Tupakoinnin lopettaminen suhteen ehdoksi, olenko liian vaativa?
Tutustuin mieheen, joka kiinnostaa. Kerroin, että tupakointi on kuitenkin kynnyskysymys minulle. Terveys on itselleni tärkeä juttu. Mies sanoi, että voisikin lopettaa. Odotanko liikoja?
Kommentit (237)
Tupakointi on niin tyhmää, että enpä vaivautuisi sekaantumaan tupakoitsijaan. Ei ne addiktiot siihen lopu. Veljeni lopetti juuri ja ihmetteli, miksei kukaan tyttöystävä ollut vaatinut aiemmin. Olisi ollut siitä kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa seurustella kenen kanssa haluaa, mutta aivan turha tulla esittämään vaatimuksia. Hel..vetin loukkaavaa, jos on vähänkin selkärankaa, niin mies heitti niskaperseotteella naisen hevonkuuseen.
Mitä loukkaavaa tai vaativaa siinä on, että itsekseen pohtii haluaako alkaa suhteeseen miehen kanssa joka tupakoi mutta on itsekin miettinyt/suunnitellut sen lopettamista? Mieshän tekee ihan itse ratkaisunsa röökinpolton suhteen ja nainen taas päätöksensä miehen suhteen.
Onhan niitä muitakin asioita jotka ennen suhteen aloitusta pitää punnita ja tätä myös tekee jokainen joko tietoisesti tai tiedostamatta, koska ei kukaan ole täydellinen ja täytä kaikkia toiveita joita kumppania/parisuhdetta kohtaan on.
Tässähän nainen kuitenkin on edes antamassa suhteelle mahdollisuuden eikä skippaa koko miestä samoin tein. Monelle savuttomuus on yksi tärkeimmistä kriteereistä eikä siitä edes neuvotella.
Voi vaatia vaikka punaisten sukkien käyttöä, ei kannata ihmetellä jos kukaan ei halua olla kontrollifriikin kanssa.
Erikoista, että röökinpolttaja ei näe samaa kontrollifriikkeyttä omien vaatimustensa kanssa jotka liittyy tupakoinnin hyväksymiseen/sietämiseen.
Miksi nämä savuttajat ei voi pariutua ihan vaan keskenään? Miksi sille röökinpolttajalle ei kelpaa toinen kessuttelija?
Kuvastaa kessujen minäminäminä -ajattelua: nyyh aina minäminäminää rajoitetaan, muiden ei ole väliä.
En halua jakaa tuttavapariskunnan kohtaloa. Nainen polttanut 15 vuotta kuin korsteeni, mies vain passiivinen tupakoija. Miehelle keuhkosyöpä palkinnoksi. Nainen potee kamalaa syyllisyyttä. Itse en vietä aikaa tupakoivien kanssa kuin ne pakolliset eli töissä palaverissa.
Et ole liian vaativa. Ei kukaan halua suudella tuhkakuppia.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi on niin tyhmää, että enpä vaivautuisi sekaantumaan tupakoitsijaan. Ei ne addiktiot siihen lopu. Veljeni lopetti juuri ja ihmetteli, miksei kukaan tyttöystävä ollut vaatinut aiemmin. Olisi ollut siitä kiitollinen.
Lol! Miksi aikuinen(?) ei pysty kantamaan itse vastuuta omista tekemisistään? Syyntakeeton? Holhoukseen?
Ei todellakaan ihme, että kaikki ex-tyttiksensä jättivät savupönttöpään ja lähtivät nysvävätystä hyysäämättä.
Olen itse antanut kahdelle miehelle pakit tupakoinnin takia, molemmat ymmärtäneet ettei passiivinen tupakointi ja astma ei sovi yhteen. Parempi vaan tuoda ne ehdot esille, meillä kaikilla on kuitenkin jonkun sortin vaatimuksia tulevalle kumppanille ja tärkeimmät niistä kannattaa sanoa ääneen.
No jos fiksuudesta puhutaan, niin ainakin nämä polttaneet tai polttavat vieläkin:
Paula Vesala
Lauri Ylönen
Karita Tykkä
Minttu Räikkönen
Kimi Räikkönen
Teemu ja Sirpa Selänne
Jare Tiihonen
Sauli Niinistö
Jyrki Katainen
Anna Abreu
Iina Kuustonen
Tanja Karpela
Paavo Lipponen
Susanna Koski
Vesku Loiri
Paula Koivuniemi
Pamela Tola
Maria Veitola
Maria Lund
Pirkko Saisio
Kaari Utrio
Sofi Oksanen
Tiina Lymi
Et ole liian vaativa. Oma äitini on varoittava esimerkki. Isäni on polttanut koko heidän yhteisen elämänsä ja äitini on saanut kaikki mahdolliset sairaudet passiivisesta tupakoinnista. Itse en voisi suostua tupakoivaan kumppaniin kun elin jo koko lapsuuteni savussa. Samalla ymmärrän että kyse on addiktiosta joten tapaamasi mies ei välttämättä voi lopettaa vaikka kuinka lupaisi.
Vierailija kirjoitti:
No jos fiksuudesta puhutaan, niin ainakin nämä polttaneet tai polttavat vieläkin:
Paula Vesala
Lauri Ylönen
Karita Tykkä
Minttu Räikkönen
Kimi Räikkönen
Teemu ja Sirpa Selänne
Jare Tiihonen
Sauli Niinistö
Jyrki Katainen
Anna Abreu
Iina Kuustonen
Tanja Karpela
Paavo Lipponen
Susanna Koski
Vesku Loiri
Paula Koivuniemi
Pamela Tola
Maria Veitola
Maria Lund
Pirkko Saisio
Kaari Utrio
Sofi Oksanen
Tiina Lymi
So? Tyhmyys ei muutu vähemmän tyhmäksi vaikka kuka typerehtisi. Termi SYÖPÄKÄÄRYLE on tosiasia.
Tutkittu fakta sekin, että koulutetuimmilla + "korkeamman profiilin" röökareilla harha, ettei vaikuta heihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paula Vesala
Lauri Ylönen
Karita Tykkä
Minttu Räikkönen
Kimi Räikkönen
Teemu ja Sirpa Selänne
Jare Tiihonen
Sauli Niinistö
Jyrki Katainen
Anna Abreu
Iina Kuustonen
Tanja Karpela
Paavo Lipponen
Susanna Koski
Vesku Loiri
Paula Koivuniemi
Pamela Tola
Maria Veitola
Maria Lund
Pirkko Saisio
Kaari Utrio
Sofi Oksanen
Tiina LymiSo? Tyhmyys ei muutu vähemmän tyhmäksi vaikka kuka typerehtisi. Termi SYÖPÄKÄÄRYLE on tosiasia.
Tutkittu fakta sekin, että koulutetuimmilla + "korkeamman profiilin" röökareilla harha, ettei vaikuta heihin.
Niin, tarkoitus olikin, että jos joku on typerä, koska polttaa, kaikki muutkin polttavat on. Eli typeriä ihmisiä on hyvin paljon. Yhteiskuntaluokasta tai statuksesta riippumatta. Miksi ihmiset äänesti presidentiksi röökaajan tai pääministeriksi montakin kertaa? En tiedä, ihmeellistähän se on.
Vierailija kirjoitti:
Et ole liian vaativa. Ei kukaan halua suudella tuhkakuppia.
Ei edes itse tupakoiva, mutta ei turruksiin savustamine aisteineen tajua juuri sitä savuttomalta vaativansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoijat ovat niin juntteja, että heille pienikin muiden ajatteleminen on kohtuutonta ja liiallista.
Sauli Niinistö on siis ollut tuollainen juntti. Hyvin kuitenkin on pärjännyt. Vai alkoiko hän ajattelemaan muita kun lopetti. Jos luonteen muuttaminen on noin helppoa, kadun tupakoimattomuuttani, kun en voi lopettaa, ja muuttua paremmaksi
"kadun tupakoimattomuuttani, kun en voi lopettaa" Voit aloittaa tupruttelun, mutta lopettamisesta ei takeita?
Luottaisin kyllä vaistooni jos tupakointi - tai mikä tahansa asia- vaikuttaa kynnyskysymykseltä parisuhteelle, ei vain tavalliselta huonolta piirteeltä. Itselleni näin on-off-sauhuttelijana täysi savuttomuusvaatimus on dealbraker, sillä en voi luvata etten koskaan enää tupakoi vaikka viime kerrasta onkin pari vuotta aikaa. Tuossahan molemmat ärsyyntyisivät ennen pitkää, kun toinen ei voi luottaa ja minä kokisin ettei savuttomuus ole oma valintani. Vähintäänkin tulee pitää mielessä se mahdollisuus, että repsahduksia sattuu vaikka haluaa lopettaa pysyvästi.
Olen lähestynyt asiaa, että tupakoitsija tekee omat päätöksensä tupakointinsa suhteen. Minä tai vaatimukseni savuttomuudesta en halua olla syy hänen lopettamiseen. Mikäli lopettaa omillaan ja myöhemmin kohtaamme uudestaan, niin katsotaan sitten uudestaan. Koen että pitäisi tupakoimisen lopettamisen lähtevän muista syistä kuin "onpas kiinnostava ihminen".
Totta kai voit. Millä ihmeen logiikalla sinun olisi pakko olla tupakoijan kanssa suhteessa? Jos mies haluaa polttaa, niin valitkoon sitten ne tuprutteluhetket yksin pimeässä ja pakkasessa ja sinä pääset elämään omaa elämääsi.
Joillekin voi olla epäselvää, miten voimakas ja kaikkialle tunkeutuva (ja pinttyvä) tupakan haju on. On myös ihan oikeasti epäterveellistä hengittää sen toisen savuja ja savuista hengitystä vuosikaudet. Ja myöhemmin pääset sitten vielä ihmettelemään sen kanssa kaikenmaailman terveysongelmia. Se kyllä satuttaa, kun on rakkaasta ihmisestä kyse. Tai parhaassa tapauksessa ne ovat sinun omat keuhkosi, jotka maksavat sen hinnan.
Minulla on täydellinen mies. Paitsi, että hän tupakoi.
Olemme olleet kymmenen vuotta yhdessä, ja hän todellakin on timantti. Niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Olisin menettänyt paljon, jos olisin rajannut tupakoinnin ulos.
Onneksi en ollut niin tyhmä. Aikaisemmin olen ollut.
Siinä on riski että suhde menee kyttäämiseksi eikä lopulta kenelläkään ole kivaa
Mieti, olisitko valmis että sinulle asetettaisiin vastaava ehto. Jotain mikä on osa arkeasi asetettaisiin ehdoksi suhteelle kiellettäisiin tai vaadittaisiin sinulta jotain mitä et omaehtoisesti ole tehnyt, esim. suhde toimii jos peset hiuksesi vain kerran viikossa (tai päivittäin, kumpi sinulle olisi isompi muutos) tai lopettaisit lenkkeilyn (tai vaadittaisiin että juokset kympin joka päivä), huolimatta siitä miltä se sinusta tuntuu - ei välimuotoja
Eli.. kallistun siihen että suhteeseen lähtiessä pitäisi hyväksyä toinen sellaisenaan, ei ehdollisesti. Voi tukea ja kannustaa toista jos hän tahtoo muutosta itse, muttei voi asettaa ehtoja. En ainakaan itse haluaisi olla sellaisessa suhteessa, en kummassakaan roolissa. Ennemmin kevytsuhde vailla ehtoja kuin tuollainen.
Elämä on liian lyhyt sellaiseen
Vieläkö joku nolo polttaa?!
Noooooloaaaaaaaa!XD
Vierailija kirjoitti:
Siinä on riski että suhde menee kyttäämiseksi eikä lopulta kenelläkään ole kivaa
Mieti, olisitko valmis että sinulle asetettaisiin vastaava ehto. Jotain mikä on osa arkeasi asetettaisiin ehdoksi suhteelle kiellettäisiin tai vaadittaisiin sinulta jotain mitä et omaehtoisesti ole tehnyt, esim. suhde toimii jos peset hiuksesi vain kerran viikossa (tai päivittäin, kumpi sinulle olisi isompi muutos) tai lopettaisit lenkkeilyn (tai vaadittaisiin että juokset kympin joka päivä), huolimatta siitä miltä se sinusta tuntuu - ei välimuotoja
Eli.. kallistun siihen että suhteeseen lähtiessä pitäisi hyväksyä toinen sellaisenaan, ei ehdollisesti. Voi tukea ja kannustaa toista jos hän tahtoo muutosta itse, muttei voi asettaa ehtoja. En ainakaan itse haluaisi olla sellaisessa suhteessa, en kummassakaan roolissa. Ennemmin kevytsuhde vailla ehtoja kuin tuollainen.
Elämä on liian lyhyt sellaiseen
Tupakointi ei ole mitään ulkonäköpreferenssejä, vaan ihan oikeasti vaikuttaa siihen toisen ihmisen jokapäiväiseen elämään ja on selvä terveysriski. Ennemminkin voisi verrata tupakointia ja 24/7 jytämusiikin soittamista.
Onnittelut ja kiitos oivasta esimerkistä miten aikuisella itsellään täytyy olla aikuisen vastuu ja motivaatio.
Täyssavuttomaksi aloittanutta ei toki enää koskaan laiteta, mutta paras saavutettavissa oleva tulos otettu.