Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys: Kun soitat ajanvaraukseen esitteletkö itsesi?

Vierailija
22.04.2021 |

Onko mielestänne turhaa vai kohteliasta ensin sanoa oma nimi ja sitten vasta asia vai sanotteko vain että haluatte varata ajan ja sitten vasta nimeä yms. :)

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todellakin.

Itse olen töissä paikassa, johon ihmiset välillä soittavat jostain asiasta. Pidän aika töykeänä sitä, etteivät esittele itseään. Sillei "hei [puheenpulputusta+kysymys]. Ei kyse ole siitä, että edes saisin nimestä selvää tai muistaisin sen, esittäytyminen on käytöstapa joka antaa ihmisestä täysjärkisen kuvan.

Tämä! Miettikää minkälainen soppa muodostuu, jos esimerkiksi bändikeikan järjestäjälle ei esittäydytä kunnolla. ''Hei, missä on pistorasia?'' Oletko

a) onneton valoteknikko Markku, joka haluaa sähköä valopöytään

b) siivoojayrittäjä Pentti, joka haluaa imuroida 

c) vai bussinkuljettajan poika Santeri, jonka puhelimesta loppuu akku?

Niin. Sitten voi tulla myös puhelu, jossa kysytään "onks teillä tet-paikkaa/työharjoittelupaikkaa". Kyllä se antaa kysyjästä paremman kuvan, jos esittelee itsensä, huolimatta siitä, että yleensä voin vain kertoa, että en voi auttaa ja milloin kannattaisi soittaa uudestaan.

Vierailija
22/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Sanon etunimeni ja terve tai huomenta. Joskus kyllä kysyy "miksi soitit kun terve".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todellakin.

Itse olen töissä paikassa, johon ihmiset välillä soittavat jostain asiasta. Pidän aika töykeänä sitä, etteivät esittele itseään. Sillei "hei [puheenpulputusta+kysymys]. Ei kyse ole siitä, että edes saisin nimestä selvää tai muistaisin sen, esittäytyminen on käytöstapa joka antaa ihmisestä täysjärkisen kuvan.

Tämä! Miettikää minkälainen soppa muodostuu, jos esimerkiksi bändikeikan järjestäjälle ei esittäydytä kunnolla. ''Hei, missä on pistorasia?'' Oletko

a) onneton valoteknikko Markku, joka haluaa sähköä valopöytään

b) siivoojayrittäjä Pentti, joka haluaa imuroida 

c) vai bussinkuljettajan poika Santeri, jonka puhelimesta loppuu akku?

Toisaalta otsikossa oli kyse ajanvarauksesta. Niissä yleensä läpikäydään esivalmistelut robotin kanssa, ennen kuin 15 minuutin päästä sieltä vastaa ehkä ihminen.

Esittelen kyllä itseni nimellä silloinkin, mutta usein tekisi mieli kaiken sen asiakasvihamielisen maksullisen jonottamisen ja robotin kanssa asioinnin päätteeksi sanoa "haista paske ja oikein ikävää päivänjatkoa".

Vierailija
24/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun olin pankin asiakaspalvelussa ja sinne soitti vanhempi mieshenkilö, ei esitellyt itseään siinä alussa. Muistaakseni soittopyyntöä jätettiin ja sanoin, että anteeksi, saanko teidän nimen vielä uudelleen, kun meni tuossa alussa minulta täysin ohi. Mitä sanoo tämä asiakas? Ei edes tajunnut, että minä yritin ottaa syyn hänen käytöstavattomuudestaan vaan hän sanoi, että en kertonut nimeäni puhelun alussa. Totesin siihen että aaa, yleensä ihmiset esittelevät itsensä soittaessaan.

Vierailija
25/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Eikö se kuulu normaaleihin käytöstapoihin esitellä itsensä kun soittaa jonnekin?

Vierailija
26/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, aina. Olin opiskeluaikana puhelinvaihteessa töissä, ja kyllä ihmiset lähes poikkeuksetta esittelivät itsensä. Harvoin se nimi mieleen jäi (siis niissä tapauksissa, että piti jättää vaikkapa soittopyyntöä, mutta niihin tarvittiin joka tapauksessa henkilötunnus, joten tietoja piti joka tapauksessa kysellä).

Vierailija
27/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielestäni kohteliasta aina puhelimessa esittäytyä (ellei soita tutulle, joka tietää kuka soittaa). 

Vierailija
28/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä hyviin tapoihin kuuluu, sanoa ensin oma nimi ja sukunimi. jotta tietää kuka olet. olisi aika tyhmää aloittaa sillä että haluat varata ajan, ja sitten heti perään tulee ja nimi oli. ylipäätää olisi kohteliasta sanoa se nimi. koska joka tapauksessa kysytään heti perään ja sitten taas se asia.

Vierailija
29/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon nimeni myös taksia tilatessani. Nimeni ei kulu, vaikka sanon sen useamman kerran.

Vierailija
30/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, olen Kaija Kyttyräinen ja haluaisin tilata ajan.

Ok, annatko sun henkilötiedot.

xx.xx. xxxx-xxxx

No niin, Kaija Kyttyräinen?

Kyllä olen.

En halua tuota litaniaa, joten sanon vaan, että Huomenta/päivää/hei, tarvitsisin ajan ja mieluummin iltapäivästä, jos mahdollista, kiitos. (Aamut hankalia)

Labraan on tietty mentävä heti aamusta, jos paasto.

Itse esittäydyn, sanon millä asialla olen (lääkäriä/ hoitajaa/ labraan aikaa). Tämän jälkeen kysytään henkilötunnus, yleensä sen jälkeen varmistetaan osoite/ työnantaja tms. tieto.

Nyt vasta aloin miettimään, että tällä ehkä näppärästi kierretään nimen kysyminen uudestaan. Ja samalla varmistetaan tietojen olevan ajantasalla.

Kuulostaa siltä, että sä olet pääasiassa soitellut työterveysasioissa.

Hetu kysytään siksi, että varmistutaan oikeasta henkilöstä (täyskaimoja on)

Työantajaa kysyttäneen siksi, että 1. varmistutaan, kuuluuko kyseinen palvelu työterveyshuollon piiriin ja 2. jotta voidaan varata aika oikealle henkilölle (joissain paikoissa asiakkaat on jaettu hoitajille ja lääkärille heidän työnantajansa mukaisesti).

Vierailija
31/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei nyt koske ajanvarausta, mutta toimin monessa yhdistyksissä ja oma työkin vaatii asiakkaille vastaamista puhelimitse, niin yllättävän paljon ihmiset soittaa eikä esittele itseään vaan aloitetaan kysymällä tyyliin "teiltä kuulema saa avustusta"

Ongelma on ettei minulla ole lasipalloa katsoa minkä yhdistyksen asioissa soitellaan.

Vierailija
32/51 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta mielestäni pelkkä nimen töksäyttäminen on liian arkista, joten aloitan puhelun yleensä laulamalla muutaman säkeen Maamme-laulusta.

Vierailija
33/51 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti esittelen, tittelit ja kaikki.

Vierailija
34/51 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen vastaajan pitää osata arvata kuka hesalainen nyt aikaa on varaamassa, varsinkin niissä arvauskeskuksissa.

Vierailija
35/51 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina esittäydyn ja tuntuu että se yllättää siellä toisessa päässä. Eli että he ei jatka siitä luontevasti vaan mun pitää sit jatkaa vielä sillä asiallakin.

Vierailija
36/51 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noh, Meikäläisen Matti päivää. Olisikos teillä vapaita aikoja lopetuspiikille bla bla blaa?"

Myös joku muu kulahtanut vanha sutkautus käy tuon lopetuspiikin tilalle... 

Vierailija
37/51 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, olen Kaija Kyttyräinen ja haluaisin tilata ajan.

Ok, annatko sun henkilötiedot.

xx.xx. xxxx-xxxx

No niin, Kaija Kyttyräinen?

Kyllä olen.

En halua tuota litaniaa, joten sanon vaan, että Huomenta/päivää/hei, tarvitsisin ajan ja mieluummin iltapäivästä, jos mahdollista, kiitos. (Aamut hankalia)

Labraan on tietty mentävä heti aamusta, jos paasto.

Ikinä ei minulta ole kysytty uudestaan nimeä sos.turvatunnuksen jälkeen, ainoastaan kysytty oliko osoite sejase

Vierailija
38/51 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meikäläisen Maija tässä hei, haluaisin varata ajan..."

Eikö esittelyn nyt kuulu tulla kuin apteekin hyllyltä? Nimen sanominen opetettiin ihan ensimmäisenä kun lapsena sai alkaa lankapuhelimella soittamaan.

Vierailija
39/51 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esittelen. Aina vähänkin virallisemman tai muodollisemman puhelun alussa tulee luonnostaan se sama: ”Etunimi sukunimi (firman nimi) täällä, huomenta/päivää/iltaa/hei!”

Vierailija
40/51 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää omassa työssäni tyypit, jotka sanovat vain "Matti Meikäläinen" - siis sen henkilön nimen, jolle haluavat yhdistettävän puhelun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi