Sairaanhoitaja katseli potilastietoja luvatta
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tietoja sh saa katsella potilaista
Eri ammattiryhmillä, siis hoitoon osallistuvilla ammattiryhmillä, on potilastietojen avaamisen suhteen erilaisia oikeuksia. Siis käyttäjätunnuksiin on määritelty mitä kaikkea saa auki. Lääkäreillä on kaikkein laajimmat oikeudet.
Yleensäkään potilastietoa ei saa avata, ellei ole kyseisen potilaan hoitoon liittyvää perustetta, eli avaaja osallistuu potilaan sen hetkiseen hoitotapahtumaan. Jos menee avamaan tietoja ilman perustetta, niin se on sitten urkkimista ja tietosuojarikos.
Lisäksi siinä mielessä mitä kaikkea hoitava taho saa potilaan muissa kyseisen hoitavan tahon oman piirin ulkopuolelta nähdä, niin siihenhän potilas itse antaa suostumuksen tai kiellon.
Kyllä minulla on osastonsihteerinä käytettävissä ihan kaikki samat potilastiedot kuin lääkärilläkin. Mutta työpaikkaani en halua menettää ja toimin niissä puitteissa. Ei ole kyllä aikaakaan kenenkään umpisuolenleikkauksista lukea, sen verran kiirettä pitää erikoissairaanhoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tietoja sh saa katsella potilaista
Eri ammattiryhmillä, siis hoitoon osallistuvilla ammattiryhmillä, on potilastietojen avaamisen suhteen erilaisia oikeuksia. Siis käyttäjätunnuksiin on määritelty mitä kaikkea saa auki. Lääkäreillä on kaikkein laajimmat oikeudet.
Yleensäkään potilastietoa ei saa avata, ellei ole kyseisen potilaan hoitoon liittyvää perustetta, eli avaaja osallistuu potilaan sen hetkiseen hoitotapahtumaan. Jos menee avamaan tietoja ilman perustetta, niin se on sitten urkkimista ja tietosuojarikos.
Lisäksi siinä mielessä mitä kaikkea hoitava taho saa potilaan muissa kyseisen hoitavan tahon oman piirin ulkopuolelta nähdä, niin siihenhän potilas itse antaa suostumuksen tai kiellon.
Kyllä minulla on osastonsihteerinä käytettävissä ihan kaikki samat potilastiedot kuin lääkärilläkin. Mutta työpaikkaani en halua menettää ja toimin niissä puitteissa. Ei ole kyllä aikaakaan kenenkään umpisuolenleikkauksista lukea, sen verran kiirettä pitää erikoissairaanhoidossa.
Minä autoin työkokeilussa osastonsihteeriä eli tein samoja hommia. Olin tunnollinen ja katsoin vain niitä tietoja mitä oli pakko työtehtäviä hoitaessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin työkokeilussa sairaalassa toimistotyössä työkkärin kautta, mutta katsoin vain sen potilaan tietoja minkä asioita hoidin esim. tilasin taksin ja katsoin vain tarpeellisia tietoja. Olen tunnollinen.
Itse jopa aristelen katsoa asiakkaani elämänhistoriaan liittyviä tietoja, vaikka täysin laillisesti minulla on lupa se tehdä. Vain siinä tapauksessa, kun asiat ei etene, saatan mennä lukemaan vanhoja kirjoituksia löytääkseni keinon/ ratkaisun miten asiakkaan tilannetta voisi parantaa. Luulen ja sen mitä työelämässä itse olen nähnyt, niin vallalla oleva toimintamalli-ja ajatus on muillakin ammattilaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä mittää. Minun, lapsettoman sinkkumiehen potilastietoja urkki kaupungin lastensuojelun henkilö.
Heh. Hunajapurkki oli kai liian makoisan näköinen. Oli tosin tukkinut 500 muunkin tietoja. Selvisi kun yllättäen tuli oikeudesta postia.
Miten lastensuojelun henkilö on päässyt urkkimaan, kun terveydenhuollolla ja sosiaalialalla on ihan eri käyttöjärjestelmät eikä tunnuksia kuin omaansa?
Ihan samat oikeudet ovat, kun terveys-ja sosiaaliasiat ovat samoissa järjestelmissä. Kannassakaan ei voi kieltää näiltä näkymistä, kun ovat saman toimijan alla.
En ymmärrä, että joku katsoo jonkun tutun tietoja jos ei ole pakko, hän joutuu salaisuudet kantamaan sisällään ja varomaan ettei möläytä mitään tai tulee kunnianloukkaus syytteet. Mitä jonkun toisen ihmisen tiedoilla tekee. Jos vahingossa möläytät jotakin niin se kenestä möläytät voi tehdä ilmoituksen poliisille. Itse en edes halua tietää ihmisten asioita, minulla on omakin elämä.
Vierailija kirjoitti:
No eräs shp jakaa näistä työntekijöilleen vaan varotuksia.
Mutta se kenestä on urkittu tietoja, voi tehdä rikosilmoituksen, itse tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, poliisi selvittää ja hoitaja selittää miksi. Lisäksi koko kaupunki saisi tietää, että tämän niminen hoitaja urkkii ihmisten tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, poliisi selvittää ja hoitaja selittää miksi. Lisäksi koko kaupunki saisi tietää, että tämän niminen hoitaja urkkii ihmisten tietoja.
Siinä saisi aviomies, lapset ja koko suku hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten voisi vapaa-ajalla kulkea tämän hoitajan perässä kaupoissa ja kun hän vie lapsia harrastuksiin ja kuuluttaa kaikille, että tässä on ihmisten potilastietoja urkkiva hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten voisi vapaa-ajalla kulkea tämän hoitajan perässä kaupoissa ja kun hän vie lapsia harrastuksiin ja kuuluttaa kaikille, että tässä on ihmisten potilastietoja urkkiva hoitaja.
Joku sairaus voi estää työnsaannin jos tieto leviää työnantajille niin olisi aikaa kulkea kyseisen hoitajan perässä. Odottaa sairaalan ulkopuolella, koska pääsee töistä ja seurailla autolla vapaa- ajat ja kuuluttaa tätä urkkija hoitaja nimeä.
Juuri tästä syystä en juuri uskalla potilastietoihin koskea. En edes silloin kun siihen on aihe. Tuntuu rikolliselta.
Se kun työkaverit sanoo, että minun pitää tarkistaa potilastoedoista jokin asiakkaan terveydentilaan koskeva. Ei tee mieli. Ei millään uskaltaisi.
Näitä oikeuksia pitäisi rajata enemmän, kun on niin paljon näitä katselijoita ja niistä tulee paljon oikeusjuttuja, jotka olisi voitu estää hyvällä tietoturvalla.
Sosiaalitoimi ja terveydenhuolto on nyt ensinnäkin pitäisi olla erillään. Jos yrityksissä leviteltäisiin tietoja kuten julkisella puolella niin nopeasti tulisi huomautus, mutta julkisiin toimijoihin ei puututa vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sairaus voi estää työnsaannin jos tieto leviää työnantajille niin olisi aikaa kulkea kyseisen hoitajan perässä. Odottaa sairaalan ulkopuolella, koska pääsee töistä ja seurailla autolla vapaa- ajat ja kuuluttaa tätä urkkija hoitaja nimeä.
Jep, hyvää tekemistä työttömänä.
Näenkö potilaana itse jostakin, kuka on Kanta-palvelussa tietojani katsellut ja kirjautunut? Oksettavaa, ettei edes hoitohenkilökuntaan voi luottaa. Tosin, ennen kun oli niitä kansioita potilaista lääkäreillä niin aika huolettomasti niitäkin jätettiin lojumaan huoneen pöydille ja lääkäri saattoi piipahtaa jossakin huoneesta pois ja kaikki olisi ollut luettavissa. Kansioiden päällä vielä mustalla tussilla kirjoitettu potilaiden nimet ja sotut.
Vierailija kirjoitti:
Meille opetettiin, että ei edes omia tietojaan saa käydä katsomassa. En ole käynyt.
Silloin vielä kun niitä kertomuksia kirjoitettiin sanelusta potiasasiakirjoiksi, niin kirjoittajissa oli sellaisia, jotka pyysivät itseään koskevat sanelut itselleen. No, kierrettiinkö sääntöjä vai ei, en tiedä. Luultavasti kierrettiin.
Lisäksi mahdollista on se, että kun joku kiinnostava henkilö oli listalla, niin kirjoitettua tekstiähän oli sitten mahdollista näytellä ulkopuolisille ruudulta... Tehtiikö tätä? Tai juoruiltiin vaitiolovelvollisten kesken, unohtaen, olet vaitiolovelvollinen myös vaitiololvelvollisten keskuudessa.
Juoru, juoru, oletus, oletus, luulo, luulo, luuloharha, kunnianloukkaus, tietosuojarikos.
Urkkija hoitaja voi pilata tietojen levityksellä toisen elämän niin sitten täytyy pilata myös tämän hoitajan elämä. Jos vaan saan tietää, että joku tuttu hoitaja on tietojani luvatta urkkinut niin ei ole hoitajan kannalta hyvä juttu.
Onneksi olen osastolla töissä niin ei tarvitse pelätä mitä tietoja katselee ja kuinka monesti, kun kaikki ovat sillä hetkellä kuitenkin hoidossa meillä.
Vierailija kirjoitti:
Urkkija hoitaja voi pilata tietojen levityksellä toisen elämän niin sitten täytyy pilata myös tämän hoitajan elämä. Jos vaan saan tietää, että joku tuttu hoitaja on tietojani luvatta urkkinut niin ei ole hoitajan kannalta hyvä juttu.
Ja ilmoitan urkkimisesta hänen lapsensa kouluun, lapsensa harrastusta pitävälle taholle, ihan kaikille, myös hänen aviomiehensä työpaikalle.
Itse olin työkokeilussa sairaalassa toimistotyössä työkkärin kautta, mutta katsoin vain sen potilaan tietoja minkä asioita hoidin esim. tilasin taksin ja katsoin vain tarpeellisia tietoja. Olen tunnollinen.