Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan järkyttäviä nuo n. 25 neliön uudet yksiöt

Vierailija
26.04.2021 |

Miten kukaan pystyy sellaisessa elämään ihmisarvoista elämää?

Kommentit (447)

Vierailija
361/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna tosiaan 30 neliötä ok, mutta parisuhteessa täytyisi kummallakin olla omat huoneet, jonne vetäytyä rauhaan.

Vierailija
362/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko uusi 25 neliön yksiö jotenkin lähtökohtaisesti huonompi kuin vanha 25 neliön yksiö? Mun siskolla oli aikanaan ton kokoinen asunto joskus 60-luvulla rakennetussa talossa.

Uusissa asunnoissa kylppäri vie esteettömyysvaatimusten takia huomattavasi enemmän neliöitä, kuin vanhoissa asunnoissa.  Se kaikki on pois asuintilasta.

Juurikin näin !

Ystävien mukaan olin lottovoittaja, kun sain A-kruunulta 2019 valmistuneesta talosta 31 neliöisen yksiön 550 euroon ( Helsinki ).

Vttu vessa oli luokkaa 12 neliötä, koska rullaramit ja hedän tarpeet.

Kiitti ja ei kiitti, asuin 2kk ja vaihdoin yksityiselle.

En ymmärrä tuota esteettömyyttä. Oletetaanko, että jokainen ihminen on tulevaisuudessa pyörätuolissa?

Stadissa hissittömän talon viidenteen kerrokseen tehtiin remppa ja kylppäri piti olla esteetön😅

Miten sepyörätuoli saadaan sinneviidenteen kerrokseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko uusi 25 neliön yksiö jotenkin lähtökohtaisesti huonompi kuin vanha 25 neliön yksiö? Mun siskolla oli aikanaan ton kokoinen asunto joskus 60-luvulla rakennetussa talossa.

Uusissa asunnoissa kylppäri vie esteettömyysvaatimusten takia huomattavasi enemmän neliöitä, kuin vanhoissa asunnoissa.  Se kaikki on pois asuintilasta.

En ymmärrä tuota trendiä. Miksi tehdään kaikista kylppäreistä esteettömiä, kun erikseen voisi rakentaa asuntoja, missä kylppäri on esteetön. Asunnot voisivat olla joko omassa talossa tai jossain talossa muutama esteetön kylppäri. Jos asukkaalla ei ole mtn handikappeja, nuo esteettömät kylppärit ovat täydellisen turhia ja vievät vain turhaan neliöitä. Järki hoi!

Vierailija
364/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Minulla on 50 neliön kolmio ja jo tässä tulee joskus hulluksi kun aina kinnaa joku seinä tai esine jostain päin vastaan. Ja näistä neliöistä saisi muka aikaan kaksi mukavaa yksiötä, omine keittiöineen ja kylpyhuoneineen? 40-50 neliötä pitäisi olla joku minimiraja.

Seinä kinnaa? Mitä meinaa?

Haluat laittaa pyykinpesutelineen esille tai vaikka siirtää huonekaluja, niin aina on tuhat esinettä tai joku seinäpinta tiellä. Haluat pestä pienen maton, niin sen liikuttelu oviaukkojen läpi ja kulmien ympäri 3 m2 kylppäriin ja siitä suihkukoppiin on melkein akrobaattinen suoritus. Jne. Seinät ja esineet on tiellä ja estää vapaita liikeratoja. Aina kinnaa jostakin päin jos siirtelet mitään yhtään isompaa.

Emmä täällä 16m2 siirtele mitään mihinkään.

Imurointi sujuu mukavasti auton rikkaimurilla.

Pääsee ihan joka paikkaan ja nopsaan valmista.

Minulla kissa oksensi punotulle meriruohomatolle, niin en jättänyt sitä muhimaan siihen keskelle olkkaria. 1.5m halkaisijan matto piti siirtää pesutiloihin kun ei tuollaista imuroimalla pois saa. Tuollaisen jäykän punotun pyörylän liikuttelu ei ollut helppoa, eikä sitä voinut rullatakaan kissan tuotoksen takia.

Muita logistiikka-haasteita täällä on ollut mm. muuttaessa 2.5m pitkän työtason saaminen työhuoneeseen, kulmasohva, ja parisängyn patjat. 25 tai 16 neliön yksiössä tuskin omistaisin muuta kuin parvisängyn, sohvan, työtaso-keittiönpöydän ja kaksi tuolia. Mielestäni aikuisilla ihmisillä pitäisi kuitenkin olla mahdollisuus korkeampaan elintasoon kuin kämppään johon mahtuu vain teini-ikäisen huonetta vastaava kalustus.

t. tuo 50 m2 asukas

Itsehän olet kai tuon asunnon itsellesi valinnut?

Vierailija
365/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monesti työttömänä, olen helsinkiläinen enkä ole ikinä asunut alle 48 m2 asunnossa. Ja sinkku. Ja keskustassa.

Vierailija
366/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-70 luvun puolivälissä kaksi aikuista ja kaksi pientä lasta 28 neliön yksiössä.  Asuttava ratkaisu, vaikka kaikki aktiviteetit piti ulkoistaa asunnon ulkopuolelle. Vanhimman kuoluunmeno käynnisti "kilpavarustelun", joka sai "megalomaaniset" mittasuhteet, eikä elämisen laatu siitä juurikaan parantunut. Asunnoissa otetut askeleet lisääntyivät  ja samoin kävi puheäänen voimakkuudelle yritettäessä huhuilla oliko joku jo mahdollisesti kotona ja kyselijän äänen tavoitettavissa. Mutta, tilaan tottuu ja tekniikka on tuonut muutoksen huhuilun tarpeeseen, sillä eteisen näytöltä näkee missä huoneessa se toinen eläkeläinen on tavoitettavissa. Summa summarum, pieni asunto ei ole hyljeksittävä vaihtoehto jaettavaksi, on vain "valittava" kumppani/-t, joitten kanssa pystyy ja haluaa elää iholla. Kaikki muu on järjestettävissä.

Vierailija
367/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse asu paljonkaan isommassa ja hyvin mahdun.

Vierailija
368/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oottenaurettaviaitkupillejä kirjoitti:

Suomalaiset ne osaa valittaa,yksineläjät ruiskuttaa kuinka alle 40 neliön asunto on pieni,ei riitä edes 100 neliötä:D

Hävetkää! Monissa maissa moni itkisi onnesta jos saisi asua edes siinä 20 neliön yksiössä!

No, asutko itse 20 neliön kopissa, vai ilkutko huviksesi? Sori, mua ei kiinnosta muiden maiden tilanne. Asun Suomessa, ja mulla on suomalaiset ongelmat. Ei ole mun vika, miten muissa maissa hoidetaan ihmisten asiat.

Pitääkö minun samantien alkaa näkemään nälkää, syömään vettä ja näkkileipää, jotta olisin "tasoissa" muiden kurjien kanssa. Aika moni pyrkii hakemaan parempia oloja, jopa vaihtamalla maata. Mun pitäis tyytyä kaikesta vähimpään, ja samalla lakata haaveilemasta paremmasta, koska olen syntynyt Suomeen?

Ihme vihaa suomalaisuutta kohtaan,

te suomalaiset olette kylmiä,kovia,itsekkäitä,ei ihme että itsemurha tilastot korkealla ja mielenterveys ongelmat ,minäminäminä muilla ei mitään väliä,kunhan itsellä asiat hyvin, hävettää jo muutenkin miten suomalaiset sinisilmäisiä kaikelle,tässä maassa asunut olen 10 vuotta ja aina suomalaiset valittaa ihan kaikesta.

Ja mitä tulee asuntoon,niin asun 24 neliön yksiössä,loistava pohjaratkaisultaan, onneksi tyydyn vähään,monille teille suomalaisille ei riitä mikään vaikka saisi sitä mitä haluaa.

Ja sinä et ole siis suomalainen, vaan?

Miten kansalaisuuteni liittyy tähän,ai niin liittyyhän se,kun te suomalaiset juntit tykkäätte kinastella,lisäksi olette rasisteja. Venäjältä olen,tervetuloa,siellä on tosiaankin ihan normia että köyhemmillä alueilla perhe saattaa asua alle 20 neliön asunnossa,esim vanhemmat,2 lasta...

Vierailija
369/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pystyisi asumaan kaksiossa tai kolmiossa,niinkuin moni yksineläjä jotka valittaa että liian ahdasta, viihdyn mainiosti 31 neliön yksiössäni ja vieraita mahtuu vaikka 4 yöpymään:)

Vierailija
370/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi,  teltta, kammi, korsu, tiipii, kaavu tai jurtta, mitä vikaa 25-neliön yksiössä.

Vierailija
371/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin !

Ystävien mukaan olin lottovoittaja, kun sain A-kruunulta 2019 valmistuneesta talosta 31 neliöisen yksiön 550 euroon ( Helsinki ).

En ymmärrä tuota esteettömyyttä. Oletetaanko, että jokainen ihminen on tulevaisuudessa pyörätuolissa?

Stadissa hissittömän talon viidenteen kerrokseen tehtiin remppa ja kylppäri piti olla esteetön😅

Voi ju ma lauta... Vaikkapa sellaisella ihmeellisellä asialla kuin pyörätuoliramppi?? 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Vierailija
372/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en pystyisi asumaan kaksiossa tai kolmiossa,niinkuin moni yksineläjä jotka valittaa että liian ahdasta, viihdyn mainiosti 31 neliön yksiössäni ja vieraita mahtuu vaikka 4 yöpymään:)

Hauska defenssi.

Vierailija
373/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ne osaa valittaa,yksineläjät ruiskuttaa kuinka alle 40 neliön asunto on pieni,ei riitä edes 100 neliötä:D

Hävetkää! Monissa maissa moni itkisi onnesta jos saisi asua edes siinä 20 neliön yksiössä!

No, asutko itse 20 neliön kopissa, vai ilkutko huviksesi? Sori, mua ei kiinnosta muiden maiden tilanne. Asun Suomessa, ja mulla on suomalaiset ongelmat. Ei ole mun vika, miten muissa maissa hoidetaan ihmisten asiat.

Pitääkö minun samantien alkaa näkemään nälkää, syömään vettä ja näkkileipää, jotta olisin "tasoissa" muiden kurjien kanssa. Aika moni pyrkii hakemaan parempia oloja, jopa vaihtamalla maata. Mun pitäis tyytyä kaikesta vähimpään, ja samalla lakata haaveilemasta paremmasta, koska olen syntynyt Suomeen?

te suomalaiset olette kylmiä,kovia,itsekkäitä,ei ihme että itsemurha tilastot korkealla ja mielenterveys ongelmat ,minäminäminä muilla ei mitään väliä,kunhan itsellä asiat hyvin, hävettää jo muutenkin miten suomalaiset sinisilmäisiä kaikelle,tässä maassa asunut olen 10 vuotta ja aina suomalaiset valittaa ihan kaikesta.

Ja mitä tulee asuntoon,niin asun 24 neliön yksiössä,loistava pohjaratkaisultaan, onneksi tyydyn vähään,monille teille suomalaisille ei riitä mikään vaikka saisi sitä mitä haluaa.

Miten kansalaisuuteni liittyy tähän,ai niin liittyyhän se,kun te suomalaiset juntit tykkäätte kinastella,lisäksi olette rasisteja. Venäjältä olen,tervetuloa,siellä on tosiaankin ihan normia että köyhemmillä alueilla perhe saattaa asua alle 20 neliön asunnossa,esim vanhemmat,2 lasta...

MItenkään Venäjän asuntopolitiikkaa arvostelematta tai vähättelemättä, tuo ei kuulosta länsimaiselta asumisen laadulta. Varmaan jossain Mumbain slummissakin asutaan ahtaasti, mutta Suomessa ollaan siirrytty kehityksessä hiukan eteenpäin tuolta tasolta. Tosin surkeiden päättäjien ja gryndereiden ahneuden takia kohta palataan varmaan hellahuoneisiin ja ulkovessoihin.

Vierailija
374/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku hullu kommarinpaska siä huutelee ja viä esittää jotain venäläistä, me hoitoon ääliö. 

Vierailija
375/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viralliset, ihmisarvon säilyttävät neliörajat tulisi olla:

yksiö  <40m2

kaksio  55-65m2

kolmio 70-90m2

neliö   90> m2

Mä oon asunut kahdessa yksiössä, 25 ja 30 neliön. Molemmissa mahtui hyvin yksi ihminen asumaan. Mun mielestä olisi aivan turhaa tuhlata 40 neliötä yhteen huoneeseen. Jos tilaa kaipaa, niin sitten voisi olla jo kaksi huonetta.

Eniten yksiön toimivuus on kiinni pohjaratkaisusta. Mun 30 neliön yksiö oli aivan älyttömän toimiva, siinä oli alkovi, jonka rajasin kirjahyllyllä omaksi tilaksi, ja keittiö omassa nurkkauksessaan (ei tarvinnut katsella sohvalta tiskejä).

Mullakin oli 30m2 yksiö, jossa sen vaatehuoneen tilalla oli kahden pyllyn sauna. Aivan ihana isolla parvekkeella.

Muutin pois, koska kahdelle olisi ollut pieni.

Vierailija
376/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoille taivas soluasunnon sijasta.

Eihän nykyajan kermapers*ille ole enää aikoihin kelvannut solukämppä, vaan kaikki haluavat oman kämpän. Vuokran suuruudellakaan ei ole väliä, kun Kela maksaa. 

Ite asuin aikoinaan (70-luvun lopulla) vieraitten ihmisten nurkissa alivuokralaisena (oma huone; omistajaperheen kanssa yhteinen kylppäri + keittiö).  Voin kertoa, että eipä ollut hauskaa. 

Vierailija
377/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elettiin 70-lukua.

Tätini asui noin 25 neliön vuokrayksiössä vuosikausia miehensä kanssa. Vauvankin he saivat. Olin hoitamassa tuota vauvaa yhden kesän ja asuimme kaikki siinä yksiössä. Vauva itki usein öisin, joten nukkuminenkin oli kehnoa. Oli ahdasta, mutta siihen sopeuduttiin.

Täti perheineen muutti pois tuosta yksiöstä, vasta kun heillä oli jo toinenkin lapsi. Esikoinen oli silloin 4-vuotias. Silloin he ostivat oman asunnon.

Ajat ja vaatimustaso olivat erilaiset. Monet perheet asuivat vielä 70-luvullakin tosi pienissä asunnoissa.

Muistan, kun elettiin kevättä 1978 ja muutettiin tilavasta asunnosta pieneen talonmiehen asuntoon. Meidän perhe oli nelihenkinen. En tiedä, monta neliötä siinä talkkarin asunnossa oli, mutta se oli pieni. Siinä oli se keittiötila ja yksi huone. Siinä sitten asuttiin muutama vuosi ja muutettiin kaksioon, josta sitten myöhemmin kolmioon. Se kolmio olikin hyvä asunto. Mutta sitten 1984 syksyllä isäukko päättikin ostaa pienen kerrostalokaksion metsän keskeltä, vaikka vaimonsa odotti kolmatta lastaan. Ei sillä ukolla ollu kaikki inkkarit kanootissa.

Oon muuten käynyt vuonna 1990 siinä pienenlännässä luukussa, talkkarin kämpässä, missä asuttiin 5/1978 - 12/1980. On se mielenkiintoista, miten nelihenkinen perhe on mahtunut moisessa asumaan.

Vierailija
378/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin se on kehitysmaassa normaalia.

Vierailija
379/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin !

Voi ju ma lauta... Vaikkapa sellaisella ihmeellisellä asialla kuin pyörätuoliramppi?? 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Mahtaa olla talossa sitten loivat portaat.

Vierailija
380/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monesti työttömänä, olen helsinkiläinen enkä ole ikinä asunut alle 48 m2 asunnossa. Ja sinkku. Ja keskustassa.

Niin... ja pointti oli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi