Talolaina yksin
Millaisia asunto/talolainoja ihmisillä on yksin maksettavana? Ja mitkä on lainakulujen jälkeen menot sekä nettotulot kuukaudessa?
Itsellä nettotulot vaihtelee 2000-2700e välillä, lisäksi muutamia satasia matkakuluja. Lainalupaus on n. 140 000e lainalle. Kohteena omakotitalo, jossa lainakustannukset sekä muut omakotitalon kulut n. 1200e kuussa. Lisäksi omat kuukausittaiset kulut on 1000-1300 e kuukaudessa. Tosi tiukille siis menisi.
Uskaltaisitko ottaa näin ison lainan?
Kommentit (67)
Se ei pelaa, joka pelkää. Nuorena otin kaksi kertaa isomman lainan ja pienemmillä tuloilla. Aikanahan se vei, mutta laina tuli maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Se ei pelaa, joka pelkää. Nuorena otin kaksi kertaa isomman lainan ja pienemmillä tuloilla. Aikanahan se vei, mutta laina tuli maksettua.
Siis silloin kuin eläminen oli halvempaa ja töitä oli kun kysyi? Hieman eri asia.
Osta sellaiselta alueelta, että arvo säilyy ja saa helposti myytyä, jos tulee katumapäälle.
Kyllä taitaa olla liian kallis laina yhden maksettavaksi noin pienillä tuloilla ja näin epävarmana aikana, kun työt voi loppua koska vain. Minä otin yksin 80t lainan mutta tulot oli säännöllisen tasaiset ja hyvin onnistui lainan maksu.
Ap täällä kommentoi, ei ole lapsia mutta kaksi koiraa on. Vanhempien ja veljen kanssa yhteinen kesämökki, jonka kuluihin myös minäkin luonnollisesti osallistun.
Lisää vaan mielipiteitä :)
Ihmettelen kun pankissa oltiin niin myötämielisiä, itsestä tuntuu niin hurjan suurelta tuo lainamäärä ja kuukausittaiset kulut. Toki kyseessä uudehko 2000-luvun talo hyvältä alueelta, mutta muuttotappiokunta kyseessä.
On se ainakin fiksumpaa kuin maksella parikymmentä vuotta vuokraa...
En ostaisi taloa jos mulle ei jäisi satasia säästöön joka kuukausi. Sitä taloa pitää huoltaa ja iästä riippuen remontoida, joskus tosi kalliisti.
No itse otin noin 230 000 euron lainan reilut 10 vuotta sitten, bruttopalkka taisi olla noin 4000 euroa tuolloin. Lisäksi oli joitakin kymppejä yhtiölainaa. En ajatellutkaan maksaa asuntoa loppuun saakka, koska lähtöhän tästä tulee kun lapset (2 kpl) muuttavat pois kotoa.
Nytkin on lainaa vielä yhteensä noin 150 t, muutaman vuoden olen maksellut pelkkiä korkoja. Lainan ottamisen ajankohdasta palkka on noussut lähes kahdella tuhannella eurolla, mutta toisaalta kaikki lasten tuen loppuivat.
Asunto on hyvällä alueella Espoossa eli tuskin on kauhean paljoa takkiin tulossa, kun tämä koti menee myyntiin.
En usko, että saat niin ison lainan.
Otin 150 000 yksin kun lunastin avioeron jälkeen exän pois talosta. Siitä on nyt 9 vuotta, laina on maksettu. Mun nettotulot on suurin piirtein tuplat sun tuloihon, toisaalta mulla on kaksi huollettavaa. Kannattaa tosiaan miettiä myös talon muita kuluja, niitä tulee vuosien varrella.
Olen ottanut samansuuruisen lainan totaaliyksinhuoltajana 2008. Todella tiukkaa on tehnyt vaikka jossainvaiheessa nollakorot helpottivat. Onko sulla varma työpaikka? Entä varmuus työkyvystä? Mä oon lainan ottamisen jälkeen joutunut pitkille sairaslomille, ( mun tulot on netto vähän kuukaudesta riippuen 2100- 2400 netto) . Enää en ottaisi näin suurrta lainaa, terveys on mennyt ja monesti oon joutunu hakemaan lyhennysvapaita, niiden saaminenkin takkusi kun putosin kuntoutustuelle n puoleksi vuodeksi.
Lainaa siis on jäljellä vielä kymmeniä tuhansia, en pystymaksamaan loppuun. Ed3ssä on myynti, vuokralle aioin. Myös korjausvelkaa on kertynyt kun ei ole näillä tuloilla pystynyt säästämään rempparahaa. Että kaikki tällainen kannattaa ottaa huomioon. En tiedä saako pankeista vielä sairastumisen varalle jonkin lainaturvan vai millä nimellä se menee ja onko suhteettoman kallis. Nää asiat kannattaa ottaa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut samansuuruisen lainan totaaliyksinhuoltajana 2008. Todella tiukkaa on tehnyt vaikka jossainvaiheessa nollakorot helpottivat. Onko sulla varma työpaikka? Entä varmuus työkyvystä? Mä oon lainan ottamisen jälkeen joutunut pitkille sairaslomille, ( mun tulot on netto vähän kuukaudesta riippuen 2100- 2400 netto) . Enää en ottaisi näin suurrta lainaa, terveys on mennyt ja monesti oon joutunu hakemaan lyhennysvapaita, niiden saaminenkin takkusi kun putosin kuntoutustuelle n puoleksi vuodeksi.
Lainaa siis on jäljellä vielä kymmeniä tuhansia, en pystymaksamaan loppuun. Ed3ssä on myynti, vuokralle aioin. Myös korjausvelkaa on kertynyt kun ei ole näillä tuloilla pystynyt säästämään rempparahaa. Että kaikki tällainen kannattaa ottaa huomioon. En tiedä saako pankeista vielä sairastumisen varalle jonkin lainaturvan vai millä nimellä se menee ja onko suhteettoman kallis. Nää asiat kannattaa ottaa huomioon.
Mun työpaikka on varma ja oon ollut samassa työpaikassa jo reilut 7 vuotta. Tähän asti olen aina ollut työkykyinen ja poissa vain lyhyitä sairastumisia, mut eihän ikinä elämästä tiedä. Lainalle saa sen lainaturvan, joka on apuna juurikin työkyvyttömyyden tai pitkien sairaslomien tai kuoleman kohdatessa. Hankalaa on tehdä päätöksiä.
Miksi tarvitset omakotitalon? Siitä on paljon työtä. Jos olet sellainen puuhaileva tai sinulla on sellaisia sukulaisia, voit harkita. Yllättäviä kuluja ovat isot lämmityskulut, kiinteistövero, remontit, tontin vuokra, vakuutukset. Tai ei niin yllättäviä, mutta kaikki yhdessä on kallista.
Niin ap, minkä ikäinen olet ja paljonko työvuosia vielä edessä jos hyvin menee?
hyvä että rakennus on tuon verran uusi, älä missään nimessä vanhempaa osta. 10v päästä alkaa tulemaan jo remontteja, niihin täytyy varautua. Mutta ei tuo lainamäärä suuri ole, ja varsinkin jos pystyt pistämään välillä ekstraa säästöön ja lyhennykseen, niin siitä se kuluu.
Ainoa mitä erityisesti mietin on tuo muuttotappiokunta, onko lähellä isoja kaupunkeja tai miten? Jos työpaikkaa joutuu vaihtamaan, ettei tarvitsisi sen takia muuttaa uudelleen (sijainti liian kaukana)? Sillä ajatuksella kannattaa varautua, että siinäpä asut sitten pidempään, sillä isoin riski tuossa on että saako jälleenmyytyä. Mahtuuko katon alle myös puoliso ja mahdollisia lapsia jos elämässä tuleekin sellainen vastaan?
Otin 95 000 lainaa yksinhuoltajana, nettotulot 2400/kk + lapsilisät n. 345/kk. Remontoitu talo, joten on aikaa säästää niihin. Ihan hyvin on pärjännyt, mulla on aika vakaa työpaikka (vaikka mistä sitä nykyään tietää), ja saan säästettyä samalla remontteihin. Minulla on myös aiemmalta työuralta teknisen alan koulutus, joten monet hommat sujuu itseltäkin, sellaisetkin, joita kuka tahansa ei edes itseksiin saa tehdä. Mutta kyllä tuokin summa aluksi vähän hirvitti, vaikka säästöjäkin jäi ihan kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarvitset omakotitalon? Siitä on paljon työtä. Jos olet sellainen puuhaileva tai sinulla on sellaisia sukulaisia, voit harkita. Yllättäviä kuluja ovat isot lämmityskulut, kiinteistövero, remontit, tontin vuokra, vakuutukset. Tai ei niin yllättäviä, mutta kaikki yhdessä on kallista.
Oon asunut kerrostalossa sekä rivitalossa, mutta kummassakaan asumismuodossa en viihdy. Kaipaan tilaa, rauhaa ja mahdollisuuksia touhuta omalla pihalla. Myös koirien kanssa arki on helpompaa, jos on oma piha.
Nämä kaikki mainitsemasi kulut on otettu huomioon laskelmissa, silläpä kulut nouseekin mahdollisesti liian suuriksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin ap, minkä ikäinen olet ja paljonko työvuosia vielä edessä jos hyvin menee?
hyvä että rakennus on tuon verran uusi, älä missään nimessä vanhempaa osta. 10v päästä alkaa tulemaan jo remontteja, niihin täytyy varautua. Mutta ei tuo lainamäärä suuri ole, ja varsinkin jos pystyt pistämään välillä ekstraa säästöön ja lyhennykseen, niin siitä se kuluu.Ainoa mitä erityisesti mietin on tuo muuttotappiokunta, onko lähellä isoja kaupunkeja tai miten? Jos työpaikkaa joutuu vaihtamaan, ettei tarvitsisi sen takia muuttaa uudelleen (sijainti liian kaukana)? Sillä ajatuksella kannattaa varautua, että siinäpä asut sitten pidempään, sillä isoin riski tuossa on että saako jälleenmyytyä. Mahtuuko katon alle myös puoliso ja mahdollisia lapsia jos elämässä tuleekin sellainen vastaan?
Ap vastaa, oon reilu 30-vuotias eli kyllä niitä työvuosia on vielä edessä. Uskon palkan pysyvän suunnilleen samana, työssäni ei ole varsinaisia etenemismahdollisuuksia. Noin tunnin ajomatkan päässä on isompia kaupunkeja. En kuitenkaan ole kovin innokas ajamaan noin pitkää matkaa, joten toivottavasti nykyinen työpaikka pysyy. Talo on suhteellisen pieni, mitään suurperhettä sinne ei mahdu ja tämä voi osaltaan vaikuttaa myös jälleenmyyntiin. Toisaalta olisi ehkä tehokkaat neliöt yksin asuvalle.
Vierailija kirjoitti:
Otin 95 000 lainaa yksinhuoltajana, nettotulot 2400/kk + lapsilisät n. 345/kk. Remontoitu talo, joten on aikaa säästää niihin. Ihan hyvin on pärjännyt, mulla on aika vakaa työpaikka (vaikka mistä sitä nykyään tietää), ja saan säästettyä samalla remontteihin. Minulla on myös aiemmalta työuralta teknisen alan koulutus, joten monet hommat sujuu itseltäkin, sellaisetkin, joita kuka tahansa ei edes itseksiin saa tehdä. Mutta kyllä tuokin summa aluksi vähän hirvitti, vaikka säästöjäkin jäi ihan kivasti.
Nojoo, sinun lainamääräsi onkin huomattavasti pienempi kuin omani olisi. Toki sulla lapset ja heihin liittyvät kulut lisänä.
Muuttotappiokunta ei kuulosta hyvältä. Vaikka on nyt uusi talo, niin sitten kun yrität joskus myydä, niin se on vanha talo muuttotappiokunnassa. Arvo laskee.
Onko lapsia/huollettavia ja muita kuluja. Siitähän se riippuu.