Kysymys: Kun soitat ajanvaraukseen esitteletkö itsesi?
Onko mielestänne turhaa vai kohteliasta ensin sanoa oma nimi ja sitten vasta asia vai sanotteko vain että haluatte varata ajan ja sitten vasta nimeä yms. :)
Kommentit (51)
Kyllä. Sanon etunimeni ja terve tai huomenta. Joskus kyllä kysyy "miksi soitit kun terve".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todellakin.
Itse olen töissä paikassa, johon ihmiset välillä soittavat jostain asiasta. Pidän aika töykeänä sitä, etteivät esittele itseään. Sillei "hei [puheenpulputusta+kysymys]. Ei kyse ole siitä, että edes saisin nimestä selvää tai muistaisin sen, esittäytyminen on käytöstapa joka antaa ihmisestä täysjärkisen kuvan.
Tämä! Miettikää minkälainen soppa muodostuu, jos esimerkiksi bändikeikan järjestäjälle ei esittäydytä kunnolla. ''Hei, missä on pistorasia?'' Oletko
a) onneton valoteknikko Markku, joka haluaa sähköä valopöytään
b) siivoojayrittäjä Pentti, joka haluaa imuroida
c) vai bussinkuljettajan poika Santeri, jonka puhelimesta loppuu akku?
Toisaalta otsikossa oli kyse ajanvarauksesta. Niissä yleensä läpikäydään esivalmistelut robotin kanssa, ennen kuin 15 minuutin päästä sieltä vastaa ehkä ihminen.
Esittelen kyllä itseni nimellä silloinkin, mutta usein tekisi mieli kaiken sen asiakasvihamielisen maksullisen jonottamisen ja robotin kanssa asioinnin päätteeksi sanoa "haista paske ja oikein ikävää päivänjatkoa".
Muistan kun olin pankin asiakaspalvelussa ja sinne soitti vanhempi mieshenkilö, ei esitellyt itseään siinä alussa. Muistaakseni soittopyyntöä jätettiin ja sanoin, että anteeksi, saanko teidän nimen vielä uudelleen, kun meni tuossa alussa minulta täysin ohi. Mitä sanoo tämä asiakas? Ei edes tajunnut, että minä yritin ottaa syyn hänen käytöstavattomuudestaan vaan hän sanoi, että en kertonut nimeäni puhelun alussa. Totesin siihen että aaa, yleensä ihmiset esittelevät itsensä soittaessaan.
Tottakai. Eikö se kuulu normaaleihin käytöstapoihin esitellä itsensä kun soittaa jonnekin?
Kyllä, aina. Olin opiskeluaikana puhelinvaihteessa töissä, ja kyllä ihmiset lähes poikkeuksetta esittelivät itsensä. Harvoin se nimi mieleen jäi (siis niissä tapauksissa, että piti jättää vaikkapa soittopyyntöä, mutta niihin tarvittiin joka tapauksessa henkilötunnus, joten tietoja piti joka tapauksessa kysellä).
On mielestäni kohteliasta aina puhelimessa esittäytyä (ellei soita tutulle, joka tietää kuka soittaa).
kyllä hyviin tapoihin kuuluu, sanoa ensin oma nimi ja sukunimi. jotta tietää kuka olet. olisi aika tyhmää aloittaa sillä että haluat varata ajan, ja sitten heti perään tulee ja nimi oli. ylipäätää olisi kohteliasta sanoa se nimi. koska joka tapauksessa kysytään heti perään ja sitten taas se asia.
Sanon nimeni myös taksia tilatessani. Nimeni ei kulu, vaikka sanon sen useamman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, olen Kaija Kyttyräinen ja haluaisin tilata ajan.
Ok, annatko sun henkilötiedot.
xx.xx. xxxx-xxxx
No niin, Kaija Kyttyräinen?
Kyllä olen.
En halua tuota litaniaa, joten sanon vaan, että Huomenta/päivää/hei, tarvitsisin ajan ja mieluummin iltapäivästä, jos mahdollista, kiitos. (Aamut hankalia)
Labraan on tietty mentävä heti aamusta, jos paasto.
Itse esittäydyn, sanon millä asialla olen (lääkäriä/ hoitajaa/ labraan aikaa). Tämän jälkeen kysytään henkilötunnus, yleensä sen jälkeen varmistetaan osoite/ työnantaja tms. tieto.
Nyt vasta aloin miettimään, että tällä ehkä näppärästi kierretään nimen kysyminen uudestaan. Ja samalla varmistetaan tietojen olevan ajantasalla.
Kuulostaa siltä, että sä olet pääasiassa soitellut työterveysasioissa.
Hetu kysytään siksi, että varmistutaan oikeasta henkilöstä (täyskaimoja on)
Työantajaa kysyttäneen siksi, että 1. varmistutaan, kuuluuko kyseinen palvelu työterveyshuollon piiriin ja 2. jotta voidaan varata aika oikealle henkilölle (joissain paikoissa asiakkaat on jaettu hoitajille ja lääkärille heidän työnantajansa mukaisesti).
Tämä ei nyt koske ajanvarausta, mutta toimin monessa yhdistyksissä ja oma työkin vaatii asiakkaille vastaamista puhelimitse, niin yllättävän paljon ihmiset soittaa eikä esittele itseään vaan aloitetaan kysymällä tyyliin "teiltä kuulema saa avustusta"
Ongelma on ettei minulla ole lasipalloa katsoa minkä yhdistyksen asioissa soitellaan.
Kyllä, mutta mielestäni pelkkä nimen töksäyttäminen on liian arkista, joten aloitan puhelun yleensä laulamalla muutaman säkeen Maamme-laulusta.
Tietysti esittelen, tittelit ja kaikki.
Kyllä sen vastaajan pitää osata arvata kuka hesalainen nyt aikaa on varaamassa, varsinkin niissä arvauskeskuksissa.
Mä aina esittäydyn ja tuntuu että se yllättää siellä toisessa päässä. Eli että he ei jatka siitä luontevasti vaan mun pitää sit jatkaa vielä sillä asiallakin.
"Noh, Meikäläisen Matti päivää. Olisikos teillä vapaita aikoja lopetuspiikille bla bla blaa?"
Myös joku muu kulahtanut vanha sutkautus käy tuon lopetuspiikin tilalle...
Vierailija kirjoitti:
Hei, olen Kaija Kyttyräinen ja haluaisin tilata ajan.
Ok, annatko sun henkilötiedot.
xx.xx. xxxx-xxxx
No niin, Kaija Kyttyräinen?
Kyllä olen.
En halua tuota litaniaa, joten sanon vaan, että Huomenta/päivää/hei, tarvitsisin ajan ja mieluummin iltapäivästä, jos mahdollista, kiitos. (Aamut hankalia)
Labraan on tietty mentävä heti aamusta, jos paasto.
Ikinä ei minulta ole kysytty uudestaan nimeä sos.turvatunnuksen jälkeen, ainoastaan kysytty oliko osoite sejase
"Meikäläisen Maija tässä hei, haluaisin varata ajan..."
Eikö esittelyn nyt kuulu tulla kuin apteekin hyllyltä? Nimen sanominen opetettiin ihan ensimmäisenä kun lapsena sai alkaa lankapuhelimella soittamaan.
Kyllä esittelen. Aina vähänkin virallisemman tai muodollisemman puhelun alussa tulee luonnostaan se sama: ”Etunimi sukunimi (firman nimi) täällä, huomenta/päivää/iltaa/hei!”
Mua ärsyttää omassa työssäni tyypit, jotka sanovat vain "Matti Meikäläinen" - siis sen henkilön nimen, jolle haluavat yhdistettävän puhelun.
Niin. Sitten voi tulla myös puhelu, jossa kysytään "onks teillä tet-paikkaa/työharjoittelupaikkaa". Kyllä se antaa kysyjästä paremman kuvan, jos esittelee itsensä, huolimatta siitä, että yleensä voin vain kertoa, että en voi auttaa ja milloin kannattaisi soittaa uudestaan.