Help - en laihdu! Neuvoja vaihdevuosi-ikäiselle!
Olen ollut 2 kk dieetillä. Olen laihtunut 3 kg.
Yritän tiputtaa 10 kg. Aloitukseni bmi oli 25,5.
Ikää minulla on 52 v.
Käytän Sulamo.fi-sovellusta. Mittaan jokaisen suupalan sovellukseen siten, että syön 1400-1500 kaloria päivässä. Max kerran viikossa syön 2050 kaloria, joka on laskennallinen kulutukseni. En ole kieltänyt itseltäni mitään ruoka-ainetta. Olen tässä hyvin kurinalainen.
Viidesti viikossa poljen kuntopyörää 30 min tai kävelen 50 min.
Sulamon pitkän aikavälin tilastot näyttävät, että syön päivittäin
Proteiinia 81-85 gr
Hiilareita 153-156 gr
Rasvaa 43-47 gr.
Suurin muutos aikaisempaan on se, että olen jättänyt sokerin pois. Ennen söin karkkia päivittäin. Nyt en syö mitään sokeria.
Toinen muutos on tuo liikkumisen lisääminen.
Ja 3 kg on tulos.... masentaa. Sulamon mukaan saavutan tavoitteeni joulukuussa....
Mitä ehdotatte, mitä minun pitää tehdä?
Kommentit (377)
Lakatkaa - jo - laskemasta - kaloreita. Ymmärtäkää jo että voi, kerma ja oliiviöljy on terveellistä. Lakatkaa vetämästä leipää ja porkkanaa ja välipaloja joka välissä. Liikunta merkitsee lähes nolla, painon kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Jätin leivät, perunan, pastan, riisin, karkin yms pois ja paino on tippunut 5kg vajaassa kahdessa kuukaudessa. Ikää minulla on 56v
Syön mielestäni hyvin ja paljon ja en laske kaloreita, enkä ole dietillä.
Varsinaisesti tarkoitus ei ollut laihduttaa, vaikka kymmenisen kiloa ylipainoa onkin. Mutta halusin kokeilla tätä siksi, että makeanhimoni on ihan älytön. Siskoni suositteli kokeilemaan tätä, jotta suklaanhimo loppuisi. Olen aika skeptinen ja vänkäsin vastaan, että minä en mitään ketodiettejä ala noudattamaan. Ennakkoluuloja siis oli. Kuvittelin, että jos jätän leivät ja perunat pois, minun pitää juoda litratolkulla öljyä ja lipittää rasvakahvia.
Mutta päätin siis kokeilla vain niin, että jätin leivät yms pois ja söin kaksi kertaa päivässä ison annoksen ruokaa. Omalla kohdallani toimi ja olen ihmeissäni miettinyt, että mitä nyt. Kun kahvipöydässä on suklaakeksejä ja pullaa ja kakkua, ei yhtään haluta. Kuljen kaupan suklaahyllyn ohi niin, että ei haluta. Ostin kokeeksi jopa suklaalevyn, kun en uskonut, että makeantuska on häipynyt. Söin palasen ja sen sijaan, että olisin ahminut koko levyn, en halunnut toista palasta.
Minä olen kärsimätön ihminen, joten en jaksa laskea kaloreita ja punnita ruokia. Haluan syödä kunnolla ja mahan täyteen. Tällä keinolla näkyy itselläni onnistuvan. Pudotetut kilot ovat plussaa.
Tsemppiä ap sinulle. Löydät kyllä oman tyylisi tiputtaa painoa.
Juuri näin, hyvä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda rasvan ja hiilareitten suhde toisin päin. Ja käytä oikeaa rasvaa, ei margariineja eikä siemenöljyjä.
Missä niitä rasvoja oikein pitäisi käyttää? Ruoanlaitossa käytän oliiviöljyä. Joskus syön 1-2 palaa jälkiuunileipää, jolloin leivän päällä on 3 gr oivariinia. En edes tiedä, mihin muualle änkisin rasvaa?
Vaihdat kaikki "kevyt"tuotteet normaalirasvaisiin. Salaattiin salaatinkastiketta. Paistat ruuan pannulla voissa. Lisäät ruokavalioon avokadoa, siemeniä (EI siemenistä puristettuja öljyjä) ja pähkinöitä. Syöt rasvaista kalaa ja lihaa. Käytät ruuanlaitossa kuohukermaa/ranskankermaa/smetanaa. Jogurtin vaihdat täysrasvaiseen turkkilaiseen/kreikkalaiseen.
Karppauksessa syödään noin. En ole - vielä - sitä tehnyt.
Kun minä isken nuo kaikki Sulamon laskuriin, niin kalorit ylittyvät ensimmäisessä ruokailussa ja näen nälkää 22 h vrk.
Miksi ette käytä Finelin ruokapäiväkirjaa? Siinä näkee, että saako ikäiselleen kaikki tarpeelliset ravintoaineet, rasvojen ja hiilihydraattien laadun jne.
Sulamossakin saa.
Saako ilmaiseksi?
Ei, mutta halpa on: 3 kk 15 euroa.
Se on yhteisöllinen, eli siellä on vaikka mitä reseptejä. Kun kirjoitat jauhelihapasta, ohjelma tarjoaa 20 erilaista: Finelin laskurin, Valion reseptin, kaikki valmispastat, Amican reseptin.
Eli täyttä sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda rasvan ja hiilareitten suhde toisin päin. Ja käytä oikeaa rasvaa, ei margariineja eikä siemenöljyjä.
Missä niitä rasvoja oikein pitäisi käyttää? Ruoanlaitossa käytän oliiviöljyä. Joskus syön 1-2 palaa jälkiuunileipää, jolloin leivän päällä on 3 gr oivariinia. En edes tiedä, mihin muualle änkisin rasvaa?
Vaihdat kaikki "kevyt"tuotteet normaalirasvaisiin. Salaattiin salaatinkastiketta. Paistat ruuan pannulla voissa. Lisäät ruokavalioon avokadoa, siemeniä (EI siemenistä puristettuja öljyjä) ja pähkinöitä. Syöt rasvaista kalaa ja lihaa. Käytät ruuanlaitossa kuohukermaa/ranskankermaa/smetanaa. Jogurtin vaihdat täysrasvaiseen turkkilaiseen/kreikkalaiseen.
Kun minä isken nuo kaikki Sulamon laskuriin, niin kalorit ylittyvät ensimmäisessä ruokailussa ja näen nälkää 22 h vrk.
Miksi ette käytä Finelin ruokapäiväkirjaa? Siinä näkee, että saako ikäiselleen kaikki tarpeelliset ravintoaineet, rasvojen ja hiilihydraattien laadun jne.
Sulamossakin saa.
Saako ilmaiseksi?
Se on yhteisöllinen, eli siellä on vaikka mitä reseptejä. Kun kirjoitat jauhelihapasta, ohjelma tarjoaa 20 erilaista: Finelin laskurin, Valion reseptin, kaikki valmispastat, Amican reseptin.
Eli täyttä sontaa.
Kätevä on.
Vierailija kirjoitti:
Lakatkaa - jo - laskemasta - kaloreita. Ymmärtäkää jo että voi, kerma ja oliiviöljy on terveellistä. Lakatkaa vetämästä leipää ja porkkanaa ja välipaloja joka välissä. Liikunta merkitsee lähes nolla, painon kannalta.
Turha yrittää :) Mammojen mielestä sokeri ei lihota ja rasva on kuolemaksi :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulamossakin saa.
Saako ilmaiseksi?
Eli täyttä sontaa.
Kätevä on.
Kätevyys ei tee siitä syömäkelpoista :D
Niinpä. Hiilareiden välttämistä pidetään vouhotuksena :). Nim.: Mieluummin vouhotan hoikkana hiilareista, kuin lihavana rasvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulamossakin saa.
Saako ilmaiseksi?
Eli täyttä sontaa.
Kätevä on.
Kätevyys ei tee siitä syömäkelpoista :D
En minä ainakaan sähköistä appia syökään :-)
Vierailija kirjoitti:
Isoin asia meidän 5-kymppisten laihdutuksessa on olematon kulutus: perusaineenvaihdunta on pientä eikä kävelylenkeistä ole juurikaan apua. Ollaan vähän sellaisia laihaläskejä ilman voimia ja lihaksia, ja kaikki energia tarttuu mukaan. Tuntuu, ettei mitään kärsi syödä tai juoda lihomatta.
Oma ratkaisuni oli alkaa hankkia runsaasti lihasmassaa. Paljon punttitreeniä raskailla painoilla, pari aerobista lenkkiä viikossa ja ruokavalio ravintovalmentajalta.
Ruumiinmuotoni on muuttunut parissa vuodessa aivan uudeksi tai oikeastaan koko elämäni on muuttunut. Olen hyväkuntoinen, jaksan paremmin, lihasten myötä kroppani on nuorentunut ja kilot karisseet. Pitkä projekti, mutta kannatti!
Kunpa minkäkin jaksaisin ryhtyä tuollaiseen elämänmuutokseen!
N55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoin asia meidän 5-kymppisten laihdutuksessa on olematon kulutus: perusaineenvaihdunta on pientä eikä kävelylenkeistä ole juurikaan apua. Ollaan vähän sellaisia laihaläskejä ilman voimia ja lihaksia, ja kaikki energia tarttuu mukaan. Tuntuu, ettei mitään kärsi syödä tai juoda lihomatta.
Oma ratkaisuni oli alkaa hankkia runsaasti lihasmassaa. Paljon punttitreeniä raskailla painoilla, pari aerobista lenkkiä viikossa ja ruokavalio ravintovalmentajalta.
Ruumiinmuotoni on muuttunut parissa vuodessa aivan uudeksi tai oikeastaan koko elämäni on muuttunut. Olen hyväkuntoinen, jaksan paremmin, lihasten myötä kroppani on nuorentunut ja kilot karisseet. Pitkä projekti, mutta kannatti!
Kunpa minkäkin jaksaisin ryhtyä tuollaiseen elämänmuutokseen!
N55
Ei tarvitse muuttaa kuin se miten syö nyt heti alkuun. Eikä kaikkea tarvitse lopullisesti jättää.
Vierailija kirjoitti:
En ihan liikuntaa vähättelisi painonhallinnan kannalta. Toki näihin mittareihin ei voi täysin luottaa. Mutta normityöpäivänä (istumatyö) ja laiskana päivänä näyttää kalorinkulutusta 1900-2100. Kun käyn lenkillä, niin niinä päivinä näyttää 3000 kaloria. Ja käyn lenkillä viitenä päivänä viikossa, joten pidemmällä tähtäimellä kulutus on isompaa, kuin pelkästään sohvalla makoilemalla
Vierailija kirjoitti:
Varmasti liikuntaa tuleekin vältettyä tuollaisella ruokavaliolla - eihän noilla eväillä jaksa liikkua yhtään ja keho tukossa. Tosi kivoja rasvaisia ja haisevia laihaläskejä saa noilla sinun ohjeillasi. Oletko itsekin sellainen?
Vierailija kirjoitti:
Maitoproteiiniallergia on varsin tehokas haitta-aihe karppaamoselle, joka tuntuu perustuvan voin ja kerman ylenpalttiselle loraamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti liikuntaa tuleekin vältettyä tuollaisella ruokavaliolla - eihän noilla eväillä jaksa liikkua yhtään ja keho tukossa. Tosi kivoja rasvaisia ja haisevia laihaläskejä saa noilla sinun ohjeillasi. Oletko itsekin sellainen?
Miksi kuvittelet, että oikealla ravinnolla ei jaksa liikkua. Keinoruoka se vasta väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä rasvahullut pilaa joka laihdutuskeskustelun. VHH perustuu ihan samaan kalorimäärään kuin muutkin ns. dieetit tai ohjeet, rasvaa ei vaan jaksa syödä paljoa. Siksi sekään ei sovi kaikille, jotka eivät pidä rasvojen mausta ja olemuksesta. Joille se sopii, niin hyvä, noudattaa sitten sitä, mutta ei tyrkytä kaikille ainoana oikeana. Jotkut myös ovat sellaisia, että pysyvät hoikkina vaikka söisivät mitä.
Motivoituminen, joka myös mainittiin, on tärkeintä. Asiaan pitää innostua täysillä.Se nyt vaan on tosiasia, että rasvaa syömällä ruokamäärät pysyy pienenä. Sitähän laihtumiseen tarvitaan. Ennemmin te kasviksia ämpärillisen syöjät pilaatte laihdutuksen.
Ruokalusikallisessa rasvaa on n 100-120 kaloria. Sama kalorimäärä on 400 gr:n sekavihannespussissa. Kyllä minä mieluummin syön noita vihanneksia, voi niihin pikkusen tiputtaa esim. oliiviölyä, mutta siis vain hiukan. Maustan vihannekset hyvin ja kylläisenä pysyn pitkään. Toki vihannesten oheen siivu vaikkapa kalkkunaa, kanaa, kalaa. Näillä eväillä ei painoni karkaa käsistä. AP; olet onnistunut ihan hyvin. Maltat nyt rauhassa jatkaa.
Joudut syömään niitä kasviksia hurjan määrän, etkä saa edes kylläisyyttä. Mitä järkeä?? Lusikallisella voita olet nälätön monta tuntia.
Kyllä mä mieluummin 400gr vihanneksia syön kuin ruokalusikallisen voita. Kyllä minulta 400gr/ateria vihanneksia nälän vie. Ja noin yleensäkin, kuka syö lusikalla pelkkää voita? Yäk.
Kasvikset vie nälän, mutta vain hetkeksi. Minä voin syödä lusikalla voita, veistähän ei saa suuhun laittaa.
Miksi luulet, että normaalista ruuasta saatava rasva ei riitä? Rasvainen kala, normaalirasvainen liha, oliiviöljy, pähkinät, siemenet, kananmuna, täysrasvaiset maitotuotteet (niillä, jotka maitoa sietävät) riittävät varmasti normaalissa ruuassa ilman, että erikseen tarvitsee kauhoa rasvaa lusikalla suuhunsa tai lorotella kasvisten päälle. Vähänkö menee nyt jollain yli tuon rasvauskovaisuuden kanssa.
-ohis
Monikaan ei syö ruokaansa normirasvaisena, vaan jonain keinokevyenä.
Monikaan terve ja normaalipainoinen ei syö keinokevyitä einesruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitoproteiiniallergia on varsin tehokas haitta-aihe karppaamoselle, joka tuntuu perustuvan voin ja kerman ylenpalttiselle loraamiselle.
Sanoo hän, joka ei ymmärrä karppauksesta eikä osaa edes kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää haukkua toisten ruokavalioita. Yksi kokee yhden hyväksi, toinen toisen. Joku kokee tarvitsevansa hiilareita, joku toinen taas ei. Itse uskon, että jokaisen elimistö toimii eri lailla ja samaa sääntöä ruokailuissa ja liikunnassa ei voi jokainen toteuttaa.
Esim. moni tuttavani sanoo, että he eivät voi lähteä lenkille/salille/uimaan, elleivät ole syöneet aamupalaa. Tulee heikotus. Minä en ole koskaan oikein voinut syödä aamupalaa, kun tulee huono olo. Joten minulle sopii pitkät lenkit aamulla tyhjällä mahalla. Jos on raskaampi suoritus, otan ruokalusikallisen öljyä. Se antaa energiaa, mutta ei tuo sitä huonoa oloa, mitä joku muu aamupala. Mutta en tyrkytä tätä kenellekkään, koska tiedän, että kaikkien elimistö ei tähän pysty.
Joten annetaan kaikkien kukkien kukkia haukkumatta muita. Tärkeintä on, että jokainen löytää oman tapansa syödä ja liikkua niin, että itsellä on hyvä olo ja energiaa riittää. Ap halusi neuvoja ja kokemuksia. Täällä on niitä kirjoitettu. Mutta tämä toisten ruokavalioiden haukkuminen on ihan typerää. Jos joku ei halua syödä kaurapuuroa aamulla ja kokee, että se ei sovi hänelle, niin miksi alkaa haukkumaan haisevaksi laihaläskiksi. En ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo hän, joka ei ymmärrä karppauksesta eikä osaa edes kirjoittaa.
Tekeekö karppaaminen ihmisestä niuhon, joka nillittää typoista, kun ei oikeaa sanottavaa ole? Vai onko tuo ihan vain synnynnäinen luonteenpiirre?
-eri
Ap linjoilla.
Rasvasta puhuttaessa käytän aivan normirasvaisia tuotteita: kevytmaitoa pari dl pv, paistan ruoan suht runsaassa oliiviöljyssä (paitsi lohen paistan voissa), leipää syön vähän mutta jos syön, niin leivän päällä on normaali oivariini. Juustoa syön vähän, mutta siinäkin on rasvaa 37 %.
En kyllä yhtään ymmärrä, miksi sitä rasvaa pitäisi oikein tarkoituksella lisätä ruokaan? Tai ymmärrän, jos hiilarit vähentää, niin pitää lisätä rasvaa, mutta kun en ole hiilareita vetänyt minimiin.
Jos siis päätän vähentää hiilareita, niin sitten tilanne on toinen. Vielä en ole siihen ryhtynyt, koska minä voisin elää hiilareilla. On jo suuri edistys, että syön proteiinia näinkin paljon.
Minusta ei ole tekemään rajuja muutoksia, eli pikkuhiljaa voin hivuttaa toimintatapoja johonkin suuntaan. Ja haluan, että tämä on elämäni viimeinen dieetti (edellinen oli 3 v sitten, sitä edellinen 13 vuotta aikaisemmin).