Anoppi tyrkyttää meille kaikkia vanhoja astioita, mies ei uskalla kieltäytyä
Olisin halunnut uusia meidän vanhan astiaston kokonaan. Olin jo etsinyt netistä kivan setin ja tilaamassa kunnes mies meni kertomaan tästä äidilleen. Anoppi sanoi, että ottakaa noi jumalattoman vanhat astiastot meiltä, ne jotka ovat olleet komerossa kohta 15 vuotta ja joilta mies lapsena söi aamupuuronsa. Eilen mies sitten mitään sanomatta oli käynyt vanhemmillaan ja kantoi kotiin jostain 70-luvulta peräisin olevat lautaset ja haarukat + lusikat. Veitset olivat jo sen verran ruosteessa, että anoppi oli heittänyt ne pois. Nyt meillä on sitten "upeita" 70-luvulta tuttuja kukkalautasia kaapit täynnä. Kestävät kuulemma "ikuisuuden vielä" eli mitään omaa ei voi hetkeen ostaa, koska anoppi pahottaisi muuten mielensä.
Seuraavaksi voisimme kuulemma ottaa miehen isovanhempien vanhan kahvisetin, sekin kun vaan seisoo anopin nurkissa turhaa.
Kommentit (1054)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyy hyvin valtapelailu. Vähin erin mieheltä viedään vähäisinkin oma tila. Hän on kelpo maksumies kustantamaan vaimon sisutusseikkailut ja kodinvaihtorumba.
Täytyisi ostaa kerralla paritalo, jossa miehellä se oma puoli.
Anopin tuomat tavarat ei liity sitten mitenkään valytapelailuun? Olisko kuitenkin kahden ihmisen liitossa tärkeintä päättää heidän kesken asioista, eikä vielä siitäkin, että mihin anoppi voi vaikuttaa? kumpi saa vaikuttaa pariskunnan kotiin enemmän; anoppi vai kodissa elävä nainen? Kodissa elävä nainen voi tykönään kodissae lävän miehen kanssa miettiä muita valta suhteita, eli vaikka sitä, haluaako jompi kumpi vaikuttaa enemmän kahvikippojen ulkonäköön ja laatuun.
Antaa astioita ja se on valtapelailua?
Kannattaa etsiä kumppani, jonka äiti on jo kupsahtanut. Sinun kanssa kumppanikin kupsahtaa ennen aikojaan.
Kyllä se astioiden tai minkä tahansa roinan tyrkytys on valtapeliä. Kyllä on tullut koettua, että mies tulee muovikassin kanssa kotiin äitinsä luota ja se on täynnä jos jonkinlaista rompetta ja lopulta mies paiskaa pussin eteisen lattialle, että "täs on jotain krääsää, en tiedä mitä on, katso sinä". Ei häntä ne kiinnosta, otti vaan mukaansa. Kun minä olen siellä, niin ei tyrkytetä muuta, kuin pullaa ja kaffetta lisää :) joskus ohimennen voi kysyä, että toiko M ne kynttiläpurkit ja siinä sitten vastaa vaan "juu juu" ja ne on mennyt jo kiertoon.
Lisään vielä, että valtapeliä tässä on juurikin se, että äiti kyllä tuntee poikansa ja tietää, ettei häntä kiinnosta mikään sisustaminen tai roina. Tietää, että minä ostan sisustustavaraa ja tietää, että sisustustyylini on ihan eri, kuin hänen kaapin perältä käyttämättömänä lojuneet 90-luvun alun roippeet. Ei hän niistä itsekään pidä. Mutta ei koskaan kysy, kun ollaan siellä yhdessä, että "mitä mieltä olette näistä". Pistää vaan vaivihkaan miehen matkaan kaikenlaista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyy hyvin valtapelailu. Vähin erin mieheltä viedään vähäisinkin oma tila. Hän on kelpo maksumies kustantamaan vaimon sisutusseikkailut ja kodinvaihtorumba.
