Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yhteistalous avioliitossa nykyisin harvinaista?

Vierailija
26.04.2021 |

Tätä palstaa lukiessani olen saanut sen käsityksen, että suurimmalla osalla pariskunnista alkaa nykyisin olla omat taloutensa avioliitossakin. Itse tienaan selvästi miestäni enemmän, mutta minulle on aina ollut selvää, että avioliitossa perhellä on yhteiset rahat. Laitoimme itse asiassa rahamme yhteen jo seurustelu vaiheessa, kun muutimme saman katon alle.

Avioehto meillä luonnollisesti on.

Olemmeko rahajärjestelymme kanssa todella poikkeuksellisia?

Kommentit (147)

Vierailija
1/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa jokainen tyylillään, mutta minusta on järkevintä pitää molemmilla omat tilit. Näin kuolemantapauksen tai puolison sekoamisen/alkoholismin/ peliongelman/virheen yhteydessä ei kaikki rahat häviä, vaan puolet. Vaikka yhdessä niistä olisi tarkoitus ongelmista selvitä. Samalla tavalla mikä vaan noista voi tapahtua itsellekin.

Sitten jostain yhteistililtä maksetaan ne yhteisen asumisen kulut.

Vierailija
2/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat eikä avioehtoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili jonne palkat tulevat, ei avioehtoa. Yli jääneet rahat kuukauden lopussa molempien säästötileille suhtees 50:50

Vierailija
4/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteistalous ja raha-asiat, hankinnat ym. päätetään yhdessä. Yjteisbudjetista jaetaan molemmille yhtä suuri kk-raha, jonka voi käyttää miten tykkää ja kumpikin saa kuussa saman määrätyn summan vaaterahaa. Yhdessä ollaan päätetty mihin säästetään ja mihin sijoitetaan. Pidän tätä tasa-arvoisena mallina.

Vierailija
5/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat 45 vuotta. Ei muu ole tullut mieleenkään.

Yhteiselämä, yhteiset rahat.

Vierailija
6/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit meillä kyllä on, mutta käytännössä rahaa siirrellään vapaasti niiden välillä eikä ole väliä, kumpi maksaa minkäkin maksun.

Vierailija
7/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tilit meillä kyllä on, mutta käytännössä rahaa siirrellään vapaasti niiden välillä eikä ole väliä, kumpi maksaa minkäkin maksun.

Juuri samoin meillä.

Vierailija
8/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä järkeä olla avioliitossa, jos on omat rahat. Kai on jääkaapissakin omat hyllyt ja kumpikin hankkii omat ruuat ja tekee vain itsellensä ateriat?

Vierailija
9/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit, molemmilla käyttöoikeus, yhteiset rahat, yhteiset sijoitukset, ei avioehtoa. Varmaan sukupolvikysymyskin? Me laitettiin rahat yhteen jo seurusteluaikana 30 v sitten.

Vierailija
10/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskivertonaiselle hyvä diili, keskivertomiehelle aivan tähtitieteellisen typerä diili johon ei IKINÄ kannata suostua.

Vierailija
11/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset rahat 45 vuotta. Ei muu ole tullut mieleenkään.

Yhteiselämä, yhteiset rahat.

Joo mut katsos mummu kun maailma on muuttunut.

Vierailija
12/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskivertonaiselle hyvä diili, keskivertomiehelle aivan tähtitieteellisen typerä diili johon ei IKINÄ kannata suostua.

Tykkään

Vierailija
13/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keskivertonaiselle hyvä diili, keskivertomiehelle aivan tähtitieteellisen typerä diili johon ei IKINÄ kannata suostua."

Ehkä keskivertotapauksessa (vähän epäilen, tulorajat ovat onneksi tasoittumassa, eivätkä tilastot vastaa jokaista parisuhdetta). Itse olen elättänyt miestä jo yli 20 vuotta.

Vierailija
14/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eri tilit, omat rahat. Mies tienaa tuhansia, minä työttömänä 600. Hän maksaa kaiken. Minun rahani menevät ruokaan. Minulla ei ole omia menoja, mies maksaa aivan kaiken. Olen korkeasti koulutettu työtön, sitä ennen kotiäiti. En edes tiedä millaista on kun saa palkkaa säännöllisesti, ja voi maksaa kuluja.

Vierailija
15/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat ja avioehto, muu ei tulisi mieleenkään jo senkin vuoksi, että ei ole yhteisiä lapsia vaan kummallakin on omat perijänsä.

Toki asumiskulut ja muut yhteiset kulut maksetaan puoliksi ja kaupassa suurin piirtein vuoron perään kumpikin maksaa ruokaostokset.

Molemmilla jää säästöön tuloistaan eikä ole ollut riitoja raha-asioista.

Vierailija
16/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat, palkat suurinpiirtein samansuuruiset. Omat tilit on.

Vierailija
17/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole harvinaista. Se mitä palstalta luet ei vastaa koko maan kaikkien avioliittojen tilannetta. 

Vierailija
18/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tienaa 1600€ kuussa. Minä tienaan 7000€ kuussa. Meillä on omat tilit, mutta molemmilla käyttöoikeus niihin kaikkiin. Ei avioehtoa. Omaisuus on puoliksi, paitsi niiltä osin kuin miehen vanhemmat ovat sulkeneet avio-oikeuden pois lahjakirjoissaan.

Onhan tämä mulle aika huono diili, mutta yhdessä tämä kuvio on rakennettu.

Vierailija
19/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa. Yhteinen laina. Yhteiset rahat. Ei avioehtoa. Mies tienaa tällä hetkellä lähes kolme kertaa enemmän kuin minä (olen lapsen kanssa kotona). 

Vierailija
20/147 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat ja yhteiset. Omat tilit, joilta saa ostella mitä haluaa itselleen tai sijoittaa. Yhteinen tili jonne menee rahaa suhteutettuna (koska eri suuruiset palkat) palkkaan tilipäivänä. Tililtä maksetaan yhteiset asiat, ruuat, asuntolainat ja lapsen menot. Toimii erittäin hyvin.