Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Help - en laihdu! Neuvoja vaihdevuosi-ikäiselle!

Vierailija
22.04.2021 |

Olen ollut 2 kk dieetillä. Olen laihtunut 3 kg.
Yritän tiputtaa 10 kg. Aloitukseni bmi oli 25,5.
Ikää minulla on 52 v.

Käytän Sulamo.fi-sovellusta. Mittaan jokaisen suupalan sovellukseen siten, että syön 1400-1500 kaloria päivässä. Max kerran viikossa syön 2050 kaloria, joka on laskennallinen kulutukseni. En ole kieltänyt itseltäni mitään ruoka-ainetta. Olen tässä hyvin kurinalainen.
Viidesti viikossa poljen kuntopyörää 30 min tai kävelen 50 min.

Sulamon pitkän aikavälin tilastot näyttävät, että syön päivittäin
Proteiinia 81-85 gr
Hiilareita 153-156 gr
Rasvaa 43-47 gr.

Suurin muutos aikaisempaan on se, että olen jättänyt sokerin pois. Ennen söin karkkia päivittäin. Nyt en syö mitään sokeria.
Toinen muutos on tuo liikkumisen lisääminen.
Ja 3 kg on tulos.... masentaa. Sulamon mukaan saavutan tavoitteeni joulukuussa....

Mitä ehdotatte, mitä minun pitää tehdä?

Kommentit (377)

Vierailija
161/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vaihdevuosi-ikäinen, lievästi ylipainoinen laihduttaja ja käytän Sulamoa, kuten sinäkin. Tietämättä mittojasi tarkemmin, epäilen, että syöt kuitenkin liikaa kulutukseesi nähden.

Oletko arvioinut liikunnan rankkuuden tai määrän liian kovaksi? Itse teen lähes päivittäin lihaskuntotreeniä ilman taukoja tai mahdollisimman pienillä tauoilla 20-40 min ja kirjaan Sulamoon käyttämäni ajan mieluummin alakanttiin kuin yhtään yli. Lisäksi kävelen paljon ja kohta tulee juoksu mukaan ohjelmaan, mutta metriäkään en pyöristä matkaa ylöspäin.  

Ruokapuolella pyrin mieluummin -600-700 päivittäiseen vajeeseen kuin tasan -500. Siinä ei ole mitään "vaarallista" ja enemmänkin se vaan helpottaa elämää: pysyy varmemmin kulutus aisoissa, kun joka suupalaa en keittiövaa'alla kuitenkaan laske. Kalorimäärä mitä näillä ikä- ja kokolukemilla saa syödä on aika vähäinen ja siksi on parempi ottaa varman päälle.

Huomaa myös, että normikulutuksen mukainen syömispäivä joka viikonloppu saati vielä koko viikonlopun ajan, voi hyvinkin olla liikaa. Itsekin jossain vaiheessa ihmettelin, miten edistystä ei meinaa tapahtua, kunnes tarkastelin Sulamon tilastoista, millaiset energiavajeet viikkotasolla tulivat: viikonlopun normikulutus vesitti viikon vajeita kummasti, enkä päässyt laihtumaan. 

Kaiken kaikkiaan mielestäni Sulamo antaa hyvän käsityksen kokonaiskulutuksesta ja on todella hyvä apuväline laihduttamiseen, kunhan on raatorehellinen eikä kaunistele tekemisiä. 

Liikunnan olen arvioinut ”hyvin kevyttä seisoskelua”. Sulamoon en vie lihaskuntoharjoittelua. Ja kävelyn ja kuntopyöräilyn laitan minuutin tarkkuudella.

Ehkä pitää laskea kalorit 1200-1300 kaloriin. Hassua vain, että kaikissa blogeissa ja artikkeleissa sanotaam, että 1500 kaloria olisi se paras. Ehkä se vain on tämä ikä sitten...

Oletko sä tosiaan noin urpo?? Sulle on sivutolkulla kerrottu, että muuta ruokasi sisältöä. Ja sä vingut vain kaloreista. Pysy paksuna!!

Urpo olen, kun en tiedä, mitä ohjetta alkaisin noudattamaan. Jokainen neuvoo eri tavalla. Jokin päätös pitäisi tehdä, minkä niistä valitsee.

Valitse aito oikea ravintopitoinen ruoka. Pitää kylläisenä vähällä määrällä. Vältä kaikkea keinotekoista. Onko vaikeaa??

Voisitko antaa esimerkkejä, missä kohtaan syön keinotekoista ruokaa?

Et ole kertonut, mitä syöt. Mutta jos syöt suositusten mukaan, niin se ruokahan on pääosin keinotekoista. Kaikki aito ravinto on pannassa.

Tämä on nyt minulle uusi tieto. Voisitko avata enemmän, mikä ruoassa on keinotekoista?

Minä siis söin tänään kanasalaattia, eilen ja toissapäivänä kaalilaatikkoa. Lounaaksi syön joko kananmunia, raejuusto-tonnikalaa tai rahkaa mustikoilla tai muilla marjoilla. Mikä näissä on keinotekoista?

Sanoinkin, jos syöt suositusten mukaan, niin suurin osa ravinnostasi on keinotekoista. Etkö ihan oikeasti ymmärrä lukemaasi??

Ymmärrän lukemani, jos kirjoittaisit sen tänne. En ymmärrä, millaista on suositusten mukainen syöminen. Minä kun syön kaikkea.

Okei. Joko sä olet täs uuno tai haluat vain trollailla. Jatka ihmeessä. Ehkä joku vielä sulle vastaa :D:D:D

Vierailija
162/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä rasvahullut pilaa joka laihdutuskeskustelun. VHH perustuu ihan samaan kalorimäärään kuin muutkin ns. dieetit tai ohjeet, rasvaa ei vaan jaksa syödä paljoa. Siksi sekään ei sovi kaikille, jotka eivät pidä rasvojen mausta ja olemuksesta. Joille se sopii, niin hyvä, noudattaa sitten sitä, mutta ei tyrkytä kaikille ainoana oikeana. Jotkut myös ovat sellaisia, että pysyvät hoikkina vaikka söisivät mitä.

Motivoituminen, joka myös mainittiin, on tärkeintä. Asiaan pitää innostua täysillä.

Mitä rasvahullua on siinä, että aloittaja kysyy miten voi saada ruokavalioonsa enemmän rasvaa, ja hänelle vastataan tähän kysymykseen (normalirasvaiset tuotteet jne)? Kyllä ne ainoat hullut näyttää tässäkin ketjussa olevan nämä, joiden mielestä rasva tappaa ja ainoa oikea terveellinen rasva on rypsiöljy ja sen kaverit. Jos mainitseekaan jotain muuta, alkaa heti toisten nimittely rasvahulluiksi ja keskustelun pilaajiksi. Katso peiliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä rasvahullut pilaa joka laihdutuskeskustelun. VHH perustuu ihan samaan kalorimäärään kuin muutkin ns. dieetit tai ohjeet, rasvaa ei vaan jaksa syödä paljoa. Siksi sekään ei sovi kaikille, jotka eivät pidä rasvojen mausta ja olemuksesta. Joille se sopii, niin hyvä, noudattaa sitten sitä, mutta ei tyrkytä kaikille ainoana oikeana. Jotkut myös ovat sellaisia, että pysyvät hoikkina vaikka söisivät mitä.

Motivoituminen, joka myös mainittiin, on tärkeintä. Asiaan pitää innostua täysillä.

Mitä rasvahullua on siinä, että aloittaja kysyy miten voi saada ruokavalioonsa enemmän rasvaa, ja hänelle vastataan tähän kysymykseen (normalirasvaiset tuotteet jne)? Kyllä ne ainoat hullut näyttää tässäkin ketjussa olevan nämä, joiden mielestä rasva tappaa ja ainoa oikea terveellinen rasva on rypsiöljy ja sen kaverit. Jos mainitseekaan jotain muuta, alkaa heti toisten nimittely rasvahulluiksi ja keskustelun pilaajiksi. Katso peiliin.

Aika rasvahullua on lisätä omaan rasvaiseen ruokavalioon lisää rasvaa. Aloittaja ei ole vähärasvaisella dieetillä, vaan syö tavallista ruokaa.

Vierailija
164/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika rasvahullua on lisätä omaan rasvaiseen ruokavalioon lisää rasvaa. Aloittaja ei ole vähärasvaisella dieetillä, vaan syö tavallista ruokaa.

Jos ap syö suositusten mukaan, niin se ruoka on vähärasvaista ja se vähäkin rasva on ihmisen elimistölle sopimatonta.

Vierailija
165/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti: "Missä niitä rasvoja oikein pitäisi käyttää? Ruoanlaitossa käytän oliiviöljyä. Joskus syön 1-2 palaa jälkiuunileipää, jolloin leivän päällä on 3 gr oivariinia. En edes tiedä, mihin muualle änkisin rasvaa?"

Aloittaja halusi tietää miten niitä rasvoja saa lisättyä ja tähän hänelle vastattiin. 

Edelleen sanon, että kyllä tässä ketjussa tuntuu rasvahulluja olevan ihan muut, kuin nämä jotka vastaavat siihen mitä heiltä kysytään. 

(Mistä sinä keksit, että aloittajan ruokavalio on erityisen rasvainen? Hänhän sanoo, että käyttää rasvaa vain ruuanlaitossa ja joskus harvoin leivän päällä. Toisessa viestissä vielä jatkaa, ja kertoo ettei käytä salaatinkastikkeita, ei tykkää normaalirasvaisista maitotuotteista jnejnejne. Ja ei, älä vastaa. En todellakaan jaksa näin idiottimaisia "keskusteluja", joissa heitetään omasta hatusta ties mitä paskaa ja syytellään vastapuolta vielä hulluksi ja keskustelun pilaajiksi. Jatka keskenäsi. )

Vierailija
166/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti: "Missä niitä rasvoja oikein pitäisi käyttää? Ruoanlaitossa käytän oliiviöljyä. Joskus syön 1-2 palaa jälkiuunileipää, jolloin leivän päällä on 3 gr oivariinia. En edes tiedä, mihin muualle änkisin rasvaa?"

Aloittaja halusi tietää miten niitä rasvoja saa lisättyä ja tähän hänelle vastattiin. 

Edelleen sanon, että kyllä tässä ketjussa tuntuu rasvahulluja olevan ihan muut, kuin nämä jotka vastaavat siihen mitä heiltä kysytään. 

(Mistä sinä keksit, että aloittajan ruokavalio on erityisen rasvainen? Hänhän sanoo, että käyttää rasvaa vain ruuanlaitossa ja joskus harvoin leivän päällä. Toisessa viestissä vielä jatkaa, ja kertoo ettei käytä salaatinkastikkeita, ei tykkää normaalirasvaisista maitotuotteista jnejnejne. Ja ei, älä vastaa. En todellakaan jaksa näin idiottimaisia "keskusteluja", joissa heitetään omasta hatusta ties mitä paskaa ja syytellään vastapuolta vielä hulluksi ja keskustelun pilaajiksi. Jatka keskenäsi. )

Jos ap syö suositusten mukaan, niin silloin ruoka on vähärasvaista keinoruokaa.

Vierailija
167/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on tosiasia, että rasvaa syömällä ruokamäärät pysyy pienenä. Sitähän laihtumiseen tarvitaan. Ennemmin te kasviksia ämpärillisen syöjät pilaatte laihdutuksen.

Ruokalusikallisessa rasvaa on n 100-120 kaloria. Sama kalorimäärä on 400 gr:n sekavihannespussissa. Kyllä minä mieluummin syön noita vihanneksia, voi niihin pikkusen tiputtaa esim. oliiviölyä, mutta siis vain hiukan. Maustan vihannekset hyvin ja kylläisenä pysyn pitkään. Toki vihannesten oheen siivu vaikkapa kalkkunaa, kanaa, kalaa. Näillä eväillä ei painoni karkaa käsistä. AP; olet onnistunut ihan hyvin. Maltat nyt rauhassa jatkaa.

Vierailija
168/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on tosiasia, että rasvaa syömällä ruokamäärät pysyy pienenä. Sitähän laihtumiseen tarvitaan. Ennemmin te kasviksia ämpärillisen syöjät pilaatte laihdutuksen.

Ruokalusikallisessa rasvaa on n 100-120 kaloria. Sama kalorimäärä on 400 gr:n sekavihannespussissa. Kyllä minä mieluummin syön noita vihanneksia, voi niihin pikkusen tiputtaa esim. oliiviölyä, mutta siis vain hiukan. Maustan vihannekset hyvin ja kylläisenä pysyn pitkään. Toki vihannesten oheen siivu vaikkapa kalkkunaa, kanaa, kalaa. Näillä eväillä ei painoni karkaa käsistä. AP; olet onnistunut ihan hyvin. Maltat nyt rauhassa jatkaa.

Joudut syömään niitä kasviksia hurjan määrän, etkä saa edes kylläisyyttä. Mitä järkeä?? Lusikallisella voita olet nälätön monta tuntia.

Vierailija
169/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PT kirjoitti:

Menee juurikin hienosti. Jatka samaan malliin. Jos aiot pitää kilot poissa, niin muutoksesi on oltava pysyvä.

Pointti on siinä käyrässä. 2 kg lähti ensimmäisen kahden viikon aikana. 1 kg on lähti seuraavan kahden viikon aikana. Viimeisen kuukauden aikana paino menee ylös-alas, eikä alene lainkaan. 

ap

Tuttua kauraa tuo itsellenikin. Alkuun lähtee hyvin; ylimääräiset nesteet kun poistuvat. it hidastuu ja ne pari viimeistä pudotettavaa juurikin jojoilevat. Mutta älä sitä käyrää sure, olethan ihan hienosti jo pudottanut. Jatka vaan samaa rataa, kyllä  elimistö jossain vaiheessa ne viimeiset kilot luovuttaa. Tsemppiä!

Vierailija
170/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudut syömään niitä kasviksia hurjan määrän, etkä saa edes kylläisyyttä. Mitä järkeä?? Lusikallisella voita olet nälätön monta tuntia.

Kyllä mä mieluummin 400gr vihanneksia syön kuin ruokalusikallisen voita. Kyllä minulta 400gr/ateria vihanneksia nälän vie. Ja noin yleensäkin, kuka syö lusikalla pelkkää voita? Yäk.

Vierailija
171/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet laihduttanut 50+ vaikka noin 15kg niin kuis kävi nahkan, tissit, takapuoli ja tuliko ryppyjä naamaan?

Vähän harmittaa kun minulla läskit näyttää ensin sulavan naamasta ja rinnoista. Takapuolikin on ok joten vain mahasta olisi tarve laihtua mutta se taitaa lähteä viimeiseksi. Jääköhän minulle vain "kärpäslätkät" kun aluksi oli D-kuppi ja nyt puolessa välissä laihdutusta C-kuppi...

Mä laihdutin kyllä 38 kg eli siksi tuhot isommat mutta joo ei ole nättiä jälkeä. Alavatsalla riippuu ryppyinen tyhjä nahkapussi. Tissit kutistui H-kupista B-kuppiin ja on täysin lattanat ja roikkuvat - nänni osoittaa kohti maata. Naama on pelkkää ryppyä nykyisin. Lisäksi kasvonpiirteet on painuneet "lommoille" eli silmänympärykset syvällä kuopalla ja niiden alla poskiluun reuna törröttää rumasti, samoin poskiluun alla syvät kuopat ja leuka näyttää noita-akkaterävältä kun ei ole rasvaa enää naamassa pehmentämässä. Naamasta olen paljon rumempi kuin lihavana, mutta terveys kiittää. Eipä sitä tässä iässä kukaan muukaan enää järin viehättävä ulkoisesti ole joten ihan sama.

Komppaan täysillä. Vanhemmiten täytyis kai valita, pitääkö suht kuosillisen naaman ja rehevän takapuolen; vai hoikan persuuksen ja roikkuvan naaman. Menen siis suosiolla terveys edellä minäkin.

Vierailija
172/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan kiitettävä vauhti! Itse otin tavoitteeksi kilon kuussa, ihan ei toteutunut, vaan n. 8 kg vuodessa on tippunut. Kohta kolme vuotta mennyt näin, sitten tulee täyteen tavoite 24 kg. Sullahan on projekti jo hyvässä vaiheessa. Ei vaihdevuosi-ikäisellä päde enää samat systeemit kuin nuorempana. Ei ainakaan mulla.

Vierailija
173/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vaihdevuosi-ikäinen, lievästi ylipainoinen laihduttaja ja käytän Sulamoa, kuten sinäkin. Tietämättä mittojasi tarkemmin, epäilen, että syöt kuitenkin liikaa kulutukseesi nähden.

Oletko arvioinut liikunnan rankkuuden tai määrän liian kovaksi? Itse teen lähes päivittäin lihaskuntotreeniä ilman taukoja tai mahdollisimman pienillä tauoilla 20-40 min ja kirjaan Sulamoon käyttämäni ajan mieluummin alakanttiin kuin yhtään yli. Lisäksi kävelen paljon ja kohta tulee juoksu mukaan ohjelmaan, mutta metriäkään en pyöristä matkaa ylöspäin.  

Ruokapuolella pyrin mieluummin -600-700 päivittäiseen vajeeseen kuin tasan -500. Siinä ei ole mitään "vaarallista" ja enemmänkin se vaan helpottaa elämää: pysyy varmemmin kulutus aisoissa, kun joka suupalaa en keittiövaa'alla kuitenkaan laske. Kalorimäärä mitä näillä ikä- ja kokolukemilla saa syödä on aika vähäinen ja siksi on parempi ottaa varman päälle.

Huomaa myös, että normikulutuksen mukainen syömispäivä joka viikonloppu saati vielä koko viikonlopun ajan, voi hyvinkin olla liikaa. Itsekin jossain vaiheessa ihmettelin, miten edistystä ei meinaa tapahtua, kunnes tarkastelin Sulamon tilastoista, millaiset energiavajeet viikkotasolla tulivat: viikonlopun normikulutus vesitti viikon vajeita kummasti, enkä päässyt laihtumaan. 

Kaiken kaikkiaan mielestäni Sulamo antaa hyvän käsityksen kokonaiskulutuksesta ja on todella hyvä apuväline laihduttamiseen, kunhan on raatorehellinen eikä kaunistele tekemisiä. 

Liikunnan olen arvioinut ”hyvin kevyttä seisoskelua”. Sulamoon en vie lihaskuntoharjoittelua. Ja kävelyn ja kuntopyöräilyn laitan minuutin tarkkuudella.

Ehkä pitää laskea kalorit 1200-1300 kaloriin. Hassua vain, että kaikissa blogeissa ja artikkeleissa sanotaam, että 1500 kaloria olisi se paras. Ehkä se vain on tämä ikä sitten...

Oletko sä tosiaan noin urpo?? Sulle on sivutolkulla kerrottu, että muuta ruokasi sisältöä. Ja sä vingut vain kaloreista. Pysy paksuna!!

Urpo olen, kun en tiedä, mitä ohjetta alkaisin noudattamaan. Jokainen neuvoo eri tavalla. Jokin päätös pitäisi tehdä, minkä niistä valitsee.

Olen ikäisesi ja vuosi sitten tein pysyvän ruokaremontin. Se ei ole siis mikään dieetti. Otin käyttöön lautasmallin, hieman pienemmälle lautaselle. Ympyrästä puolet kasviksia, yksi neljäsosa lihaa, kanaa, kalaa ja toinen neljäsosa riisiä, pastaa, perunaa. Vähän sydänystävällistä rasvaa ( pakkauksessa näkyy sydänmerkki), esim. rypsi- tai oliiviöljyä. Ei tartte laskea kaloreita kuin ehkä alussa. Toimii eikä tule liikakiloja ainakaan mulle.

Vierailija
174/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin saa rasvaa laitettua?  Itse laita  salaatin päälle, erilaisiin siemenleipiin (joissa ei ole todellakaan vehnäjauhoja tms., vaan manteli-/lupiinijauhoja tms.) keto-pannariin jne. Jos ei saa riittävästi rasvaa, voi tehdä fat bomseja tai juoda rasvakahvia. Itse en hirveesti pidä rasvakahvista, joten laitan mautonta kookosrasvaa esim. smoothieen. Pähkinöissä on paljon rasvaa.

Vierailija
175/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki aktiivisuusranneke tai urheilukello.

On apple watch. Laitan liikuntalukemat Sulamoon. Joskus syön saman määrän lisää, joskus en.

Minulta puuttuu liikunnallisuusgeeni. En pysty alkaa himourheilemaan - tai sitten tämä yritys loppuu lyhyeen.

Mun mielestä säädät liikaa. Eihän tuollaista jaksa kukaan, että jokaista suupalaa vahditaan ja mietitään grammoja ja kaloreita. Sitäpaitsi BMI 25 on normaalipaino, ja sen sisällä on muutenkin vaikeampaa laihtua kuin jos alkupaino on oikeasti korkea.

Itse syön 3x päivässä itseni kylläiseksi, en enempää enkä vähempää. Herkkuja syön vain viikonloppuna, yleensä yhtenä päivänä. En syö sokeria enkä valkoista viljaa. Juon paljon vettä.

Ja liikunnallisuus ei ole mikään geeni vaan tapa ja tottumus. Ei muakaan aina huvita lähteä sauvakävelemään, juomsemaan, tekemään kotijumppaa tms. Mutta lähden lenkille/ jumppaan säännöllisesti vaikka ei niin kovasti huvittaisikaan.

Näin pysyy BMI 23 tienoilla eikä tarvitse säätää minkään kalorilaskimen tai grammojen kanssa. N49

Minun oli pakko alkaa säätää.  Olen aina syönyt lautasmallin mukaan, enkä ole mikään pullan syöjä. Nyt  viimeisen vuoden olen yrittänyt elää terveellisemmin; syönyt vähemmän, liikkunut enemmän.... mutta jos paino on jotain tehnyt, niin se on noussut. 

Siksi minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin alkaa jokaisen suupalan laskeminen. Ja laskurin avulla löytyi ongelmakohtani: karkki. 

En ole vuosiin syönyt isoja määriä, ja siksi en ole nytkään nälässä. Käytännössä en kaksi kuukautta sitten siis tehnyt muita muutoksia kuin poistanut karkin ja muun sokerin (jota söin liki joka päivä pienen pussillisen), katsonut että varmasti liikun liki päivittäin, ja vahtinut, että kalorit pysyvät alle 1500 kalorin. 

Maalaisjärjellä ajateltuna painon pitäisi aleta. Miksi ihmeessä se ei alene? 

Painosi ei alene, koska syöt lautasmallin mukaan. Muuta syömisiäsi.

Lautasmalli on toiminut mulla, vaihdoin vaan hieman pienempään lautaseen. Alkuun mittasin ruokamäärät/kalorit, sitten silmät "tottuivat" näkemään oikean määrän. Nyt olen viisivitosena jo kolmatta vuotta hyvissä lukemissa (168cm, 54kg, enkä tällä systeemilläni liho enkä laihdu.

Vierailija
176/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitse aito oikea ravintopitoinen ruoka. Pitää kylläisenä vähällä määrällä. Vältä kaikkea keinotekoista. Onko vaikeaa??

Voisitko antaa esimerkkejä, missä kohtaan syön keinotekoista ruokaa?

Et ole kertonut, mitä syöt. Mutta jos syöt suositusten mukaan, niin se ruokahan on pääosin keinotekoista. Kaikki aito ravinto on pannassa.

Tämä on nyt minulle uusi tieto. Voisitko avata enemmän, mikä ruoassa on keinotekoista?

Minä siis söin tänään kanasalaattia, eilen ja toissapäivänä kaalilaatikkoa. Lounaaksi syön joko kananmunia, raejuusto-tonnikalaa tai rahkaa mustikoilla tai muilla marjoilla. Mikä näissä on keinotekoista?

Kiinnostaa minuakin: mikä on sitten "aitoa" ruokaa? Mikä "keinotekoista"? En ole moisesta jaottelusta ikinä kuullutkaan.

Vierailija
177/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset tekee usein lihaskuntotreeniä ihan liian pienillä painoilla. Minä olen 53v ja käytössä 5kg ja 10 kg käsipainot. Suosittelen ap:lle rankkaa lihaskuntotreeniä ja pitkiä kävelylenkkejä ja porrastreenejä, jos juosta ei pysty.

Mulle sopii 8:16 pätkäpaasto hyvin, sillä sain ylimääräiset kilot pois.

Vierailija
178/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautasmalli toimii laihdutuksessa, jos ennen on syönyt valtavia määriä. Ei toimi muuten.

Vierailija
179/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä mieluummin 400gr vihanneksia syön kuin ruokalusikallisen voita. Kyllä minulta 400gr/ateria vihanneksia nälän vie. Ja noin yleensäkin, kuka syö lusikalla pelkkää voita? Yäk.

Kasvikset vie nälän, mutta vain hetkeksi. Minä voin syödä lusikalla voita, veistähän ei saa suuhun laittaa.

Vierailija
180/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lautasmalli toimii laihdutuksessa, jos ennen on syönyt valtavia määriä. Ei toimi muuten.

Ei toimi. Ruuan sisällöllä on suurin merkitys.