Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Help - en laihdu! Neuvoja vaihdevuosi-ikäiselle!

Vierailija
22.04.2021 |

Olen ollut 2 kk dieetillä. Olen laihtunut 3 kg.
Yritän tiputtaa 10 kg. Aloitukseni bmi oli 25,5.
Ikää minulla on 52 v.

Käytän Sulamo.fi-sovellusta. Mittaan jokaisen suupalan sovellukseen siten, että syön 1400-1500 kaloria päivässä. Max kerran viikossa syön 2050 kaloria, joka on laskennallinen kulutukseni. En ole kieltänyt itseltäni mitään ruoka-ainetta. Olen tässä hyvin kurinalainen.
Viidesti viikossa poljen kuntopyörää 30 min tai kävelen 50 min.

Sulamon pitkän aikavälin tilastot näyttävät, että syön päivittäin
Proteiinia 81-85 gr
Hiilareita 153-156 gr
Rasvaa 43-47 gr.

Suurin muutos aikaisempaan on se, että olen jättänyt sokerin pois. Ennen söin karkkia päivittäin. Nyt en syö mitään sokeria.
Toinen muutos on tuo liikkumisen lisääminen.
Ja 3 kg on tulos.... masentaa. Sulamon mukaan saavutan tavoitteeni joulukuussa....

Mitä ehdotatte, mitä minun pitää tehdä?

Kommentit (377)

Vierailija
301/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap linjoilla. Epätoivoisena.

Kävin taas aamuvaa’alla (tiedän kyllä, vain kerran viikossa pitäisi punnita) - ja se oli +100 grammaa. Nyt Sulamo sanoo, että saavuta tavoitepainon kesäkuussa 2022!!!

Tausta on siis tämä: laihduin 2 kg ensimmäisen kahden viikon aikana, 1 kg seuraavan parin viikon aikana, jonka jälkeen (4-6 viikkoon) en ole laihtunut yhtään.

Pakko tehdä jotain muutoksia. En ole pystynyt kaikkiin viesteihin vastaamaan, mutta kommentteja aiempiin viesteihin:

- olen käynyt salilla 17-vuotiaasta alkaen. Kyllä minulla jonkin verran lihaksia on. Viime syyskuussa ryhdistäydyin kotijumppaan koronatauon vuoksi.

- Aerobista liikuntaa en katso pystyväni paljoa lisäämään. Syynä tietyt rajoitteet ja motivaatio.

- gyne sanoi viime syksynä, ettei minulla olisi vielä vaihdevuosia. Itse epäilen tietoa tämän laihdutusoperaation omituisuuden vuoksi. Olen saanut lähetteen verikokeeseen, mutta mitäpä hyötyä siitä tuloksesta on

- mittanauhalla mitattuna takapuolesta on lähtenyt sentti, muualta ei

- en usko, että minusta tulee löysä ja kurttuinen, vaikka paino tippuu. Minulla on - vielä - kimmoisa ihotyyppi, venyn ja vanun ja palaudun.

Tämän keskustelun tuloksena olen tullut siihen tulokseen, että oikea kulutukseni on vähemmän kuin Sulamon antama 2050 kaloria, vaikka olenkin 176 cm pitkä. Minun täytyy vähentää kulutusta. Ensimmäisinä vaihtoehtoina on:

- alentaa päivälukema 1200 kaloriin, jolloin olen koko ajan pienessä nälässä

- kokeilla 5:2. Jolloin kaksi päivää viikosta ovat kärsimystä.

- aloittaa karppaus, jolloin jokainen päivä on kärsimystä, jolloin pystyisin motivoitumaan siihen max 1 kk

- etsiä jokin laihdutuslääke.

Minulle siis tuottaa kärsimystä ehdottomuus, että jokin tuote kiellettään kokonaan. Sen jälkeen ajatukset lähtevät kiertämään sen kielletyn asian ympärillä. Siksi karppaukset, vegaanisuus, gluteenittomuus, maidottomuus yms. Ovat niitä viimeisiä vaihtoehtoja.

Olet kyllä ihme vinkuja. Mikään ei kelpaa. Karppaus ei ole kyllä mitään kärsimystä, siinä syödään hyvää ja ravitsevaa ruokaa tarpeeksi. Mutta pysy paksuna, itsehän valitset.

Olen kertonut, että ole karpannut 13 vuotta sitten kuukauden verran. Olen pohjimmiltani hiilarin syöjä, ja se oli todella vaikeaa. Juu, paljon sai syödä, eikä ravitsevuudessa mitään ongelmaa ollut - mutta en lähtökohtaisesti tykkää sen tyyppisestä ruoasta, mitä siinä pitää syödä. Pizzakaan ei maistunut pizzalta sen omituisen pohjan kanssa.

Voi olla, että kokeilen sitä yhden kuukauden. Nyt lähtökohta on jo parempi kuin silloin, koska olen jo valmiiksi sokeriton.

Ei se karppauksen vika ole, jos teet omituisen pizzapohjan.

Sokeriton et ole, olethan sanonut syöväsi sokeria.

Niin, en syö näkyvää sokeria, ja helpottaahan se karppauksen aloittamista. Muistan silloin 13 vuotta sitten menneeni ensimmäiset päivät tajuttomuuden rajamailla, kun karkin syömisen lopetti seinään. Se, että syön sokeria vain ruoan muodossa, helpottaisi aloittamista.

Sokeria se "näkymätönkin" sokeri on. Joten älä sano olevasi sokeriton.

Vierailija
302/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme yksilöitä. Joku polttaa tupakkaa 60:vuotta eikä sairastu keuhkoahtaumaan tai - syöpään, joku sairastuu vähemmästäkin. Alkoholiakin siedämme erilailla. Jokaisen on löydettävä myös itselleen paras ja tasapainoinen ruokavalio, on ihmisiä, joiden suonet rasva tukkii herkemmin , joku saa syödä siankylkeä huoletta. Eli kuunnelkaa omaa kroppaanne älkää niinkään toisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme yksilöitä. Joku polttaa tupakkaa 60:vuotta eikä sairastu keuhkoahtaumaan tai - syöpään, joku sairastuu vähemmästäkin. Alkoholiakin siedämme erilailla. Jokaisen on löydettävä myös itselleen paras ja tasapainoinen ruokavalio, on ihmisiä, joiden suonet rasva tukkii herkemmin , joku saa syödä siankylkeä huoletta. Eli kuunnelkaa omaa kroppaanne älkää niinkään toisia.

Oikea rasva ei tuki kenenkään suonia.

Vierailija
304/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä uskovat tietävänsä kaiken paremmin kuin asioita työkseen tutkivat ravitsemustieteilijät ja lääkärit.

Salaliittoja varmaan pelkäävät.

Lääkäreillä ei edes ole mitään ravintokoulutusta ja esim. ravitsemusterapeuteille opetetaan vain se "virallinen totuus". He eivät saa asiakkaille ehdottaa mitään muuta ravinnosta.

Mikä koulutus teillä rasvauskovaisilla sitten on?

Vierailija
305/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MITEN kuuntelet oma kroppaa?

Vierailija
306/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä uskovat tietävänsä kaiken paremmin kuin asioita työkseen tutkivat ravitsemustieteilijät ja lääkärit.

Lääkäreillä ei edes ole mitään ravintokoulutusta ja esim. ravitsemusterapeuteille opetetaan vain se "virallinen totuus". He eivät saa asiakkaille ehdottaa mitään muuta ravinnosta.

Autonasentaja, lähihoitaja, kosmetologi, rakennustyömies, putkiasentaja, luokanopettaja, yrittäjä.

Vierailija
307/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Olin tässä kevään kuluessa tullut siihen tulokseen, että voisin kokeilla karppaamista, mutta lueskeltuani nettifoorumeita olen pikku hiljaa muuttamassa mieleni. Nämä karppaamista kannattavat keskustelijat vaikuttavat foorumista riippumatta hirveän fanaattisilta, aggressiivisilta ja yksinkertaililta, enkä voi olla epäilemättä, että sillä on jotakin tekemistä heidän nauttimansa ravinnon kanssa. En halua muuttua tuollaiseksi.

Eli sekasyönnillä jatketaan.

- Ohis

Vierailija
308/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autonasentaja, lähihoitaja, kosmetologi, rakennustyömies, putkiasentaja, luokanopettaja, yrittäjä.

No autonasentajan ja kosmetologin öljy- ja rasvaintoilun voi ymmärtää - tarvitseehan auton moottori toki öljyä muttei hiilareita. Ja ihollekin laitetaan rasvaa. Mutta miten rekennustyömies on kouluttautunut aiheeseen? Ja pitkiasentaja jos kuka näkee, mitä rasva tekee rööreille...

Vierailija
309/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Olin tässä kevään kuluessa tullut siihen tulokseen, että voisin kokeilla karppaamista, mutta lueskeltuani nettifoorumeita olen pikku hiljaa muuttamassa mieleni. Nämä karppaamista kannattavat keskustelijat vaikuttavat foorumista riippumatta hirveän fanaattisilta, aggressiivisilta ja yksinkertaililta, enkä voi olla epäilemättä, että sillä on jotakin tekemistä heidän nauttimansa ravinnon kanssa. En halua muuttua tuollaiseksi.

- Ohis

Sekasyöntiähän karppaaminen on.

Vierailija
310/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No autonasentajan ja kosmetologin öljy- ja rasvaintoilun voi ymmärtää - tarvitseehan auton moottori toki öljyä muttei hiilareita. Ja ihollekin laitetaan rasvaa. Mutta miten rekennustyömies on kouluttautunut aiheeseen? Ja pitkiasentaja jos kuka näkee, mitä rasva tekee rööreille...

Putkiasentajakin tietää, että oikea rasva on hyväksi ihmisen rööreille.

Vierailija
311/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, minäkin uskon, että lähärin koulutuksella toki tietää ravitsemusasioista paaaaaaljon enemmän kuin lääkärin tai ravitsemusterapeutin. Totta kai. 👍

Vierailija
312/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ohis

Tietysti on - niille normaaliälyisille karpeille, jotka eivät huutele netissä älyttömyyksiä. Tämän ketjun rasvafanaatikot puolestaan pitävät kaikkia hiilareita (myös kuituja) sokerina ja siten myrkkynä, mikä antaa täysin absurdin kuvan koko ruokavaliosta. Tämä netissä riehuva porukka tekee suurta hallaa tämän (maltillisessa muodossaan joillekin ihan hyvin sopivan) elämäntavan maineelle.

Vierailija
313/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, minäkin uskon, että lähärin koulutuksella toki tietää ravitsemusasioista paaaaaaljon enemmän kuin lääkärin tai ravitsemusterapeutin. Totta kai. 👍

Saattaapa tietääkin. Lääkäreillähän ei ole ravintokoulutusta.

Ravintotietoutta muuten saa muualtakin kuin Itä-Suomen yliopistosta. Sieltähän saa vain yhden totuuden tietoa. Eikä se tieto perustu edes terveelliseen ravintoon, vaan politiikkaan ja ruokateollisuuteen.

Vierailija
314/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintotietoutta muuten saa muualtakin kuin Itä-Suomen yliopistosta. Sieltähän saa vain yhden totuuden tietoa. Eikä se tieto perustu edes terveelliseen ravintoon, vaan politiikkaan ja ruokateollisuuteen.

Eikä tutkimuksiin.

Vierailija
315/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko monipuolisuus ja kohtuullisuus miten vieraita käsitteitä sinulle?

Vierailija
316/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähäreille opetetaan siis jotain oikeampaa tietoa, joka pimitetään lääkäreiltä? Kerro lisää. 🤭

Vierailija
317/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ohis

Tietysti on - niille normaaliälyisille karpeille, jotka eivät huutele netissä älyttömyyksiä. Tämän ketjun rasvafanaatikot puolestaan pitävät kaikkia hiilareita (myös kuituja) sokerina ja siten myrkkynä, mikä antaa täysin absurdin kuvan koko ruokavaliosta. Tämä netissä riehuva porukka tekee suurta hallaa tämän (maltillisessa muodossaan joillekin ihan hyvin sopivan) elämäntavan maineelle.

Mitä sä tiedät karppaamisesta? Karppaajat saavat hyviä kuituja ravinnostaan.

Vierailija
318/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa antaa muuta neuvoa kuin raskaan liikunnan lisääminen, mutta jos se ei onnistu. Ohjaan itse aloittelijoiden juoksukoulua ja vaikka kukaan ei tietääkseni laihduta, niin kaikilla on paino tippunut muutamassa viikossa. Osalla ei vaaka näytä muutosta, mutta vaatteista ovat huomanneet eron. Itsekin painoa putoaa kesäisin pari kiloa, kun juoksukilometrit lisääntyvät.

Vierailija
319/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti rasva tukkii joidenkin suonet. On alle kuusikymppisiä miehiä itäsuomessa - menehtyneet pyytämättä ja yllättäen kun suoni tukkeutunut. Ja naisia myös.

Vierailija
320/377 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko monipuolisuus ja kohtuullisuus miten vieraita käsitteitä sinulle?

Mitä mahdat viestilläsi sanoa? Ei näytä kovinkaan järkevältä tekstiltä. Eihän se liity lainaamaasi tekstiin mitenkään.