Jatkuva väsymys / kilpirauhanen
Olen aivan jatkuvasti väsynyt. Epäilty fibromyalgiaa. Veriarvot rauta mukaan lukien kunnossa.
TSH: 2.3
T4V: 14.3
Hemoglobiini 140
Ferrittiini 179
Nukahdan melkein kävellessäkin.
Mitä ihmettä tämä on?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Joku vaan2 kirjoitti:
Olen siis mies ja olen syönyt jonkin verran rautalisää, kun ajattelin väsymyksen johtuvan raudan puutteesta. Alussa oli jatkuvia elohiiriä yms. Ne poistuivat, kun aloitin raudan syönnin.
Olen nyt vähentänyt rautatankkausta, mutta kauhea väsymys vaan jatkuu.
Aamut ovat kaikkein pahimmat.
En juo alkoholia.
Koko ajan vain odotan, että pääsisi nukkumaan.
Ap
Älä ihmeessä syö rautalisää. Ferritiiniarvosi on järkyttävän korkea ja sieltähän se syy löytyykin.
Korkeat Ferritiini-arvot:
Tulehdukset, kasvaimet, leukemiat, lymfoomat, sideroblastinen anemia
Maksan parenkyymivaurio
Idiopaattinen hemokromatoosi
Dialyysipotilaat
Tätä mieltä olen itsekin, kun muuten hemoglobiini mulla on 130-140 välissä eli miehelle eikä mikään kovin korkea. Ferritiini on silti korkea.
Lääkärin mielestä ei mitään outoa sen suhteen. On sellainen olo kuin kehossa olisi tulehdus. CRP on silti matala.
Ymmärtääköhän ap edes näitä omien labratulosten tuloksia? Vaikuttaa, ettei yhtään. Täysin hullu vetää rautaa, kun ferritiini on noin korkea. Ferritiiniarvo on täysin yli rajojen. Herätys, ap.
Joku vaan2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku vaan2 kirjoitti:
Olen siis mies ja olen syönyt jonkin verran rautalisää, kun ajattelin väsymyksen johtuvan raudan puutteesta. Alussa oli jatkuvia elohiiriä yms. Ne poistuivat, kun aloitin raudan syönnin.
Olen nyt vähentänyt rautatankkausta, mutta kauhea väsymys vaan jatkuu.
Aamut ovat kaikkein pahimmat.
En juo alkoholia.
Koko ajan vain odotan, että pääsisi nukkumaan.
Ap
Älä ihmeessä syö rautalisää. Ferritiiniarvosi on järkyttävän korkea ja sieltähän se syy löytyykin.
Korkeat Ferritiini-arvot:
Tulehdukset, kasvaimet, leukemiat, lymfoomat, sideroblastinen anemia
Maksan parenkyymivaurio
Idiopaattinen hemokromatoosi
DialyysipotilaatTätä mieltä olen itsekin, kun muuten hemoglobiini mulla on 130-140 välissä eli miehelle eikä mikään kovin korkea. Ferritiini on silti korkea.
Lääkärin mielestä ei mitään outoa sen suhteen. On sellainen olo kuin kehossa olisi tulehdus. CRP on silti matala.
Provohan tämä aloitus on. Ei kukaan ole noin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääköhän ap edes näitä omien labratulosten tuloksia? Vaikuttaa, ettei yhtään. Täysin hullu vetää rautaa, kun ferritiini on noin korkea. Ferritiiniarvo on täysin yli rajojen. Herätys, ap.
Lääkärin mukaan viitearvot miehellä ovat 30-400.
Eli arvoni 179 asettuu tuohon haarukkaan.
Ap.
Kun muutit ruokavaliota, saatko riittävästi rasvaa aivoille? Syötkö proteiiniövereitä vai tarvittavan määrän?
Jos olet etätyössä, ota ip 20-30 min päikkärit.
Vierailija kirjoitti:
Kun muutit ruokavaliota, saatko riittävästi rasvaa aivoille? Syötkö proteiiniövereitä vai tarvittavan määrän?
Jos olet etätyössä, ota ip 20-30 min päikkärit.
Voi olla, etten saa riittävästi rasvaa. Syön kyllä kalaa ja juustoa aika paljon. Proteiinia syön myös ja hiilihydraatteja.
En ole ollut etätöissä.
Ap.
Joku vaan2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei vissiin ole maininnut vielä painoa, eikä sitä onko diabetestä epäilty? Itse arvelen väsymyksen johtuvan uniapneasta ja siihen ei oikein auta muu kuin painonpudotus (jos on pudotettavaa) ja laitteen hankkiminen. Uniapneaa on myös hoikilla ihmisillä ja silloin on jokin rakennepoikkeama nielussa tai muuten vaan hengityskatkoksia öisin. Uniapnea on yleinen sairaus juurikin keski-ikäisillä ja vanhuksilla miehillä. On naisillakin, mutta ei niin yleistä.
https://www.hengitysliitto.fi/hengitysterveys-ja-sairaudet/hengitys-sai…
Jos on vielä diabetes ja uniapnea, niin taatusti nukkuminen ja yleiskunto on huonoa. Vinkkaapas lääkärille että voisi nämä katsoa kuntoon.
Yksi tekijä voi olla myös ylikunto (tai alikunnoksiko sitä nykyään nimitetään), eli rasitusta on tullut liikaa joka elämän osa-alueella ja nyt olisi rauhoittumisen aika.
https://www.coronaria.fi/uniklinikka/ylikunto-vaanii-huonoa-nukkujaa/
Toivottavasti asia selviää.
Kiitos kannustavasta viestistä. Yleiskunto on siis ollut ihan hyvä. Olen ollut aktiivinen liikkuja ja oikein hoikka.
Hoikka olen edelleen, vaikka liikunta on nyt pakosti vähentynyt kävelyihin jne.
Ylipainoa ei ole. Uniapneaa ei ole tutkittu, mutta isälläni on se, joten perimän kautta se voisi sopiakin.
Ap.
Ok, eli ylipaino pois suljettu. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö uniapneaa ja diabetestä voisi olla. Kerroithan että aiemmin ruoat eivät olleet kovin terveellisiä, joten sitä kautta kehoon on saattanut muodostua jo vaurioita. Ehdottomasti vielä uniapnea selvitykseen, jo isäsi sairauden takia.
Yleiskuntohan ei tällä hetkellä sinulla ole hyvä, koska olet väsynyt, etkä jaksa tehdä kuin pakolliset ja nekin ilmeisesti sitkeytesi ansiosta. Kun yleiskunto on hyvä, niin silloin mieli ja kroppa ovat voimissaan, eikä tarvitse miettiä onko jtn. sairautta tmv. Jaksaa puskea vaikka läpi harmaan kiven.
On harmillista, että joudut mielialalääkitystä käyttämään, koska se on saattanut kroonistaa väsymyksesi. Yllensähän mielialalääkkeissä on haittavaikutuksena väsymys ja tietynlainen flegmaattisuus ja apaattisuus.
Ja tätähän ei niin vaan enää korjatakaan, jos ei ole kyse esim. juuri uniapneasta. Minä käytin masennukseeni lääkkeitä 15 vuotta ja edelleen on ongelmia nukkumisen kanssa ja jonkinlaisen uupumuksen ja saamattomuuden kanssa. Lääkkeet ovat poistuneet lähes kokonaan jo 7 vuotta sitten, ainoastaan hyvin pienen määrän unilääkettä tarvitsen nukahtamiseen. Ja kuten sinun kohdalla mielialalääkkeen kanssa, en voi jättää sitä pois, koska uni ei tulisi ollenkaan, ei vaikka valvoisin monta yötä peräkkäin. Testattu monta kertaa.
Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ollut 13 vuotta ja tällä hetkellä (kai) tasapainossa. On vähän jäänyt käymättä verikokeissa, koska pitäisi itse soitella ja saada lähete. No kuitenkin, ei oireita ole, vaikka en kyllä tiedä mitä pitäisi ollakaan. Vajis löydettiin aikoinaan sattumalta.
Pahoittelen ohi aiheen tarinointia.
Joku vaan2 kirjoitti:
Itse epäilen kilpirauhasta, mutta lääkärit eivät suostu tyroksiini-kokeiluun. Nukun siis vaikka 10 tuntia ja olen silti äärimmäisen väsynyt.
Syön terveellisesti ja vähähiilihydraattisesti. Mielenterveys on tietysti rasittunut epätietoisuudesta, mutta ei tämä normaalia ole, kun ei meinaa edes silmät pysyä auki.
Ap
Siinäpä se vastaus väsymykseen tuli.. syöt liian vähän. Koitappa syödä muutama viikko kunnolla hiilihydraattien kanssa, ensin voi väsyttää normaalia enemmän mutta kun antaa tasaantua rauhassa niin helpottaa. Ihmiset syö aivan liian vähän ja kummasti aina näitä vähähiilihydr. syöjillä ongelmia väsynyksen kanssa. Ihan reilun kokosia annoksia vaan nyt muutama viikko.
1. Mittaa testot
2. Mittaa tpoab
Vika löytyy jommasta kummasta 90% todennäköisyydellä.
Lisäksi rautalisä pois.
Vastaajien kannattaa muistaa, että kilpirauhasarvoja tulkitaan eri tavalla lääkityillä ja lääkitsemättömillä. Tyroksiinilääkityksellä olevilla tavoitearvoina on TSH noin 1 ja T4V yläkolmanneksessa, mutta lääkitsemättömällä ihmisellä noista poikkeavat arvot eivät viittaa kilpirauhasen toimintahäiriöön. TSH:n raja on toki Suomessa turhan korkea ja moni suomalaisten viitteiden sisällä oleva oireista kärsivä voisi hyötyä lääkityksestä. Mutta kahden tuntumassa oleva TSH on hyvinkin tavanomainen ns. terveellä väestöllä. Harvemmalla on luonnostaan sellaisia arvoja mihin kilpirauhaslääkityksellä pyritään.
Tietysti on mahdollista, että ap:lla on kehittymässä kilpirauhassairaus, tai sitten on jotain muunto-ongelmaa. Luulen, että T3-mittaus paljastaisi tilanteen aika hyvin. Jos se on kunnossa, kannattaa etsiä syytä muualta. Toki kilpirauhasarvojen kehittyminen kannattaa säännöllisesti tarkistaa ainakin niin kauan kun noita oireita on eikä muuta syytä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Joku vaan2 kirjoitti:
Itse epäilen kilpirauhasta, mutta lääkärit eivät suostu tyroksiini-kokeiluun. Nukun siis vaikka 10 tuntia ja olen silti äärimmäisen väsynyt.
Syön terveellisesti ja vähähiilihydraattisesti. Mielenterveys on tietysti rasittunut epätietoisuudesta, mutta ei tämä normaalia ole, kun ei meinaa edes silmät pysyä auki.
Ap
Siinäpä se vastaus väsymykseen tuli.. syöt liian vähän. Koitappa syödä muutama viikko kunnolla hiilihydraattien kanssa, ensin voi väsyttää normaalia enemmän mutta kun antaa tasaantua rauhassa niin helpottaa. Ihmiset syö aivan liian vähän ja kummasti aina näitä vähähiilihydr. syöjillä ongelmia väsynyksen kanssa. Ihan reilun kokosia annoksia vaan nyt muutama viikko.
Täytyykin kokeilla hieman lisätä syömistä. Jos se vaikka auttaisi. :)
Käy yksityisessä labrassa ilman lähetettä mittauttamassa kilpirauhasvasta-aineet. Jos siellä on alkavaa autoimmuunitulehdusta, niin se selviää sillä. Jos se kunnossa, voit unohtaa kilppariasiat tältä erää ja miettiä muita vaihtoehtoja. Sinulla on kuitenkin T4v laskenut lyhyessä ajassa useamman pykälän, mikä varmasti olotilaan jo vähän vaikuttaa vaikkei vielä kovin huono olekaan, siksi itse ainakin selvittäisin tuon, enkä jäisi turhaan odottelemaan. Lääkäriltä et luultavasti tuota mittausta tässä vaiheessa vielä saa, mutta jos varaa, käy omin päin mittauttamassa TPOAb, ja samalla B12- ja D-vitamiinit jos niitä ei ole katsottu. Ja lopeta lisäraudan syönti heti.
Vierailija kirjoitti:
1. Mittaa testot
2. Mittaa tpoabVika löytyy jommasta kummasta 90% todennäköisyydellä.
Lisäksi rautalisä pois.
Joo, testotasot mitataan ensi viikolla. Minulla on myös lapsuudessa ollut laskeutumaton kives, joten en tiedä, toimiiko toinen kives normaalisti.
Kun en ole hikoillut oikeastaan ollenkaan, otin kokeeksi https://fi.iherb.com/pr/Natural-Sources-Raw-Thyroid-90-Capsules/6016
Luonnollisen kilpirauhaslisävalmisteen. Olen sitä yrittänyt käyttää, mutta en tiedä auttaako se lainkaan.
Onko jollakin kokemuksia?
Ap.
Joku vaan2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku vaan2 kirjoitti:
Ap
Täytyykin kokeilla hieman lisätä syömistä. Jos se vaikka auttaisi. :)
Toivotaan että auttaa
Joku vaan2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli olet levännyt ja nukut riittävän pitkät yöunet? Mihin aikaan menet nukkumaan ja koska heräät?
Menen nukkumaan noin klo 22 aikaan ja herään puoli seitsemän töihin. Nukun joka yö 8,5 tuntia ja viikonloppuisin enemmän, mutta aamulla olen silti aivan poikki.
Iltapäivää koti vähän helpottaa, mutta sitten alkuillasta voisin mennä jo nukkumaan, mutta sinnittelen väkisin puoli kymmenneen tai 22 asti.
Ap.
Joo, minäkin nukun 6-8 h ja aamulla aina väsyttää , ei jaksaisi nousta. Käyn aamukahvilla. Menen taas sänkyyn ja nettiin. Väsyttää koko ajan hiivatisti- nytkin ,nukahtaisin.
MUTTA, Minäpä bongaan ylös , heitän lenkkivaatteet päälle ja menen 3-5 km kävelylenkille ja olen tosi pirteä ,kun tulen takaisin. Se joutenolo ja lahnana makaaminen väsyttää ketä vain.
Pari muutakin vastaajaa on kiinnittänyt tähän jo huomiota mutta sanonpa nyt itsekin. Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla voi ajaa itsensä alipalautumistilaan. Tämän kerron ihan omasta kokemuksesta kun urheilin paljon ja tarkkailin mitä söin. Olin niin väsynyt että tuntui kuin hartioilla olisi kivireki. Ja työpäivän jälkeen oli aina kaikki paukut jo käytetty. Tämä helpotti vasta kun palautin hiilihydraatit takaisin ruokavalioon. Nyt jaksan taas. Ei tuntunut sopivan nelikymppiselle keholle niukkuus vaikka vielä kolmekymppisenä ko. ruokavalio sopi kuin nenä päähän.
Unen määrästä kommentti:
itse olen huomannut tarvitsevani keskimääräistä pidemmät yöunet jaksaakseni, semmoinen 9h/yö arkisin, ja viikonloppuisin niin paljon kun nukuttaa on sopiva määrä. Jos nukun vähemmän, olen ihan väsähtänyt ja kahvin kulutus lisääntyy kohtuuttomasti :-D Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän myös väsyttää... Ja olen siis ihan perusterve ja ns. hyvinvoiva aikuinen.
Välillä itsestäni tuntuu, että mikään määrä unta ei riitä, ja tuntuu tosi epäreilulta että joillekin muille riittää hyvin vaikka 7h/yö, mutta näillä mennään mitä on!
Syötkö ylipäätään tarpeeksi? Itse aloin huomata vähän ennen 40 ikävuotta, että syömättömyys vaikuttaa tosi paljon väsymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Pari muutakin vastaajaa on kiinnittänyt tähän jo huomiota mutta sanonpa nyt itsekin. Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla voi ajaa itsensä alipalautumistilaan. Tämän kerron ihan omasta kokemuksesta kun urheilin paljon ja tarkkailin mitä söin. Olin niin väsynyt että tuntui kuin hartioilla olisi kivireki. Ja työpäivän jälkeen oli aina kaikki paukut jo käytetty. Tämä helpotti vasta kun palautin hiilihydraatit takaisin ruokavalioon. Nyt jaksan taas. Ei tuntunut sopivan nelikymppiselle keholle niukkuus vaikka vielä kolmekymppisenä ko. ruokavalio sopi kuin nenä päähän.
Tämä! Ruokaa saa syödä kunnolliset määrät lämpimillä aterioilla ja lisäksi kolme isoa välipalaa. Sitä on aivan väsyksissä jo ei ei syö kunnolla.
Menen nukkumaan noin klo 22 aikaan ja herään puoli seitsemän töihin. Nukun joka yö 8,5 tuntia ja viikonloppuisin enemmän, mutta aamulla olen silti aivan poikki.
Iltapäivää koti vähän helpottaa, mutta sitten alkuillasta voisin mennä jo nukkumaan, mutta sinnittelen väkisin puoli kymmenneen tai 22 asti.
Ap.