Anoppi tyrkyttää meille kaikkia vanhoja astioita, mies ei uskalla kieltäytyä
Olisin halunnut uusia meidän vanhan astiaston kokonaan. Olin jo etsinyt netistä kivan setin ja tilaamassa kunnes mies meni kertomaan tästä äidilleen. Anoppi sanoi, että ottakaa noi jumalattoman vanhat astiastot meiltä, ne jotka ovat olleet komerossa kohta 15 vuotta ja joilta mies lapsena söi aamupuuronsa. Eilen mies sitten mitään sanomatta oli käynyt vanhemmillaan ja kantoi kotiin jostain 70-luvulta peräisin olevat lautaset ja haarukat + lusikat. Veitset olivat jo sen verran ruosteessa, että anoppi oli heittänyt ne pois. Nyt meillä on sitten "upeita" 70-luvulta tuttuja kukkalautasia kaapit täynnä. Kestävät kuulemma "ikuisuuden vielä" eli mitään omaa ei voi hetkeen ostaa, koska anoppi pahottaisi muuten mielensä.
Seuraavaksi voisimme kuulemma ottaa miehen isovanhempien vanhan kahvisetin, sekin kun vaan seisoo anopin nurkissa turhaa.
Kommentit (1054)
Googlaa ensin niiden hinnat netistä ja myy sitten nettikirppiksellä pois ja osta mieleiset? Muista sitten kiittää anoppia, että paljonko sait niistä rahaa myydessä, että tarpeeseen tuli, kiitos vaan.
Anoppi on just aatellut teidän parastanne, että ei mee rahat suotta hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, miten moni teki aloituksesta oletuksen, että saatu astiasto on iästään huolimatta täydellisessä kunnossa olevaa Arabiaa. Tuskin on ollut aikoinaan kauan mikään juhla-astiasto, jos AP:n mies on pikkupoikana syönyt siitä aamupuuronsa.
Tuntuu oudolta, että joku vanhaa käyttöastiaa olisi antamassa eteenpäin vaan itse ainakin ajattelin kyseessä olevan sellainen parempi juhla-astiasto, jota ei juurikaan ole käytetty. En lukenut aloitusta niin tarkkaan, että miten paljon astiastoa on käytetty ylipäätänsä.
Monelleko miehelle olisi ok, että appiukko kaivaa pihan periltä vanhan Ladan, kun se on vielä ihan hyvä. Ei mitään uutta Bemaria kannata hommata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin saako mies sisustaa?
Tietysti saa. Mutta ei halua.
On ehdottanut, mutta tyyli ei sulle kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain vanhempi polvi on saanut hankkia itse haluamansa astiat? Ja sitten seuraavan polven koko elämä jää välistä elämättä, kun joutuu käyttämään vanhan polven vanhoja huonekaluja ja astioita? Pitäisihän tuollainen kieltää jo laissa.
Ei kaikkea laissa tarvitse kieltää, vaan aikuisen on tärkeää osata hoitaa asioita kuten tämä. Esim. "Hei, mukavaa, että ajattelitte meitä, mutta olin jo katsonut valmiiksi astiastot, jotka halusin, ja meillä ei ole käyttöä näille, jotka mieheni toi". Ja sitten jos eivät halua takaisin, niin se sama joka ne toi (mies) saa hoitaa ne jonnekin pois tieltä, jotta voitte elää kuten haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun olet etsinyt teille sopivaa astiastoa, niin oletko kysynyt miehesi mielipidettä siihen että minkänlaisen astiaston pitäisi olla, vai päätätkö asiasta yksin.
Mun mies ei ole pätkääkään kiinnostunut astioista. Kunhan ovat ehjiä ja konepestäviä, niin hänelle kelpaa. Mä saan ihan itse tehdä valinnat.
Juuri näin. Miestä kiinnostaa kyllä sitäkin enemmän, millainen tietokone, tv, peräkärry ja kaiuttimet on. Niin ja auto. Tai vaikka auton vanteet. Niihin kyllä laittaa ajattuksia ja auta armias jo appiukko kantaisi vanhat kaiuttimensa tai kirpparilta löytämänsä tv:n ja auton, ei niin sovi tehdä. Eipä ne kai niin teekään yleensä, vai tekeekö? Ei appiukko ryntää vauhkoamaan, että kyllä meidän tyttärenkin pitää sanoa oma mielipide siihen, minkä merkkinen peräkärry ja kuinka iso ja laadukas tv teille ostetaan.
Näinpä! Harvemmin miehet kyllä tyrkyttää mitään omia roippeitaan toisille... Se vaikuttaisi olevan vähän vanhempien naisten tapa. Sitä tyrkytystä olen kokenut niin mummultani, äidiltäni, anopiltani, tädiltäni, mutten koskaan esimerkiksi isältäni tai appiukolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ei uskalla haluta, kun tietää mikä myrsky siitäkin nousee näköjään.
Tämä on juuri sitä valtapeliä, jota useat naiset harjoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ehdottanut, mutta tyyli ei sulle kelpaa?
Karkeasti yleistäen pesänrakennuspuuhat ja niiden muotioikut kiinnostavat keskimääräistä miestä vähemmän kuin keskimääräistä naista. Ehkä sohvaa lukuun ottamatta.
Onko kenellekään muuten tullut vastaan miehen pitämää sisustusblogia tms?
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin anopilta Arabia Articat ja Savonia-aterimet.
Inhoan kumpiakin.
Nyt olen ostanut viimein oman maun mukaiset aterimet, astiat, lasit jne.
En voi ymmärtää miksi pitää vyöryttää toisen kotiin tuollaisia tavaroita. Itse olisin kysynyt mistä saaja pitää ja ostanut sellaiset alunperinkin.
Nämä taas ovat ainoat astiat ja aterimet, mitä itse kelpuuttaisin arkikäyttöön. Miehellä taipumus ostella ties ja mitä erikoisdesignia, jotka ovat liian rohvoja ja kohloja jatkuvaan käyttöön.
Nimim. Mä olen se joka hoitaa tiskit koneeseen ja ulos
Sama homma, tyrkyttäjinä anopin lisäksi äitini.
Sanoin viimein, että olen jo sen ikäinen ihminen, että minulla on oikeus ja varaa ostaa juuri sellaiset astiat/lakanat/veitset/puutarhakalusteet yms kuin itse haluan. Ei minun tarvitse koko elämääni toisen valitsemia tavaroita käyttää.
Tuntuu vaan että vanhukset ei vaan pysty heittämään mitään pois. Se pois heittäminen pitää kierrättää lasten kautta.
Fiksu ihminen kierrättää. Maapalloa uhkaa tuho ja toiset vaan ostaa koko ajan uutta ja tarpeeton silmät kiiluen. Eivät toki kaikki, fiksuja ja valistuneita on nuorissa paljon ja mäkökään varttuneemmissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni asui yksin 10 vuotta ennen minun tapaamistani. Eipä sisustus silloinkaan ollut häntä kiinnostanut, miksi se kiinnostaisi nyt? Hän ruuvaa mieluummin autoja ja pelaa jalkapalloa.
Hän siis nukkui lattialla ja söi hellan päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pistin kaapin perälle ja ostin sen mieluisan astiaston. Erotessa otin ostamani astiaston mukaan ja eksälle jäi se hirvekä perintöastiasto.
Eikö kierrätys ole päivän sana? Te modernit miniät tuhlaatte luonnonvaroja, kun aina pitää olla uutta.
Saako sinun kotiisi miniä tai poikasi tuoda jonkun vanhan astiaston, jonka on saanut ilmaiseksi jostain? Ja vielä saatesanoilla, että tämä oli menossa kaatopaikalle, mutta pelastin sen ja annan sinulle. Kai sinä kiität iloisesti ja otat astiat käyttöön?
Mulle sais tuoda ja ovat tuoneetkin, esimerkiksi telkkarin, tosin omansa eikä randomia roskiskamaa. Maksoinkin siitä kun sain kotiin kannettuna. Astiatkin kelpais, kaiken ottaisin vastaan mutta mieluummin laittavat roskiin. Varmaan siksi että minä saisin myymällä niistä rahaa ja itse eivät viitsi myydä.
Me saatiin anopilta 80-luvulla kuuden hengen kahviastiasto, sellainen merkitön. Hintaa sillä oli Anttilassa noin 20 markkaa. Paljonko siitä saisi myydessä? Itse en ole seurannut hintoja. Astiasto on siis käytetty ja kupeissa naarmuja.
Ois paikallaan katsoa mitä "romua " anopilla on.Voi olla arvokastakinn tavaraa 60 luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma hukkuu kaikkeen roinaan just siksi, että astiastojen pitää olla jotain erityistä mallia.
Nyt ap tuhoaa anoppinsa astiat ja ostaa sitten haluamansa uudet. Parin vuosikymmenen jälkeen ne uudet asiat ovat " kaameaa 2020-lukua", eikä kukaan ap:n jälkeläinen halua tietää niistä mitään. Tyhmyys kiertää kehää ja monistaa itseään.
Asia olisi ihan eri, jos anoppi olisi antanut astiaston 15 v sitten, kun se jäi itseltä pois käytöstä. Nyt se on siirretty pojan huoleksi vain siksi, että anoppi itse ei pysty käsittelemään sitä tunnetta, että tavara heitettäisiin kokonaan pois tai annettaisiin ilmaiseksi kierrätykseen.
Kenenkään ei tarvitse haluamattaan ottaa vastaan toisen käytettyä tavaraa.
Siihen ajatukseen helposti lipsahtaa, ihan jo historiasyistä. Mulla on karsinnat menossa ja olen pari kertaa saanut itseni kiinni ajatuksesta "voin antaa nämä hyvät mutta parittomat pyyhkeet 5 v päästä Aadalle, kun hän muuttaa pois kotoa!"
Eieieiei. Me mennään sitten vaikka Ikeaan ja ostetaan kerralla siisti perussisustus koko kämppään, minä maksan. Hän saa itse alkaa päivittää sitä oman maun mukaan sitten, kun omaa rahaa siihen on. Ei enää parittomia ja tarpeettomia tavaroita, jotka joku on "hyvää hyvyyttään" antanut. Lopetan tämän sukupolvien ketjun tähän.
ja näin kasvatetaan lapsista materialisteja jotka ostelee ostamisen ilosta tavaraa joka hetken käytön jälkeen päätyy taas kaatopaikalle.
Juuri näin.
Juuri siksi Suomeen pitäisi tulla huomattavasti korkeammat alv ja erittäin raskaat lisäverot kulutustavaroihin. Siihen päälle pakko kierräty ja erittäin suuret jätehuoltokulut.
On täysin järjetöntä ostaa tavaraa vain siksi että se näyttää hienolta tai on kyllästynyt vanhaan.
Valitettavasti myös valmistustavat kehittyvät. MOnista 10970 ja 1980 luvuilla valmistetuista laadukkaistakin astioista irtoaa terveydelle liiaallisia määriä lyijyä. Ja mitä vanhemppia astia ovat, sitä enemmän sitä irtoaa, koska astioihin on tullut naarmuja. Samoin on muovin laita. Nykyään osataan vqalmistaa elintarvikekelpoisempaa muovia ja laatua valvotaan tiukemmin. Toivottavasti nämä asiat hieman kumoavat nykyisen epäterveemmän pikaruokakulttuurin vaikutusta nuorison terveyteen.
Laita kiertoon tai myy nettikirppiksellä.
Sinun ei tarvitse kohteliaisuussyistä käyttää astioita, joista et pidä.
Naurettavaa, että asioidenkin pitää olla uusia. Nykyaikaisuus on yliarvostettua, joten on parempi käyttää vanhoja niin kauan kuin ne kestävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri sitä valtapeliä, jota useat naiset harjoittavat.
Eikö se ole valtapeliä, että äiti "hyvää hyvyyttään" on tyrkyttämässä pojalleen omat roinansa pois, jotta saa lisää kaappitilaa ja pelkona on vielä, että pahoittaa mielensä, jos ne eivät kelpaakaan? Minusta se jos mikä on vallan näyttämistä ja juurikin sinne miniän suuntaan...
Vierailija kirjoitti:
Alkakaapa vähitellen tajuta, et tasa-arvo tarkoittaa sitä, et se mies saa päättää ihan yhtä vahvasti mitä astioita kotona on. Vaikka ne olis rumat. Ja anopilta.
Nimenomaan näin! Ärsyttää, miksi akkojen pitäs päättää astiat ja muut.
Tulitko sä kuinka paljon miestäsi vastaan, vai onko sisustaminen nykyisin vain sun juttusi?