Anoppi tyrkyttää meille kaikkia vanhoja astioita, mies ei uskalla kieltäytyä
Olisin halunnut uusia meidän vanhan astiaston kokonaan. Olin jo etsinyt netistä kivan setin ja tilaamassa kunnes mies meni kertomaan tästä äidilleen. Anoppi sanoi, että ottakaa noi jumalattoman vanhat astiastot meiltä, ne jotka ovat olleet komerossa kohta 15 vuotta ja joilta mies lapsena söi aamupuuronsa. Eilen mies sitten mitään sanomatta oli käynyt vanhemmillaan ja kantoi kotiin jostain 70-luvulta peräisin olevat lautaset ja haarukat + lusikat. Veitset olivat jo sen verran ruosteessa, että anoppi oli heittänyt ne pois. Nyt meillä on sitten "upeita" 70-luvulta tuttuja kukkalautasia kaapit täynnä. Kestävät kuulemma "ikuisuuden vielä" eli mitään omaa ei voi hetkeen ostaa, koska anoppi pahottaisi muuten mielensä.
Seuraavaksi voisimme kuulemma ottaa miehen isovanhempien vanhan kahvisetin, sekin kun vaan seisoo anopin nurkissa turhaa.
Kommentit (1054)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ostaa aina uutta, eikö teitä huolestuta maapallon tila. Miten voitte ummistaa kaikelta silmänne?
Anoppi se tässä on uutta jossain vaiheessa ostellut kun on jäänyt yli käyttökelpoinen astiasto. Ekologisin ratkaisu olisi ollut että anoppi käyttää astiastonsa itse loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Päätin, että en tätä aloitusta lue, mutta niin vaan sorruin lukemaan. Olen onnellinen, että tulen toimeen ainoan miniäni kanssa, koska tahdon niin. Minulla on varastossa kaikkea, mutta en ole niitä esiin kaivanut. Kävikin niin, että kun yhteen muuttivat minulle tarjottiin ihania laseja, kahvinkeitin joka jauhaa pavuista kaffin (pitää meteliä) kaikkea kuunista. Poika kysyi sopiiko, ja minullehan sopi, vaikka en keitintä pahemmin käytä ja se varasto tursuaa kaikkea. Uusi imuri oli kiva yllätys, samoin kuin iso televisio ja astianpesukone. Eikö ole kummallista, että näin?
Anopit ovat aina olleet solvauksen ja naurun aiheena, onneksi olen ainakin tähän saakka moiselta säästynyt. Minä kunnioitan poikaani ja hänen valintaansa, mukava tyttö.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!
Olen muuten parin sisareni kanssa sopinut mitä sille varastolle sitten joskus tekevät, heillä on taito ja tahto, voi sieltä jotain aarteitakin löytyä :D
Eikö aikuiset ihmiset osaa enää puhua asioista ihan niin kuin ne ovat? Siis keskenään, ei somessa. Helpottaisi elämää.
Sanot, että niistä irtoaa lyijyä, eikä ole turvallisia lapsille. Tämä on ihan yleinen tieto. Mitään vuosikymmeniä vanhoja astioita ei saisi käyttää, jos lasitus on kulunut. Sillä pääset asiasta. Itse olisin halunnut vanhan kahviastiaston, mutta tämä tieto sai pääni kääntymään. Ei kannata hankkia. Lyijy liukenee kupeista kuumaan nesteeseen ja kirjaimellisesti nielet lyijyä joka kerta kun juot kahvia. Sama esim. keitoissa tai kastikkeissa lautasten kautta. Lasituksen voi uusia, jos astiasto on muuten arvokas.
Onko ne astiat ehjiä? Jos lasitus on kulunut, niin sitten ne ei ole enää käyttökelpoisia ainakaan ruokailussa.
Itse kyllä kannatan tuollaista tavaroiden kierrättämistä, jos vain ovat ehjiä. Omia tavaroitahan niistä tulee. Makuasiahan se tietysti on, jos kuvioista ei tykkää. Sitten kannattaa kokeilla myydä jollekin joka tykkää.
Sitä kuitenkin kysyn, että onko se sun mies saanut osallistua siihen uuden astiaston valintaan? Kuulostaa vähän siltä, että sä olet kaikessa rauhassa sitä astiastoa katellut eikä miehellä ole ollut osaa eikä arpaa siinä. Sehän kuitenkin oletettavasti asuu teillä.
Vierailija kirjoitti:
Päätin, että en tätä aloitusta lue, mutta niin vaan sorruin lukemaan. Olen onnellinen, että tulen toimeen ainoan miniäni kanssa, koska tahdon niin. Minulla on varastossa kaikkea, mutta en ole niitä esiin kaivanut. Kävikin niin, että kun yhteen muuttivat minulle tarjottiin ihania laseja, kahvinkeitin joka jauhaa pavuista kaffin (pitää meteliä) kaikkea kuunista. Poika kysyi sopiiko, ja minullehan sopi, vaikka en keitintä pahemmin käytä ja se varasto tursuaa kaikkea. Uusi imuri oli kiva yllätys, samoin kuin iso televisio ja astianpesukone. Eikö ole kummallista, että näin?
Anopit ovat aina olleet solvauksen ja naurun aiheena, onneksi olen ainakin tähän saakka moiselta säästynyt. Minä kunnioitan poikaani ja hänen valintaansa, mukava tyttö.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!
Nimenomaan. Mun anoppi ei kunnioita poikaansa eikä minua, vaan pyrkii kontrolloimaan kaikkea, esim niitä astioita, jotka meillä on käytössä. Toivoisin omalta anopilta samanlaista suhtautumista perheeseeni kuin lainaamallani henkilöllä on omaa poikaansa ja tämän puolisoa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö aikuiset ihmiset osaa enää puhua asioista ihan niin kuin ne ovat? Siis keskenään, ei somessa. Helpottaisi elämää.
Sitten on tämä ihmisryhmä, joiden kanssa ei voi keskustella. Mun anoppi vaan huutaa päälle, kun yrittää hänelle jotain sanoa. Yritetty on, mutta täysin hukkaan heitettyä aikaa.
Meillä miniä kiinnostui Arabian kahvikupista, kun katsottiin Astiataivaasta niiden hinnan olevan 18€/kpl.
Ei ole helppoa olla anoppi ja varsinkaan pojan äiti. Minulla ja miniällä on välimatkaa (maantieteellistä) runsaasti ja se helpottaa asioita paljon. Miniäni ei ole myöskään enää arka ja osaa sanoa asiat suoraan loukkamatta. Selvitämme omat juttumme eikä poikani tarvitse olla siinä välissä erotumarina.
Minua ottaa niin h.....tisti päähän, että sanoin sekä äidille, tädille kuin anopille kaikkiin näihin tarjouksiin "EI". No, ne menivät sitten toisiin koteihin ja niinpä sisko, käly ja serkku ovat nyt hehkuttaneet että "eiks oo ihanaa kun nämä Mirkkutädin kahvikupit sain myytyä x-summalla antiikkisina". Sisko esittelee vierailleen onnellisena 30-luvun jykevää kalustoaan jonka antoi verhoiluttaa juuri viime vuonna ja ne saa...lin rumat seinäreliefit olivat vähän aikaa sitten Antiikkia-lehdessä esiteltävinä arvokkaina löytöinä.
Minä olin niin tyhmä aasi, että halusin ostaa oman sarjani joita on nyt sitten katseltu kyllästymiseen asti. Niitä ei kyllä varmaankaan kukaan osta, ei nyt eikä myöhemminkään kun ovat sitä Stockan Casaa ja Ikean bulkkikamaa.
Joten jos saisin veivattua ajan takaisin päin, sirkuttaisin onnellisena että voi kuinka ihanaa! Otan mielelläni.
Voihan ne sitten laittaa ullakolle odottamaan vielä ajan kypsymistä eli sitä, että nousevat arvossaan.
Ja joo - suuri syy sanoa "ei" oli silloin, että koin sen melkeinpä henkilökohtaisena loukkauksena, että anoppi kehtaakin tarjota kamojaan mulle, ihan kuin muuttaisi itse meille asumaan.
Joten kyllä täytyy sanoa, että itsepä minun on peiliin katsomista.
PS: anoppi oli ihan kiva anoppi. Ihan samalla tavalla kiva tai ei kiva kuin minä itsekin... Kuoli viime vuonna ja nyt sitä alkaa muistella enempi niitä kivoja puolia, vaikka kyllä siltäkin pääsi monesti sammakkoja suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi sanoa että kiitos vaan mutta nuo ei ole ihan semmoset kuin haluan meille? Tai sanoa miehelle että kiikuttaa ne takaisin kun teillä ei ole tilaa turhalle krääsälle
Jos anoppi siitä nykäsee herneet niin anna nykästä
No jos ne miehen mielestä on kuitenkin ok? Saahan hän pitää ne jos haluaa?
Tästä naistyypistä se aikanaan vasta mainio anoppi tulee,odottakaas vain. Nyt jo määräilee mitä mies saa tehdä,mitä anoppi saa tehdä,satavarmasti mitä lapset saavat tehdä. Tyypillinen suomalaisämmä,joista kukaan ei pidä ja jota kaikki pelkäävät. Kohta on tuokin liitto nähty.
Kosta. Kanna kaikki vanhat vaatteet sille. Muovikassillinen mukaan joka kerta.
"Nää ei kelpaa UFFille mut sulla varmaan ois käyttöä kun oot niin kätevä ihminen"
Tosin siitä voi kehittyä hirveä määrä matonkudetta tai tilkkutöitä, mutta ne sitten taas myyt nettikirppiksellä.
Hyödynnä anopin säästövimma!
Mielinkielin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi sanoa että kiitos vaan mutta nuo ei ole ihan semmoset kuin haluan meille? Tai sanoa miehelle että kiikuttaa ne takaisin kun teillä ei ole tilaa turhalle krääsälle
Jos anoppi siitä nykäsee herneet niin anna nykästä
No jos ne miehen mielestä on kuitenkin ok? Saahan hän pitää ne jos haluaa?
Tästä naistyypistä se aikanaan vasta mainio anoppi tulee,odottakaas vain. Nyt jo määräilee mitä mies saa tehdä,mitä anoppi saa tehdä,satavarmasti mitä lapset saavat tehdä. Tyypillinen suomalaisämmä,joista kukaan ei pidä ja jota kaikki pelkäävät. Kohta on tuokin liitto nähty.
Kritisoit naista, joka kirjoitti näin:
"No jos ne miehen mielestä on kuitenkin ok? Saahan hän pitää ne jos haluaa? "
Oletko lukihäiriöinen vai pelkästään hjallis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset astiastot alkavat olla taas arvossaan. Anopilla ja äidilläni on melkoisia aarteita käytössä edelleen. Niistä saa nyt hyvän hinnan, jos lähtee myymään. Voit sanoa miehellesi ja anopille, että astiat eivät ole sinun makusi mukaisia, joten voit tarjota niitä takaisin anopille tai sitten myyt pois hyvään hintaan.
Ei ne vanhat halpisastiastot muutu arvokkaiksi vaikka vanhoja ovatkin. Huonolaatuisia astioita tehtiin ennenkin. Katso vaikka Huutokauppakeisaria, ei niitä 70-luvun itäsaksalaisia astioita oteta edes myyntiin. Kaikki vanha ei ole Arabiaa tai edes suomalaista.
Tarkoitat varmaan puolalaisia. DDR roina myy kuin häkä, kun tietää missä myy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset astiastot alkavat olla taas arvossaan. Anopilla ja äidilläni on melkoisia aarteita käytössä edelleen. Niistä saa nyt hyvän hinnan, jos lähtee myymään. Voit sanoa miehellesi ja anopille, että astiat eivät ole sinun makusi mukaisia, joten voit tarjota niitä takaisin anopille tai sitten myyt pois hyvään hintaan.
Ei ne vanhat halpisastiastot muutu arvokkaiksi vaikka vanhoja ovatkin. Huonolaatuisia astioita tehtiin ennenkin. Katso vaikka Huutokauppakeisaria, ei niitä 70-luvun itäsaksalaisia astioita oteta edes myyntiin. Kaikki vanha ei ole Arabiaa tai edes suomalaista.
Tarkoitat varmaan puolalaisia. DDR roina myy kuin häkä, kun tietää missä myy.
Juu, aivan varmasti kysyntää on itäeurooppalaisille, loppuun asti käytetyille astioille. En uskalla edes kuvitella, mitä kaikkea myrkkyä sieltä lasituksen alta irtoaa.
Minä en halua tehdä kirppiskauppaa enkä halua heittää tavaraa roskiin.
Siksi en halua keneltäkään mitään epäsopivia tavaralahjoja.
Kun niitä ei anneta, minun ei tarvitse tehdä MITÄÄN.[/quote]
Anna tavarat lahjoituksena Punaiselle ristille tai Pelastusarmeijalle. Sillä vältyt kauppaamasta tavaraa kirppareilla mutta et kuitenkaan hävitä roskana tavaraa, joka voi olla jollekulle toiselle tarpeellista.[/quote]
Anoppi/äiti voisi ihan itse lahjoittaa tavarat kierrätykseen, ovat ihan hyväkuntoisia, autollisia ihmisiä. Minulla on muutenkin elämä täynnä tekemistä, en halua että tuo tavara kiertää kotini kautta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua tehdä kirppiskauppaa enkä halua heittää tavaraa roskiin.
Siksi en halua keneltäkään mitään epäsopivia tavaralahjoja.
Kun niitä ei anneta, minun ei tarvitse tehdä MITÄÄN.
Anna tavarat lahjoituksena Punaiselle ristille tai Pelastusarmeijalle. Sillä vältyt kauppaamasta tavaraa kirppareilla mutta et kuitenkaan hävitä roskana tavaraa, joka voi olla jollekulle toiselle tarpeellista.
Anoppi/äiti voisi ihan itse lahjoittaa tavarat kierrätykseen, ovat ihan hyväkuntoisia, autollisia ihmisiä. Minulla on muutenkin elämä täynnä tekemistä, en halua että tuo tavara kiertää kotini kautta.
Just tätä minäkin olen sanonut. Mun koti ei ole välivaradto anoppilaan ja kierrätyskeskuksen / kirppiksen välissä. Enempi eläkeläiselle on aikaa tuohon tavaroiden kuskaukseen kuin perheenäudillä
hyvä-huono :äiti-anoppi Tia.a-68v. kirjoitti:
Voit kohtelijaasti sanoa hänelle.Kiitos meillä on jo kaikkea,emme tarvitse mitään.Tai kiitos kaunis ajatus,mutta emme tarvitse mitään! On hyvä ihan suoraan istuu siihen pöydän ympärille ,Heti sanoa homman nimi tahdikaasti. Laittatte oman perheen säänöt pöytään Heti! Anoppi ei ole selvänäkijä! Hän tarkoitaa hyvää,mutta ei ymmärrä, on uusi aika kausi!Loppu ikäsi pahoitat mielen, Jos et kehtaa sanoa puhua asioista suoraan anopillesi ja lopulta piposi palaa ja kaikki kärsjistyy riitaan.Käpäsestä kasvaa Härkä!Sitten on taas hirveitä kamalia anopeja!Kun asioista ei kyetä puhumaan kasvotusten ja suoraan!Pitää osata itse nostaa kissa pöydälle,tehdä ne rajat kaikessa!Muistaa anoppi,tai äiti Ei ole Selvän Näkiä!Hänen tarkotusperät hyvät,mutta on alunperin eri vuosikymmeniltä ja ajatusmaailma eri!Puhumalla kaikki suoraan selviästi, j ne rajat tehtävä heti!Turhilta mielensä pahoitamiselta ja nuoleskelulta: Äiti-tai anoppi riidat säästytään!Ei ole huonoja anopeja,ei äitejä! On vain ääretömän huonot komunikaation puuteet!
Korkki kiinni ja nukkumaan.
Ps. Huvituin liikaa: Käpäsestä kasvaa Härkä
Ehkä kirjoittajan perheratkaisu on epätavallinen, minkä niin moni alapeukuttajakin on huomannut.
Miehen anoppi ei olekaan sama nainen kuin kirjoittajan äiti.
Eli pari asuu yhdessä ja muodostaa perheen mutta mies on yhä naimisissa jonkun toisen naisen kanssa, ja tämän toisen naisen äiti on se miehen anoppi, joka tyrkyttää tavaraa perheelle.