Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkäs naapuri kinuaa kyytiä kauppaan.

Vierailija
27.04.2021 |

Kyttää ikkunassa milloin tulen kotiin ja on ollut jo rappukäytävässä vastassa. Kerran pyys hakemaan tupakkaa. Alkossakin käy. Minulla paljon töitä ja välillä käyn kyllä kotona mutta haluaisin levätä ennenkuin taas lähden. Teen kahta työtä. Ajattelin sanoa että varmempi on taksi tilata. Hänellä oli naisystävä joka on ilmoittanut että ei kuljeta enää. Olenko minä kamala ihminen jos sanon nätisti tietysti että mene taksilla?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia auttaa avun tarvitsijaa kuin juoppoa. Tässäkin yksi yritti kaljakuskikseen, kerran hairahduin sitten tajusin että se on joka päivä tuossa odottelemassa ja huitomassa joten sanoin että kävele.

Vierailija
22/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntahan tarjoaa vanhuksille taksikyydin.

Käsittääkseni on joku vammaispalvelulain alainen jota pitää hakea ei riitä pelkkä vanhuus.ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattele itsesi hänen tilanteeseensa.

voisin itse auttaa nii, että sovimme päivän x kun vien kauppaan, menisin kauppaan  itsekin. ei tarvitse autossa odotella. näin vaikka kerran kuussa. ei joka viikko tarvitse olla laupias samarialainen.

Vierailija
24/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon kyydin pummaajille, että taksilla pääsee paljon halvemmalla.

Vierailija
25/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ajattele itsesi hänen tilanteeseensa.

voisin itse auttaa nii, että sovimme päivän x kun vien kauppaan, menisin kauppaan  itsekin. ei tarvitse autossa odotella. näin vaikka kerran kuussa. ei joka viikko tarvitse olla laupias samarialainen.

No sitten kun en itse pääse autolla tai kävellen niin minä sen taksin tilaan.ap

Vierailija
26/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro hänelle läheisen kaupan kuljetus palvelusta. Koronan sivuvaikutuksena lähes jokainen kauppa tarjoaa ostosten kotiin kuljetusta.

Vierailija
27/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee huoli-ilmoitus

Vierailija
28/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän on bensa rahaa antanut. ap

Tiedätkö mikä muu taho kuljettaa bensarahaa vastaan? Taksi. Kehota käyttämään.

Vierailija
29/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos onnistuu samalla kun hoidat omat asiat niin ilman muuta ottaisin vanhuksen kyytiin. Erikseen en kuitenkaan lähtisi viemään ellei kyse olisi tärkeästä apteekki- tai lääkärikäynnistä. Voisin myös toimittaa kaupasta ostoksia oman käyntini yhteydessä.

Vierailija
30/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä kävi muutaman kerran siivouspalvelu mutta ilmeisesti lopetti sen kun ei niitä ole enää näkynyt. Miksihän naisystävä ei enää kuljeta asioille?ap.

Ehkä hänellä on pieni eläke. Siivouspalvelu ei suinkaan ole ilmaista, vaan siitä veloitetaan 35-40€/h ja se on iso siivu kuukauden eläkkeestä. Samoin muut kotipalvelut.

Ja ehkä naisystävällä ei enää ikänsä ja terveytensä puolesta ole ajo-okeutta. Siitähän päättää lääkäri.

Vierailija
31/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ottaa listan hänen ostoksistaan

ja ostaa samalla kun käyt itsekin kaupassa?

Älä ota häntä mukaan. Pyydä rahat etukäteen.

Kotihoidolle voit jättää huoli-ilmoituksen asiasta, ei taida naapuri itsekseen enää pärjätä.

Vierailija
32/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteista päätellen, ei pitäisi ihmetellä, miksi nykyään pienten lasten vanhemmilta puuttuvat tukiverkostot, kun talkoohenkeä tai vastavuoroisuutta ei tunneta.

Tai miksi vanhukset eivät saa naapuri- tai kaupassakäynti apua.

Jokainen haluaa elää omaa elämäänsä, eikä apua anneta.

Ennen tämäkin asia oli paremmin ja apua annettiin puolin ja toisin.

Omat lapseni oli pieniä 2000-luvun alussa ja aina löytyi lastenhoitoapua taloyhtiössä tai eläkeläiset kävivät lapset päiväkodista ja vastaavasti me nuoremmat kuskattiin mummoja ja pappoja vastavuoroisesti kauppaan, eikä kenenkään tarvinnut selviintyä yksin. Ja se oli tosi kätevää ja elämä helpottui kummasti esim. kun talvella ei tarvinnut ottaa lapsia kauppaan, vaan sai viedä hyvällä omalla tunnolla naapurille.

Todella surullista, kun talkoohenkeä ja vastavuoroista apua ei ole, eikä haluta edes sitä ylläpitää. Ja sitten valitetaan, kuinka väsyneitä ollaan, kun kaikesta pitää selvitä yksin.

Vierailija
33/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kunnasta. Taksiseteleitä saa maksimissaan 5 seteliä ja sillä pitäisi selvitä kaikki kyydit esim. lääkärissäkäynnit.

Mummini on 93v ja saa kolme taksiseteliä kuukaudessa, kun pystyy omin avuin käymään lähikaupassa.

Vierailija
34/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttävää puhua että joku iäkäs kinuaa, ikäänkuin olisi lapsen asemassa. Voisi ap tarkistaa asenteitaan, jokainen tulee ajallaan vanhaksi.

Vierailija
35/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista päätellen, ei pitäisi ihmetellä, miksi nykyään pienten lasten vanhemmilta puuttuvat tukiverkostot, kun talkoohenkeä tai vastavuoroisuutta ei tunneta.

Omat lapseni oli pieniä 2000-luvun alussa ja aina löytyi lastenhoitoapua taloyhtiössä tai eläkeläiset kävivät lapset päiväkodista ja vastaavasti me nuoremmat kuskattiin mummoja ja pappoja vastavuoroisesti kauppaan, eikä kenenkään tarvinnut selviintyä yksin. Ja se oli tosi kätevää ja elämä helpottui kummasti esim. kun talvella ei tarvinnut ottaa lapsia kauppaan, vaan sai viedä hyvällä omalla tunnolla naapurille.

Todella surullista, kun talkoohenkeä ja vastavuoroista apua ei ole, eikä haluta edes sitä ylläpitää. Ja sitten valitetaan, kuinka väsyneitä ollaan, kun kaikesta pitää selvitä yksin.

Oletko sä nyt ihan tosissasi, että henkilön, joka on jo valmiiksi kuormittunut, tekee kahta työtä, pitää vielä kaiken lisäksi viedä tuikituntematonta naapuria, jolta ei saa mitään vastapalvelusta, kauppaan ja odottaa puolikin tuntia.   Vähän eri asia sun esimerkissäsi.

Vierailija
36/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin yhteiskunta tarjoaa taksikyydin vanhuksille?

Ei ainakaan Helsingissä, eikä Jyväskylässä.

Mummille kysyttiin taksikyytiä ja lopulta sai pari taksiseteliä virkistystoimintaan ja sekin oli jumalottoman paperisodan jälkeen. Tarvittiin jopa lääkärintodistus, joka tietenkin oli maksullinen.

Vierailija
37/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meillä on naapurin mummon kauppalista tuossa valmiina ja samalla kun itselle haetaan ruoat, ostetaan myös mummon ruoat.

Mummo on hyvin kiitollinen ja itsellekin tulee hyvä mieli. Noin kerran kk hoidetaan hänen ostokset. Ei ole mikään riesa.

Mutta toki jos ei ole aikaa/halua, se pitää vain sanoa suoraan.

No se mummo ei varmaan röökiä kinua hakemaan ja alkossa käymään. ap

No ei. Mutta vaikka pyytäisi, ei olisi minun asia moralisoida. Kyllähän ne siinä samalla tulisi.

Meillä on siis kauppa lähellä. Tää mummo liikkuu huonosti, mutta hän käy itse kaupassa ostamassa pieniä juttuja. Me ostetaan painavia ja hankalasti kannettavia.

Vierailija
38/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä nyt ihan tosissasi, että henkilön, joka on jo valmiiksi kuormittunut, tekee kahta työtä, pitää vielä kaiken lisäksi viedä tuikituntematonta naapuria, jolta ei saa mitään vastapalvelusta, kauppaan ja odottaa puolikin tuntia.   Vähän eri asia sun esimerkissäsi.

Ei tietenkään tarvitse, vaan voi ihan yksin ja itse selviintyä siitä kiireisestä ja kuormittavasta elämäntilanteesta, antamasta tai ottamatta itse apua.

Ap. ei voi sairastua tai katkaista jalkaa, jolloin hän itse saattaisi tarvita muiden apua? Ei, kun hän on kiireinen ja tekee kahta työtä. Ja siksi hänen ei tarvitse antaa apuaa muille.

Vierailija
39/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalta osalta ketjuun vastanneista on mennyt ohi se, että ap:n naapuri kinuaa kyytiä päästäkseen hankkimaan itselleen päihteitä. Jotakin naapurista kertoo, että edes naisystävä ei suostu häntä enää kyytimään.

Vierailija
40/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meillä on naapurin mummon kauppalista tuossa valmiina ja samalla kun itselle haetaan ruoat, ostetaan myös mummon ruoat.

Mummo on hyvin kiitollinen ja itsellekin tulee hyvä mieli. Noin kerran kk hoidetaan hänen ostokset. Ei ole mikään riesa.

Mutta toki jos ei ole aikaa/halua, se pitää vain sanoa suoraan.

No se mummo ei varmaan röökiä kinua hakemaan ja alkossa käymään. ap

No ei. Mutta vaikka pyytäisi, ei olisi minun asia moralisoida. Kyllähän ne siinä samalla tulisi.

Meillä on siis kauppa lähellä. Tää mummo liikkuu huonosti, mutta hän käy itse kaupassa ostamassa pieniä juttuja. Me ostetaan painavia ja hankalasti kannettavia.

Tuo teidän tapa tehdä hyväntekeväisyyttä on yhteiskunnalle hyvin arvokasta ja kunnioitettavaa, kun vanhus voi teidän ansiosta asua kotona, eikä tarvitse hoitopaikkaa, joka tietenkin maksaa veronmaksajille ja sekin raha yhteiskunta voi käyttää muun hyvän pyörittämiseen esim. lapsiin. Verovarat ovat rajalliset.

Esimerkillistä ja arvokasta työtä teette, kun annatte kauppa-apua. Nyt moni vanhus olisi ollut korona aikana hätää kärsimässä, jos ei olisi ollut vapaaehtoisia auttamassa vanhuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän