Sairaanhoitaja katseli potilastietoja luvatta
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eräs shp jakaa näistä työntekijöilleen vaan varotuksia.
Mutta se kenestä on urkittu tietoja, voi tehdä rikosilmoituksen, itse tekisin.
Jep, poliisi selvittää ja hoitaja selittää miksi. Lisäksi koko kaupunki saisi tietää, että tämän niminen hoitaja urkkii ihmisten tietoja.
Ja sitten voisi vapaa-ajalla kulkea tämän hoitajan perässä kaupoissa ja kun hän vie lapsia harrastuksiin ja kuuluttaa kaikille, että tässä on ihmisten potilastietoja urkkiva hoitaja.
Tuo menee jo vainoamisen puolelle ja voi itse syyllistyä rikokseen.
Tuollaiselle hul lulle potilaalle pitää määrätä lähestymiskielto!
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä en juuri uskalla potilastietoihin koskea. En edes silloin kun siihen on aihe. Tuntuu rikolliselta.
Se kun työkaverit sanoo, että minun pitää tarkistaa potilastoedoista jokin asiakkaan terveydentilaan koskeva. Ei tee mieli. Ei millään uskaltaisi.
Sinut on koulutettu väärin.
Itselläni ei ole edes aikaa saati mielenkiintoa utsia muiden asioita. Ihan tarpeeksi on omissa töissä enkä halua mieltäni kuormittaa yhtään ylimääräisellä tiedolla. Joskus tuntuu, että ei alalla olevilla on se käsitys, että urkkimista tapahtuu jonkin verran, mutta enpä usko. Ei oikeasti kiinnosta yhtään mikään ylimääräinen. Ei exä, ei naapuri eikä kukaan muukaan. On hyvä, että on laki tähän, mutta en urkkisi, vaikka lakia ei olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, poliisi selvittää ja hoitaja selittää miksi. Lisäksi koko kaupunki saisi tietää, että tämän niminen hoitaja urkkii ihmisten tietoja.
Ja sitten voisi vapaa-ajalla kulkea tämän hoitajan perässä kaupoissa ja kun hän vie lapsia harrastuksiin ja kuuluttaa kaikille, että tässä on ihmisten potilastietoja urkkiva hoitaja.
Ei ne auta ja kyllä yleisillä teillä ja kaupassa saa vapaasti kulkea. Älä urki kenenkään tietoja, jos haluat rauhassa kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja on itse hullu, jos urkkii toisten tietoja. Ei ole mieleltään terve hoitaja.
Kuule, itse kirjoitit, että mitään ei ole edes tapahtunut ja fantasioit jo täällä miten pilaat sen hoitajan elämän? Ei ole tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja on itse hullu, jos urkkii toisten tietoja. Ei ole mieleltään terve hoitaja.
Päästään terveellä hoitajalla ei ole tarvetta urkkia tuttujen terveystietoja. Toki varmasti narsisti hoitajiakin on.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, itse kirjoitit, että mitään ei ole edes tapahtunut ja fantasioit jo täällä miten pilaat sen hoitajan elämän? Ei ole tervettä.
Onhan, täällä on jo tunnustettu, että potilaiden tietoja on urkittu, tuttujen, jota ei itse hoida.
Juu tunsin hoitsun joka oli lähellä saada kenkää tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan, täällä on jo tunnustettu, että potilaiden tietoja on urkittu, tuttujen, jota ei itse hoida.
Te hoitajat aiheutatte itse tämän ongelman ja pilaatte jonkun toisen ihmisen elämän levittämällä tämän terveystietoja. Tottakai myös teille tulee silloin seurauksia.
tämän vuoksi kannattaa miettiä mitä asiakkaana kertoo hoitajalle/lääkärille. jos ei ole ihan pakko saada jostain mt asiasta apua (josta selviää itsekin) ei kannata kertoa. nykyään kun järjestelmät synkronoi keskenään, kaikki tieto on kaikille. ihan terveydenhuollossakin. ennen pystyit käymään yksityisellä ns salassa jossain operaatiossa tai tutkimuksessa, nyt sekin tieto näkyy julkisella puolella.
/sairaanhoitaja
Tajusin vasta jälkikäteen yhden jutun naapuristani.
Taloomme muutti fysioterapeutti.
Naapurista kuului lapsen itkua edellispäivänä,
ja tämä fyssäri soitti minulle työpaikaltaan ( näin sen puhelinnumerosta) .
Ihmetteli lapsen itkua,, olin puulla päähän lyöty.
Mietin miksi soittaa asiasta minulle, ja kerrostalossa pakkaa kuulumaan äänet.
Änkytin jotain, joo kuulin itkun , mutta mitä siitä ??
Myöhemmin tajusin, että fyssäri oli käyttänyt lapseni potilastietoja selvittääkseen minun puhelinnumeroni, koska lapseni on apuvälilainaamon asiakas.
Loppupelissä on pitänyt pitää stoppi hänen ”avuliaisuudelleen”, koska enköhän minä tiedä jo vuosien kokemuksella kuinka vammaista lasta hoidetaan.
Tietääkö kukaan tästä tarkemmin? Milloin tuo on tapahtunut ja onko useiden potilaiden tietoja urkittu? Asun Soiten alueella ja huomasin jo viime kuussa Omakannasta merkinnän, että tietojani on käsitelty arkistossa. Ihmettelin merkintää, mutta arvelin sen liittyvän johonkin toiseen lääkärikäyntiini.
Niin, onko tuota edes tapahtunut, voisiko joku laittaa linkkiä?
https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/614750
Uutinen on vain tilaajille, mutta urkinta on tapahtunut oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te hoitajat aiheutatte itse tämän ongelman ja pilaatte jonkun toisen ihmisen elämän levittämällä tämän terveystietoja. Tottakai myös teille tulee silloin seurauksia.
Ja jos ei tuon tietojen levittämisen takia enää työllisty niin on aika 365 päivää vuodessa käydä joka päivä sanomassa asiasta tälle hoitajalle.
Älkää urkkiko toisten potilastietoja ja levittäkö niitä, jotta ihmiset pääsevät töihin ja saatte olla rauhassa.
Eikö näitä uutisia pitäisi olla päivittäin, jos tuo niin yleistä on kuten väitätte?
Olen pariin otteeseen epäillyt, että omia ja lasteni terveystietoja on urkittu tuttujen ja puolituttujen sairaanhoitajien taholta. On ollut ihmeellistä vihjailua ja ilkeilyä asioista, joista emme ole puhuneet sukulaisille mitään. Ei niissä tiedoissa mitään ihmeellistä ole, mutta toisaalta eivät ne niille kuulukaan. Lapseni kävi esim. R-opetuksessa, niin sukulainen vihjaili, että lapsi ei osaa puhua ja on kehitysvammainen. Puhui siis ihan terveestä, sosiaalisesta ja ennen kouluun menoa lukemaan oppineesta lapsesta, jolla nyt vain on R-vika, kuten monella muullakin saman ikäisellä. Samoin tuntui, että muitakin terveystietojamme oli katseltu. Nainen, jolta nämä tiedot oli saanut, sai yllättäen potkut töistä, ennen kuin ehdin tehdä tarkempaa kyselyä asiasta. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tietoja sh saa katsella potilaista
Eri ammattiryhmillä, siis hoitoon osallistuvilla ammattiryhmillä, on potilastietojen avaamisen suhteen erilaisia oikeuksia. Siis käyttäjätunnuksiin on määritelty mitä kaikkea saa auki. Lääkäreillä on kaikkein laajimmat oikeudet.
Yleensäkään potilastietoa ei saa avata, ellei ole kyseisen potilaan hoitoon liittyvää perustetta, eli avaaja osallistuu potilaan sen hetkiseen hoitotapahtumaan. Jos menee avamaan tietoja ilman perustetta, niin se on sitten urkkimista ja tietosuojarikos.
Lisäksi siinä mielessä mitä kaikkea hoitava taho saa potilaan muissa kyseisen hoitavan tahon oman piirin ulkopuolelta nähdä, niin siihenhän potilas itse antaa suostumuksen tai kiellon.
Kyllä minulla on osastonsihteerinä käytettävissä ihan kaikki samat potilastiedot kuin lääkärilläkin. Mutta työpaikkaani en halua menettää ja toimin niissä puitteissa. Ei ole kyllä aikaakaan kenenkään umpisuolenleikkauksista lukea, sen verran kiirettä pitää erikoissairaanhoidossa.
Veikkaan ettei ole. Sillä sinä et pääse esim. psykiatrian tekstejä katsomaan, jos et työskentele psykiatrialla. Näin se on ennen ollut, ja näin se on edelleen. Sen sijaan lääkäri pääsee katsomaan, potilaalta luvan kysyttyään tietenkin, myös psyk,. tietoja siltä osin kuin niitä hänen piirinsä alueelta on.
Et pääse kaikkia näkemään.
No sinähän se tunnut minun työnkuvan tietävän 😆
Kannasta löytyvä tieto on aivan liian suppeaa hoitoon tarkoitettuna, ei sen käyttö riitä. Korkeintaan reseptejä voi sieltä tarkastella.