Entä jos kotona ei keittiössä ole enää tyhjää kaappitilaa, minne astiat saa sopimaan? Mitäs sitten? Jääkö astiat keittiön nurkkaan pahvilaatikkoon haitolle?
Viksu ihminen tajuaa että jostain pitää silloin luopua eli myymään tai lahjoittamaan, mutta ei kaatopaikalle. Miten tänä konmari aikana ihmiset on noin kädettömiä että eivät tiedä mitä pitää tehdä jos kaappiin ei mahdu tavaraa ? :D
Eli se anopin tunkema astiasto pitää saada sopimaan, joten ne itse valitsemat ja ostamat astiat pitää sitten myydä eteenpäin. Joku tuossa sinun ideassa vähän tökkii, keksitkö itse?
No MYY NE ANOPIN TUOMAT astiat jos ei kaappiin sovi :D Kaikki pitää vääntää rautalangasta kun ei haluta edes yrittää ymmärtää. Miten tuollaiset edes omaa huushollia saa hoidettua kun yksinkertaisetkin asiat pitää neuvoa kädestä pitäen?
Vierailija kirjoitti:
Te maapallon ajattelijat, miksi juuri lasten ja miniän pitää käyttää anopin itsekkäästi uutena ostamat kamat loppuun? Miksi anoppi ei itse käytä?
Mitä jos lapset ja miniä haluaisivat itse valita, mitkä astiat ostavat kirpputorilta vastuullisesti käytettynä, ja käyttävät elämänsä loppuun asti?
Jos anopilla ei ole omille itsekkäästi uutena ostamilleen kamoille käyttöä, miksi hän ei lahjoita niitä ilmaiseksi tai myy kirpputorilla vähävaraisille omilleen muuttaville, joille noilla olisi jopa käyttöä? Miten luonto siitä pelastuu, että tiskikonetta kestämättömät astiat pölyyntyvät tiskikonetta käyttävän lapsiperheen kaapissa?
Näinpä! Niinkuin joku täällä jo aikaisemmin sanoi, kun äitinsä oli hänelle tyrkyttänyt vanhat Aino-tossut. Miksei niitä tossuja voi laittaa kierrätykseen, jollekin joka tarvitsisi? Mutta EI, ei voi antaa tuntemattomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kotona ei keittiössä ole enää tyhjää kaappitilaa, minne astiat saa sopimaan? Mitäs sitten? Jääkö astiat keittiön nurkkaan pahvilaatikkoon haitolle?
Viksu ihminen tajuaa että jostain pitää silloin luopua eli myymään tai lahjoittamaan, mutta ei kaatopaikalle. Miten tänä konmari aikana ihmiset on noin kädettömiä että eivät tiedä mitä pitää tehdä jos kaappiin ei mahdu tavaraa ? :D
Eli se anopin tunkema astiasto pitää saada sopimaan, joten ne itse valitsemat ja ostamat astiat pitää sitten myydä eteenpäin. Joku tuossa sinun ideassa vähän tökkii, keksitkö itse?
No MYY NE ANOPIN TUOMAT astiat jos ei kaappiin sovi :D Kaikki pitää vääntää rautalangasta kun ei haluta edes yrittää ymmärtää. Miten tuollaiset edes omaa huushollia saa hoidettua kun yksinkertaisetkin asiat pitää neuvoa kädestä pitäen?
Minä en halua tehdä kirppiskauppaa enkä halua heittää tavaraa roskiin.
Siksi en halua keneltäkään mitään epäsopivia tavaralahjoja.
Kun niitä ei anneta, minun ei tarvitse tehdä MITÄÄN.
Voi apua:D
Jollette itse kohteliaasti osanneet kieltäytyä silloin, kun astioita tarjottiin, niin älkää nyt ainakaan anopin mieltä pahoittako! Hän saattoi oikeasti ajatella vain hyvää.
