Katsooko muu henkilökunta sairaalassa laitoshuoltajia nenänvartta pitkin?
Kommentit (60)
Olen opetellut osana monipalvelua myös laitoshuoltoa, ja se on kyllä lisännyt kunnioitusta ammattiryhmää kohtaan. Etenkin leikkaussalien vaihto -ja loppusiivoukset on sellaisia, että aseptiikka huomioiden täytyy todella tietää mitä tekee. Ja tekemistä on paljon sekä aikataulut usein todella tiukkoja.
Tarkkaa hommaa leikkurin siivous, samoin välinehuolto.Ilman niitä ei tehtäisi leikkauksia. Kyllä arvostetaan, puhtaus a ja o sillä on monet taudit selätetty maailmasta.
Tulisi lääkäreillä ym. laitoshuoltajia äkkiä ikävä jos laitoshuoltajat lopettaisivat hommansa eli eivät katso.
Olin aikoinaan tekemässä siivoustyötä, jossa naispomo elehti käsillään, että nyt ei ole sopivaa tulla ja kävin vielä 2 kertaa tämän jälkeen, niin aina kielsi tulemasta? Niin hän valitti siivous pomolle, että hänen roskakoria ei ole tyhjennetty lainkaan? Miten se siivooja voi tietää, että mikä klo aika on sopiva arvon rouvalle? Ja kyllä eräs laitoshuoltaja katsoi minua vähän nenänvartta pitkin, että olen sitä alempaa kastia? Toki tämä oli silloin, kun olin vielä nuori. Mutta en ole enää siivooja, mutta kaikki toki vähän tyhmemmät kuvittelevat olevansa toisen yläpuolella ja vähän ns. viisaampia. En itse ole kohdellut ketään huonosti tai väheksyen, kun hankin hyvän koulutuksen. Ei mielestäni ketään saa kohdella huonosti ammattinsa vuoksi, kun kaikkia meitä tarvitaan täällä maapallon päällä. Eli jokaisen ammatti on arvokasta työtä. Joten arvostakaamme jokaisen tekemään työtä.
Se, että arvostaa siisteteyttä, ei vielä riitä siihen, että arvostaa laitoshuoltotyön tekijää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa osaa siivota. Kuka tahansa ei osaa suorittaa kirurgisia toimenpiteitä..
Onko siellä joku teini (ainakin henkisesti) ? Haaveletko lääkärin ammatista ja pidät muita terveydenhuollon ammattilaisia arvottomina. Voi mutta.. sinä et varmaan edes pääse laitoshoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Se, että arvostaa siisteteyttä, ei vielä riitä siihen, että arvostaa laitoshuoltotyön tekijää.
Se että luulee olevansa nokkela ei tee ihmisestä järkevää.
Peilistä voikin katsoa mikä dorka siellä on..
Vierailija kirjoitti:
Ikävä todeta mutta kyllä sairaalassa on vielä nykyäänkin ihan selvä hierarkia. Itse kunnioitan kaikkia osastollani työskenteleviä, tervehdin ja olen mukava kaikille mutta samaa ei valitettavasti voi sanoa kaikista.
Kyllä tuossa perää on. Riippuu toki myös yksiköstä. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Olen opetellut osana monipalvelua myös laitoshuoltoa, ja se on kyllä lisännyt kunnioitusta ammattiryhmää kohtaan. Etenkin leikkaussalien vaihto -ja loppusiivoukset on sellaisia, että aseptiikka huomioiden täytyy todella tietää mitä tekee. Ja tekemistä on paljon sekä aikataulut usein todella tiukkoja.
Totta. Ei siellä kuka tahansa voi olla "mopin varressa". Psyk.sh.
Varmaan katsoo. Ainakin peruskouluissa on hyvin tyypillistä, että ajottain jostakin äidinkielen opettajasta kehkeytyy siivousalan asiantuntija. Hyvin voisi jostakin hoitajasta tai lääkäristäkin sellainen tulla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa osaa siivota. Kuka tahansa ei osaa suorittaa kirurgisia toimenpiteitä..
Tämä. Yleensä leikitään, että kaikki ovat samanarvoisia, mutta hiljainen hierarkia on ja pysyy.
Yleensä noin ajattelevat vähiten koulutetut. Korkeasti koulutetut ovat yleensä sivistyneitä ja kunnioittavia kaikkia kohtaan.
Olen ollut tekemisissä kahdenkin eri professorin kanssa. Näistä kumpikaan ei käyttäytynyt sivistyneesti ketään kohtaan. Ei minkään valtakunnan käytöstapoja ollut kummallakaan.
Olin nuorempana sairaalassa siivoojana ja kyllä tunsin olevani toisen luokan kansalainen välillä. Ei kaikilla osastoilla, mutta joillain tehtiin hyvin selväksi oma asemani, ei tykätty että tulin osaston yhteiseen kahvihuoneeseen vaan olis pitänyt syödä siivouskomerossa yms. Nyt kun olen yliopistosta valmistunut ja töissä sairaalassa, niin erityisesti lähi- ja sairaanhoitajat kohtelee ihan eri kunnioituksella. Surullista huomata, miten pinnallisia ihmiset pääosin on.
Moni muu sairaalassa tehtävä työ olisi turhaa mikäli laitoshuoltajia ei olisi. Hygienia on oleellista leikkauksissa ja osastoilla.
Laitoshuoltaja katsoo vierestä kun lähihoitaja siivoaa oksennukset ja p*skat lattialta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Yleensä leikitään, että kaikki ovat samanarvoisia, mutta hiljainen hierarkia on ja pysyy.
Yleensä noin ajattelevat vähiten koulutetut. Korkeasti koulutetut ovat yleensä sivistyneitä ja kunnioittavia kaikkia kohtaan.
Olen ollut tekemisissä kahdenkin eri professorin kanssa. Näistä kumpikaan ei käyttäytynyt sivistyneesti ketään kohtaan. Ei minkään valtakunnan käytöstapoja ollut kummallakaan.
Yliopistomaailmassa vallitsee ihan viidakon lait, siellä on kans kyllä sivistys kaukana kun tapellaan apurahoista ja kunniasta. Ja se proffien ylenkatse tuntiopettajia kohtaan..
Vain lääkärit katsovat alaspäin sairaanhoitajia ja sairaanhoitajat lähihoitajia. Laitoshoitajat ovat ns harmittomia hierarkian kannalta, joten pääsevät vähemmällä, jos vain pysyvät näkymättöminä ja hiljaisina puurtajina.
Vierailija kirjoitti:
Vain lääkärit katsovat alaspäin sairaanhoitajia ja sairaanhoitajat lähihoitajia. Laitoshoitajat ovat ns harmittomia hierarkian kannalta, joten pääsevät vähemmällä, jos vain pysyvät näkymättöminä ja hiljaisina puurtajina.
Laitoshuoltajat. Me ei todellakaan hoidetaan yhtään ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajat. Me ei todellakaan hoidetaan yhtään ketään.
Kiitos korjauksesta, tuli ajatusvirhe :)
Sairaaloissa kiitokset valuu alhaalta yöspäin.