Parveketupakointien kieltämisellä on menty ojasta allikkoon. Nyt sitten pitää kuunnella öisin rapussa tupakalle ravaavia
Hissitön talo, niin ihan kirjaimellista rapussa ravaamista.
Kommentit (816)
Hyvä niksi on polttaa suihkussa, vesi ajaa savut viemäriin eikä hajuhaittaa synny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuimme kerrostalossa, parveketupakointi oli kielletty. Tupakointipaikkaa ei ollut, joten totta kai kaikki röökaajat polttivat etuovella. Huono vaan, että me asuimme 1. kerroksessa ja parveke oli etuoven puolella. Naapuri asui toisella puolella ovea, mutta tietenkään häntä ei haitannut, koska oli itse yksi niistä röökaajista. Kesällä ei voitu olla parvekkeella tai pitää ovea tai ikkunoita auki. Ostimme sitten rivariasunnon ja ensimmäinen pelkoni oli, että mitä jos nämäkin naapurit röökaavat. Onneksi eivät, ja olemme voineet nauttia raikkaasta ilmasta ja elää normaalisti! Eikä enää tarvitse myöskään kärsiä rappukäytävän äänistä.
Hieno juttu! Meidän seinän takaa muutti vähän aikaa sitten kaksi keltanaamaista röhkijää ja nyt voidaan taas nauttia grillailusta ja istuskella omalla patiolla.
Naisella oli tapana jo ennen auringonnousua mennä takapihalle, vetää puutarhatuolinsa äänekkäällä raahauksella pöydän alta (kuului varmaan joka asuntoon) ja kovan köhän ja räkimisen jälkeen saastuttaa meidän huusholli istuessaan suoraan ilmanvaihtoputken alla. Ja joka kerran hän myös työnsi samaisen tuolin takaisin pöydän alle, yhtä äänekkäästi. Tämä toistui vartin välein, kunnes miehensä liittyi seuraan ja hajut ja sauhut tuplaantuivat. Viikonloput olivat yhtä helvettiä. Mies oli hallituksen puh.joht. joten ei asialle voinut mitään.
Uudet naapurit ei ilmeisesti polta. Toivottavasti. Uusi elämä alkoi!!!! :D
Ne uudet naapurit nyt sit ”nauttii” teidän grillailusta. Valitusta odottaessa.
Täällä näyttäis olevan jokaisella grilli takapihalla :D Uusilla naapureilla jopa iso ja tuliterä. Monestiko olet nähnyt grillittömiä rivarien takapihoja? On monesti oikein valtavia tulisijoja sun muuta lämmön ja tunnelman lähdettä, grillien lisäksi.
Miten mä arvasinkin, että tartut tuohon grilliin :D Eipä sinulla muuta ollutkaan tarjolla. Sen takia sen täkyksi laitoinkin. Vuosia tässä taloyhtiössä, eikä ainoaakaan valitusta kenellekään tai keneltäkään grillaamisesta.
Ainoastaan jokavuotinen tiedote joka talouteen olla varovainen avotulen kanssa jne. Joten äläs nyt viitsi. Grillitöntä kesää, ja nauti itsesi myrkyttämisestä. Ei kai nisteille edes ruoka maistu, kun on haju- ja makuaistikin jo terveyden ohella mennyttä.
Heh heh. Sitten jos parveketupakointi kielletään, kielletään ne grillitkin. Mä en polta, me grillataan ja nautitaan kesästä. Missä vaiheessa musta puhuttiin? Eikä mua kiinnosta sun grillailusi tai kesäsi pätkääkään, miksi luulet niin? On vain todella kaksinaamaista valittaa tupakoinnista, mutta ei grillaamisesta. Oletko vähän yksinkertainen?
Ja sinäkö olet fiksu, kun vertaat ruuan tuoksua myrkylliseen savuun ja hajuun? Juureksia ja broilerin tuoksua muurikasta vaiko nikotiinia naapurin keuhkoihin? Et edes polta, eli sinulla on vaan tarve räkyttää helpottaen omaa pahaa oloasi. Voithan sä unta nähdä, että grillaamiseen puututaan, samoin kuin tupakkaterroriin. Itse siihen grilliin tartuit, kun ei sinulla muuta ollut. Tupakkaterrori on nyt pääasia, ja se onneksi etenee hienosti! Jes!
Voi voi, sulla on nyt vaikeuksia myöntää, että se sun grillaamisesi on jollekin ihan yhtä häiritsevää kuin sulle se tupakointi. Mulla on vallan hyvä olla, siksi mun ei tarvitse nillittää naapureideni tekemisistä. Ja kyllä siihen grillaamiseen puututaan, jos sunkaltaisia nillittäjiä sattuu kohdalle.
Usko nyt vaan, että meidän taloyhtiössämme grillaavat kaikki. Joka iikalla on grilli ja kuten sanoin, vähän kaikenlaisia vaativampiakin virityksiä. Muurikka ei kyllä tarvitse avotulta, vai mitä yritit selittää? Kaasulla toimii, kesäkeittiö.
Täällä nautitaan olosta ja elosta. Kuinka kauan ajattelit jankuttaa meidän taloyhtiön asioista, vaikka sinulla ei ole mitään tietoa asiasta? Ei se ketjun tupakkaterroriaihe katoa mihinkään, vaikka tässä samalla grillaisin kunnon pihvit. Mieti sitä, kun naapuri röyhyyttää sauhujaan nenääsi.
Kuten sanottua, mua ei kiinnosta sun kesäsi tai elämäsi. Kunhan huomautin sun ylimielisestä nillittämisestäsi. Ja muurikka kaasugrillissä nyt vaan on ihan naurettavaa. Jos sulla on siinä keittolevy, ok, mutta se on sit jo avotuli.
Ylimielisyydestä puheenollen. Mainitsin, kuinka nyt voi taas grillata pihalla, kun sauhuttajat lähtivät. Pysyin aiheessa kuitenkin. Siihen sitten joku tarttui, kun ei muuta tainnut löytää mistä nillittää, ylimielisesti, ja jopa alkoi neuvoa kuinka muurikka toimii jne. Taisi kuitenkin kiinnostaa, usean kommentin verran. Palatahan tietenkin voi tuohon ketjun aiheeseen...laitan vaan pihvit marinadiin, valmistan salaatin ja jatkan pian...
Kaikki näkee, että sä selität ihan sontaa. Kenenkään muun ei tarvitse kolmeen kertaan mainita miten grillailu on ihanaa. Muurikka kaasugrillissä on tyhmyyttä, sitä ei käy kiistäminen.
Vau, sulle on näköjään uusi asia muurikka kaasugrillissä. No eipä siellä kerrostalossa sellaisia voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitsijoille ja savuttomille omat kerrostalonsa. Aidat ympärille. Ellei täytä kyseistä ehtoa, ei voi hakea asuntoa talosta. Jos jää kiinni valehtelusta eli esimerkiksi sauhuttelusta savuttomassa talossa tai sen pihapiirissä, saa välittömästi häädön. Tämä koskee myös tilanteita, joissa asukkaan vieraat tupakoivat. Jos jää kiinni tupakoinnista johtuvasta yöllisestä rappukäytävässä ramppaamisesta savuttomassa talossa, saa välittömästi häädön. Jos on muuttanut tupakoimattomana savuttomaan taloon ja aloittaa asumisen aikana tupakoinnin, on velvollisuutena muuttaa välittömästi tupakoiville tarkoitettuihin taloihin. Ynnä muita mukavia sääntöjä :D
Ja te ylempänä sitten valvotte noita sääntöjä kuin poliisi konsanaan laittomuuksista. ;P
Idiootti
Tottakai, jokainen savuton asukas joka haluaa asua savuttomassa talossa, valvoo sitä. Ja tallentava kameravalvonta päälle.
Savuttomiin taloyhtiöihin kannattaa lisäksi hankkia valvontaa varten palovaroittimien kaltaiset tupakansavuun erittäin herkästi reagoivat hälyttimet ja asentaa ne rappukäytäviin, yleisiin tiloihin ja tietenkin myös kaikkiin asuntoihin.
Eli hälyttävät. Entä sitten?
Sitä sitten että taloyhtiölle menee tieto missä asunnossa tupakkakieltoa on rikottu, ja tulee varoitus.
Siis, käytännössä mistä todisteet?
Siinä kun valvontajärjestelmä ilmoittaa että jossakin huoneistossa on tupakansavua.
Melkoista utopiaa. Mutta jatka trollailuasi.
T: Huomaavainen tupakoimaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuimme kerrostalossa, parveketupakointi oli kielletty. Tupakointipaikkaa ei ollut, joten totta kai kaikki röökaajat polttivat etuovella. Huono vaan, että me asuimme 1. kerroksessa ja parveke oli etuoven puolella. Naapuri asui toisella puolella ovea, mutta tietenkään häntä ei haitannut, koska oli itse yksi niistä röökaajista. Kesällä ei voitu olla parvekkeella tai pitää ovea tai ikkunoita auki. Ostimme sitten rivariasunnon ja ensimmäinen pelkoni oli, että mitä jos nämäkin naapurit röökaavat. Onneksi eivät, ja olemme voineet nauttia raikkaasta ilmasta ja elää normaalisti! Eikä enää tarvitse myöskään kärsiä rappukäytävän äänistä.
Hieno juttu! Meidän seinän takaa muutti vähän aikaa sitten kaksi keltanaamaista röhkijää ja nyt voidaan taas nauttia grillailusta ja istuskella omalla patiolla.
Naisella oli tapana jo ennen auringonnousua mennä takapihalle, vetää puutarhatuolinsa äänekkäällä raahauksella pöydän alta (kuului varmaan joka asuntoon) ja kovan köhän ja räkimisen jälkeen saastuttaa meidän huusholli istuessaan suoraan ilmanvaihtoputken alla. Ja joka kerran hän myös työnsi samaisen tuolin takaisin pöydän alle, yhtä äänekkäästi. Tämä toistui vartin välein, kunnes miehensä liittyi seuraan ja hajut ja sauhut tuplaantuivat. Viikonloput olivat yhtä helvettiä. Mies oli hallituksen puh.joht. joten ei asialle voinut mitään.
Täällä näyttäis olevan jokaisella grilli takapihalla :D Uusilla naapureilla jopa iso ja tuliterä. Monestiko olet nähnyt grillittömiä rivarien takapihoja? On monesti oikein valtavia tulisijoja sun muuta lämmön ja tunnelman lähdettä, grillien lisäksi.
Miten mä arvasinkin, että tartut tuohon grilliin :D Eipä sinulla muuta ollutkaan tarjolla. Sen takia sen täkyksi laitoinkin. Vuosia tässä taloyhtiössä, eikä ainoaakaan valitusta kenellekään tai keneltäkään grillaamisesta.
Ainoastaan jokavuotinen tiedote joka talouteen olla varovainen avotulen kanssa jne. Joten äläs nyt viitsi. Grillitöntä kesää, ja nauti itsesi myrkyttämisestä. Ei kai nisteille edes ruoka maistu, kun on haju- ja makuaistikin jo terveyden ohella mennyttä.
Heh heh. Sitten jos parveketupakointi kielletään, kielletään ne grillitkin. Mä en polta, me grillataan ja nautitaan kesästä. Missä vaiheessa musta puhuttiin? Eikä mua kiinnosta sun grillailusi tai kesäsi pätkääkään, miksi luulet niin? On vain todella kaksinaamaista valittaa tupakoinnista, mutta ei grillaamisesta. Oletko vähän yksinkertainen?
Ja sinäkö olet fiksu, kun vertaat ruuan tuoksua myrkylliseen savuun ja hajuun? Juureksia ja broilerin tuoksua muurikasta vaiko nikotiinia naapurin keuhkoihin? Et edes polta, eli sinulla on vaan tarve räkyttää helpottaen omaa pahaa oloasi. Voithan sä unta nähdä, että grillaamiseen puututaan, samoin kuin tupakkaterroriin. Itse siihen grilliin tartuit, kun ei sinulla muuta ollut. Tupakkaterrori on nyt pääasia, ja se onneksi etenee hienosti! Jes!
Voi voi, sulla on nyt vaikeuksia myöntää, että se sun grillaamisesi on jollekin ihan yhtä häiritsevää kuin sulle se tupakointi. Mulla on vallan hyvä olla, siksi mun ei tarvitse nillittää naapureideni tekemisistä. Ja kyllä siihen grillaamiseen puututaan, jos sunkaltaisia nillittäjiä sattuu kohdalle.
Usko nyt vaan, että meidän taloyhtiössämme grillaavat kaikki. Joka iikalla on grilli ja kuten sanoin, vähän kaikenlaisia vaativampiakin virityksiä. Muurikka ei kyllä tarvitse avotulta, vai mitä yritit selittää? Kaasulla toimii, kesäkeittiö.
Täällä nautitaan olosta ja elosta. Kuinka kauan ajattelit jankuttaa meidän taloyhtiön asioista, vaikka sinulla ei ole mitään tietoa asiasta? Ei se ketjun tupakkaterroriaihe katoa mihinkään, vaikka tässä samalla grillaisin kunnon pihvit. Mieti sitä, kun naapuri röyhyyttää sauhujaan nenääsi.
Kuten sanottua, mua ei kiinnosta sun kesäsi tai elämäsi. Kunhan huomautin sun ylimielisestä nillittämisestäsi. Ja muurikka kaasugrillissä nyt vaan on ihan naurettavaa. Jos sulla on siinä keittolevy, ok, mutta se on sit jo avotuli.
Ylimielisyydestä puheenollen. Mainitsin, kuinka nyt voi taas grillata pihalla, kun sauhuttajat lähtivät. Pysyin aiheessa kuitenkin. Siihen sitten joku tarttui, kun ei muuta tainnut löytää mistä nillittää, ylimielisesti, ja jopa alkoi neuvoa kuinka muurikka toimii jne. Taisi kuitenkin kiinnostaa, usean kommentin verran. Palatahan tietenkin voi tuohon ketjun aiheeseen...laitan vaan pihvit marinadiin, valmistan salaatin ja jatkan pian...
Kaikki näkee, että sä selität ihan sontaa. Kenenkään muun ei tarvitse kolmeen kertaan mainita miten grillailu on ihanaa. Muurikka kaasugrillissä on tyhmyyttä, sitä ei käy kiistäminen.
Vau, sulle on näköjään uusi asia muurikka kaasugrillissä. No eipä siellä kerrostalossa sellaisia voi käyttää.
Älä jaksa. Muurikka kaasugrillissä on typeryyttä, ei muuta. Jos sä taas luulet sen grillin omaa levyä muurikaksi, niin voi voi. Kaasumuurikkakin on eri asia ja sen sä tietäisit, jos sulla sellainen olisi. Sä puhut että se muurikka ei liity kaasugrilliin. Just joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tässä tilanteessa ainoa järkevä ratkaisu on se, että tupakoitsijat ja tupakoimattomat eriytetään kokonaan eri taloihin. Toki siihenhän esimerkiksi isommat vuokrayhtiöt on menneetkin. Tai siis ovat menneet siihen, etteivät tarjoa lainkaan tupakoitsijoille uusia asuntoja, eikä juuri enää vanhempiakaan.
Lainaus TA:n sivuilta: "Kaikki uudet vuokra- ja asumisoikeuskiinteistömme ovat heti valmistuessaan täysin savuttomia. Savuttomuusehto on käytössä maaliskuun puolivälissä 2018 ja sen jälkeen myyntiin tulleiden uudiskohteiden asumisoikeus- ja vuokrasopimuksissa. 1.1.2019 alkaen myös vanhojen asumisoikeuskohteiden uusissa sopimuksissa on ehto, jossa asukas sitoutuu olemaan tupakoimatta kaikissa kiinteistön sisä- ja ulkotiloissa. 1.1.2020 alkaen myös kaikkien vanhojen vuokrakohteiden uusissa sopimuksissa tulee olemaan sama ehto."
Eli tupruttelijat saavat tulevaisuudessa rakennuttaa itselleen omat talot ja taloyhtiöt, jos meinaavat jatkaa keuhkojensa tuhopamista.
Ja kahdeksannen kerran, tää onkin ok. Se kun on tiedossa alusta alkaen. Sen sijaan jälkikäteen haettuna ei mitään muuta kuin yksittäisten elämäänsä kyllästyneiden valittajien ainut tapa saada tyydytystä.
Tuossa kyllä sanotaan, että koskee myös vanhoja kohteita, kun niissä uusitaan vuokrasopimuksia. Eli ei ole ollut muuttaessa tiedossa, että sopimusta jatkettessa ehdot muuttuu.
Missäs aattelit tulevaisuudessa tupakoida, kun tupakointi kielletään jatkossa käytännössä kaikissa taloyhtiössä? Ensin uusissa ja jatkossa myös vanhoissa taloyhtiöissä.
Aika moni meistä omistaa asuntonsa, vuokratalo on vuokratalo.
Jos asut OKT:ssä, saat itse päättää. Jos asut asunto-osakeyhtiössä, yhtiöjärjestys päättää. Sääntöä rikkovien asunnot voi taloyhtiö ottaa haltuunsa.
Trolli.
Älä sitten ylläty jos tulee varoitus taloyhtiön järjestyssääntöjen rikkomisesta.
Mistä järjestysmääräyksistä ja mistä rikkeestä?
T: Huomaavainen tupakoimaton
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa, heräsi muutamia mietteitä. Ensinnäkin tämä ns. normaalielämä, mitä se on? Joku sanoi täällä, että lapset kuuluvat normaalielämään ja tupakan savu ei. Mistä tää normaalielämä koostuu? Kuka sen määrittää, mikä on normaalia ja mikä ei. Aivan, ei kukaan joten ei ole olemassa normaalia. Maailma on pullollaan ihmisiä, joista jokainen on jollain tapaa erilainen. Toisen normaalielämään ei todellakaan kuulu lapset millääm tapaa, toisen normaalielämään taas nimenomaan kuuluu. Siksi tähän "normaalielämään" vetoaminen missä tahansa keskustelussa, on turhaa koska kukaan ei tiedä mitä normaalilla tarkoitetaan.
Toisekseen, täällä pohdittiin että mikä siinä on ku ei nukuta yöllä vaan saatetaan kulkea keskellä yötä rappukäytävässä. Tälle on miljoona erinäistä syytä miksi ihminen voi olla hereillä keskellä yötä, esim. vuorotyö, loma, unettomuus jne.
Kolmanneksi, itse asun sellaisessa taloyhtiössä, jossa parveketupakointi on sallittu. Silloin ei pahemmin oo mun mielestä valittamista. Jos toisen tupakoiminen häiritsee tämän kaltaisissa paikoissa, niin silloin voit itse hakeutua asumaan sellaisiin paikkoihin, joissa parveketupakointi on kielletty. Ymmärrän toki ärsytyksen, jos tupakan savua kulkeutuu sisätiloihin merkittävässä määrin(esim joku polttaa sisällä), mutta jos se on sallittua parvekkeella niin sit se on voivoi. Täällä on muutenki tosi asiatonta käyttäytymistä, toisen kunnioituksen puute näkyy aika voimakkaasti. Keskittykää omaan elämiseen, älkääkä kytätkö muiden touhuja, se helpottaa oloa kummasti.
Voi, keskittyisin todella mielelläni vain omaan elämään, mutta kun jonkun toisen elämä tunkeutuu jatkuvasti pahana hajuna siihen. Mitä kunnioitusta se on siltä käryttäjältä? Ei minkäänlaista, vain itsekästä kusipäisyyttä. Luulette, että se lemu on yhtä ihanaa millaista se on teillekin. Ei ole. Se on helvettiä.
Nauti viimeisistä hetkistä tupakkakeitaassasi, pian se loppuu, kun kaikki taloyhtiöt muutetaan savuttomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa, heräsi muutamia mietteitä. Ensinnäkin tämä ns. normaalielämä, mitä se on? Joku sanoi täällä, että lapset kuuluvat normaalielämään ja tupakan savu ei. Mistä tää normaalielämä koostuu? Kuka sen määrittää, mikä on normaalia ja mikä ei. Aivan, ei kukaan joten ei ole olemassa normaalia. Maailma on pullollaan ihmisiä, joista jokainen on jollain tapaa erilainen. Toisen normaalielämään ei todellakaan kuulu lapset millääm tapaa, toisen normaalielämään taas nimenomaan kuuluu. Siksi tähän "normaalielämään" vetoaminen missä tahansa keskustelussa, on turhaa koska kukaan ei tiedä mitä normaalilla tarkoitetaan.
Toisekseen, täällä pohdittiin että mikä siinä on ku ei nukuta yöllä vaan saatetaan kulkea keskellä yötä rappukäytävässä. Tälle on miljoona erinäistä syytä miksi ihminen voi olla hereillä keskellä yötä, esim. vuorotyö, loma, unettomuus jne.
Kolmanneksi, itse asun sellaisessa taloyhtiössä, jossa parveketupakointi on sallittu. Silloin ei pahemmin oo mun mielestä valittamista. Jos toisen tupakoiminen häiritsee tämän kaltaisissa paikoissa, niin silloin voit itse hakeutua asumaan sellaisiin paikkoihin, joissa parveketupakointi on kielletty. Ymmärrän toki ärsytyksen, jos tupakan savua kulkeutuu sisätiloihin merkittävässä määrin(esim joku polttaa sisällä), mutta jos se on sallittua parvekkeella niin sit se on voivoi. Täällä on muutenki tosi asiatonta käyttäytymistä, toisen kunnioituksen puute näkyy aika voimakkaasti. Keskittykää omaan elämiseen, älkääkä kytätkö muiden touhuja, se helpottaa oloa kummasti.
Voi, keskittyisin todella mielelläni vain omaan elämään, mutta kun jonkun toisen elämä tunkeutuu jatkuvasti pahana hajuna siihen. Mitä kunnioitusta se on siltä käryttäjältä? Ei minkäänlaista, vain itsekästä kusipäisyyttä. Luulette, että se lemu on yhtä ihanaa millaista se on teillekin. Ei ole. Se on helvettiä.
Nauti viimeisistä hetkistä tupakkakeitaassasi, pian se loppuu, kun kaikki taloyhtiöt muutetaan savuttomiksi.
Sepä ei ihan heti tapahdu, joten nauti sä ihan rauhassa vaan odottessasi.
Vierailija kirjoitti:
Savuttomia taloja on vaikka kuinka paljon joten sinne vasn muuttamaan kaikki röökistä nillittäjät. Turha valittaa kun voi muuttaa pois.
Savuttomia taloja on paljon onneksi ja koko ajan lisääntyy joten parempaan suuntaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähän sanoin jo, etten polta, joten en ymmärrä miksi oletat edelleen minun edustavan kaikkia tupakoivia ihmisiä.
Ja tässä sulla on ongelmana, että hajut tunkeutuu sun elämään, mut ootko miettinyt että mitä sä voisit tehdä asialle muutakuin haukkua ja syyttää tupakoivia. Sä voisit ottaa asian puheeks itse naapurin kanssa tai taloyhtiön kautta(olettaen, että teillä parvekkeella tupakointi on kielletty ja silti jotkut sitä harrastaa) tai sit sä voit muuttaa. Heillä on yhtälailla oikeus asua ja olla, aivan kuten sinullakin.
Mutta jos lähdetään tolle linjalle, et yksi haju pilaa sun elämän niin totaalisesti, että et pysty keskittymään omaan elämään niin eikö kaikkien kannalta parasta olis, että hakeutuisit mahdollisimman kauas naapureista. Omakotitalossa ei tätä hajuongelmaa esiinny esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitsijoille ja savuttomille omat kerrostalonsa. Aidat ympärille. Ellei täytä kyseistä ehtoa, ei voi hakea asuntoa talosta. Jos jää kiinni valehtelusta eli esimerkiksi sauhuttelusta savuttomassa talossa tai sen pihapiirissä, saa välittömästi häädön. Tämä koskee myös tilanteita, joissa asukkaan vieraat tupakoivat. Jos jää kiinni tupakoinnista johtuvasta yöllisestä rappukäytävässä ramppaamisesta savuttomassa talossa, saa välittömästi häädön. Jos on muuttanut tupakoimattomana savuttomaan taloon ja aloittaa asumisen aikana tupakoinnin, on velvollisuutena muuttaa välittömästi tupakoiville tarkoitettuihin taloihin. Ynnä muita mukavia sääntöjä :D
Ja te ylempänä sitten valvotte noita sääntöjä kuin poliisi konsanaan laittomuuksista. ;P
Idiootti
Tottakai, jokainen savuton asukas joka haluaa asua savuttomassa talossa, valvoo sitä. Ja tallentava kameravalvonta päälle.
Savuttomiin taloyhtiöihin kannattaa lisäksi hankkia valvontaa varten palovaroittimien kaltaiset tupakansavuun erittäin herkästi reagoivat hälyttimet ja asentaa ne rappukäytäviin, yleisiin tiloihin ja tietenkin myös kaikkiin asuntoihin.
Sitä sitten että taloyhtiölle menee tieto missä asunnossa tupakkakieltoa on rikottu, ja tulee varoitus.
Asuntoihin? Asukas poistaa pariston ja...?
-eri
Ehkä et ole kuullut hälytysjärjestelmään suoraan yhteydessä olevista kiinteistä hälyttimistä? Niissä ei ole paristoa, jonka asukas voisi poistaa. Kerrostalojen porraskäytävissä on jo nykyään vastaavia palovaroittimia, joista eivät kyllä todellakaan asukkaat voi poistaa yhtään mitään. Hälyttimistä lähtee automaattisen järjestelmän kautta suorahälytys, jos rappukäytävässä on savua. Samanlaiset kaikkiin asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti
-eri
Ehkä et ole kuullut hälytysjärjestelmään suoraan yhteydessä olevista kiinteistä hälyttimistä? Niissä ei ole paristoa, jonka asukas voisi poistaa. Kerrostalojen porraskäytävissä on jo nykyään vastaavia palovaroittimia, joista eivät kyllä todellakaan asukkaat voi poistaa yhtään mitään. Hälyttimistä lähtee automaattisen järjestelmän kautta suorahälytys, jos rappukäytävässä on savua. Samanlaiset kaikkiin asuntoihin.
Kaikissa (lähes) asunnoissa on jo tällaiset, tiesitkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on ihana sit toppatakki päällä käristää naapurin kasvissyöjän nenään sitä sun punaisen päiväyksen lihaa. Ai että
Entäs röökaajat naama sinisenä posket lommollaan, kädet täristen, ilman takkia kun ei nikkareissa ehditty edes sitäkään vetämään päälle. Säälittävä näky.
😅 Mieluummin mä sitä katsoisin kuin muurikkaa grillilevyjen päällä lämmittävää ylimielistä minäminä-tyyppiä. Se röökaaja kun todennäköisesti ei tupakoi siinä keskellä pihaa ja kuuluta kaikille, että kattokaa, kun mä elän!
Taidat sitten itsekin olla nikotinisti. Minä katson mieluummin terveellistä grillausta, kuin jonkun nistin epätoivoista röökin imua sammuttaakseen vieroitusoireensa. Meillä on erilainen arvomaailma, ja jokaisella on siihen oikeus.
Tuo edellinen luulee, että muurikkalevy laitetaan grillin päälle. Muurikka ei kylläkään ole tekemisissä kaasugrillin kanssa. Mutta luulkoon. Meni muuten toiseenkin täkyyn, kun laitoin "pihvit" marinadiin. Nyt "naapurin kasvissyöjät riemastuu lihan tuoksuista" ;D Tosiasiassa emme syö punaista lihaa laisinkaan. Naapureilla sen sijaan käristyy makkara jos toinenkin.
Mutta noin nämä ylimieliset nillittäjät menevät halpaan. Tämäkin asuu itse jossain Jakomäen yksiössä, missä kyllä parveke, mutta siellä tupakointikielto. Sossusta pitäisi nyt vaan löytää uusi kämppä, kun koko kroppa tärisee öisin vierotusoireista, eikä uskalla rapussakaan enää kolistella ja tumppejaan pihaan viskellä, kun on jo häätöön vaadittavat varotukset päällä.
Olen eri, mutta jos se sun muurikka ei ole siellä grillilevyjen päällä vaan erillisellä keittolevyllä, se on avotulella. Kyllä se nyt olet sinä, joka selittelee ja leveilee. Pihvit ja kana, onko se lihaa? Sä nillität edelleen ja luulet, että kaikki siihen kyllästyneet on kateellisia sun rivaristasi ja grillistäsi. Mä luulen, että sua näpäyttänyt asuu paljon laadukkaammin kuin sinä. Kauhea tarve sulla elämääsi tyytyväisellä täällä todistella. Kaikki näkee sun läpi.
Ei kaasu ole avotuli.
"Avotulta eivät sen sijaan ole maapohjasta eristetyt grillit, tiiliset ja kiviset tulisijat tai muut vastaavat, joista tuli ei pääse leviämään edes kipinöinnin vuoksi. Myöskään kaasu- tai spriikäyttöisen retkikeittimen käyttö palamattoman alustan päällä ei myöskään ole avotulen tekemistä."
Parempi että ravaavat ulkona. Meidän talossa paloi parveke, kun tupakan natsa oli jäänyt kytemään.... Sen jälkeen tehtiin kielto ja se on kaupungilla vahvistettu.
Ihmettelen että mikä siinä röökissä vetää, kun jaksaa useita kertoja päivässä käydä ulkona säässä kuin säässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti
-eri
Minulla on asunnossani sellainen. Tuli aika kallis paukku kun kaveri höyrytti sähkötupakkaa ja palokunta kiisi paikalle. Toiste en suostu mihinkään vaikka "se on ihan vaaratonta, se ei haise miltään, eikä kukaan sitä huomaa". Just, ei niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisella enemmistöllä omistusasunto Oy voidaan saattaa savuttomaksi yhtiökokouksessa?
- - - - - - - -
Meille hankittiin vasta ja se oli useampivaiheinen prosessi.
Ulkomuistista.
1. Yhtiökokous päätti yksinkertaisella enemmistöllä lähteä hakemaan tupakointikieltoa parvekkeille ja yhtiön välittömille ulkoalujeille.
2. Kaupunki/isännöitsijä teetti kyselyn tupakoinnin haitoista. Jokaista huoneistoa kuultiin asiassa.
3. Suullista kuulemista ei pidetty
4. kaupungin asianomainen taho määräsi parveke ym. tupakointikiellon.
KYLLÄ KANNATTI!! Tupakkaterrori päättyi kuin seinään ja 3. kerroksessa asuvana en ole huomannut mitään rapputrafiikkia sen kummemmin kuin ennen. Eikä edes maksanut paljoa.
SUOSITTELEN KAIKILLE MUILLEKIN TUPAKOINTIKIELLON HAKEMISTA!!
Onkohan tuo päätös laillinen?
Tehtiinkö koko talosta siis savuton, ja uusittiinko ton yhteydessä vuokrasopimuksia yms?
Tietenkin on laillinen. Yhtiökokouksessa omistajat äänestää ja päättää taloyhtiön asioista. Vuokralaisilla ei ole äänivaltaa. Heille vain kerrotaan päätetyt asiat ja muutokset.
Tämä ei liity edes tupakointiin, mutta voi reppana sua omistajapussukkasi kanssa kun sopimuksia voitte tehdä ja ohi vuokralaisten, mutta ette ohi vuokrasopimusten. Vuokralaisilla on täysi oikeus kaikkeen samaan kuin osakkalla ja sitäpä ei moni tiedäkään. Kuitenkin. Jos yhtiöstä on jokin asunto vuokrattu ja tietyillä ehdoilla niin ei se ole vain ilmoitusluontoinen asia, että vaihdettiinpas säännöt tässä ohimennen.
Eli vähintäänkin osakkeella hallintaoikeuden, koskien tiettyä asuntoa, eteenpäin vuokranneen kuuluu kantaa vastuu, ettei sopumusta rikota.
Teillä on (nyt liittyen tuohon tupakkaan) tainnut vaan käydä tuuri ettei kyseisiä vuokralaisia ole asia liikuttanut kun todennäköisesti eivät tupakoi ja pääsitte vastuukysymyksistä. Eli teidän talossa tuprutelleet ovat olleet osakkaita itse tuosta päätellen. Eli sitä bättre folkia.
Nämä asiat sovitaan yhtiökokouksissa jonne vuokralaiset ei pääse. Päätökset tehdään äänestyksellä ja vaikka se vuokranantaja olisi mitä mieltä tupakoimisessa, niin hänkin joutuu vain tottelemaan päätöksiä. Talo voidaan asettaa savuttomaksi myös kunnan toimesta lakiin perustuen, jolloin osakkailla on vielä vähemmän sananvaltaa. Mitään sopimusrikkomusta ei siis tapahdu siinä, että taloyhtiö päättää talon yhteisistä säännöistä.
Olitpas nopeasti vastaamassa. ;)
Tiedän ettei tarvitse vuokralaista yhtiökokoukseen kutsua, mutta se vuokranantaja pitää kutsua ja jos hän äänestää toisin niin ei onnistu kiellot.
Kuitenkin vuokralaisten sopimusta ei siis ole päivitetty ja siinä tilanteessa valinnanvapautta annettu niin viekää kuulkaa periaatteestakin tämmöiset tätsyt oikeuden eteen. Kuulet sinäkin mitä saa ja ei saa tehdä. :)
Eh, tiedätkö sinä mitä se äänestys tarkoittaa? Vaikka jotkut äänestäisivät vastaan, niin enemmistö voittaa jos he sen kiellon sinne haluavat.
Ei riitä, kunnalta se on haettava ja oikeasti pitäisi olla kaikkien osakkaiden puoltava päätös. Toki se hallitus voi hakea siitä huolimatta, mutta onneksi kunnalta tulee vielä kysely osakkaille asiasta. Kaatuu joskus, ikävä kyllä osakkaat eivät vastaa kyselyyn, jolloin menee läpi vaikka kaikki ei sitä puoltaisi.
Ei tarvitse olla kaikkien osakkaiden puolto, vaan enemmistö riittää.
https://www.valvira.fi/tupakka/tupakointikiellot_ja_-rajoitukset/asunto…
Huomasitkin tuolta varmaan tämän:
"Asuinhuoneiston sisätilaan tupakointikielto voidaan määrätä poikkeuksellisesti ja tiukempien lisäedellytysten vallitessa. Kiellon määrääminen tulee kyseeseen vain, jos savun kulkeutumista ei ole mahdollista rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä ja asuintilan haltijalle on ennen kiellon määräämistä varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään."
Se, että taloyhtiön moralistikusipäät eivät pidä tupakoijista, ei vielä ihan riitä perusteeksi.
"asuintilan haltijalle on ennen kiellon määräämistä varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään."
Käytännössä tarkoittaa sitä, että haltijan täytyy omalla toiminnallaan ehkäistä savu = lopettaa polttaminen siellä missä se aiheuttaa haittaa eli parvekkeella, asunnossa, missä ikinä sitä onkaan tehnyt toisia häiritsevästi.
Sitäkö se mielestäsi todella tarkoittaa?
Tuossahan puhutaan savun kulkeutumisen estämisestä.
Sinun aivovaurioisella logiikallasi paras tapa korjata vuotava hana olisi katkaista vedenjakelu.
Vierailija kirjoitti:
Parempi että ravaavat ulkona. Meidän talossa paloi parveke, kun tupakan natsa oli jäänyt kytemään.... Sen jälkeen tehtiin kielto ja se on kaupungilla vahvistettu.
Ihmettelen että mikä siinä röökissä vetää, kun jaksaa useita kertoja päivässä käydä ulkona säässä kuin säässä.
Joo, yksittäinen onnettomuus on paras peruste tehdä päätöksiä =)
Tiesitkö, että leikkivät lapset voivat myös aiheuttaa onnettomuuksia, kuten esim. vesivahinkoja? Lapset on kiellettävä!
Kodinkoneet saattavat myös syttyä tuleen. Ne on oitis kiellettävä!
Lehdessä luki, että mies puukotettiin kuoliaaksi. Puukot on kiellettävä!
Sen sijaan lottoaminen kannattaa, siinä kuulemma voittaa aina xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti
-eri
Kaikissa (lähes) asunnoissa on jo tällaiset, tiesitkö?
Ei ole, uusimmissa vain, niissä missä on täyskielto (myös sähkötupakalle). Vanhoista saa patterit pois ja vaikka koko laitteen irti katosta. Uudessa ei ole edes pattereita, vaan taloyhtiön sähköt ja hälytys menee suoraan keskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti
-eri
Minulla on asunnossani sellainen. Tuli aika kallis paukku kun kaveri höyrytti sähkötupakkaa ja palokunta kiisi paikalle. Toiste en suostu mihinkään vaikka "se on ihan vaaratonta, se ei haise miltään, eikä kukaan sitä huomaa". Just, ei niin.
Et varmaan sitten koskaan laita ruokaa, keitä vettä tai mitään vastaavaa? =)
Ihan samalla tavalla ne sen hälytyksen voivat laukaista kuin sähkötupakan höyrykin.
Sähkötupakkalaitteet ja nesteet ovet tarkasti säänneltyjä ja laillisia. Se on tietysti eri asia, jos kaverillasi oli joku kiinaihme ja ulkomailta tilattua litkua tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti
-eri
Et varmaan sitten koskaan laita ruokaa, keitä vettä tai mitään vastaavaa? =)
Ihan samalla tavalla ne sen hälytyksen voivat laukaista kuin sähkötupakan höyrykin.
Sähkötupakkalaitteet ja nesteet ovet tarkasti säänneltyjä ja laillisia. Se on tietysti eri asia, jos kaverillasi oli joku kiinaihme ja ulkomailta tilattua litkua tms.
Onhan ne laillisia, kuten tupakkakin on. Mutta siitähän tässä ei ollut kyse? Vaan höyrystä ja savusta, jota huoneistossa ei saa olla. Tupakansavu aiheuttaisi taatusti hälytyksen, koska höyrytinkin tekee sen. Näin helppoa on kun taloyhtiö on täysin savuton. Ei ole tarvinnut yhtään kertaa haistella parvekkeella tupakkaa.
Kuules tupakana, "mallu"=Marlboro on savukkeista kalliimmasta päästä. Tämä on opetettu jo ala-asteella välitunnilla.