Minunkin isäni 60+ on aina antamassa meille kaikenlaista, vanhoista kellastuneista tapeteista lähtien, mutta tiedän, että hän tekee tarjoukset vain hyvää hyvyyttään! Ei hän koskaan pahoita mieltään, jos asiallisesti sanon, että ajateltiin toisenlaisia tapetteja mutta kiitos kuitenkin. Sanoo usein vain vielä, että täältä löytyy jos mieli muuttuu.
Turha niitä astioita on rikkoa tms, niillä saattaa olla tunnearvoa anopille. Jos niin rasittaa käyttää niitä, niin viekää ne takaisin ja kertokaa rehellisesti, että ajattelitte toisenlaisia astioita, mutta kiitos kauniista ajatuksesta.
Miksei muuten miehille tyrkytetä vanhoja työkaluja, painepesureita tai grillejä. Ihan rauhassa saavat ostaa uudet ja mieleisensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma teoriani on, että tavaran antaminen on jonkinlainen vinksahtanut tapa kertoa rakastavansa. Kun ei ole välineitä muuhun.
Tämä just. Ja siksi se on niin suuri ja verinen loukkaus, kun ei se "rakkaudella annettu" tavara kelpaa.
Lastenlasten kanssa erikseen opettelin sen, että en anna tavaraa lahjaksi, en edes korttia, koska ne ovat vääränlainen tapa osoittaa huomiota. Toisaalta en anna rahaakaan enkä edes aikaani, koska olen edelleen töissä enkä pääse hoitajaksi.
Kumma juttu, että lapsenlapsen vanhemmat eivät tästä pidä, vaan esittävät rahatoiveita.
Katkera tyrkyttäjämummo ei anna sitten mitään, kun ei kelpaa ne homeiset rahkamatot, liian pienet tahraiset vaatteet ja rikkinäiset astiat.
Niin osaan samaistua tähän! Olin meiltä antanut ylimääräisiä mukeja pois ja lähes seuraavana päivänä mies tuli äidiltään kylkiäisenä saatujen Coca-Cola lasien (noin 10 kpl) kanssa, jotka anoppi oli kaivellut kaapista saatesanoilla "keräilykappaleita ovat" Ihan varmasti joo. Ilmaiseksi Mäkkäristä saatuja.
Näin punaista. Sulloin lasit kaapin perimmäiseen nurkkaan. Anoppi oli pääsiäisenä kaivellut kaappejamme kyselen missä lasit ovat etten oo vain ehtinyt heittää kierrätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen: miksi oletat, että niillä anopin aarteilla on rahallista arvoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miniän tarvitse myydä anopin astioita vaan se on anopin homma. Hän voi nakittaa homman pojalleen. Miniä saa laittaa astiat roskiin, jos haluaa eikä miehensä saa myyntiä aikaiseksi.
Turhaa valitusta taas, itsekö teidän pitäisi päästä kuorimaan kermat päältä? Ja varmaan tulette aikanaan itse tyrkyttämään omia tavaroitanne lapsille/ miniälle, niin se vain menee!
Vierailija kirjoitti:
Voi apua:D
Jollette itse kohteliaasti osanneet kieltäytyä silloin, kun astioita tarjottiin, niin älkää nyt ainakaan anopin mieltä pahoittako! Hän saattoi oikeasti ajatella vain hyvää.Minunkin isäni 60+ on aina antamassa meille kaikenlaista, vanhoista kellastuneista tapeteista lähtien, mutta tiedän, että hän tekee tarjoukset vain hyvää hyvyyttään! Ei hän koskaan pahoita mieltään, jos asiallisesti sanon, että ajateltiin toisenlaisia tapetteja mutta kiitos kuitenkin. Sanoo usein vain vielä, että täältä löytyy jos mieli muuttuu.
Turha niitä astioita on rikkoa tms, niillä saattaa olla tunnearvoa anopille. Jos niin rasittaa käyttää niitä, niin viekää ne takaisin ja kertokaa rehellisesti, että ajattelitte toisenlaisia astioita, mutta kiitos kauniista ajatuksesta.
Jos niillä astioilla on niin kovasti tunnearvoa, niin anoppi voi kai hillota niitä seuraavat 15 vuotta kaapissaan.
Ja se on kumma, että ne astiat piti lahjoittaa juuri silloin, kun poika kertoi, että vaimonsa oli ostamassa UUSIA astioita.
Jos et harrasta savikiekkoammuntaa tai et halua säilyttää niitä esim.anoppiisi kohdistuvan raivon purkaus välineenä niin ihan sekajäte astiaan voit kärrätä.
Tarvitse sen enempää kitistä.
Ja en tajua näitä muille kamojaan tunkevia ihmisiä. Itse hävitän kaiken , juu en myy , en vaihda. Liikaa vaivaa ja tavara jää maan kiertoradalle jonkun toisen nurkkiin.
Anoppi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi voisi myydä romunsa ihan itse.
Nuo ainaiset valittajat! kirjoitti:
Turhaa valitusta taas, itsekö teidän pitäisi päästä kuorimaan kermat päältä? Ja varmaan tulette aikanaan itse tyrkyttämään omia tavaroitanne lapsille/ miniälle, niin se vain menee!
Ei tule tapahtumaan ainakaan omalla kohdalla. En tunge toisten koteihin mitään kysymättä etukäteen ja omat poikani tuntien he osaavat sanoa suoraan.
Ap, tässä vaihtoehtoni sinulle
1. sano suoraan etteivät astiat tyylisiäsi ja haluat itse valita astiat josta syöt tarjoutuen palauttamaan
2. Jatkaen ensimmäiseen mikäli anoppi ei halua takaisin itselleen turhaa kysy käykö että annat eteenpäin/ autat myymään ne ja anopille vaikka tuotot
3. Vähemmän kunnollinen vaihtoehto eli hätävale: sanot tyyliin että astioita liikaa kun ehdit jo tilata netistä setin joka tulossa ja siksi anopi astiat palautetaan
4. Pidät astiat ja märehdit palstalle nuristen
Vierailija kirjoitti:
Niin osaan samaistua tähän! Olin meiltä antanut ylimääräisiä mukeja pois ja lähes seuraavana päivänä mies tuli äidiltään kylkiäisenä saatujen Coca-Cola lasien (noin 10 kpl) kanssa, jotka anoppi oli kaivellut kaapista saatesanoilla "keräilykappaleita ovat" Ihan varmasti joo. Ilmaiseksi Mäkkäristä saatuja.
Näin punaista. Sulloin lasit kaapin perimmäiseen nurkkaan. Anoppi oli pääsiäisenä kaivellut kaappejamme kyselen missä lasit ovat etten oo vain ehtinyt heittää kierrätykseen.
Meillä kanssa käydään kaapit läpi, että ne väkisin tyrkytetyt tavarat tulevat varmasti käyttöön.
Mikäli olen pistänyt anopin vaaseja ja pilalle pestyjä kristallilaseja kirppikselle tai kierrätykseen, siitä on saanut niskaansa rahtikontillisen lietettä. Joskus anoppi on näitä lahjuksia pyytänyt takaisin, kun Tiina haluaa sen vaasin, jonka minä paha ihminen olen hävittänyt. Tiinan kanssa keskustellessa asiasta hän ei ollut yhtään pahoillaan, ettei se vain vähän rikki ollut vaasi ollut enää saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksei muuten miehille tyrkytetä vanhoja työkaluja, painepesureita tai grillejä. Ihan rauhassa saavat ostaa uudet ja mieleisensä.
Kyllä tyrkytetään.
Myy kirppiksellä. Mikä ongelma tuo on, helpommin sujuu sinulta kuin anopilta ja rahat voit pitää itse.
Tai jätät erossa sille vauvamiehellesi.
Anoppikin on akka.