista muistakin idiooteista kuin anopit.

Vierailija
704/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen lyijyastiahullu(ja) tähän ketjuun on pesiytynyt?

Vierailija
705/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka sukupolvi ostaa ihan omat Arabiansa. Myykää ne anopin tuomat torissa yms. Minäkin keräsin itselleni nelkytluvun Arabia astiaston lautanen kerrallaan. En tykkää uusista malleista. Anopin kahviastiaston myin ja ostin mukeja tilalle. Jos en tykkää tuomisistaan myyn tai vien lahjoituksiin. Ei ole kinattu mistään.

Joku yksittäinen juttu onkin helppo myydä tai hävittää, mutta jos tavaraa tulee ovista ja ikkunoista, niin aika työlääksi menee. Tällöin tietysti ihan sama, onko tavaran tuputtaja anoppi vai oma äiti.

Tilaa lava ! Maksaa tosin n.200x sen sekajäte säkin hinnan.

Ei ole mun velvollisuus alkaa hävittämään toisten tavaroita. Siksi en ota niitä vastaankaan. Hävittäkööt itse tavaransa.

Vierailija
706/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis taas tämä anoppihullu sai aikaan tällaisen keskustelun. Varmastikin parin päivän päästä täällä on aloitus: Anoppini tuli haravoimaan pihani aamulla kello seitsemän eikä mieheni sanonut hänelle mitään.

Tulen aivan hulluksi.Apua!!!

Mikä näissä on sinusta niin uskomatonta? Oman anoppini siskon toiminnasta saisi vaikka kirjan aikaiseksi. Hän tekee noita tempauksia omien tyttärien ja miniöiden kanssa, omat pojat taas eivät voi ikinä tehdä mitään väärää. Hän saattoi mennä lauantaiaamuna klo 7 koputtelemaan ikkunoihin, että vieläkö täällä nukutaan. Toi tavaroita ja vei toisten tavaroita turhina pois. Omalla anopilla ei noita vinkeitä ole koskaan ollut, hän enemmän kauhisteli siskonsa tekemisiä.

Miten ihmeessä kyseinen henkilö pääsee sisälle tuomaan ja viemään tavaraa, jos kiitenkin joutui koputtelemaan ikkunoita?

Vierailija
707/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan voi olla arvokas setti, retro on nyt muotia.

Ja taas käsitteet sekaisin.

Retro = uutta tuotantoa vanhalla tyylillä

Vintage = aitoa alkuperäistä tavaraa

Niin taitaa olla sinullakin.

Mitä sanot retroksi on uusretroa.

Terv. Eri

Vierailija
708/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on varmaan pyytänyt ne äidiltään ettei mene turhaan rahaa uusiin astioihin. 

Miehelle sitten varmaan kelpaa se mummon kuvaputkitelkkari, kun uutta telkkaria alkaa tehdä mieli.

Ottaisin mielelläni vastaan kuvaputkitelevision. Jotkut vanhat pelit eivät toimi littunäytöissä.

Vierailija
709/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on varmaan pyytänyt ne äidiltään ettei mene turhaan rahaa uusiin astioihin. 

Miehelle sitten varmaan kelpaa se mummon kuvaputkitelkkari, kun uutta telkkaria alkaa tehdä mieli.

Kuka nykyään enää telkkaria katsoo. 

Taidat elää jossain somekuplassa?

Vierailija
710/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies.

Vain sen takia meillä on telkkari. Itse voisin siitä luopua.

Muista, että vain sun miehesi takia teillä on vaimo. Jos aletaan luopumaan sen takia, että toiselle ei ole jollekin asialle käyttöä voi käydä niin, että pääset ihan oikeasti tekemään ja maksamaan kaiken itse.

Vierailija
711/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis taas tämä anoppihullu sai aikaan tällaisen keskustelun. Varmastikin parin päivän päästä täällä on aloitus: Anoppini tuli haravoimaan pihani aamulla kello seitsemän eikä mieheni sanonut hänelle mitään.

Mikä näissä on sinusta niin uskomatonta? Oman anoppini siskon toiminnasta saisi vaikka kirjan aikaiseksi. Hän tekee noita tempauksia omien tyttärien ja miniöiden kanssa, omat pojat taas eivät voi ikinä tehdä mitään väärää. Hän saattoi mennä lauantaiaamuna klo 7 koputtelemaan ikkunoihin, että vieläkö täällä nukutaan. Toi tavaroita ja vei toisten tavaroita turhina pois. Omalla anopilla ei noita vinkeitä ole koskaan ollut, hän enemmän kauhisteli siskonsa tekemisiä.

Miten ihmeessä kyseinen henkilö pääsee sisälle tuomaan ja viemään tavaraa, jos kiitenkin joutui koputtelemaan ikkunoita?

No vaikka siten, että melko käymään muulloinkin kuin aamuvarhaisella.

Vierailija
712/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kumpuaa halu sisustaa toisen kotia? Siis ihan todella kun miettii. Tai vaikkapa esimerkiksi siivota toisen kotia tai ruokkia toisen perhettä. Auttaminen on yksi selitys, mutta auttaminen lähtee aina toisen tarpeesta apuun ja toisen halusi sitä antaa. Toiselle ei voi keksiä avun tarvetta ja sitten alkaa väkisin toista auttamaan.

Kyllä minäkin olen auttanut aikuisia lapsiani. Olen antanut tavaraa ja kysynyt aina ennen sitä, että onko tarvetta. Kun pari kertaa tarjosin tyttärelle ja pojalle, ja he eivät halunneet, niin luonnollisesti sanoin, että kysykää jos jotain tarvitsevat ja lopetin tarjoamisen. Samoin ruokaa olen vienyt kun sitä on pyydetty ja siivonnut olen vain jos olen ollut useamman päivän yökylässä. Silloinkin neutraaleja juttuja, mitä yövieraalta sopii odottaa, esimerkiksi täyttänyt tiskikoneen ja tyhjentänyt sen.

Oma tyttäreni on kertonut, että hänellä on anoppinsa kanssa tällainen ongelma, että tavaraa tuodaan ja tyrkytetään. Vaikeaa on neuvoa, kun tietysti toivon heille hyviä välejä, mutta en itse ymmärrä ollenkaan miksi niitä oman kodin tavaroita pitää yrittää jakaa muille. Tavallaan ymmärrän jonkin perintöastian, mutta silloinkin pitää osata ottaa ei vastaan. Samoin tämä anoppi alkaa normaalilla kahvittelureissulla siivoamaan ja tyrkyttää ruokaa. Varmaan tarkoitus on hyvä, mutta eikö tuolla tavalla anna samalla viestin toiselle että kotisi on sotkuinen ja et pärjää normaaleissa asioissa ilman apua? Varsinkin jos toinen sanoo näihin ei.

Minun mielestäni (silloin kun tyrkyttäminen on suurta) kyse on enemmän toisen kontrolloinnista. Halutaan tehdä itsestä osa toisen kotia ja arkea. On normaalia toivoa olevansa osa toisen elämää (tätä itsekin toivon), mutta raja menee toisen kodissa ja perheessä. En voi olettaa tavallaan, että voin käyttäytyä aikuisen lapseni kodissa kuin se olisi omani, vaikka siellä mielelläni vierailen. Varsinkin joillain yli 30-vuotiailla on oman elämän ja perheen tarve. Vanhemmat ovat rakkaita, mutta eivät osa päivittäistä arkea. Oma koti halutaan laittaa oman näköiseksi ja arkea elää omalla tavalla.

Mun anoppi kyllä vie tässä voiton, kun hän saattaa ihan tuosta vaan mennä kaivamaan pyykkikoriamme ja alkaa pyykkäämään. Monta kertaa sanottu, että ihan sama vaikka tulisit kahdeksi viikoksi, niin haluamme itse pestä likaiset alusvaatteemme yms.

Kun mä ja mies muutettiin yhteiseen kotiin, anoppi päätti että hänpäs kiikuttaa meidän pyykit kotiinsa ja pesee ne siellä. Tuosta sai taistella useamman viikon, että saa pestä omat pyykkinsä. Ihan käsittämätöntä.

Vierailija
713/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen näkökohta kirjoitti:

"Asuin käytännössä 18-25v mummon tyylisessä asunnossa, vaikka säästötilille oli kertynyt sen verran rahaa että olisi saanut ostettua useamman sohvan"

Tämä jotenkin huono juttu? Tuo on oikeasti erittäin järkevää että pihistellään 20-30 vuotiaana, ja laitetaan säästynyt raha sijoituksiin. Nämä sijoitukset tuottavat kymmeniä vuosia korkoa korolle. Vanhempana >50v voi sitten käyttää rahaa löysemmin kun odottelee kuolemaa ja ei järkeä enää sijoitella.

Alle 20v voi myös käyttää kaikki rahat mitä tulee, kun silloin se aika on ihmisen parasta aikaa. Muutamassa vuodessa tapahtuu sama mitä koko loppu elämässä. Tulotkin alle 20v niin pienet, ettei siitä isoja säästöjä kerry.

Eihän niitä mihinkään sijoituksiin laitettu, vaan makasivat tilillä. Sitten ne tuhlattiin uuden kodin sisustukseen.

Vierailija
714/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti tuli meille joskus ilmoittamatta sillä välin kun olin töissä.

Ala-asteikäiset lapset olivat kotona ja avasivat mummille oven, tietenkin, eivätkä saaneet heitettyä kutsumatonta vierasta ulos, tietenkään.

Vierailija
715/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies.

Vain sen takia meillä on telkkari. Itse voisin siitä luopua.

Muista, että vain sun miehesi takia teillä on vaimo. Jos aletaan luopumaan sen takia, että toiselle ei ole jollekin asialle käyttöä voi käydä niin, että pääset ihan oikeasti tekemään ja maksamaan kaiken itse.

Niiiin..?

Sen takiahan telkkarista ei luovuta, kun toinen sitä katsoo. 🙄

Vierailija
716/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksittekö te näitä anoppi-juttuja omasta päästänne? Vähän kuin kilpailumielessä?

Kyllä nämä valitettavasti on ainakin omalta osalta totisinta totta.

Varmaan et-lehden foorumi olisi otollisin paikka valittaa miniöistä.

Vierailija
717/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etuoikeutettujen ongelmia. Niin moni ensikotiin muuttaja nuori ei omaa mitään. Lahjoittakaa niitä kamalia kamalien anoppien antamia astioita haluaville. Facebookissa kymmeniä ryhmiä joihin voi tarjota kirppareista alkaen.

===

Ensikodit on kalustettuja. Sinne tullaan vakavan kriisin keskeltä. Ei siellä mietitä astioita eikä ikkunaverhoja.

Vai tarkoititko, että nuori muuttaa lapsuuden kodista esim opiskelemaan?

Ai sä meinaat, että koska joku taho on nimennyt toimintansa harhaanjohtavasti tätä termiä ei saisi enää käyttää asiasta, jota sana parhaiten kuvaa?

Vähän niin kuin aikoinaan Ludvig van Beethovenista tehtyä elokuvaa ei voinut nimetä päähenkilön mukaan, koska Hollywoodissa oikeudet nimeen kuuluivat koiralle, joka oli siis nimetty tämän päähenkikön mukaan?

Vierailija
718/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ttt432 kirjoitti:

Anoppi imeköön mynää

Niinhän se imeekin. Kuten miniänsäkin.

Vierailija
719/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt-60-luvulla, samoin mieheni. Meillä on Arabian muumiastioita (osa ostettu -90-luvulla, myös käytössä oleva Rauha-muki jota netissä usein himoitaan), valkoista Teemaa ja Paratiisi-sarjaa. Ihmettelen kun täällä parjataan koko ajan ikäisiäni anoppeja, nimittäin kenelläkään tuntemallani ikätoverilla ei ole mitään Myrna-kuppeja tai vastaavaa mistä täällä kirjoitellaan. Itse sain opiskelemaan lähtiessäni muutamia astioita kotoa mukaan mutta ne ovat jo aikoja sitten rikkoutuneet tai muuten hävitetty, osa jäi opiskelusoluihin tai minne lie. Parhaat ovat enää jäljellä enkä niitä aio tyrkyttää kenellekään. Käytän niitä elämäni loppuun, jos hajoavat ostan uutta yhteensopivaa. Perikunta saa ne kärrätä sitten minne haluaa tai palkata firman kaappien tyhjentämiseen, tietysti minun jättämilläni rahoilla.

Kamalaa lukea tällaista ketjua, jotkut astioiden kaltaiset mitättömät asiat rikkovat ihmissuhteita!

Vierailija
720/1054 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Täällä on usein puhetta rajattomista läheisistä, ja juuri tuollaista se on.

Muistan myös yhdet häät, joissa oli oikein Palstamamman perikuva vieraana. 50+ v, kouvolatukka, hieman liian arkiset vaatteet juhlaan - ja ainoa, joka toi lahjan. Hääpari oli pyytänyt rahaa lahjaksi, mutta siellä hän seisoi ison lahjapaketin kanssa.

Paketista paljastui halpa blenderi. Jotenkin luulen, että se lähti suoraan paketissa kirpparille.

Muuten vois olla mun äiti tuo vieras, paitsi hän on 60+, eikä hänellä ole Kouvolatukkaa. Juhlavaatteet on ihan turhaa rahanmenoa, ihan hyvin nämä arki aatteet käy, kun pistää jalkaan korkokengät ja huuliin punaa. En usko, että hän ostaisi blenderiä, mutta helposti voisi viedä lahjaksi pari kestehelmi-tuikkua tms. Lahjasta kun pitää jäädä muisto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä