Mitä tuo ansiosidonnaisen porrastaminen auttaa oikeasti?
Kun talouden isot rakenteet on pielessä ja kunnollisia työpaikkoja on aivan liian vähän? Voihan se vähän patistaa nuorempia työelämään mutta en voi ymmärtää että tuollaiselle toimenpiteelle annettu noin iso painoarvo jossain hallitusneuvotteluissa.
Pitäisi jotenkin saada pysyviä kunnollisia työpaikkoja paljon enemmän.
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon niitä kunnollisia työpaikkoja pitää olla kun niitä on työvoimatoimiston sivut pullollaan etsimässä tekijöitä ja siihen päälle vielä muuta reittiä työntekijöitä hakevat yritykset? Ei niihin tietenkään ilman koulutusta ja osaamista pääse mutta paljon niitä on.
Juu, lääkäri, sähköinsinööri, puheterapeutti, Hammashoitaja, Parturi, Putkimies, Asianajaja jne. Mitä sitä suotta koulutusta käymään.
Niin jos keskenjääneen peruskoulun penkiltä pitää päästä johonkin muuhun kuin hanttihommiin ja pitää olla mukavaa sekä helppoa niin aika vähissä on työpaikat.
Hanttihommia ei oikein ole. Meidän kaupungissa oli 2 siivoojan paikkaa auki, toinen kokoaikatyö ja edellytyksenä oma auto ja toinen arkiaamuisin klo 6.00 - 9.00, perheelliselle hankala. Itsellä on kyllä ajokortti, ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto.
Nyt työkkarin sivuilla on paljon kesätyöpaikkoja auki ja myös harjoittelijan paikkoja auki kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon niitä kunnollisia työpaikkoja pitää olla kun niitä on työvoimatoimiston sivut pullollaan etsimässä tekijöitä ja siihen päälle vielä muuta reittiä työntekijöitä hakevat yritykset? Ei niihin tietenkään ilman koulutusta ja osaamista pääse mutta paljon niitä on.
Juu, lääkäri, sähköinsinööri, puheterapeutti, Hammashoitaja, Parturi, Putkimies, Asianajaja jne. Mitä sitä suotta koulutusta käymään.
Niin jos keskenjääneen peruskoulun penkiltä pitää päästä johonkin muuhun kuin hanttihommiin ja pitää olla mukavaa sekä helppoa niin aika vähissä on työpaikat.
Hanttihommia ei oikein ole. Meidän kaupungissa oli 2 siivoojan paikkaa auki, toinen kokoaikatyö ja edellytyksenä oma auto ja toinen arkiaamuisin klo 6.00 - 9.00, perheelliselle hankala. Itsellä on kyllä ajokortti, ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto.
Nyt työkkarin sivuilla on paljon kesätyöpaikkoja auki ja myös harjoittelijan paikkoja auki kaupungilla.
Niin joo, kannattaa unohtaa jos on hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaikilla on nykyään ajokortti, minäkin saan ajaa välillä eläkkeellä olevan isän autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen menossa vuodeksi palkkatukitöihin, oman alan toimistotöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissäkin on kuulemma otettu luusereita töihin, joilla ei ole ajokorttia. Voitko kuvitella, aikuinen ihminen, joka ei osaa ajaa autoa ja kaikki nauraa sille.
Jestas, mitä rekrytointia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen ei koskaan pitäisi olla määrältään suurempi tai saman suuruinen kuin matalapalkka-alan nettopalkka.
Eli ei yli 800e kk.
Tekemättömyydestä ei pidä palkita.
Mikään palkka ei ole täysillä tunneilla 800€/kk
Osa-aikatyöstä saa pienellä palkalla enemmän ja siihen päälle soviteltu päiväraha.
Aina osa-aikatyötä tekevä ei saa soviteltua, ei ole oikeutettu siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi meillä jaetaan suurempaa rahaa työttömille ihmisille kuin ylitöitä niskat limassa painavalle siivoojalle?
Miksi joku on niin arvokas asteikoltaan että ansaitsee enemmän rahaa tekemättä mitään eläkkeellä tai tukien varassa kuin toinen työtä tehdessä?
Selittäkää tämä, että miksi työntekoa ei arvosteta tässä maassa?
Kertokaa miksi olette niin arvokkaita ihmisiä siivoojiin nähden.
Kertokaa se mun tyttärelle, joka ei matalan palkkani vuoksi saa aina kaikkea vaikka haluaisin ostaa. Ja toisten lasten työttömät vanhemmat saa enemmän, vaikkei tee paskaakaan.
He ovat ansaineet sen koska ansiosidonnaiset.
Ei mene mulle jakeluun sitten yhtään.
Koska he ovat tehneet sen suuremman palkan ja sitä myöden suuremman ansiosidonnaisen eteen töitä jo aiemmin ja enemmän kuin sinä. He ovat opiskelleet, useita vuosia. Ja tehneet töitä - koska ansiosidonnaista ei saa, jos ei ole tehnyt - ja maksaneet isompia summia sekä veroja, että liittojen jäsenmaksuja.
Joka helkutin pienituloinen maksaa joka kuukausi niitä maksuja palkastaan, joilla rahoitetaan ansiosidonnaisuusjärjestelmää, mutta he eivät hyödy siitä mitään. Millä ihmeen logiikalla sinä väität, että ei voi olla pitkästikään koulutettu mutta silti ansiosidonnaisen saamisedellytykset eivät täyty?
En voi yleensäkään tajuta, että vasemmistopuolueet puhuvat tasavertaisuudesta mutta kannattavat järjestelmää jossa ennestäänkin hyvätuloista palkitaan erilaisten ansiosidonnaisten tukien muodossa. Ymmärrän että töissä olosta pitää tulla kannustusta ja tuen olla hieman suurempi kuin juuri koulunsa päättäneellä jolla ei vielä asuntolainoja jne. mutta onhan tuo kaksi vuotta nyt kuuden kuukauden panostuksella ylivertaista. Tiedän, koska itse saanut useasti.
Ansiosidonnaista saa nykyään puolitoista vuotta.
Paperitehtaalta irtisanotut saavat ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja sitten työmarkkinatuki 530 netto.
Eli miehet saa 530 netto.
+55-IKÄISENÄ IRTISANOTTU PYSYY ANSSIN PIIRISSÄ KUNNES ON ELÄKE KÄSILLÄ.
Aina, kun se enimmäispäivien määrä täyttyy, sitä ennen on saatava se kunnan tukityöpaikka, jolla uusitaan se enimmäispäivien määrä. Tämä tapahtuu niin monesti, että se eläkeikä on käsillä.Kuntien on pakko se tukityö järjestää.
Ettekö oikeasti tätä tiedä? Jos niin on, niin kuinka moni on menettänyt anssinsa kun se enimmäismäärä päiviä on täyttynyt, ettekä ole itse sitä tukityötä kysyneet.
Ei sitä ole kenenkään velvollisuus tarjota eikä siitä kertoa, se pitää itse tietää.
Ei siellä kaikki ole tuossa iässä ja tuon saadakseen ei saa olla työmarkkinatuella, kun täyttää sen 55
Juuripa noin....mutta kuinka moni oikeasti on menettänyt oikeutensa anssiin tietämättömyyttään, on luullut että se automaattisesti päättyy, kun tulee päivät täyteen. Osaamatta kysyä sitä tukityöpaikkaa.
Tietämättömyyttään antavat itsensä mennä tmt.lle. Sieltä ei paluuta anssille ole, ennen uutta työvelvoitteen täyttymistä.J sittenhän se jo lasketaankin sen uuden työn mukaan.
Pitäkää huolta oikeuksistanne.Ei siitä tukityöpaikasta yksikään te.keskus teille kerro, jollette itse asiaa hoida.
Enkä tarkoittanut kellekään /minnekään erityisesti, vaan kaikille tiedoksi.
Varmasti suurin osa ihmisistä ei tiedä tuota.
Täällä työtön asiantuntijatason töitä tehnyt ja korkeasti koulutettu ihminen. Ei auta minua kyllä millään lailla ansiosidonnaisen leikkaaminen; ei se tuo minulle työpaikkaa vaikka kuinka niin haluaisin. Jos löytäisin töitä, ottaisin ilolla vastaan - vihaan tätä työttömyyttä ja epävarmuutta. Olen hakenut mm.aspatehtäviä, aidosti niistä kiinnostuneena, koska olen niitä joskus opiskeluaikaan tehnyt eri firmoissa. Olisi ihan kivaa vaihtelua. En saa, perusteluna ollut mm. koska olen niin tottunut tekemään asiantuntijatyötä, niin en varmaan viihtyisi (vaikka sanoisin viihtyväni ja tykkään siitä työstä), olen liian koulutettu ja high profile tämmöisiin perustehtäviin vaikka sosiaaliset taidot yms.ovatkin kunnossa aspatyötä ajatellen, innostuksen ja kunnianhimon takia kannattaisi pyrkiä muihin tehtäviin. Arvatkaa vaan vituttaako kuulla tämmöistä, vaikka olisin ilolla ottamassa vastaan aspatyötä. Siivoushommiinkaan en varmaan kelpaa, koska ei ole alan koulutusta - eikös niiltä vaadita joku perustutkinto nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi meillä jaetaan suurempaa rahaa työttömille ihmisille kuin ylitöitä niskat limassa painavalle siivoojalle?
Miksi joku on niin arvokas asteikoltaan että ansaitsee enemmän rahaa tekemättä mitään eläkkeellä tai tukien varassa kuin toinen työtä tehdessä?
Selittäkää tämä, että miksi työntekoa ei arvosteta tässä maassa?
Kertokaa miksi olette niin arvokkaita ihmisiä siivoojiin nähden.
Kertokaa se mun tyttärelle, joka ei matalan palkkani vuoksi saa aina kaikkea vaikka haluaisin ostaa. Ja toisten lasten työttömät vanhemmat saa enemmän, vaikkei tee paskaakaan.
He ovat ansaineet sen koska ansiosidonnaiset.
Ei mene mulle jakeluun sitten yhtään.
Koska he ovat tehneet sen suuremman palkan ja sitä myöden suuremman ansiosidonnaisen eteen töitä jo aiemmin ja enemmän kuin sinä. He ovat opiskelleet, useita vuosia. Ja tehneet töitä - koska ansiosidonnaista ei saa, jos ei ole tehnyt - ja maksaneet isompia summia sekä veroja, että liittojen jäsenmaksuja.
Joka helkutin pienituloinen maksaa joka kuukausi niitä maksuja palkastaan, joilla rahoitetaan ansiosidonnaisuusjärjestelmää, mutta he eivät hyödy siitä mitään. Millä ihmeen logiikalla sinä väität, että ei voi olla pitkästikään koulutettu mutta silti ansiosidonnaisen saamisedellytykset eivät täyty?
En voi yleensäkään tajuta, että vasemmistopuolueet puhuvat tasavertaisuudesta mutta kannattavat järjestelmää jossa ennestäänkin hyvätuloista palkitaan erilaisten ansiosidonnaisten tukien muodossa. Ymmärrän että töissä olosta pitää tulla kannustusta ja tuen olla hieman suurempi kuin juuri koulunsa päättäneellä jolla ei vielä asuntolainoja jne. mutta onhan tuo kaksi vuotta nyt kuuden kuukauden panostuksella ylivertaista. Tiedän, koska itse saanut useasti.
Ansiosidonnaista saa nykyään puolitoista vuotta.
Paperitehtaalta irtisanotut saavat ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja sitten työmarkkinatuki 530 netto.
Eli miehet saa 530 netto.
+55-IKÄISENÄ IRTISANOTTU PYSYY ANSSIN PIIRISSÄ KUNNES ON ELÄKE KÄSILLÄ.
Aina, kun se enimmäispäivien määrä täyttyy, sitä ennen on saatava se kunnan tukityöpaikka, jolla uusitaan se enimmäispäivien määrä. Tämä tapahtuu niin monesti, että se eläkeikä on käsillä.Kuntien on pakko se tukityö järjestää.
Ettekö oikeasti tätä tiedä? Jos niin on, niin kuinka moni on menettänyt anssinsa kun se enimmäismäärä päiviä on täyttynyt, ettekä ole itse sitä tukityötä kysyneet.
Ei sitä ole kenenkään velvollisuus tarjota eikä siitä kertoa, se pitää itse tietää.
Ei siellä kaikki ole tuossa iässä ja tuon saadakseen ei saa olla työmarkkinatuella, kun täyttää sen 55
Juuripa noin....mutta kuinka moni oikeasti on menettänyt oikeutensa anssiin tietämättömyyttään, on luullut että se automaattisesti päättyy, kun tulee päivät täyteen. Osaamatta kysyä sitä tukityöpaikkaa.
Tietämättömyyttään antavat itsensä mennä tmt.lle. Sieltä ei paluuta anssille ole, ennen uutta työvelvoitteen täyttymistä.J sittenhän se jo lasketaankin sen uuden työn mukaan.
Pitäkää huolta oikeuksistanne.Ei siitä tukityöpaikasta yksikään te.keskus teille kerro, jollette itse asiaa hoida.
Enkä tarkoittanut kellekään /minnekään erityisesti, vaan kaikille tiedoksi.
Varmasti suurin osa ihmisistä ei tiedä tuota.
Niin, nuoremmilla ei tuota palkkatukioikeutta ole, he pelaavat pleikkaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisin varmaan ilman koulutusta leikata ihmisten tukkaa ja olen nähnyt miten putkiremonttia tehdään. Ja googlesta voi katsoa neuvoa sähkötöihin.
Varmaan riittää töitä näille, jotka katsovat googlesta miten tehdään... :- D Toivottavasti on myös vakuutukset kunnossa. Voi tulla kalliiksi.
Meidän kaupungissa joutuu nolojen listalle, jos ei ole ajokorttia. Joka työhaastattelussakin kysytään ajokorttia ja jos ei ole, ei pääse töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisin varmaan ilman koulutusta leikata ihmisten tukkaa ja olen nähnyt miten putkiremonttia tehdään. Ja googlesta voi katsoa neuvoa sähkötöihin.
Varmaan riittää töitä näille, jotka katsovat googlesta miten tehdään... :- D Toivottavasti on myös vakuutukset kunnossa. Voi tulla kalliiksi.
Työnantaja palkkaa, hänen vastuulla
Vierailija kirjoitti:
Tällä halutaan rapauttaa ammattiliitot - kuka enää maksa maksuja, jos ansiosidonnainen romutetaan? Sitten aletaan polkemaan työehtoja. Ilmankos samassa lauseessa halutaan työperäistä m*** muuttoa?
Pakko korjata tää yleinen harha: ammattiliitot ei maksa ansiosidonnaista. Sen tekee työttömyyskassat, jotka on ammattiliitoista erillisiä.
t. Entinen ammattiliiton työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa joutuu nolojen listalle, jos ei ole ajokorttia. Joka työhaastattelussakin kysytään ajokorttia ja jos ei ole, ei pääse töihin.
Siivoustyössä täytyy kohdetta vaihtaa nopeaan tahtiin, linja-auto liian hidas. Välillä täytyy kuljettaa myös työvälineitä tai mennä tuuraamaan sairastunutta siivoojaa eri puolelle kaupunkia. Oma auto siis välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
luokkayhteiskunnan palkat tai palkkiot kirjoitti:
Jotenkin käsittämätöntä ymmärtää että työtön dipan inssi saa kolme donaa kuussa tekemättä yhtään mitään parin vuoden ajan ja siivooja siivoo hädintuskin 1400e kk ylitöineen.
Ei vaan istu mun ymmärrykseen yhtään.
Sama pätee korkeita eläkkeen saajia, jotka saa eläkettä enemmän kuin ylitöineen huhkivat matalapalkka-alan duunarit.
Työntekoa ei arvosteta. Tukia arvostetaan ja eläkkeitä, mut ei tekijöitä.
No ei saa. Itellä ansiosidonnainen on noin 1600ekk brutto ja DI olen.
Ne DI:t, joilla tuo ansiosidonnainen on jotain kolme tonnia on aika harvassa, sillä ainakin kassan laskurin mukaan siihen vaaditaan joku 9000e/kk palkkaa.
Ja minä saan sairaanhoitajana ansiosidonnaista 1800e brutto, joten taidat DI:nä olla palkkakuopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä halutaan rapauttaa ammattiliitot - kuka enää maksa maksuja, jos ansiosidonnainen romutetaan? Sitten aletaan polkemaan työehtoja. Ilmankos samassa lauseessa halutaan työperäistä m*** muuttoa?
Pakko korjata tää yleinen harha: ammattiliitot ei maksa ansiosidonnaista. Sen tekee työttömyyskassat, jotka on ammattiliitoista erillisiä.
t. Entinen ammattiliiton työntekijä
Ajaako Loimaan kassa tai kassat palkankorotuksia?
Kyllä tuo liittoon kuuluminen olisi tärkeää.
Se tuo lisää rahaa HERROJEN taskuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustamisen tarkoitus on lopettaa löysäily tukien turvin. Ihmiset ottaa huononkin työpaikan vastaan. Sitä eivät tee jos voivat loisia 2 vuotta ansiosidonnaisen turvin. Työvoimapula loppuu kun kaikki tuet poistetaan.
Työvoimapula my ass. Pula on sellaisista työpaikoista joista saa oikeaa palkkaa.
Mikä on oikea palkka? Minulla on AMK- tutkinto + täydennyskoulutuksia ja yli 20 työkokemusvuotta takana ja tilille tulee kuukauden ahertamisen jälkeen 2000 euroa. Onko minulla oikea palkka?
Oikeaksi palkaksi voisi sanoa sellaista, mikä tuo verotuloja valtiolle. Henkilö on tällöin ns. nettoveronmaksaja. Valtio saa enemmän verotuloja henkilöltä, mitä tuo henkilö saa tulonsiirtoja. Tuo parin tonnin netto voi olla juuri siinä rajalla. Kaikkiahan verotetaan, mutta osa maksaa niin vähän veroja, että kokonaisuudessaan he ovat silti kuluttaneet enemmän valtion varoja mitä ovat maksaneet. Kun mietitään esim. kokeen ja osaavan insinöörin, joka on ollut nettoveronmaksaja tilannetta vaikka yt-neuvottelujen ja työttömäksi jäämisen jälkeen. Niin oikea toimenpide olisi mahdollisimman nopeasti saada se insinööri takaisin hommiin, missä alkaa tuottaa myös valtiolle verotuloja. EIkä niin, että laitetaan se kaupan kassalle, jolloin aiempi koulutus ja osaaminen menee hukkaan, eikä valtio saa myöskään niitä todellisia verotuloja.
Osa on töissä, mutta palkkansa pienuuden vuoksi maksavat niin vähän veroja, että ovat oikeastaan kustannus? Tässä tulee esiin koko ajattelutavan hulluus. Ihminen tekee siis päivät töitä, mutta on yhteiskunnalle kustannus. Mites olisi näin. Joko maksetaan hänelle niin paljon palkkaa, että verojakin kertyy kunnon summa, tai todetaan, että hänen työnsä ei ole yhteiskunnalle hyödyllistä. Koko työajattelu pitäisi viedä siihen suuntaan, että mitä täällä oikeastaan halutaan tehdyksi. Ei niin, että tuo saa 2015,17 palkkaa, ja tuo 2431,23 palkkaa, kummankaan työ e8 hyldytä ketään, mutta veroja tulee laariin, kun kierrätämme digitaalisia numeroita heidän pankkitilinsä kautta...
Ansiosidonnaistahan on käsittääkseni jo lyhennetty 500 päivästä 400 päivään. Miten monta työpaikkaa tai oikeasti työllistynyttä sillä uudistuksella saatiin aikaiseksi? Onko asiaa tutkittu?