Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitaja katseli potilastietoja luvatta

Vierailija
23.04.2021 |

Soite /Keskipohjanmaa

Kommentit (186)

Vierailija
101/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä sanottiin, että jos on jotain terveysongelmaa niin siitä ei saa missään tapauksessa puhua työnantajalle, koska sitten ei pääse töihin. Jos tuttu hoitaja tietojani katsoo ja kertoo eteenpäin niin tottakai tulee seurauksia. Sitten minulla on 365 päivää vuodessa vain aikaa.

Oletko sama tyyppi kuin adoptiohullu? Kirjoitat ihan samalla tavalla.

Urkitko sä ihmisten keskenmeno tietoja ja tietoja miksi ne ei saa lasta, kummassa on vika?

Se riittikin vastaukseksi :D . Moi vaan, taas. Oletko jo töissä?

Siis sä hoitajana urkit tietoja miksi sun tutut ei saa lasta?

Vierailija
102/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä sanottiin, että jos on jotain terveysongelmaa niin siitä ei saa missään tapauksessa puhua työnantajalle, koska sitten ei pääse töihin. Jos tuttu hoitaja tietojani katsoo ja kertoo eteenpäin niin tottakai tulee seurauksia. Sitten minulla on 365 päivää vuodessa vain aikaa.

Urkitko sä ihmisten keskenmeno tietoja ja tietoja miksi ne ei saa lasta, kummassa on vika?

Siis myönnät urkkineesi tietoja, jestas mitä hoitajia meillä on töissä sairaalassa.

Joo. Olen sairaanhoitaja ja urkin että olit miehesi kanssa 11vuotta ennenkuin saitte vauvan. Sitten lapseton tuttusi pilasi vauvaonnesi ja nyt sinulla on psykoosi ja persoonallisuushäiriö ja olet työtön sekä köyhä.

Hoitajan lisäksi olen adoptioäiti, eikä minulla ole ajokorttia.

Hohhoijaa, ryömi takasin siltasi alle trolli.

Oletko sä se adoptioäiti, jonka lapsella on terveysvaikeuksia, koska biologinen äiti käytti alkoholia ja lapsi sairastelee paljon? Ja olet katkera...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksinkertainen saa olla jos menee urkkimaan. Ainakin yliopistollisessa sairaalassa meille toitotetaan tietoturva-asioita säännöllisesti, niitä painotetaan jo opiskeluvaiheessa. Jokaiselle pitäisi olla selvää, että käynnieistä jää lokimerkinnät, joita tarkkaillaan.

Sen potilaan tiedot katsotaan, jota kulloinkin hoidetaan. Psykiatria ja geenitutkimukset ovat "salattuja" lehtiä ja ohjelma kysyy ennen näiden avaamista halutaanko niitä todella katsoa. Lehtien katsomisesta jää tieto järjestelmään. Itse en ainakaan työssäni tee sillä tiedolla mitään, mitä jonkun psykoosijaksolla on tapahtunut. Riittää että mielenterveyteen liittyvät diagnoosit on mainittu perustiedoissa ja mahdolliset lääkkeet tiedossa.

Jos esim hoidonjärjestelysyistä/ omien kirjausten tarkistamiseksi tarvitsee käydä potilaan tiedoissa, joka ei ole vielä/ enää hoidossa, järjestelmämme pyytää syyn tietojen katsomiseen. Tämä estää myös vahingossa kenenkään tietoihin menemisen virhelyönnin takia.

Ja tästäkin ajatellaan väärin, jos joku käy terapiassa ja syö lääkkeitä, moni käy, jos on joutunut kokemaan henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Yllätys ettei se tekijä käy vaan porskuttaa entiseen malliin omissa jutuissaan.

Diagnoosin ja lääkityksen ei ole tarkoitus olla potilaan stigmana, vaan ne ovat tärkeitä asioita, jotka hoidossa on otettava huomioon. Läkkeityksellä tai päihdetaustalla on vaikutusta siihen mitä lääkkeitä potilaalle voidaan määrätä tai käyttää sairaalahoidossa. Samoin potilaalle osataan paremmin tukea kun hänen taustansa on tiedossa. Terveydenhuollossa kulkee monenlaista ihmistä läpi. Masennus ja ahdistus ovat nykypäivänä hyvin yleisiä, samoin kuin päihteiden käyttö. Ammattilaisten pitäisi kyllä ymmärtää tämä, eikä väheksyä potilasta näiden takia.

- sama, jolle vastasit.

Vierailija
104/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun urkin täältä foorumilta tietoja miksi olet tuollainen ruma ja lihava luuseri.

Vierailija
105/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eihän sairaanhoitajalle aukene potilaan tiedot kaikkinensa. Tiedot on tarkoitettu hoitavalle lääkärille"

Kyllä ne aukeaa kaikille, myös lähi ja sairaanhoitajille. Ei sitä voi hoitajan työtä tehdä jos ei näe tietoja.

Vierailija
106/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun urkin täältä foorumilta tietoja miksi olet tuollainen ruma ja lihava luuseri.

Onko täällä kirjoittelemassa joku sairaanhoitaja joka arvostelee ihmisten ulkonäköä. Uskon kyllä, eikös siellä sairaaloissa ole työilmapiiriongelmaa.

Vierailija
107/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä kirjoittelemassa joku sairaanhoitaja joka arvostelee ihmisten ulkonäköä. Uskon kyllä, eikös siellä sairaaloissa ole työilmapiiriongelmaa.

Joku hoitaja joskus kirjoitti, että hoitajien ylipaino ongelma johtuisi vuorotyöstä.

Vierailija
108/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nostaisin kunnianloukkaussyytteet, jos minusta olisi jotain urkittu tai juoruttu ja sitten mentäisiin oikeuteen selvittämään asia.

Jos juoruilijalla omaisuutta niin on hyvät mahdollisuudet saada jotain.

Oletko syyttäjä? Vai miten ajattelit että onnistuu?

Vierailija
109/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nostaisin kunnianloukkaussyytteet, jos minusta olisi jotain urkittu tai juoruttu ja sitten mentäisiin oikeuteen selvittämään asia.

Jos juoruilijalla omaisuutta niin on hyvät mahdollisuudet saada jotain.

Oletko syyttäjä? Vai miten ajattelit että onnistuu?

Tekee rikosilmoituksen.

Vierailija
110/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisille tuntuu olevan epäselvää se ettei toisista ihmisistä voi kertoa ja juoruta mitä tahansa. Ihminen, josta juorutaan ja kerrotaan asioita voi tehdä rikosilmoituksen.

Vierailija
111/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaala antaa hoitajalle muistutuksen ja potilas jonka tietoja on urkittu tekee rikosilmoituksen.

Vierailija
112/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaala antaa hoitajalle muistutuksen ja potilas jonka tietoja on urkittu tekee rikosilmoituksen.

Joutuuko hoitaja maksamaan asianajajan omista rahoista?

Vierailija
113/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tietoja sh saa katsella potilaista

Eri ammattiryhmillä, siis hoitoon osallistuvilla ammattiryhmillä, on potilastietojen avaamisen suhteen erilaisia oikeuksia. Siis käyttäjätunnuksiin on määritelty mitä kaikkea saa auki. Lääkäreillä on kaikkein laajimmat oikeudet. 

Yleensäkään potilastietoa ei saa avata, ellei ole kyseisen potilaan hoitoon liittyvää perustetta, eli avaaja osallistuu potilaan sen hetkiseen hoitotapahtumaan. Jos menee avamaan tietoja ilman perustetta, niin se on sitten urkkimista ja tietosuojarikos.

Lisäksi siinä mielessä mitä kaikkea hoitava taho saa potilaan muissa kyseisen hoitavan tahon oman piirin ulkopuolelta nähdä, niin siihenhän potilas itse antaa suostumuksen tai kiellon. 

No en ole höpömpää kuullut, ei tosiaan ole käyttäjätunnuksiin määritelty mitä voi avata, höpö höpö

Vierailija
114/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallista. Onneksi siitä jää usein kiinni.

T. Hoitaja

Ei todellakaan ole tavallista. Mun isoa sukuani on ympäri Suomea eikä kenenkään tietoja ole väärä henkilö katsellut. Justiinsa keskusteltiin tuosta porukalla.

Vierailija
115/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on erityislapsi. Käymme Lastenlinnassa kerran vuodessa.

Muutama vuosi sitten saimme kirjeen, en muista mistä, joku oli katsonut lapsen tietoja ja meiltä kysyttiin haluammeko tutkia eteenpäin.

Ystäväni sisko on lääkäri, kysyin häneltä mitä tietoja on katsottu ja miksi. Jotkut ovat muka uteliaita aluksi,

mutta jos olet vuosia ollut töissä, ei ketään kiinnosta.

Vastasin tiedusteluun onko kyseessä ollut vahinko.

Kyllä. Sanoin tämä riittää.

Ketä kiinnostaa katsoa toisten papereita, kun niitä riittää ?

Vierailija
116/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siitä jää merkintä jos hoitaja menee katsomaan potilaan tietoja ? Onko sama nyt kun järjestelmä siirtyi siihen uuteen oliko se Apot vai mikä ? Esim ystäväni on sh niin ei hän saa katsoa potilastietojani.

Vierailija
117/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin muutaman kuukauden yhdessä työpaikassa. Työkaveri kysyi minulta kerran yhtä asiaa perheestäni. Ihmettelin mielessäni, kuinka voi tietää asian, en ollut tätä työpaikalla kertonut.

Myöhemmin kävi ilmi, että työkaverin perheenjäsen työskentelee sotessa alalla, jossa pääsee tietoihin. Oliko uteliaisuus iskenyt?

Oma Kannasta ei ilmeisesti näe kaikkia, jotka ovat tietojasi katselleet?

Ihan tavallista tuo on. Hoitajat jatkuvasti rääkyy kun on muka niiin kiire töissä, mutta juoruiluun ja pskapuheiden levittämiseen näyttää aina olevan aikaa. Isäni sairastui vakavasti ja äiti kertoi että naapuri oli tullut asiasta kyseleen, hoitaja kun oli ja kuullut siitä töissä. Tosin hän oli talon toisella puolella, ei lähelläkään sitä osastoa missä isäni. Ja isä oli kieltänyt kertomasta kenellekään että on sairastunut eli kukaan muu naapurikaan ei siitä tiennyt. 

Vierailija
118/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin muutaman kuukauden yhdessä työpaikassa. Työkaveri kysyi minulta kerran yhtä asiaa perheestäni. Ihmettelin mielessäni, kuinka voi tietää asian, en ollut tätä työpaikalla kertonut.

Myöhemmin kävi ilmi, että työkaverin perheenjäsen työskentelee sotessa alalla, jossa pääsee tietoihin. Oliko uteliaisuus iskenyt?

Oma Kannasta ei ilmeisesti näe kaikkia, jotka ovat tietojasi katselleet?

Ihan tavallista tuo on. Hoitajat jatkuvasti rääkyy kun on muka niiin kiire töissä, mutta juoruiluun ja pskapuheiden levittämiseen näyttää aina olevan aikaa. Isäni sairastui vakavasti ja äiti kertoi että naapuri oli tullut asiasta kyseleen, hoitaja kun oli ja kuullut siitä töissä. Tosin hän oli talon toisella puolella, ei lähelläkään sitä osastoa missä isäni. Ja isä oli kieltänyt kertomasta kenellekään että on sairastunut eli kukaan muu naapurikaan ei siitä tiennyt. 

Mielestäni rikosilmoituksen paikka. Hoitaja selittää poliisille miksi on toiminut noin.

Vierailija
119/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ruvettiin seurustelemaan nykyisen mieheni kanssa yli 20 vuotta sitten, hänen tuttavapiiriinsä kuului sairaanhoitaja. Tämä stalkkasi tietoni ja kertoi mielenterveysongelmani miehen koko kaveriporukalle ja nykyiselle miehelleni ihan vain ilkeyttään. Siis ennen kuin olin edes itse ehtinyt kertoa asiasta. Asenteet siihen aikaan olivat paljon kovemmat noita sairauksia kohtaan. Suhteemme ei kaatunut siihen, mutta miehen suhteet kaveripiiriin meni jäihin. Me oltiin nuoria, eikä tajuttu, että olisi pitänyt tehdä rikosilmoitus. Ei elämä siitä pilalle mennyt. Molemmat jatkokouluttauduttiin ja ollaan nyt ulkomailla töissä. Miehen kaveripiiri ja tuo sairaanhoitaja käkkivät edelleen suomalaisessa pikkukaupungissa. Miehelle jäi pa*skamuisto pitkäaikaisesta kaveripiiristä.

Vierailija
120/186 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tietoja sh saa katsella potilaista

Eri ammattiryhmillä, siis hoitoon osallistuvilla ammattiryhmillä, on potilastietojen avaamisen suhteen erilaisia oikeuksia. Siis käyttäjätunnuksiin on määritelty mitä kaikkea saa auki. Lääkäreillä on kaikkein laajimmat oikeudet. 

Yleensäkään potilastietoa ei saa avata, ellei ole kyseisen potilaan hoitoon liittyvää perustetta, eli avaaja osallistuu potilaan sen hetkiseen hoitotapahtumaan. Jos menee avamaan tietoja ilman perustetta, niin se on sitten urkkimista ja tietosuojarikos.

Lisäksi siinä mielessä mitä kaikkea hoitava taho saa potilaan muissa kyseisen hoitavan tahon oman piirin ulkopuolelta nähdä, niin siihenhän potilas itse antaa suostumuksen tai kiellon. 

No en ole höpömpää kuullut, ei tosiaan ole käyttäjätunnuksiin määritelty mitä voi avata, höpö höpö

Kyllä se menee niin, että potilaan hoitoon osallistumattomat eivät saa tietoja katsella. Se on rangaistava teko. Ja itse voi Omakannassa laittaa kiellot vaikka kaikkiin sairaanhoitopiireihin.