Ihan järkyttäviä nuo n. 25 neliön uudet yksiöt
Miten kukaan pystyy sellaisessa elämään ihmisarvoista elämää?
Kommentit (447)
Asuin yksin 25 neliön yksiössä. Erittäin hyvä pohja, paljon ikkunoita, paljon kaappitila. Se oli ihanaa aikaa. Voisin vaikka vanhana muuttaa takaisin siihen samaan asuntoon. Hissillinen talo. Oikein bueno!
Vierailija kirjoitti:
Täällä 80km päässä Helsingistä ja 250 neliön asunnossa on todella vaikea käsittää, miksi noin pieniä kukaan rakentaa. Kai siellä sitten käydään tosiaan pelkästään nukkumassa ja syödään aina noutoruokaa, pyykit pesetetään automaattipesulassa, sänky sellainen seinälle taitettava kaappisänky jne. Itselleni koti on paikka, jossa ei käydä vain nukkumassa. On ihanaa kutsua ystäviä kylään, tehdä itse ruokaa ja leipoa, kasvattaa ruokaa, tehdä pihalle istutuksia, lapsilla on tilaa leikkiä ja pyykkihuoltoon on oltava kodinhoitohuone. Tosin tuskin lapsiperhe edes harkitsisi 25 neliöön muuttamista, eiköhän ole yksin eläville tarkoitettu.
Ihan hyvin kuule mahtuu kotoilemaan. Pyykit pestään ja ruuat laitetaan kotona, jossa on 120 cm sänky ihan lattialla. Jos on pari aikuista ja lasta niin joo, sitten isompi on parempi, mutta vain johonkin rajaan asti. Talosi on yli viisi kertaa lapsuudenkotini kokoinen, en tajua mihin ihmiset tarvitsee niin paljon neliöitä. Onko teillä paljon lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä 80km päässä Helsingistä ja 250 neliön asunnossa on todella vaikea käsittää, miksi noin pieniä kukaan rakentaa. Kai siellä sitten käydään tosiaan pelkästään nukkumassa ja syödään aina noutoruokaa, pyykit pesetetään automaattipesulassa, sänky sellainen seinälle taitettava kaappisänky jne. Itselleni koti on paikka, jossa ei käydä vain nukkumassa. On ihanaa kutsua ystäviä kylään, tehdä itse ruokaa ja leipoa, kasvattaa ruokaa, tehdä pihalle istutuksia, lapsilla on tilaa leikkiä ja pyykkihuoltoon on oltava kodinhoitohuone. Tosin tuskin lapsiperhe edes harkitsisi 25 neliöön muuttamista, eiköhän ole yksin eläville tarkoitettu.
Ihan hyvin kuule mahtuu kotoilemaan. Pyykit pestään ja ruuat laitetaan kotona, jossa on 120 cm sänky ihan lattialla. Jos on pari aikuista ja lasta niin joo, sitten isompi on parempi, mutta vain johonkin rajaan asti. Talosi on yli viisi kertaa lapsuudenkotini kokoinen, en tajua mihin ihmiset tarvitsee niin paljon neliöitä. Onko teillä paljon lapsia?
Samaa mieltä! Hyvin tein ruokaa, minulla oli jo silloin 120cm sänky, pesukone isossa kylpyhuoneessa. Vieraita mahtui muutama kylään. Kerrostalossa muutenkaan harvemmin voi istuttaa mitään oli asunto sitten yksiö tai neliö.
Eikä meillä nyttenkään noin paljon tilaa tarvita. reilu 60 neliöö riittää oikein hyvin kolmelle.
Mutta tuo alkuperäinen varmaa asuukin muualla kuin pk-seudulla.
ps. asuin yksin myös 31 neliöisessä yksiössä ja siinä oli kyllä hukkatilaa.
numero 344
Miksi valitat? Laita asuntosi myyntiin ja muuta yksiöön! Moni lapsiperhe olisi iloinen, jos olisi 96m2 koti!
Perheellämme on muutaman vuoden kokemus asua PAKOSTA pienten lasten kanssa ahtaassa kerrostaloasunnossa. Neljä ihmistä ja 50 neliötä. Kerrostalossa ei ollut turvallista pihaa lapsille. Juopot, huumehörhöt ja muut piripäät kerjäsivät pihalla ja kadulla rahaa, huutelivat hävyttömyyksiä kunniallisille ihmisille, tonkivat sekajäteastioita ja kuseskelivat ja ulostivat kadulle ja talojen porttikonkeihin. Kadulta kuului liikenteen meteliä yötä päivää. Kerrostalokyttääjät kyyläsivät ikkunoissa ja pihalla. Ihan järkyttävä asuinpaikka lapsiperheelle. Ei ikinä enää!
Nimimerkillä kyllä omakotitalossa on mukavaa, viihtyisää ja turvallista asua!
Vierailija kirjoitti:
Minulla yksin 96m2. Liikaa siivoamista, joku max 40m2 olisi sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitat? Laita asuntosi myyntiin ja muuta yksiöön! Moni lapsiperhe olisi iloinen, jos olisi 96m2 koti!
Perheellämme on muutaman vuoden kokemus asua PAKOSTA pienten lasten kanssa ahtaassa kerrostaloasunnossa. Neljä ihmistä ja 50 neliötä. Kerrostalossa ei ollut turvallista pihaa lapsille. Juopot, huumehörhöt ja muut piripäät kerjäsivät pihalla ja kadulla rahaa, huutelivat hävyttömyyksiä kunniallisille ihmisille, tonkivat sekajäteastioita ja kuseskelivat ja ulostivat kadulle ja talojen porttikonkeihin. Kadulta kuului liikenteen meteliä yötä päivää. Kerrostalokyttääjät kyyläsivät ikkunoissa ja pihalla. Ihan järkyttävä asuinpaikka lapsiperheelle. Ei ikinä enää!
Nimimerkillä kyllä omakotitalossa on mukavaa, viihtyisää ja turvallista asua!
Tuohan riippuu täysin siitä, missä kaupungissa/kaupunginosassa asuu.
Meidän kerrostalon pihassa on lasten leikkipaikka, täällä on lähinnä opiskelijoita ja lapsiperheitä, ei heilu kadulla piripäitä. Ei ole kerrostalokyyliäkään ja hyvä äänieristys. Hyvin on viihdytty.
Itse asuin 39m2 1 huone ja keittiö. Se on ollut paras asuntoni koskaan. Toimiva ja sopiva muutin isompaan kaksioon ja kaduin heti. Sitten muutin pienempään , 58m2 kaksioon ja kadun vielä enemmän. Asunnon pohja ratkaisee. Yksiössä keittiöön mahtuu pöytä. Siinä oli parveke. Se oli läpi talon ja joka huoneessa ikkuna. Kylpyhuoneen pohja oli loistava. Harmittaa kun luulin isomman olevan parempi.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! Minulla on 50 neliön kolmio ja jo tässä tulee joskus hulluksi kun aina kinnaa joku seinä tai esine jostain päin vastaan. Ja näistä neliöistä saisi muka aikaan kaksi mukavaa yksiötä, omine keittiöineen ja kylpyhuoneineen? 40-50 neliötä pitäisi olla joku minimiraja.
50 neliötä pitäisi olla minimi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! Minulla on 50 neliön kolmio ja jo tässä tulee joskus hulluksi kun aina kinnaa joku seinä tai esine jostain päin vastaan. Ja näistä neliöistä saisi muka aikaan kaksi mukavaa yksiötä, omine keittiöineen ja kylpyhuoneineen? 40-50 neliötä pitäisi olla joku minimiraja.
50 neliön KOLMIO? Oletko nyt aivan varma.
Mä asuin vähän alle 60 neliön kokoisessa kolmiossa (k, mh, oh), ja jos siitä olisi varsinkin tosi isosta olohuoneesta nipistänyt, se olisi ollut ihan passeli.
Kolmiossa on kaksi makuuhuonetta..
Vierailija kirjoitti:
Itse asuin 39m2 1 huone ja keittiö. Se on ollut paras asuntoni koskaan. Toimiva ja sopiva muutin isompaan kaksioon ja kaduin heti. Sitten muutin pienempään , 58m2 kaksioon ja kadun vielä enemmän. Asunnon pohja ratkaisee. Yksiössä keittiöön mahtuu pöytä. Siinä oli parveke. Se oli läpi talon ja joka huoneessa ikkuna. Kylpyhuoneen pohja oli loistava. Harmittaa kun luulin isomman olevan parempi.
On totta että asunnon pohja on erittäin tärkeä. Minulla on ollut paras vessa/kylppäri 20 neliöisessä asunnossa. Jossa vessa/kylppäri oli melkein yhtä iso kuin muu asunto.
Olen ahtaimmillani aikuisena asunut 44 neliön yksiössä ja se oli sopivan kokoinen (tosin ystäväni 36-neliöinen loistavalla pohjalla ollut yksiö olisi myös kelvannut). En yksinkertaisesti kestäisi, jos elämä olisi yhdessä nurkassa, jossa tapahtuu nukkuminen, television katselu, vieraiden kestitseminen ja kokkailu ja syöminen.
Järkyttävintä on kyllä se, että ihmiset puolustavat kanankoppeja hinnalla. Mutta nehän ei ole edes edullisia! Jos sen kopin saisi halvalla, niin ymmärtäisin, mutta että ihmiset tyytyvät ahtauteen ja puolustavat sitä sen sijaan, että vaadittaisiin inhimillisen kokoista edullisia asuntoja. Miksi tyydytään huonoon?
Suomalaiset ne osaa valittaa,yksineläjät ruiskuttaa kuinka alle 40 neliön asunto on pieni,ei riitä edes 100 neliötä:D
Hävetkää! Monissa maissa moni itkisi onnesta jos saisi asua edes siinä 20 neliön yksiössä!
Niin minäkin luulin, kunnes muutin 49 neliön kaksiosta 26 neliön yksiöön. Ehkä olen minimalisti, mutta pärjään ihan hyvin täällä. En edes tiedä, mitä sillä tilalla tekisin. No sauna ois kiva kyllä.
"50 neliön KOLMIO? Oletko nyt aivan varma."
Öh... EN ole se jolle kommentoit, mutta minun naapurissani on vaikka millä mitalla 53 neliön KOLMIOITA. Että ei nyt niin ihmeellistä ole. Tai no on se tavallaan kummallista, että noin minimaalinen tila jaetaan kolmeen huoneeseen plus keittiö. Mutta kyllä niitä löytyy, vaikka älyttömiä ovatkin.
Oottenaurettaviaitkupillejä kirjoitti:
Suomalaiset ne osaa valittaa,yksineläjät ruiskuttaa kuinka alle 40 neliön asunto on pieni,ei riitä edes 100 neliötä:D
Hävetkää! Monissa maissa moni itkisi onnesta jos saisi asua edes siinä 20 neliön yksiössä!
No, asutko itse 20 neliön kopissa, vai ilkutko huviksesi? Sori, mua ei kiinnosta muiden maiden tilanne. Asun Suomessa, ja mulla on suomalaiset ongelmat. Ei ole mun vika, miten muissa maissa hoidetaan ihmisten asiat.
Pitääkö minun samantien alkaa näkemään nälkää, syömään vettä ja näkkileipää, jotta olisin "tasoissa" muiden kurjien kanssa. Aika moni pyrkii hakemaan parempia oloja, jopa vaihtamalla maata. Mun pitäis tyytyä kaikesta vähimpään, ja samalla lakata haaveilemasta paremmasta, koska olen syntynyt Suomeen?
Ihme vihaa suomalaisuutta kohtaan,
Vierailija kirjoitti:
Hävetkää! Monissa maissa moni itkisi onnesta jos saisi asua edes siinä 20 neliön yksiössä!No, asutko itse 20 neliön kopissa, vai ilkutko huviksesi? Sori, mua ei kiinnosta muiden maiden tilanne. Asun Suomessa, ja mulla on suomalaiset ongelmat. Ei ole mun vika, miten muissa maissa hoidetaan ihmisten asiat.
Pitääkö minun samantien alkaa näkemään nälkää, syömään vettä ja näkkileipää, jotta olisin "tasoissa" muiden kurjien kanssa. Aika moni pyrkii hakemaan parempia oloja, jopa vaihtamalla maata. Mun pitäis tyytyä kaikesta vähimpään, ja samalla lakata haaveilemasta paremmasta, koska olen syntynyt Suomeen?
te suomalaiset olette kylmiä,kovia,itsekkäitä,ei ihme että itsemurha tilastot korkealla ja mielenterveys ongelmat ,minäminäminä muilla ei mitään väliä,kunhan itsellä asiat hyvin, hävettää jo muutenkin miten suomalaiset sinisilmäisiä kaikelle,tässä maassa asunut olen 10 vuotta ja aina suomalaiset valittaa ihan kaikesta.
Ja mitä tulee asuntoon,niin asun 24 neliön yksiössä,loistava pohjaratkaisultaan, onneksi tyydyn vähään,monille teille suomalaisille ei riitä mikään vaikka saisi sitä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 neliön KOLMIO? Oletko nyt aivan varma.
Mä asuin vähän alle 60 neliön kokoisessa kolmiossa (k, mh, oh), ja jos siitä olisi varsinkin tosi isosta olohuoneesta nipistänyt, se olisi ollut ihan passeli.
Kolmiossa on kaksi makuuhuonetta..
Meillä on 62,5 m2 kaksio. Nykyään tämä olisi kolmio. Keittiön kaapit siirrettäisiin olohuoneeseen ja ta-daa keittiö muuttuisi makuuhuoneeksi. Olohuone olisikin tupakeittiö... näin ne rakennusyhtiöt nyhtää asukkaitaan.
Mulla on 32 m2 ja se on minimi. Mieluiten ottaisin 40-50 m2 asunnon, mutta tällä mennään. Helsingissä ei ole sinkulla paljon varaa valita, jos rahaa on rajallisesti.
N27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävetkää! Monissa maissa moni itkisi onnesta jos saisi asua edes siinä 20 neliön yksiössä!No, asutko itse 20 neliön kopissa, vai ilkutko huviksesi? Sori, mua ei kiinnosta muiden maiden tilanne. Asun Suomessa, ja mulla on suomalaiset ongelmat. Ei ole mun vika, miten muissa maissa hoidetaan ihmisten asiat.
te suomalaiset olette kylmiä,kovia,itsekkäitä,ei ihme että itsemurha tilastot korkealla ja mielenterveys ongelmat ,minäminäminä muilla ei mitään väliä,kunhan itsellä asiat hyvin, hävettää jo muutenkin miten suomalaiset sinisilmäisiä kaikelle,tässä maassa asunut olen 10 vuotta ja aina suomalaiset valittaa ihan kaikesta.
Ja mitä tulee asuntoon,niin asun 24 neliön yksiössä,loistava pohjaratkaisultaan, onneksi tyydyn vähään,monille teille suomalaisille ei riitä mikään vaikka saisi sitä mitä haluaa.
Ja sinä et ole siis suomalainen, vaan?
Pieni asunto ja perhe on yhtä käsittämätön yhtälö kuin eläkeiän nostaminen ja nuorten työllistyminen.
Sinkku jos olisin 30 neliötä olisi ok, parisuhteessa ei ikinä!
Eräällä sukulaisella on ihan pohjaratkaisultaan kamala yksiö, on 28 neliötä mut näyttää 25 neliöiseltä,kylppäri on isompi kuin mun ja mulla on 31 neliötä,se kylppäri vie suurimman osan tilasta,pieni eteinen ja pieni olohuone/avokeittiö systeemi,lisäksi keraaminen liesi josta vaikea saada mitään irti jos jotain läikkyy liedelle. On pieni parveke,hyvä äänieristys,suht uusi talo.