Anoppi tyrkyttää meille kaikkia vanhoja astioita, mies ei uskalla kieltäytyä
Olisin halunnut uusia meidän vanhan astiaston kokonaan. Olin jo etsinyt netistä kivan setin ja tilaamassa kunnes mies meni kertomaan tästä äidilleen. Anoppi sanoi, että ottakaa noi jumalattoman vanhat astiastot meiltä, ne jotka ovat olleet komerossa kohta 15 vuotta ja joilta mies lapsena söi aamupuuronsa. Eilen mies sitten mitään sanomatta oli käynyt vanhemmillaan ja kantoi kotiin jostain 70-luvulta peräisin olevat lautaset ja haarukat + lusikat. Veitset olivat jo sen verran ruosteessa, että anoppi oli heittänyt ne pois. Nyt meillä on sitten "upeita" 70-luvulta tuttuja kukkalautasia kaapit täynnä. Kestävät kuulemma "ikuisuuden vielä" eli mitään omaa ei voi hetkeen ostaa, koska anoppi pahottaisi muuten mielensä.
Seuraavaksi voisimme kuulemma ottaa miehen isovanhempien vanhan kahvisetin, sekin kun vaan seisoo anopin nurkissa turhaa.
Kommentit (1054)
Se
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua näitä ihmisiä, joiden on jotenkin pakko kyhnätä ja olla tekemisissä appivanhempien kanssa. Samalla tavalla en tajua niitä, jotka ovat kiinni omissa vanhemmissaan ja lastensa isovanhemmissa toisaalta ja toisaalta sitten haukkuvat niitä täällä palstalla. Eli jos näkee jotain syytä olla yhteyksissä - (tarvitsee ilmaista lastenvahtia ym.) niin sitten pitää vain kestää ne rasitteet, joita tulee mukana.
Minusta sukulaisuus ei merkitse mitään. On erittäin vapauttavaa ja energiaa tuovaa katkaista välit sukulaisiin jotka tuovat vain murheita.
Vai oletkohan sinä itse se joka aiheuttaa vain murhetta?
Ei saa olla ylimielinen. Ennen oli aina tapana antaa nuorelle parille lahjaksi astiasto. Sekä perinnöksi.Sitten mitä jäi yli vietiin mökille.Nekin jää lapsille perinnöksi.Vanhoja kahvikuppi aluslautasia mitkä oli vähän rikki käytettiin kukkapurkin aluslautasena.Myös taiteilijat käyttää kuppeja vesiväri veden sekoituksessa.Ennen oli tapana kattaa pöytä niin että ensin pöytäliina ja serverit sitten ruoka astiat tai kahviastiasto sokeri sokerikossa kerma kermakossa.Oltiin siistejä.Kohteliaita. Pullaa kakkua keksejä ja täytekakkua. Aina kun sukulaiset kokoontui yhteen.Itse leivottua pullaa.Kyllä teidän pitää arvostaa mitä toiset on tuloillaan ostanut.Eikä koskaan saa varastaa toisen tavaroita se on jo rikollista.Ihmiset matkustaa ja tuo matkamuistoja sekä saa synttärilahjoja ei niitä saa varastaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain vanhempi polvi on saanut hankkia itse haluamansa astiat? Ja sitten seuraavan polven koko elämä jää välistä elämättä, kun joutuu käyttämään vanhan polven vanhoja huonekaluja ja astioita? Pitäisihän tuollainen kieltää jo laissa.
Jep. Mun mummo on just näitä kaappien muiden kämppiin siivoajia. Mun äiti meni sanomaan, että minä olin opiskelijakämpässä asuessani säästellyt niiden halvan kämpän vuosina rahaa, että kun muutan siitä sitten pysyvämpään asuntoon mulla on varaa uusia esimerkiksi sohva mieleisekseni. Mun ihan kauhistui, että ei mittään semmosia ku meillä on tuolla vierashuoneessa ylimääräinen sohva, jota ei kukaan ikinä käytä. Soitteli sitten mulle, että et mee sinne sohvakaupoille tuhlaamaan ku haet täältä ilmaiseksi hyvän sohvan. Mun opiskelijakämpän astiat, matot yms. oli kaikki jo sieltä mummolasta mummon ylimääräisiä, koska äiti ei kehdannut kieltäytyä ja mulla ei ollut itselläni 18-vuotiaana varaa sisustaa itse koko kämppää. Ne mitkä ei ollut mummon vanhoja oli mummon mulle uutena ikeasta ostamia, ku "tarvit sinä kuitenki tämmösen". Suurinta osaa en oo ikinä tarvinnut, myin vaan vaivihkaa pois nettikirppiksellä. Nyt tuumasin mummolle, että en tule ku käyn ostamassa aivan oman sohvani ja ne astiatkin nakkasin just mäelle ja ostin mua miellyttäviä tilalle. Matot lähtee kans heti, ku saan päätettyä millaiset ostan. Asuin ikävuodet 18-25 käytännössä mun mummolan kopiossa. Selvisin sillä, että näin miten se säästötilin saldo nousi pikkuhiljaa ja aattelin, että nyt sillä sais sohvan, nyt saa sohvan ja uuden tv-tason jne. Nyt alkaa olla mun näköinen asunto. Kun kämppä vaihtui niin iso osa kamoista lähti uuden osoitteen sijaan joko kierrätyskeskukseen tai kaatopaikalle ja muuttopaku kurvas huonekaluliikkeiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika on rahaa, joten ei kannata heittää pois sitä aikaa, jonka on käyttänyt uuden astiaston etsimiseen.
No harvemmin astiaston etsintä ihan noin vaivalloista on.
On se, jos haluaa löytää sen täydellisen hyvän maun mukaisen.
Se on astia ei sen kummempaa. Siitä syödään tai juodaan.
On kyllä naurettavaa touhua valittaa jostain astioista
Sama pätee kaikkeen muuhunkin. Riittää, että on vaatteet, ihan sama miltä ne näyttää. Asunnoksi riittää ihan mikä tahansa, jossa on katto ja seinät. Auton ei tarvitse olla hieno, kunhan se kulkee ja menee katsastuksesta läpi. Hieneot elektroniikkavehkeet ja kaiuttimet on tarpeettomia, halpa radio ja kuvaputkitelkkari riittää. Työ kun työ, kunhan siitä jotain palkkaa saa. Näinhän se menee.
Ei, noista moni on vähän isompia asioita kuin astiat. Pätee siis saman arvoisiin asioihin. Astioista syödään, niitä ei katsella tai kuunnella, niiden seurassa ei olla eikä ne anna sinulle suojaa ja turvaa.
Ei kai se koko vaikuta mihinkään, jos asia tai tavara tekee sen, mitä tarvitsee. Astioita kylläkin tulee katseltua vai sokeako olet? Ihan samoin voi ajatella vaatteista, ei niiden ulkonäkö mitään merkkaa.
Muistakaa sitten kun olette vanhoja eikä tavaroita halua kukaan ja jotkut vielä varastelee teidän muisto esineitä mitä itse olette ostanut ja vohkii viherkasvin jota hoiditte tai jolle puhuitte ,sitten teitä pitää tyhmänä teidän omat lapset. Ja lapsenlapset.
Tarkista ensin onko löytöjä. Loput kirppikselle tai kaatikselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika on rahaa, joten ei kannata heittää pois sitä aikaa, jonka on käyttänyt uuden astiaston etsimiseen.
Sama pätee kaikkeen muuhunkin. Riittää, että on vaatteet, ihan sama miltä ne näyttää. Asunnoksi riittää ihan mikä tahansa, jossa on katto ja seinät. Auton ei tarvitse olla hieno, kunhan se kulkee ja menee katsastuksesta läpi. Hieneot elektroniikkavehkeet ja kaiuttimet on tarpeettomia, halpa radio ja kuvaputkitelkkari riittää. Työ kun työ, kunhan siitä jotain palkkaa saa. Näinhän se menee.
Ei, noista moni on vähän isompia asioita kuin astiat. Pätee siis saman arvoisiin asioihin. Astioista syödään, niitä ei katsella tai kuunnella, niiden seurassa ei olla eikä ne anna sinulle suojaa ja turvaa.
Juuri näin.
Asunto on käyttö"tavara" ja jos se ei enää palvele tarkoitusperiä (eli on esim. liian pieni) niin se pitää vaihtaa. Auto on käyttötavara joka menee rikki. Se on pakko vaihtaa.
Elektroniikkavehkeiden tarkoitus on tehdä jotain. Esim. tietokoneen tehtävä on sellainen että se on pakko vaihtaa jos sillä jotain meinaa tehdä. Sillä kehitys kehittyy ja ohjelmistot kehittyy. Ne ei pyöri enää millään 2000-luvun alun vehkeillä. Myöskään mitkään lisälaitteet ei toimi niin vanhoilla vehkeillä.
Palkka on tärkeä koska sillä eletään.
Astia täyttää tarkoituksensa jos sillä voi syödä/juoda. Muuta funktiota sillä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Se
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua näitä ihmisiä, joiden on jotenkin pakko kyhnätä ja olla tekemisissä appivanhempien kanssa. Samalla tavalla en tajua niitä, jotka ovat kiinni omissa vanhemmissaan ja lastensa isovanhemmissa toisaalta ja toisaalta sitten haukkuvat niitä täällä palstalla. Eli jos näkee jotain syytä olla yhteyksissä - (tarvitsee ilmaista lastenvahtia ym.) niin sitten pitää vain kestää ne rasitteet, joita tulee mukana.
Minusta sukulaisuus ei merkitse mitään. On erittäin vapauttavaa ja energiaa tuovaa katkaista välit sukulaisiin jotka tuovat vain murheita.
Vai oletkohan sinä itse se joka aiheuttaa vain murhetta?
Ikinä en ole aikuisiällä pyytänyt mitään enkä valittanut mitään yhdellekkään sukulaiselle.
Totuus on vain se että lähes kaikissa suvuissa on jäseniä joiden kanssa ei kannattaisi olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain vanhempi polvi on saanut hankkia itse haluamansa astiat? Ja sitten seuraavan polven koko elämä jää välistä elämättä, kun joutuu käyttämään vanhan polven vanhoja huonekaluja ja astioita? Pitäisihän tuollainen kieltää jo laissa.
Jep. Mun mummo on just näitä kaappien muiden kämppiin siivoajia. Mun äiti meni sanomaan, että minä olin opiskelijakämpässä asuessani säästellyt niiden halvan kämpän vuosina rahaa, että kun muutan siitä sitten pysyvämpään asuntoon mulla on varaa uusia esimerkiksi sohva mieleisekseni. Mun ihan kauhistui, että ei mittään semmosia ku meillä on tuolla vierashuoneessa ylimääräinen sohva, jota ei kukaan ikinä käytä. Soitteli sitten mulle, että et mee sinne sohvakaupoille tuhlaamaan ku haet täältä ilmaiseksi hyvän sohvan. Mun opiskelijakämpän astiat, matot yms. oli kaikki jo sieltä mummolasta mummon ylimääräisiä, koska äiti ei kehdannut kieltäytyä ja mulla ei ollut itselläni 18-vuotiaana varaa sisustaa itse koko kämppää. Ne mitkä ei ollut mummon vanhoja oli mummon mulle uutena ikeasta ostamia, ku "tarvit sinä kuitenki tämmösen". Suurinta osaa en oo ikinä tarvinnut, myin vaan vaivihkaa pois nettikirppiksellä. Nyt tuumasin mummolle, että en tule ku käyn ostamassa aivan oman sohvani ja ne astiatkin nakkasin just mäelle ja ostin mua miellyttäviä tilalle. Matot lähtee kans heti, ku saan päätettyä millaiset ostan. Asuin ikävuodet 18-25 käytännössä mun mummolan kopiossa. Selvisin sillä, että näin miten se säästötilin saldo nousi pikkuhiljaa ja aattelin, että nyt sillä sais sohvan, nyt saa sohvan ja uuden tv-tason jne. Nyt alkaa olla mun näköinen asunto. Kun kämppä vaihtui niin iso osa kamoista lähti uuden osoitteen sijaan joko kierrätyskeskukseen tai kaatopaikalle ja muuttopaku kurvas huonekaluliikkeiden kautta.
Oletan että ole vihervasemmistoa kannattava henkilö!
Noin juuri ne vihervasemmistolaiset tekee. Ensiksi huutaa ilmastonmutoksesta ja luonnon tuhoutumisesta ja sitten ostelee kaikkea romua vaan koska ne näyttää kivalta
Vierailija kirjoitti:
hyvä-huono :äiti-anoppi Tia.a-68v. kirjoitti:
Voit kohtelijaasti sanoa hänelle.Kiitos meillä on jo kaikkea,emme tarvitse mitään.Tai kiitos kaunis ajatus,mutta emme tarvitse mitään! On hyvä ihan suoraan istuu siihen pöydän ympärille ,Heti sanoa homman nimi tahdikaasti. Laittatte oman perheen säänöt pöytään Heti! Anoppi ei ole selvänäkijä! Hän tarkoitaa hyvää,mutta ei ymmärrä, on uusi aika kausi!Loppu ikäsi pahoitat mielen, Jos et kehtaa sanoa puhua asioista suoraan anopillesi ja lopulta piposi palaa ja kaikki kärsjistyy riitaan.Käpäsestä kasvaa Härkä!Sitten on taas hirveitä kamalia anopeja!Kun asioista ei kyetä puhumaan kasvotusten ja suoraan!Pitää osata itse nostaa kissa pöydälle,tehdä ne rajat kaikessa!Muistaa anoppi,tai äiti Ei ole Selvän Näkiä!Hänen tarkotusperät hyvät,mutta on alunperin eri vuosikymmeniltä ja ajatusmaailma eri!Puhumalla kaikki suoraan selviästi, j ne rajat tehtävä heti!Turhilta mielensä pahoitamiselta ja nuoleskelulta: Äiti-tai anoppi riidat säästytään!Ei ole huonoja anopeja,ei äitejä! On vain ääretömän huonot komunikaation puuteet!
Tätä sekasotkua ei pysty lukemaan.
Saa keskusteluun osallistua, vaikka osaisi vähän huonomminkin suomea. Halutaanhan me itsekukin osallistua keskusteluun esim. englanniksi, vaikka hyvin tiedämme, ettei kielitaito ole natiivin tasolla.
hae kaikki pois ja anna eteenpäin. joko myyt tai lahjotat
Hei Irma. Taisi käydä joku väärinkäsitys, kun Jooseppi toi kotiimme astioitasi, jotka olivat ihan erilaisia, kuin olen suunnitellut ostavani. Palautanko vai haluatko, että viedään kierrätykseen?
Hyvät käytöstavat pöydässä kirjoitti:
Ei saa olla ylimielinen. Ennen oli aina tapana antaa nuorelle parille lahjaksi astiasto. Sekä perinnöksi.Sitten mitä jäi yli vietiin mökille.Nekin jää lapsille perinnöksi.Vanhoja kahvikuppi aluslautasia mitkä oli vähän rikki käytettiin kukkapurkin aluslautasena.Myös taiteilijat käyttää kuppeja vesiväri veden sekoituksessa.Ennen oli tapana kattaa pöytä niin että ensin pöytäliina ja serverit sitten ruoka astiat tai kahviastiasto sokeri sokerikossa kerma kermakossa.Oltiin siistejä.Kohteliaita. Pullaa kakkua keksejä ja täytekakkua. Aina kun sukulaiset kokoontui yhteen.Itse leivottua pullaa.Kyllä teidän pitää arvostaa mitä toiset on tuloillaan ostanut.Eikä koskaan saa varastaa toisen tavaroita se on jo rikollista.Ihmiset matkustaa ja tuo matkamuistoja sekä saa synttärilahjoja ei niitä saa varastaa.
Niin. Annettiin UUSI astiasto. Käyttämätön. Ei sellaista, joka on ollut vuosia käytössä ja sitten sen liikaa kulahdettua pistetty kaapin perälle 15 vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ruokailuhetki on tärkeä ja iso asia. Arvostan ruokaa ja niitä ihmisiä joiden kanssa sen jaan. Siihen kuuluu myös kaunis kattaus, josta ison osan tekee kauniit, ehjät ja siistit astiat. Ei tarvitse olla kallista designia, mutta ei myöskään anopin vanhaa ja naarmuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on murheet teillä! Maailma tuo viellä eri mittaluokan murheita ja tämän aiheen vatvominen saa oikeat mittasuhteet.
Kyllä tämmöinen vaan lannistaa kovasti, kun omalle kohdalle sattuu. Oma anoppi ei rajoittanut rajattomuutta vain tavaroihin, vaan ihan koko elämä olisi pitänyt pistää uusiksi. Esim mun olisi pitänyt opiskella uusi ammatti, kun silloinen oli naiselle sopimaton. Soitteli myös neuvolaan, kun mä ruokin vauvaa väärin. Väärin tässä tapauksessa oli se, että ensimmäinen kiinteä ruoka ei ollut peruna. Lista on loputon.
Nämähän ei satu omalle kohdalle, jos avaa suunsa. Anopille voi sanoa, että kiitos, mutta hoidan asiani kuten haluan. Ja mielipiteesi on huomioitu, pidän ammatistani.
Kiitos neuvoista. Osaan lausua ei, useasti, mutta anoppi puuttui asioihin siihen asti, että suuttui niin kovaa (kun en totellut), että pisti välit poikki. Ei muuten kuunnellut mitään, mitä hänelle sanoi.
En ole tietenkään vaihtanut työtäni anopin vuoksi, vaan urakehityksen myötä tuli vaihto parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Astia täyttää tarkoituksensa jos sillä voi syödä/juoda. Muuta funktiota sillä ei ole.
Eli olet siis heitä ketkä syövät vanhoista jäätelörasiosta ja juovat tiskatuista kurkkusalaattipurkeista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että ole vihervasemmistoa kannattava henkilö!
Noin juuri ne vihervasemmistolaiset tekee. Ensiksi huutaa ilmastonmutoksesta ja luonnon tuhoutumisesta ja sitten ostelee kaikkea romua vaan koska ne näyttää kivalta
Ihan jokainen saa sisustaa oman asuntonsa sellaiseksi, että siellä viihtyy. Kenenkään ei tarvitse ottaa vastaan vastoin tahtoaan toisten vanhaa tavaraa, joista he itse haluavat päästä helposti eroon. Kun ne huonekalut, astiat ja tekstiilit on saanut valita itse, niin niistä tulee mielihyvää vuosiksi. Jos itselle ei ole millään mitään väliä, niin kertoo sen kaikille, niin jokainen voi tuoda omat romunsa hänen asuntoaan piristämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Asunto on käyttö"tavara" ja jos se ei enää palvele tarkoitusperiä (eli on esim. liian pieni) niin se pitää vaihtaa. Auto on käyttötavara joka menee rikki. Se on pakko vaihtaa.
Elektroniikkavehkeiden tarkoitus on tehdä jotain. Esim. tietokoneen tehtävä on sellainen että se on pakko vaihtaa jos sillä jotain meinaa tehdä. Sillä kehitys kehittyy ja ohjelmistot kehittyy. Ne ei pyöri enää millään 2000-luvun alun vehkeillä. Myöskään mitkään lisälaitteet ei toimi niin vanhoilla vehkeillä.
Palkka on tärkeä koska sillä eletään.
Jollekin myös esteettisyys voi olla yksi funktioista, tärkeä sellainen. Itselleni ainakin kauniit/mieleiset astiat tuovat mielekkyyttä arkeen ja juhlaan ruokailujen ja tarjoilujen merkeissä.
Hyvät käytöstavat pöydässä kirjoitti:
Voi arvostaa, vaikka ei ota niitä omaan kotiinsa. Jos ne jää kaappien perälle käyttämättöminä, niin sekö on tavaran arvostamista? Niille voi kuitenkin oikeasti löytyä kiitollinen ostaja/ottaja muualtakin.
Itse en ainakaan hanki tavaroita ajatellen, että jonkun muun pitää nyt niitä hirveästi arvostaa ja säilyttää sitten, kun en enää niitä tarvitse.