Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tuo ansiosidonnaisen porrastaminen auttaa oikeasti?

Vierailija
22.04.2021 |

Kun talouden isot rakenteet on pielessä ja kunnollisia työpaikkoja on aivan liian vähän? Voihan se vähän patistaa nuorempia työelämään mutta en voi ymmärtää että tuollaiselle toimenpiteelle annettu noin iso painoarvo jossain hallitusneuvotteluissa.

Pitäisi jotenkin saada pysyviä kunnollisia työpaikkoja paljon enemmän.

Kommentit (500)

Vierailija
141/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntovelkaiset joutuu ulosottoon JEE JEE

Hallitus ajaa sitä JEE JEE

Jos ottaa velkaa,  niin sehän on tarkoitus maksaa joskus takaisin. Siihen pitää varautua vaikka korot nousisivat.

Vierailija
142/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustamisen tarkoitus on lopettaa löysäily tukien turvin. Ihmiset ottaa huononkin työpaikan vastaan. Sitä eivät tee jos voivat loisia 2 vuotta ansiosidonnaisen turvin. Työvoimapula loppuu kun kaikki tuet poistetaan.

Ei se aktiivimallissakaan ollut tuen leikkausmekanismi lisännyt mainittavasti työpaikkoja tai työhaluja.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005486972.html

Suuri määrä miehiä siirtyi masennuksesta työkyvyttömyyseläkkeelle eli työttömyys väheni.

Perheet joissa toinen tienasi 1600 netto, aktiivimalli leikkasi tuloja, koska heillä ei ollut eikä ole oikeutta toimeentulotukeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntovelkaiset joutuu ulosottoon JEE JEE

Hallitus ajaa sitä JEE JEE

Jos ottaa velkaa,  niin sehän on tarkoitus maksaa joskus takaisin. Siihen pitää varautua vaikka korot nousisivat.

Työttömät ei saa toitä JEE JEE

Ulosottoon joutuu moni JEE JEE

Ansiosidonnaisen porrastus vie perheitä ulosottoon JEE JEE

Vain hölmöt ottaa asuntolainaa

Vierailija
144/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luokkayhteiskunnan palkat tai palkkiot kirjoitti:

Jotenkin käsittämätöntä ymmärtää että työtön dipan inssi saa kolme donaa kuussa tekemättä yhtään mitään parin vuoden ajan ja siivooja siivoo hädintuskin 1400e kk ylitöineen.

Ei vaan istu mun ymmärrykseen yhtään.

Sama pätee korkeita eläkkeen saajia, jotka saa eläkettä enemmän kuin ylitöineen huhkivat matalapalkka-alan duunarit.

Työntekoa ei arvosteta. Tukia arvostetaan ja eläkkeitä, mut ei tekijöitä.

No ei saa. Itellä ansiosidonnainen on noin 1600ekk brutto ja DI olen.

Ne DI:t, joilla tuo ansiosidonnainen on jotain kolme tonnia on aika harvassa, sillä ainakin kassan laskurin mukaan siihen vaaditaan joku 9000e/kk palkkaa.

Ja ei tämä herkkua ole, vaikka rahallisesti pärjää. Mitä pitempään on työttömänä, sitä enemmän huolettaa, että ammattitaito ja osaaminen rapautuu. Ja kokoajan valmistuu uusia tyyppejä kilpailemaan niistä samoista työpaikoista.

Vierailija
145/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa hyväosaisille mahdollisuuden loikoilla kuukauden tai pari työpaikkojen välissä hyvillä ansioilla ja vailla huolen häivää, kun seuraava työpaikka on jo tiedossa. Samalla heikentää pienituloisten ja perushommissa olevien asemaa, heillä kun yleensä ei työnhakijoina ole juuri valinnanvaraa, eikä työttömäksi jäädessä seuraava työpaikka ole automaattisesti tiedossa. Eli juuri sitä, mitä oikeisto eniten toivoo.

Vierailija
146/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus ajaa Suomeen vuokra asumista.

HYVÄ HALLITUS

Vierailija
147/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa hyväosaisille mahdollisuuden loikoilla kuukauden tai pari työpaikkojen välissä hyvillä ansioilla ja vailla huolen häivää, kun seuraava työpaikka on jo tiedossa. Samalla heikentää pienituloisten ja perushommissa olevien asemaa, heillä kun yleensä ei työnhakijoina ole juuri valinnanvaraa, eikä työttömäksi jäädessä seuraava työpaikka ole automaattisesti tiedossa. Eli juuri sitä, mitä oikeisto eniten toivoo.

Oikeisto ajaa asuntojen muuttamista arvottomiksi JEE.

Vuorolisien poistoakin ehdotettiin, sairaanhoitajat tykkää.

Vierailija
148/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa naisista on alkanut etsiä miehiä Norjasta ja Tanskasta. Tanskassa pelkkä toimeentulotuki 1500 kun meillä 500.

Muissa maissa pääsee myös vanhempanakin helpommin töihin.

Vierailija
149/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeisto ajaa asuntojen muuttamista arvottomiksi JEE.

Vuorolisien poistoakin ehdotettiin, sairaanhoitajat tykkää.

Eläkeläisten asunnot täysin arvottomia, pelkkä riesa perijöille JEE JEE

Vierailija
150/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa naisista on alkanut etsiä miehiä Norjasta ja Tanskasta. Tanskassa pelkkä toimeentulotuki 1500 kun meillä 500.

Muissa maissa pääsee myös vanhempanakin helpommin töihin.

Suomeen on kohta mahdotonta jäädä.

Vierailija
151/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuoret on muuttamassa Hollantiin, kunhan koulu on ensin käyty.

Muissa maissa saa helpommin töitä.

Vierailija
152/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin käsittämätöntä ymmärtää että työtön dipan inssi saa kolme donaa kuussa tekemättä yhtään mitään parin vuoden ajan ja siivooja siivoo hädintuskin 1400e kk ylitöineen.

Sama pätee korkeita eläkkeen saajia, jotka saa eläkettä enemmän kuin ylitöineen huhkivat matalapalkka-alan duunarit.

Ne DI:t, joilla tuo ansiosidonnainen on jotain kolme tonnia on aika harvassa, sillä ainakin kassan laskurin mukaan siihen vaaditaan joku 9000e/kk palkkaa.

Minulla ansiosidonnainen ollut 800, mutta siinä 2 lapsikorotusta. Jopa kansaneläke+ takuueläke 836.

Kun nuo 2 lapsikorotusta jää pois, ei ole järkeä enää kerätä ansiosidonnaista.

Vierailija
153/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansidonnaisen verotus on 25%, eli alle 2600 bruttotuloilla ei hyödy verrattuna työmarkkinatukeen.

Ansiopäivärahaa varten sinun kannattaa laskettaa itsellesi etuutta varten oleva muutosverokortti, jolloin ennakonpidätys tehdään ilman korotusta. Eli ei todellakaan verotus ole 25%. 

Mutta ei se silti ole lähelläkään palkkatulojen verotusta. Itse sain koko viime vuoden työmarkkinatukea ja veroja lähti 20%. Veronpalautuksina saan takaisin alle 300e (en jaksa tarkistaa mutta summa oli jotain 270-290e). Aika oikea siis on veroprosenttini. Sinne vain veroprosenttilaskuriin testailemaan.

Ja turha tulle kertomaan että itsellä lähtee vähemmän kun "olin alkuvuoden töissä jne". Silloin oletkin maksanut liikaa työtuloista veroja ja sen takia voit alentaa prosenttia enemmän. Jos itse olen puolikin vuotta töissä niin maksan siitä mahdollisimman vähän veroja, nollakortinkin olen hakenut. Palkkatulo on kuitenkin varmaa tuloa toisin kuin työttömyysetuus.

Jos laskee tarkkaan koko vuoden tulot ollessaan työmarkkinatuelle, se ennakonpidätysprosentti on noin 15-16 % ja palautusta voi saada noin 50 euroa. Jos ei viitsi hakea uutta verokorttia, se ennakonpidätys on 20 %, Samalla saa suurimman mahdollisen asumistuen kun tulot eivät muutu ylöspäin. Tuon systeemin takia määräaikaisten töiden pitäisi kestää vähintään sen 6 kuukautta kerrallaan, jotta ne selvästi parantaisi taloudellista tilannetta eikä tarvitsisi kikkailla  byrokratian kanssa kun kerran puolessa vuodessa.

Vierailija
154/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin ainakin töihin vähän aikasemmin. Nykyään vedän kotona lonkkaa siihen saakka, kun ansiosidonnainen on loppumassa ja sitten teen paluun työelämään. Työttömyyskaudet ovat alallani ihan oma valinta pitää palkallisia välivuosia. Porrastuksella jäisi lomailu vähän lyhemmäksi, ellen sitten kokonaan lopettaisi työssäkäyntiä.

Vierailija
155/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ansiosidonnainen ollut 800, mutta siinä 2 lapsikorotusta. Jopa kansaneläke+ takuueläke 836.

Kun nuo 2 lapsikorotusta jää pois, ei ole järkeä enää kerätä ansiosidonnaista.

Työttömyyskassan maksuja maksavat loppuu. Kun liitot loppuvat, ei työssäkäyvät saa enää palkankorotuksia, koska liitot niitä pyytävät.

Vierailija
156/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menisin ainakin töihin vähän aikasemmin. Nykyään vedän kotona lonkkaa siihen saakka, kun ansiosidonnainen on loppumassa ja sitten teen paluun työelämään. Työttömyyskaudet ovat alallani ihan oma valinta pitää palkallisia välivuosia. Porrastuksella jäisi lomailu vähän lyhemmäksi, ellen sitten kokonaan lopettaisi työssäkäyntiä.

Suurin osa ei voi itse valita.

Mutta moni varmaan masentuu ja jää sairaslomalle ja sitten työkyvyttömyyseläkkeelle, silloin saa tuon 836 vähintään.

Vierailija
157/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täti jäi jo 44 - vuotiaana eläkkeelle, nykyään ei samasta syystä pääse. Hän eli 85-vuotiaaksi, oli loppuun asti kova leipomaan ja tekemään käsitöitä.

Vierailija
158/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansidonnaisen verotus on 25%, eli alle 2600 bruttotuloilla ei hyödy verrattuna työmarkkinatukeen.

Ansiopäivärahaa varten sinun kannattaa laskettaa itsellesi etuutta varten oleva muutosverokortti, jolloin ennakonpidätys tehdään ilman korotusta. Eli ei todellakaan verotus ole 25%. 

Mutta ei se silti ole lähelläkään palkkatulojen verotusta. Itse sain koko viime vuoden työmarkkinatukea ja veroja lähti 20%. Veronpalautuksina saan takaisin alle 300e (en jaksa tarkistaa mutta summa oli jotain 270-290e). Aika oikea siis on veroprosenttini. Sinne vain veroprosenttilaskuriin testailemaan.

Ja turha tulle kertomaan että itsellä lähtee vähemmän kun "olin alkuvuoden töissä jne". Silloin oletkin maksanut liikaa työtuloista veroja ja sen takia voit alentaa prosenttia enemmän. Jos itse olen puolikin vuotta töissä niin maksan siitä mahdollisimman vähän veroja, nollakortinkin olen hakenut. Palkkatulo on kuitenkin varmaa tuloa toisin kuin työttömyysetuus.

Jos laskee tarkkaan koko vuoden tulot ollessaan työmarkkinatuelle, se ennakonpidätysprosentti on noin 15-16 % ja palautusta voi saada noin 50 euroa. Jos ei viitsi hakea uutta verokorttia, se ennakonpidätys on 20 %, Samalla saa suurimman mahdollisen asumistuen kun tulot eivät muutu ylöspäin. Tuon systeemin takia määräaikaisten töiden pitäisi kestää vähintään sen 6 kuukautta kerrallaan, jotta ne selvästi parantaisi taloudellista tilannetta eikä tarvitsisi kikkailla  byrokratian kanssa kun kerran puolessa vuodessa.

Varmaan kaupunkikohtaista, laskin työmarkkinatuen veroprosentin 17 % ja sain mätkyt, muita tuloja ei tuonna vuonna ollut.

Vierailija
159/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperityöläiset jotka irtisanottiin saavat ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 530 netto.

Toimeentulotukea ei saa, jos on asuntolainaa tai omistaa mökin.

Mitä ihmettä työttömät mökillä tekee? Myyntiin vaan, jos rahat meinaa loppua! 

Jossain haja-asutusalueilla ei mene  tällä hetkellä kaupaksi asunnot tai mökit. Kenellä tosiaan on ylimääräistä? Sijoituskohteiksi tuollaisia ei hankita.

Vierailija
160/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa sitä että alussa tuki nousee ja ne jotka muutenkin työllistyvät helpommin saavat hieman enemmän rahaa. Suurin osahan työllistyy heti työttömyyden alussa jo nyt. Tai ovat kausitöissä jolloin jäävät uudistuksessa plussalle. Ne jotka eivät työllisty putoavat aiemmin toimeentulotukiasiakkaiksi. Toki heillekin saattaa jäädä alkuvaiheessa hieman enemmän rahaa käteen kuin nyt.

Jos on 2 lasta ja puoliso tienaa 1600 netto niin ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea, silloin saa vain työmarkkinatuen 660, jos 2 lasta.

Asumistuki riippuu vuokrasta ja asuinkunnasta. Omassa pikkukaupugissa noilla summilla voi saadakkin.

Nämä on näitä perheellisten ongelmia. Kun asuu yksin ja vuokralla niin on oikeutettu aina tukiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi