Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko nukkua synnytyssairaalan osastolla vastasyntynyt vieressä?

Vierailija
22.04.2021 |

Menisi yösyötöt helpommin. Vai kauhistuuko hoitajat?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Naistenklinikalla Helsingissä molemmat vauvat saaneet nukkua vieressä. Lapset syntyneet 2019 ja 2021.

Vierailija
2/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva nukkui yöt vauvalassa vuonna 2000. Silloin ei saanut viereen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa nykyään viereen, ja jos et meinaa saada, vaadi!!

Vierailija
4/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa ei mitään muuta vaihtoehtoa olekaan.

Vierailija
5/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAYSissa synnyttänyt kolme kertaa, eka 2001 ja ilman muuta sai joka kerralla viereen vauvan. En olisi muuhun suostunutkaan.

Vierailija
6/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat nukkua, tuota jopa odotetaan sinulta. Itse en pystynyt nukkumaan, pelkäsin vauvan putoavan tai että tukehdutan hänet. Kotona nukuin melkein vuorokauden putkeen, onneksi mies tajusi ruokkia vauvan vastikkeella.

Vierailija
7/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sinun vauvasi, joten totta kai saat nukkua vierekkäin, jos itse haluat. Osassa paikoissa on suositus nukuttaa omaan sänkyyn, mutta se on vain suositus. Itse toimit, kuten parhaaksi näet.

Vierailija
8/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kukaan ei kieltänyt, en vain saanut unta.

Vierailija
9/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin seinäjoella vauva oli kanssani samassa huoneessa. Suurimman osan ajasta pidin ihan vieressä ihokontaktissa, myös pienten torkkujen ajan. Oikeastaan valvoin ekat kolme vuorokautta kun en vaan malttanut nukkua. Aamuyöllä siirsin vauvan omaan sänkyynsä ja nukuin aamupalalle asti.

Sitä olen miettinyt että olisiko vauvan pitänyt olla puettuna siellä? Kun toisaalta puhuttiin ihokontaktista ym... eikä kukaan hoitajista sanonut mitään...

Vierailija
10/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussa ei mitään muuta vaihtoehtoa olekaan.

Vauva on pakko ottaa oman sängyn viereen siinä vauvakopassa mutta äidin vieressä sängyssä vauva ei saa nukkua.

Vierailija
11/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset arvattiin vauvslaan. Viimeinen olisi pitänyt pitää vieressä yö. Halusin nukkua vielä siellä jonkun verran sektion jälkeen. Uskoivat ja toivat sittten syömään. Vauva oli sönkyineen yön kansliassa. Vauvaan olin kyllä silti hyvin kiintynyt.

Vierailija
12/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymenlaakson keskussairaalassa kaikilla oli vauvat vieressä, hoitajat myös puhuivat ihokontaktin puolesta, jotta imetys lähtee hyvin käyntiin. Minulla olikin vauvat aina aivan vieressä vaippasillaan, nukuin yöt laidat ylhäällä, tyyny laidan edessä ja toinen vauvan ”sänkynä”. En hennonnut jättää laatikkoon, tuntui että on liian kaukana🥴

Vierailija
13/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin seinäjoella vauva oli kanssani samassa huoneessa. Suurimman osan ajasta pidin ihan vieressä ihokontaktissa, myös pienten torkkujen ajan. Oikeastaan valvoin ekat kolme vuorokautta kun en vaan malttanut nukkua. Aamuyöllä siirsin vauvan omaan sänkyynsä ja nukuin aamupalalle asti.

Sitä olen miettinyt että olisiko vauvan pitänyt olla puettuna siellä? Kun toisaalta puhuttiin ihokontaktista ym... eikä kukaan hoitajista sanonut mitään...

Ymmärtääkseni pukeminen ei ole pakollista, jos vauva pidetään muutoin lämpimänä. Kyllä kätilöt olisivat sanoneet, jos vauva olisi pitänyt pukea jossain tilanteessa. Meillä oli pienipainoisena syntynyt heiveröinen vauva, joka sai aivan ensi hetkistä asti lisämaitoa lääkärin määräyksestä, ja tämän suhteen kätilöt sanoivat, että tällainen vauva on pidettävä koko ajan joko ihokontaktissa tai sitten puettuna. Käsitin tästä, että "tavallisen" vauvan kanssa pukeminen ei ole pakollista.

Vierailija
14/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkäällä joka hoitaja muistutti, että ihokontaktissa kannattaisi nukkua. Itse en pysty nukkua vauva vieressäni, varsinkiin sairaalan kapeissa sängyissä.

Vierailija
15/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turun TYKS:issä jo 1980-luvulla sai pitää vauvan sängyn oman sänkynsä vieressä vuorokauden ympäriinsä. Imetys lähti hyvin käyntiin.  Terv. Mummu

Vierailija
16/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tainneet viralliset suositukset muuttua niin, että kätkytkuoleman riskin vähentämiseksi ei enää suositella vieressä nukuttamista. Aiemmin on jopa vaadittu äitejä nukkumaan vauvan kanssa koska ihokontaktista on imetyksen ja vauvan lämmönsäätelyn sekä verensokereiden kannalta hyötyä, mutta nyt lienee suurimmassa osassa sairaaloita toisin. Toki saat nukkua vauvan kanssa jos haluat, se on sinun päätöksesi.

Vauvalle on yleensä sairaaloissa oma pieni sänky, ja jos siinä nukutat niin pue vauvalle riittävästi päälle ja kapaloi peittoon niin ei pääse ruumiinlämpö laskemaan liikaa. Kun olet itse hereillä, voit toki pitää vauvaa ihokontaktissa niin paljon kuin mahdollista ja se on hyödyllistäkin.

Vierailija
17/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopassa nukkui kapaloituna oman sänkyni vieressä 2019, mieli teki ottaa viereen mutta sänky oli kapea, ja olin synnytyksessä valvonut niin paljon, että oli parempi idea saada kunnon unet.

Vierailija
18/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä vauva oli koko ajan vieressä jo tuota aiemminkin.

Vierailija
19/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vielä 8 vuotta sitten (ai kamala, onko siitä jo niin kauan) Jyväskylässä oli sairaalassa sellaiset hetekat sänkyinä, ettei siinä voinut vauvaa pitää vieressä. Eli sänky oli keskeltä sillä tavalla kuopalla, että vauva valui kohti sängyn keskustaa, jos ei koko ajan pitänyt hänestä kiinni. Imettäminenkin oli makuuasennossa haastavaa.

Vierailija
20/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hml siihen painostettiin, mutta itse laitoin vauvan mielummin omaan sänkyyn, etten pienessä sängyssä käänny väsyneenä vahingossa. Katsoivat vähän pahasti ja huomauttelivat ihokontaktista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän