Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsooko muu henkilökunta sairaalassa laitoshuoltajia nenänvartta pitkin?

Vierailija
22.04.2021 |

Ovathan he hierarkiassa alimpaa tasoa.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että arvostaa siisteteyttä, ei vielä riitä siihen, että arvostaa laitoshuoltotyön tekijää. 

Niin tai se, että on esimerkiksi surittanut tohttorin tutkinnon lääketieteestä tai mistä muusta hyvänsä ei vielä takaa sitä, että sama ihminen osaisi vaikka käyttäytyä tahdikkaasti ja huomaavaaiesti, eikä sitäkään, että hän olisi millään tavoin muutoinaakn miellyttävää seuraa.

Oman rajoittuneen ja vajavaisen kokemukseni perusteella monesti kaikkein eniten muita työaseman perusteella arvostelevat he, jotka ovat kovin epävarmoja omasta asemastaan.(...) ja  tai, jotka uskovat, että hyökkäys itseä esimerkiksi hierarksisesti heikommassa asemassa olevaa kohtaan teksi heistä sankareita ja arvosttavamapia. 

Uskovainen mies.   

Vierailija
62/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni muu sairaalassa tehtävä työ olisi turhaa mikäli laitoshuoltajia ei olisi. Hygienia on oleellista leikkauksissa ja osastoilla. 

Mun täytyy nyt vähän murmuttaa tuosta hygieniasta, siitä on tingitty vuosien varrella ihan jatkuvasti. Meillä ei viikonloppuisin vuodeosastoilla siivota enää lainkaan henkilökunnan tiloja eikä yhden hengen käytössä olevia potilashuoneita (pl. eristykset) tai vessoja. Itse asiassa viime vuosina mun työkuvaani on muokattu koko ajan keittiöpainotteisemmaksi. Ison sairaalan nykyisellä potilasvaihdolla keskuskeittiö on auttamatta aina jäljessä toimitusaikaa kanssa, ja yhä enenevässä määrin joudutaan osastokeittiöstä käsin muokkaamaan päivän eväät, kun potilaat ovat ihan eri tyypit kuin joille ruoka on tilattu tai heidän tilanteensa ei salli tilauksen mukaista ruokaa. Ei se mitään, mä tykkään köksähommista, mutta jotenkin hassua lukea näitä hygieniapainotteisia kommentteja, kun oma kupla on ihan toinen. Meillä prio on 1) keittiö ajallaan ja oikein, tästä ei tingitä 2) puhtaiden potilaspaikkojen perusteella viivytyksettä ja 3) siivous. Ja koska aika menee kokonaisia vuoroja kadottaneiden säästöjen myötä kahteen ensimmäiseen, voitte kuvitella paljonko siivotaan. Omille läheisilleni olen jo vuosia tolkuttanut, etteivät koske mihinkään, mihin ei ole välttämätön pakko, konkaria vähän iljettää. Leikkureissa on asiat vielä hyvin. Kai. Ja onhan tuossa sitäkin että aivan hirveästi turhaa aikanaan on höyryttykin. Mm mrsa-kohortit aikanaan, voi luoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoshuoltaja katsoo vierestä kun lähihoitaja siivoaa oksennukset ja p*skat lattialta 

Löytäjä saa pitää. 

Vierailija
64/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*puhtaiden potilaspaikkojen petaus, piti olla. Oikoluku olisi paikallaan, ja päikkärit.

Vierailija
65/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Tietävät että laitoshuoltaja on toiminnan kannalta yhtä tärkeä kuin he itse.

Joo kunhan juovat kahvinsa siivouskomerossa :D

Vierailija
66/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai arvostan. Osa kokonaisuutta ja ihminen jolla on nimi. 

Vierailija
67/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa osaa siivota. Kuka tahansa ei osaa suorittaa kirurgisia toimenpiteitä..

Mutta kukaan ei voi suorittaa kirurgisia toimenpiteitä, ellei ole siivottu ensin..

Näin sanoi eräs kirurgikin. Ilman laitoshuoltajia eivät pääsisi edes aloittamaan työtään. 

Vierailija
68/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa osaa siivota. Kuka tahansa ei osaa suorittaa kirurgisia toimenpiteitä..

Mutta kukaan ei voi suorittaa kirurgisia toimenpiteitä, ellei ole siivottu ensin..

Kai tiedät että kirurgit eivät itse siivoa, koska se ei olisi tehokasta ajankäyttöä, eikä siksi että eivät osaisi. Sori siitä. 

Vierailija
69/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitten siivojillekin on erikseen koulutusta? Jos kerran kuka vaan osaa siivota?

Ja sen verran surkeata siivousjälkeä olen nähnyt ihan kotonakin että todellakaan ihan kuka vaan ei selvästi osaa siivota... kaukana siitä. 

Vierailija
70/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaukset eivät toimi, olisin halunnut lainata kirjoittajaa, joka kirjoitti työstään ison sairaalan osastolla laitoshuoltajana. 

Olen sairaanhoitaja myöskin ison sairaalan osastolla ja juuri tuollaiselta laitoshuoltajien työnkuva näyttää. Ehkä ollaan työkavereita?! 

Ruokailut työllistävät kovasti ja ovat usein melkoinen palapeli, koska potilaiden vaihtuvuus on suurta. Ruoat pitää saada oikein ja näyttävät toisinaan taikovan aterian lähes tyhjästä. Vaihtuvuus myös tarkoittaa kiirettä saada potilashuoneet valmiiksi uusille potilaille. 

Ainakin meillä laitoshuoltajat ovat työkavereita siinä missä muutkin. Tehdään yhdessä töitä ja päämäärät ovat samat eli potilaiden hyvä ja turvallinen hoito. Työkaverit ovat meillä onneksi kivoja ja kaikkien kanssa vaihdetaan aina muutama sana muustakin työhön liittyvistä asioista. 

Vierailija
71/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Tietävät että laitoshuoltaja on toiminnan kannalta yhtä tärkeä kuin he itse.

Joo kunhan juovat kahvinsa siivouskomerossa :D

Paitsi silloin, kun on Avin tarkastuspäivä.

Vierailija
72/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaukset eivät toimi, olisin halunnut lainata kirjoittajaa, joka kirjoitti työstään ison sairaalan osastolla laitoshuoltajana. 

Olen sairaanhoitaja myöskin ison sairaalan osastolla ja juuri tuollaiselta laitoshuoltajien työnkuva näyttää. Ehkä ollaan työkavereita?! 

Ruokailut työllistävät kovasti ja ovat usein melkoinen palapeli, koska potilaiden vaihtuvuus on suurta. Ruoat pitää saada oikein ja näyttävät toisinaan taikovan aterian lähes tyhjästä. Vaihtuvuus myös tarkoittaa kiirettä saada potilashuoneet valmiiksi uusille potilaille. 

Ainakin meillä laitoshuoltajat ovat työkavereita siinä missä muutkin. Tehdään yhdessä töitä ja päämäärät ovat samat eli potilaiden hyvä ja turvallinen hoito. Työkaverit ovat meillä onneksi kivoja ja kaikkien kanssa vaihdetaan aina muutama sana muustakin työhön liittyvistä asioista. 

Sitten varmaan teillä laitoshuoltajilla on myös oikeus lakisääteiseen taukotilan ja taukoon, kenenkään keskeyttämättä? Vai onko?

Vierailija
73/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tauot keskeytyvät sairaanhoidossa ihan kaikilla. Ja kyllä meillä samassa pöydässä juovat kahvinsa niin laitoshuoltajat kuin lääkäritkin. t. Eri

Vierailija
74/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen tietää miten naisvaltaisella työpaikalla kohdellaan vähemmän koulutettuja.

Ei se koulutuskaan kaikkea kerro.Voi olla jopa pätevämpi johonkin , vaikka ei koulutusta olekaan.Joskus ihmetellyt miten joku on koulutuksensa suorittanut hyväksytysti.Laitoshuoltaja on tärkeä osa moniammatillisuutta .

Vierailija
75/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ja eivät katso.Super tärkeitä ja yleensä myös erittäin mukavia.

Vierailija
76/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvempi nyt varmaankaan "katsoo nenänvartaan pitkin" ketään, mutta selvähän se nyt on, ettei joku korkeammin koulutettu itsensä veroisena laitoshuoltajaa pidä. Itsekin tiedän paikkoja, jossa laitoshuoltajat ovat sanoneet, ettei heitä arvosteta yhtään. Olen itse kokenut laitoselämää sekä laitoshuoltajan, hoiva-apulaisen että hoitajan näkökulmasta, ja myös potilaan näkökulmasta. Jos joku sanoo, ettei ole ilkeyttä ja hierarkiaa, elää varmaan jossain omassa kuplassaan tai on onnistunut näkemään vain parhaimmat laitokset.

Vierailija
77/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei taatusti . Mutta on niitä jotka ei osaa käyttäytyä sairaala ympäristössä .  VAITI OLO VELVOLLISUUS , IHMISARVO OIKEUDET JA yksityiset tavarat kuin ei yhtäkään omaa mielipidettä yhdenkään potilaan asioista . Nämä on jäänyt opettelematta.   Potilaille ei ikäänkuin auota päätä eikä puhuta mitään heidän asioista heille omana mielipiteenä. Mölyt mahassa vanha sanonta .  Samoin kuin pappien työssä että turpa kiinni eikä omia mielipiteitä . Palvellaan pyyteettömästi autetaan minkä osataan.  ( Muista tehdä muille kuin itsellesi tahdot sääntö ).  

Vierailija
78/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin kun kaikki opiskelee moniammatillinen työryhmät ei voi nokkia ketään. Ja samoin on potilaat moniammatillisia . 

Vierailija
79/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvempi nyt varmaankaan "katsoo nenänvartaan pitkin" ketään, mutta selvähän se nyt on, ettei joku korkeammin koulutettu itsensä veroisena laitoshuoltajaa pidä. Itsekin tiedän paikkoja, jossa laitoshuoltajat ovat sanoneet, ettei heitä arvosteta yhtään. Olen itse kokenut laitoselämää sekä laitoshuoltajan, hoiva-apulaisen että hoitajan näkökulmasta, ja myös potilaan näkökulmasta. Jos joku sanoo, ettei ole ilkeyttä ja hierarkiaa, elää varmaan jossain omassa kuplassaan tai on onnistunut näkemään vain parhaimmat laitokset.

Olisihan se epämukavaa, jos joutuisi huomaamaan, että itse ylläpitää syrjiviä käytäntöjä. 

Vierailija
80/92 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi vaan, saatetaan hyvin ollakin..! Täältä taysin tornista vilkuttelen. Mä ainakin olen kokenut olevani kuin kala vedessä kiireisillä akuuttiosastoilla (pyörin useammilla), joissa ihan jokainen hoitaa oman pienen osansa kokonaisuudesta, jotta tehdas jauhaa. Ja jauhaahan se, yötä päivää. Ihan erityisesti arvostan nykymenossa (olen tosiaan nähnyt sen entisenkin menon) ja hoitohenkilökunnassa sitä kääritään hihat ja hoidetaan homma, come hell or high water -meininkiä, missä ei todellakaan nokitella ketään. Hassuahan se uppoavassa laivassa olisikin, ja kellä sellaiseen olisi edes aikaa. Parhaimmillaan työ ei tunnu silti edes työltä, ja se näkyy myös potilaille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi