Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkäs naapuri kinuaa kyytiä kauppaan.

Vierailija
27.04.2021 |

Kyttää ikkunassa milloin tulen kotiin ja on ollut jo rappukäytävässä vastassa. Kerran pyys hakemaan tupakkaa. Alkossakin käy. Minulla paljon töitä ja välillä käyn kyllä kotona mutta haluaisin levätä ennenkuin taas lähden. Teen kahta työtä. Ajattelin sanoa että varmempi on taksi tilata. Hänellä oli naisystävä joka on ilmoittanut että ei kuljeta enää. Olenko minä kamala ihminen jos sanon nätisti tietysti että mene taksilla?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä auta juoppoa ylläpitämään päihdeongelmaansa! Siihen on varmasti syy, että vaimo ei enää suostu viemään kauppaan, ja se syy vaasti on, että ukko on ihan rapajuoppo. Ja joka kerta kun joku avulias naapuri käyttää hänet alkossa, niin juopottelee, kaatuilee ja kunto menee koko ajan alaspäin.

Vierailija
82/86 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ohis, mutta näistä kyydinpyytäjistä, niitä on monenlaisia...

Asutaan omakotitaloalueella Keski-Suomessa, kauppaan matkaa meiltä 5km.

Samalla kylällä 50+ mies, lakanat meni jakoon noin 12v sitten. Aina käyttänyt alkoa. Sai valitettavasti aivokasvaimen, joka on nyt hoidettu eikä ole uusinut. Tämän takia kuitenkin menetti ajo-oikeuden, ei voi ajaa autoa.

Hänen pitää päästä joka päivä kauppaan ostamaan 6-10 keskikaljaa. Ei voi ostaa kerralla enempää, koska joisi sen omien sanojensa mukaan kaikki illassa tai kahdessa ja sitten ei rahat riitä.

Taksiseteleillä pärjää alkukuun, mutta sitten alkaa kyydin pummaaminen.

Ihmettelin pitkään miten se mies pääsee meille sisään, vaikka ulko-oven avaimen pitäisi olla yön ajaksi laitettu kynnysmaton alle. Siis esim. talvella saapasteli sisään lauantaina aamulla ja kysyy kyytiä kauppaan. Aluksi vietiin, kun toinen oli pulassa.

Satuin kerran olemaan aamukahvilla kuistilla ja tämä mies tuli ulko-ovelle. Vähän nolotti, kun istuin kuistilla, herännyt olin jo kuitenkin ja ovi lukossa. Mies ei huomannut minua ja tyynesti otti avaimen kynnysmaton alta, avasi oven ja kysyi että mäntäskö kauppaan!

Esim nyt oon kesälomalla. Aamukahvit juon pihalla. Kun pitää mennä aamupaskalle, laitan ulko-oven lukkoon ettei tämä tule kesken toimituksen eteiseen huutelemaan kyytiä. Kerran tuli tietämättäni sisälle, avas kylppätin oven, kun kuuli että siellä on joku, olin suihkussa.

Tästä on tullut ihan riesa...

Sorry, tuli ihan liian pitkä tilitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran kun kuskaat, niin oletkin jo kiipelissä. Minulla on kokemusta asiasta. Tosin minun naapurini ei lähtenyt itse kauppaan, vaan kerran viikossa häneltä piti käydä hakemassa ostoslista ja rahat. Joskus toin väärän tuotteen, kun hän oli kirjoittanut niin epämääräisesti listalle. Esimerkki: hän oli kirjoittanut listalle parsaa ja minähän ostin hänelle nipun parsaa, kun vielä sattui olemaan parsa-aikakin. Oli aika kärttyinen, kun purki kassia. Olisi pitänyt ymmärtää, että hän halusi parsakaalia.

No sitten minulta hajosi auto ja loma-asunnolla lonkka oli kipeytynyt eli en voinut ajaa pyörälläkään. Ei meinannut millään ymmärtää, että en kykene lähtemään kauppareissulle jalkaisin ja raahaamaan painavia kasseja. Kehotin soittamaan kauppaan ja tilaamaan kotiin tuotuna viikon ruokatarvikkeet. En enää muista, miten tilanne ratkesi. Naapurin kunto heikkeni sitten niin paljon, että hänet oli hommattava sairaalaan, minkä teimme yhdessä toisen naapurin kanssa. Niin kauan kuin niitä kauppareissuja tein, naapuri sentään antoi hiukan bensarahaa.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joskus auttelen, mutta kun se alkaa tuntua työltä, niin ei kiitos.

Vierailija
84/86 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla kylällä 50+ mies, lakanat meni jakoon noin 12v sitten. Aina käyttänyt alkoa. Sai valitettavasti aivokasvaimen, joka on nyt hoidettu eikä ole uusinut. Tämän takia kuitenkin menetti ajo-oikeuden, ei voi ajaa autoa.

Hänen pitää päästä joka päivä kauppaan ostamaan 6-10 keskikaljaa. Ei voi ostaa kerralla enempää, koska joisi sen omien sanojensa mukaan kaikki illassa tai kahdessa ja sitten ei rahat riitä.

Ihmettelin pitkään miten se mies pääsee meille sisään, vaikka ulko-oven avaimen pitäisi olla yön ajaksi laitettu kynnysmaton alle. Siis esim. talvella saapasteli sisään lauantaina aamulla ja kysyy kyytiä kauppaan. Aluksi vietiin, kun toinen oli pulassa.

Satuin kerran olemaan aamukahvilla kuistilla ja tämä mies tuli ulko-ovelle. Vähän nolotti, kun istuin kuistilla, herännyt olin jo kuitenkin ja ovi lukossa. Mies ei huomannut minua ja tyynesti otti avaimen kynnysmaton alta, avasi oven ja kysyi että mäntäskö kauppaan!

Esim nyt oon kesälomalla. Aamukahvit juon pihalla. Kun pitää mennä aamupaskalle, laitan ulko-oven lukkoon ettei tämä tule kesken toimituksen eteiseen huutelemaan kyytiä. Kerran tuli tietämättäni sisälle, avas kylppätin oven, kun kuuli että siellä on joku, olin suihkussa.

No tämä on jo täysin kohtuutonta. Älkää säilyttäkö niitä avaimia enää maton alla! Tietysti hän tulee sitten ikkunoita hakkaamaan ja kyselee kenties niiden avainten perään, mutta sitten on tilaisuutenne sanoa, että asioihin on tullut nyt muutos. Ei noin rajaton ihminen tule ikinä tajuamaan mitään vihjailuja ja kohteliaita väistelyjä. Hänelle on sanottava, että ette tarkoittaneet häntä auttamaan ryhtyessänne, että hän tulisi tunkeutumaan jopa kotiinne.

On aivan eri asia tuoda omien ostoksienne mukana hänelle kerran viikossa ruokaa, mutta päivittäinen kaljan kuskaus juopolle?? Aivan järjetöntä. Miten ihmeessä olette antaneet tilanteen mennä tuohon pisteeseen? Olisin saanut kohtauksen, kun hän ensimmäisen (ja viimeisen) kerran tunkeutui sisään...

Vierailija
85/86 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä on jo täysin kohtuutonta. Älkää säilyttäkö niitä avaimia enää maton alla! Tietysti hän tulee sitten ikkunoita hakkaamaan ja kyselee kenties niiden avainten perään, mutta sitten on tilaisuutenne sanoa, että asioihin on tullut nyt muutos. Ei noin rajaton ihminen tule ikinä tajuamaan mitään vihjailuja ja kohteliaita väistelyjä. Hänelle on sanottava, että ette tarkoittaneet häntä auttamaan ryhtyessänne, että hän tulisi tunkeutumaan jopa kotiinne.

On aivan eri asia tuoda omien ostoksienne mukana hänelle kerran viikossa ruokaa, mutta päivittäinen kaljan kuskaus juopolle?? Aivan järjetöntä. Miten ihmeessä olette antaneet tilanteen mennä tuohon pisteeseen? Olisin saanut kohtauksen, kun hän ensimmäisen (ja viimeisen) kerran tunkeutui sisään...

Juu, avaimet on nyt paremmassa paikassa.

Ei hän ikinä tulisi ikkunoita koputtelemaan. On vaan omalla tavallaan (aivokasvain vaikutti jotenkin?) "ajattelematon" joissakin asioissa. Nykyään kun hän tulee kysymään kyytiä, sanon, ettei meillä nyt just ole tarvetta mennä kauppaan, jos ei oikeasti ole. Ja samalla hävettää näin sanoa, kun toisen pitää lampsia kauppaa niiden muutaman kalja takia kesät talvet ja matkaa tulee useita kilometrejä. Ja joo, kaljaa ei ole pakko lipittää joka pvä, se on sitten toinen tarina.

Mutta kiitos kommentista. Tämä mies teki yhteen kylän rantaan aikoinaan laiturin, mistä voi käydä uimassa. Ranta on kunnan omistama ja siellä on venepaikkoja. Rannalla alkoi pikkuhiljaa käydä porukkaa uimassa ja muuten vaan juttelemassa. Sitten rantaa käyttävät tekivät talkoissa vaatimattoman grillipaikan. Eli ihan positiivisesti tämä mies on vaikuttanut kylän elämään. Siksi on niin huono omatunto näistä kyydeistä.

Vierailija
86/86 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, avaimet on nyt paremmassa paikassa.

Ei hän ikinä tulisi ikkunoita koputtelemaan. On vaan omalla tavallaan (aivokasvain vaikutti jotenkin?) "ajattelematon" joissakin asioissa. Nykyään kun hän tulee kysymään kyytiä, sanon, ettei meillä nyt just ole tarvetta mennä kauppaan, jos ei oikeasti ole. Ja samalla hävettää näin sanoa, kun toisen pitää lampsia kauppaa niiden muutaman kalja takia kesät talvet ja matkaa tulee useita kilometrejä. Ja joo, kaljaa ei ole pakko lipittää joka pvä, se on sitten toinen tarina.

Mutta kiitos kommentista. Tämä mies teki yhteen kylän rantaan aikoinaan laiturin, mistä voi käydä uimassa. Ranta on kunnan omistama ja siellä on venepaikkoja. Rannalla alkoi pikkuhiljaa käydä porukkaa uimassa ja muuten vaan juttelemassa. Sitten rantaa käyttävät tekivät talkoissa vaatimattoman grillipaikan. Eli ihan positiivisesti tämä mies on vaikuttanut kylän elämään. Siksi on niin huono omatunto näistä kyydeistä.

Hyvä, että olette laittaneet jarruja päälle. Missään nimessä teillä ei tarvitse olla huono omatunto. Te olette jo tehneet hänen hyväkseen ilmeisen paljon ja aidossa hätätilanteessa varmasti auttaisitte. Se, että ihminen ei kykene säännöstelemään kaljojaan niin, että niitä riittäisi vaikko koko viikoksi (eli on alkoholisti), ei tarkoita, että hän on pulassa, kuten kirjoitit ensimmäisessä tekstissäsi. Jos hän ei edes joudu kävelemään kauppaan vaan palvelu pelaa lähes päivittäin, niin hänen kuntonsahan menisi vielä huonommaksi.

Voi olla, että olen kylmä aiheen suhteen, koska olen kasvanut alkoholistin kanssa, mutta en pidä sitä positiivisena auttamisena, että mahdollistaa päihteiden ongelmakäytön. En pidä alkoholismia sairautena, vaan riippuvuutena, joka on kyllä mahdollista eri keinoin ottaa haltuun. Ja jos ei ole, niin siltikään kyseessä ei ole perustarpeen tyydyttäminen, johon muiden tulee osallistua siinä määrin, että itselleen saa haittaa. Jos jättää kävelykyvyttömän ihmisen vaille vettä ja ruokaa eikä tee mitään hankkiakseen hänelle apua...silloin on syytä kokea omantunnon tuskia, mutta ei siitä, ettei auta aivokasvaimen jo sairastanutta ihmistä tuhoamaan aivojaan lisää.

Varmasti hän on tehnyt elämänsä aikana hyviä tekoja ja niistä on syytä antaa tunnustusta. Hyvien tekojen tekeminen ja yhteisöön positiivisesti vaikuttaminen ovat asioita, joihin meidän kaikkien tulisi pyrkiä. Näillä ei kuitenkaan voi ostaa joltain yksittäiseltä perheeltä loppuelämän palveluksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi