Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkäs naapuri kinuaa kyytiä kauppaan.

Vierailija
27.04.2021 |

Kyttää ikkunassa milloin tulen kotiin ja on ollut jo rappukäytävässä vastassa. Kerran pyys hakemaan tupakkaa. Alkossakin käy. Minulla paljon töitä ja välillä käyn kyllä kotona mutta haluaisin levätä ennenkuin taas lähden. Teen kahta työtä. Ajattelin sanoa että varmempi on taksi tilata. Hänellä oli naisystävä joka on ilmoittanut että ei kuljeta enää. Olenko minä kamala ihminen jos sanon nätisti tietysti että mene taksilla?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysasemalla voi tilata myös seniori ruokaa kotiin jos ei enää pysty itse tekemään ruokaa. Vie valmis annoksia Saarioinen ja lämmittää itse. Pitää vanhusten käydä parturissa ja muuta ,kynnet leikata vaatteet vaihtaa.Vaihtaako itse lakanat.Hoitaa hampaat.

Vierailija
62/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä älytöntä. Ap joutuu tahtomattaan vieraan ihmisen taksikuskiksi (ja vie muuten näin oikeilta takseilta asiakkaan) ja täällä oletetaan tämän asian olevan ihan ok. Kirjoitetaan, että kyllä vanhuksia pitää auttaa jne. 

Haluaisitteko itse tuollaisen riesan itsellenne? Ap kertoi tekevänsä kahta työtäkin. 

Minä ottaisin tämän ukon puhutteluun. Sanoisin, että en ole hänen apulaisensa, mutta hätätilanteessa saatan tuoda kaupasta jotakin tähdellistä samalla kun käyn tekemässä omat ostokseni. En kuljettele ketään, enkä varta vasten lähde kauppareissuun vieraan ihmisen takia. 

Ottaisin keskustelussa esille hänen mahdolliset sukulaiset, sosiaali-ihmiset, taksin/kelataksin mahdollisuuden jne. 

Mutta ehdottomasti kieltäytyisin olemasta kenenkään hyväksikäytettävänä, sillä siihen ei tule loppua ennenkuin ukosta henki lähtee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eu ole velvollisuutta, mutta inhimillysyyttä voisi olla joskus.

Kaikki me vanhenemme ja meilläkin saattavat omaiset olla kaukana tai liian kiireisiä auttamaan.

Vierailija
64/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessapaperia mitä tavalliset ihmiset tarvii . Kyllä kaikkia vaan pitää auttaa se kuuluu elämään. Meitäkin sitten autetaan kun ollaan vanhoja.

Vierailija
65/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omg, tuli muistot mieleen. Naapurin mummo saattoi tulla jopa työpaikalleni kinuamaan kyytiä kotiin. Matkaa oli 38 km. Kun lupasin ottaa kyytiin, pyysi hakemaan Siwasta. Siwan pihalla sitten odottelin häntä ikuisuuden.

Vierailija
66/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun vastuulla toimia naapurin hovikuskina, mutta voisit olla kuitenkin sen verran ystävällinen että vinkkaat mistä voisi sitä asioillakäyntiapua mahdollisesti hakea, esim. liikkumisrajoitteiset saavat tietyn määrän taksiseteleitä käyttöönsä kuukaudessa.

Vierailija
67/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoakseni moni ei ole nyt ihan käsittänyt, millaisesta avun pyytäjästä Ap:n tapauksessa on kyse, ette tunnista pummaajaa, koska teillä ei ole sellaisesta itsellä kokemusta. Selvästikään tässä ei nyt ole kyse mistään herttaisesta, hauraasta vanhuksesta, joka olisi oikeasti naapuriavun tarpeessa. Pikemminkin vaikuttaa elämäntapalokkeilijalta, jos edes naisystävää ei enää kiinnosta auttaa miestä. Tällaiset pummaajat pyytävät ensin tuomaan pari maitoa, koska ovat kipeänä, eivätkä itse pääse kauppaan. Seuraavaksi tulee soitto, että tuotko taas maitoa, maksan ensi viikolla kun tulee eläke. Sitten tulee sähkökatko ja pappa pyytää viemään patteritoimisen radion ja varapattereita, kun ei pysty katsomaan telkkaria, jne, jne. Kunnan sosiaali- ja terveyspalveluihin yhteyttä, kenenkään yksittäisen kansalaisen ei tarvitse minkään moraalisen velvollisuuden takia ryhtyä pummaajan ilmaiseksi palvelijaksi.

Vierailija
68/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntahan tarjoaa vanhuksille taksikyydin.

Käsittääkseni on joku vammaispalvelulain alainen jota pitää hakea ei riitä pelkkä vanhuus.ap.

Ikä ei todellakaan vuosikausiin ole ollut peruste saada ns. Kaupunkikorttia taksimatkoihin. Iäkkään ihmisen liikuntakyky ratkaisee.

Vierailija
69/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee mieleen että papan naisystävä on kieltäytynyt kuskauksista sen takia ettei halua mahdollistaa papan alkoholismia. Silloin mielestäni olisi jopa moraalisesti arveluttavaa häntä auttaa alko-reissuilla. Ihan vastaavasti kun en haluaisi kantaa kerrosaterioita 400-kiloiselle naapurilleni joka ei enää itse pääse talon ulkopuolelle.

Vierailija
70/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei vanhus voisi viimeisinä elinvuosina nauttia kohtuullisesti alkoholista, kun siitä nauttivat nuoremmatkin.

Ja yleisesti tarjoillaan perhejuhlissa, jopa nuorten rippi- ja ylioppilasjuhlissa.

Miksi se on vanhuksilta kielletty ja sitä paheksutaan?

Ja tietäisipä nämä moralisoijat, kuinka on monessa vanhusten hoivakodissa, jopa vuodeosastolla vanhukset nauttivat viinilasillisen tai konjakkilasin, jopa saattohoidossa.

393

Ei ihminen lakkaa nauttimasta elämästä tai kokematta mielihyvää, vaikka vanha onkin.

Täällä ap. naapurin vanhuksesta on tehty juoppo ja alkoholisti, vaikka ap. ei missään kommentissa näin kerro.

Vierailija
71/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee mieleen että On on papan naisystävä on kieltäytynyt kuskauksista sen takia ettei halua mahdollistaa papan alkoholismia. Silloin mielestäni olisi jopa moraalisesti arveluttavaa häntä auttaa alko-reissuilla. Ihan vastaavasti kun en haluaisi kantaa kerrosaterioita 400-kiloiselle naapurilleni joka ei enää itse pääse talon ulkopuolelle.[/quote

Eli laskit mielikuvituksesi valloilleen ja sinulle "tuli mieleen" ap. naapurin olevan alkoholisti ja juoppo ja kehittelet tarinaa siltä pohjalta, vaikka ap. ei kerro missään alkoholiongelmasta, vaan kertoi viimeiksi käyneen myös Alkossa.

Näin ne juorut alkavat, jossa ei ole totuutta nimeksikään.

Ja jos naisystävä on jo yli 70v niin onhan voinut ajo-oikeus vanhentua tai sitä ei ole uusittu.

Vierailija
72/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se vanhuksen paapominen! Iäkkäät vanhukset voivat tilata Kela-taksin ja ajaa Kela-taksilla kauppaan. Vaihtoehtoisesti kauppaan ei tarvitse mennä ollenkaan, koska iäkäs voi opetella tilaamaan kauppaostokset kotiinsa. Opettelee tilaamisen viimeistään silloin, kun ruoka on lopussa.

Olet liian kiltti. Et sinä ole vastuussa iäkkäästä naapuristasi! Naapurisi hoitakoot itse asiansa. Voit myös tehdä kotikuntaanne nimettömänä huoli-ilmoituksen kotona pärjäämättömästä vanhuksesta.

Vierailija
73/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tänne kokoontunut kaikki pyhäkoululaiset ja tekopyhät.

Jos pappa on käynyt Alkossa ja ottanut (lääkärin määräyksestä) illalla viski- tai konjakkipaukun uniongelmiin tai sydänvaivoihin, hän on alkoholisti ja juoppo, johon on naisystäväkin kyllästynyt ja jättänyt papan ap. huostaan..

Kommenteissa ei ole pidetty piilossa mielikuvitusta ja luovuutta. Siinä olisi ainesta romaanille.

Vierailija
74/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi et auta naapuria? Se naapurin kuskaaminen ja auttaminen on juuri sitä yhteisöllisyyttä, jonka perään tälläkin palstalla aina itketään.

Ei kun se on Yhdemmäissyttä eli uudispellesana jota mäkkäri tunkee kurkusta alas.

Vierailija
75/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meillä on naapurin mummon kauppalista tuossa valmiina ja samalla kun itselle haetaan ruoat, ostetaan myös mummon ruoat.

Mummo on hyvin kiitollinen ja itsellekin tulee hyvä mieli. Noin kerran kk hoidetaan hänen ostokset. Ei ole mikään riesa.

Mutta toki jos ei ole aikaa/halua, se pitää vain sanoa suoraan.

Ihanaa, että autat. Samaa perheemme tekee omalle isoäidillä.

Tilanne on vain ap:llä erilainen, sillä ymmärsin kommentista, ettei hän voi itse päättää ajankohtaa, jolloin pappaa auttaa vaan pitäisi lähteä heti, kun palaa töistä.

Auttaisiko ap:tä, jos sanot papalle, että hän voisi laittaa mukaasi rahat ja listan ruokaostoksista niin hoidat samalla kuin omasi. Voit vaikka ehdottaa, että maksutta saisi ilman bensakuluja, kun menet kauppaan itsekin. Jos ei käy, voit ilmaista papalle, ettet ole nyt menossa kauppaan, koska sinulla ei itselläni ole sillä hetkellä asiointia.

Voit myös sanoa, että ilmaiseen ruuan hakuun kuuluu vain ruokaostokset.

Vierailija
76/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali naapuriapu on sitä, että haetaan lääkkeet yms. naapurin sairaalareissun jälkeen, mutta mitään jatkuvaa velvoitetta ei ole kaupassa käyntiin normitilanteessa. Sen voi toteuttaa monella tavalla ostamalla palveluja.

Vierailija
77/86 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kuin minun juoppo naapurini. On kyllä auto ja kortti, mutta silti viikonloppuisin ja viikolla pyytää kyytiä kauppaan tai tuomaan reissulta kaljalaatikon, koska ei yllättäen ole ikinä ajokunnossa. Ja rahat niistä kaljoista tulisi tietty aina käteisenä, ei suoraan tilisiirtona.

Vierailija
78/86 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se vanhuksen paapominen! Iäkkäät vanhukset voivat tilata Kela-taksin ja ajaa Kela-taksilla kauppaan. Vaihtoehtoisesti kauppaan ei tarvitse mennä ollenkaan, koska iäkäs voi opetella tilaamaan kauppaostokset kotiinsa. Opettelee tilaamisen viimeistään silloin, kun ruoka on lopussa.

KELA taksilla ei kyllä ajella mihinkään kauppaan.

Vierailija
79/86 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta tilaamaan kotiinkuljetuksella. Varmaan jokaisesta kaupasta nykyään onnistuu.

Vierailija
80/86 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facen yhdessä ryhmässä on nainen, joka pitää ryhmää päiväkirjanaan ja kertoilee sinne päivistään. Lähes joka päivä joko käy naapurinsa kanssa kaupassa tai sitten naapuri tuo hänelle kaupasta jotain, yleensä tupakkaa. Kerran oli lähettänyt naapurinsa sateeseen pyörällä hakemaan itselleen tupakkaa kun pelkäsi vierotusoireita. Kunhan mietin, että mahtaa olla naapureille todellinen riesa... Tuskin kehtaavat sanoa mitään vastaan kun kyseessä selkeästi hyvin epästabiili henkilö. Itse en tuollaiseen suostuisi. Enkä ikipäivänä kehtaisi lähettää ketään kauppaan pyörällä varta vasten hakemaan itselleni tupakkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan