Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Help - en laihdu! Neuvoja vaihdevuosi-ikäiselle!

Vierailija
22.04.2021 |

Olen ollut 2 kk dieetillä. Olen laihtunut 3 kg.
Yritän tiputtaa 10 kg. Aloitukseni bmi oli 25,5.
Ikää minulla on 52 v.

Käytän Sulamo.fi-sovellusta. Mittaan jokaisen suupalan sovellukseen siten, että syön 1400-1500 kaloria päivässä. Max kerran viikossa syön 2050 kaloria, joka on laskennallinen kulutukseni. En ole kieltänyt itseltäni mitään ruoka-ainetta. Olen tässä hyvin kurinalainen.
Viidesti viikossa poljen kuntopyörää 30 min tai kävelen 50 min.

Sulamon pitkän aikavälin tilastot näyttävät, että syön päivittäin
Proteiinia 81-85 gr
Hiilareita 153-156 gr
Rasvaa 43-47 gr.

Suurin muutos aikaisempaan on se, että olen jättänyt sokerin pois. Ennen söin karkkia päivittäin. Nyt en syö mitään sokeria.
Toinen muutos on tuo liikkumisen lisääminen.
Ja 3 kg on tulos.... masentaa. Sulamon mukaan saavutan tavoitteeni joulukuussa....

Mitä ehdotatte, mitä minun pitää tehdä?

Kommentit (377)

Vierailija
241/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, miksi sitten väität otsikossa, että et laihdu? 

Jatka vain samaa dieettiä loppuelämäsi, niin laihdut lisää ja pidät ne kilot myös poissa. Ainoastaan elinikäiset dieetit ovat toimivia.

Olen tässä monta kertaa kertonut, että tuo laihtuminen tapahtui ensimmäisen kahden viikon aikana. Viimeisen kuukauden aikana en ole laihtunut lainkaan. Siksi olen huolestunut. 

ap

Vierailija
242/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulamon mukaan saavutan tavoitteeni joulukuussa....

Mitä ehdotatte, mitä minun pitää tehdä?

Mitä sinun pitää tehdä? Olla tyytyväinen. Ja lakata ajattelemasta, että sitten joulukuussa olet saavuttanut tavoitteen ja urakka on ohi. Ei, siitä se vasta alaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaveri, joka on tosi laiha. Ja hän elää leivällä. Töissäkin ottaa kolmasosan tuoreesta valkoisesta isosta leivästä, ja syö sen salaatin kanssa. Sanoo olevansa antikarppaaja.

Mikä hänellä on toisin, että hän pysyy noilla hiilareilla ja valkoisella jauholla pienenä ja hoikkana?

Vierailija
244/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani fanaattiset lihansyöjäkarppaajat ovat järjestään persuja. En tiedä miksi. Aika hyökkääviä oman asian tuuttaajia ovat.

Aivotoimintahan tarvitsee hiilihydraatteja.

Ohiksena vaan.

Vierailija
245/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on rankin ja vaarallisin laihdutustapa. Paino putoaa kolme viikkoa sängyssä makaamalla. Et pety. Ei liikuntaa.

Sairasta influenssa. Multa lähti 28 kg. Meinas kyllä lähteä henkikin tehohoidon aikana.

Vierailija
246/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani fanaattiset lihansyöjäkarppaajat ovat järjestään persuja. En tiedä miksi. Aika hyökkääviä oman asian tuuttaajia ovat.

Ohiksena vaan.

Aivot toimii kylläkin rasvalla.

Vierailija
247/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun olen hartaasti toivonut laihtumista ja lähettänyt "universumille toiveen", olen havahtunut siihen, että toive voisi toteutua vakavan sairastumisen muodossa. Sitä en tietenkään halua.

AP ei laihdu kovin nopeasti koska a) ikä, vaihdevuodet, hormonitoiminta ja b) hänellä ei ole juurikaan ylipainoa. Noin lähellä normaalipainoa on laihtuminen hidasta. Siihen lienee tyytyminen.

Ja stressi ja huono nukkuminen, uniapnea, jos näitä on niin vaikuttavat myös.

Vierailija
248/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap linjoilla. 

Rasvasta puhuttaessa käytän aivan normirasvaisia tuotteita: kevytmaitoa pari dl pv, paistan ruoan suht runsaassa oliiviöljyssä (paitsi lohen paistan voissa), leipää syön vähän mutta jos syön, niin leivän päällä on normaali oivariini. Juustoa syön vähän, mutta siinäkin on rasvaa 37 %. 

En kyllä yhtään ymmärrä, miksi sitä rasvaa pitäisi oikein tarkoituksella lisätä ruokaan? Tai ymmärrän, jos hiilarit vähentää, niin pitää lisätä rasvaa, mutta kun en ole hiilareita vetänyt minimiin. 

Jos siis päätän vähentää hiilareita, niin sitten tilanne on toinen. Vielä en ole siihen ryhtynyt, koska minä voisin elää hiilareilla. On jo suuri edistys, että syön proteiinia näinkin paljon. 

Minusta ei ole tekemään rajuja muutoksia, eli pikkuhiljaa voin hivuttaa toimintatapoja johonkin suuntaan. Ja haluan, että tämä on elämäni viimeinen dieetti (edellinen oli 3 v sitten, sitä edellinen 13 vuotta aikaisemmin). 

Normaalirasvaista kevytmaitoa :D:D

Jospa alkaisit syömään ihan oikeaa ruokaa noiden "kevyiden" sijaan.

Kevytmaidossa ON rasvaa. Ei se ole rasvatonta maitoa. 

Hyi, ei tekisi mieli alkaa juomaan täysmaitoa, yöks. 

Kevytmaito ei ole normaalirasvaista.

Vierailija
249/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakatkaa - jo - laskemasta - kaloreita. Ymmärtäkää jo että voi, kerma ja oliiviöljy on terveellistä. Lakatkaa vetämästä leipää ja porkkanaa ja välipaloja joka välissä. Liikunta merkitsee lähes nolla, painon kannalta.

Varmasti liikuntaa tuleekin vältettyä tuollaisella ruokavaliolla - eihän noilla eväillä jaksa liikkua yhtään ja keho tukossa. Tosi kivoja rasvaisia ja haisevia laihaläskejä saa noilla sinun ohjeillasi. Oletko itsekin sellainen?

Niinpä. Suoliston mikrobikanta on nykytiedon mukaan erittäin tärkeä koko ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta ja jopa psyykkisen hyvinvoinnin. Suoliston mikrobikanta pysyy monipuolisena syömällä monipuolisesti  erilaisia kuitupitoisia ravintoaineita; marjoja, juureksia, vihanneksia ja viljatuotteita. Kuitu vaikuttaa kylläisyydentunteeseen ja auttaa myöskin säännölliseen suolentoimintaan. Lisäksi kuitupitoinen ravinto on yksi suolistosyövän ennaltaehkäisijä. 

Liikunta on myös hyvin tärkeä fyysisen- ja henkisen hyvinvoinnin kannalta. Liikunta tukee painonpudotusta lisäämällä mm aineenvaihduntaa ja toisaalta lihaskudos kuluttaa enemmän energiaa kuin vastaava paino rasvakudosta. Aktiivinen liikuntaharrastus vaatii ravinnosta saatavia hiilihydraatteja. Ilman hiilihydraatteja ei ole voimia liikkua säännöllisesti. 

Olen tästä ehkä hiukan toista mieltä. Olen itse harrastanut liikuntaa aina erittäin runsaasti. Nuorempana uskoin valmentajan neuvoja hiilaritankkauksista ja hiilarin voimia antavasta ihmeellisyydestä. Joten urheilin sellaisessa hiilaripöhössä. Jossain vaiheessa aloin kokeilemaan, saanko rasva-aineenvaihdunnan käyntiin ja vähensin hiilareita. Urheilu sujuu edelleen hyvin. Ehkä paremminkin, kun ei ole sitä tunkkaista hiilaritankkausta päällä. Hiilareiden karsiminen ei meinaa sitä, että vedetään vain makkaraa ja voita. Hiilareiden vähentäminen merkitsee myös sitä, että valitsee, mistä hiilihydraattinsa saa ja paljon niitä itse kukin tarvitsee. Sen keskitien löytää kokeilemalla

Sinulla toimii noin. Jollakulla toisella toisin. Itse sairastun liiasta rasvasta.

Oikealla rasvalla ei sairastu. Keinorasvat on sitten eri juttu.

Vierailija
250/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä rasvahullut pilaa joka laihdutuskeskustelun. VHH perustuu ihan samaan kalorimäärään kuin muutkin ns. dieetit tai ohjeet, rasvaa ei vaan jaksa syödä paljoa. Siksi sekään ei sovi kaikille, jotka eivät pidä rasvojen mausta ja olemuksesta. Joille se sopii, niin hyvä, noudattaa sitten sitä, mutta ei tyrkytä kaikille ainoana oikeana. Jotkut myös ovat sellaisia, että pysyvät hoikkina vaikka söisivät mitä.

Motivoituminen, joka myös mainittiin, on tärkeintä. Asiaan pitää innostua täysillä.

Mitä rasvahullua on siinä, että aloittaja kysyy miten voi saada ruokavalioonsa enemmän rasvaa, ja hänelle vastataan tähän kysymykseen (normalirasvaiset tuotteet jne)? Kyllä ne ainoat hullut näyttää tässäkin ketjussa olevan nämä, joiden mielestä rasva tappaa ja ainoa oikea terveellinen rasva on rypsiöljy ja sen kaverit. Jos mainitseekaan jotain muuta, alkaa heti toisten nimittely rasvahulluiksi ja keskustelun pilaajiksi. Katso peiliin.

Aika rasvahullua on lisätä omaan rasvaiseen ruokavalioon lisää rasvaa. Aloittaja ei ole vähärasvaisella dieetillä, vaan syö tavallista ruokaa.

Aloittaja kirjoitti: "Missä niitä rasvoja oikein pitäisi käyttää? Ruoanlaitossa käytän oliiviöljyä. Joskus syön 1-2 palaa jälkiuunileipää, jolloin leivän päällä on 3 gr oivariinia. En edes tiedä, mihin muualle änkisin rasvaa?"

Aloittaja halusi tietää miten niitä rasvoja saa lisättyä ja tähän hänelle vastattiin. 

Edelleen sanon, että kyllä tässä ketjussa tuntuu rasvahulluja olevan ihan muut, kuin nämä jotka vastaavat siihen mitä heiltä kysytään. 

(Mistä sinä keksit, että aloittajan ruokavalio on erityisen rasvainen? Hänhän sanoo, että käyttää rasvaa vain ruuanlaitossa ja joskus harvoin leivän päällä. Toisessa viestissä vielä jatkaa, ja kertoo ettei käytä salaatinkastikkeita, ei tykkää normaalirasvaisista maitotuotteista jnejnejne. Ja ei, älä vastaa. En todellakaan jaksa näin idiottimaisia "keskusteluja", joissa heitetään omasta hatusta ties mitä paskaa ja syytellään vastapuolta vielä hulluksi ja keskustelun pilaajiksi. Jatka keskenäsi. )

Jos ap syö suositusten mukaan, niin silloin ruoka on vähärasvaista keinoruokaa.

Kävin just ne lukaisemassa, eikä puhuttu mitään keinoruoadta ( tarkoittanet valmisruokia) eikä vähärasvaisuudesta. Kannattaa ylipäänsä hiukan tietää asiasta, josta kommentoi.

Vierailija
251/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakatkaa - jo - laskemasta - kaloreita. Ymmärtäkää jo että voi, kerma ja oliiviöljy on terveellistä. Lakatkaa vetämästä leipää ja porkkanaa ja välipaloja joka välissä. Liikunta merkitsee lähes nolla, painon kannalta.

Varmasti liikuntaa tuleekin vältettyä tuollaisella ruokavaliolla - eihän noilla eväillä jaksa liikkua yhtään ja keho tukossa. Tosi kivoja rasvaisia ja haisevia laihaläskejä saa noilla sinun ohjeillasi. Oletko itsekin sellainen?

Niinpä. Suoliston mikrobikanta on nykytiedon mukaan erittäin tärkeä koko ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta ja jopa psyykkisen hyvinvoinnin. Suoliston mikrobikanta pysyy monipuolisena syömällä monipuolisesti  erilaisia kuitupitoisia ravintoaineita; marjoja, juureksia, vihanneksia ja viljatuotteita. Kuitu vaikuttaa kylläisyydentunteeseen ja auttaa myöskin säännölliseen suolentoimintaan. Lisäksi kuitupitoinen ravinto on yksi suolistosyövän ennaltaehkäisijä. 

Liikunta on myös hyvin tärkeä fyysisen- ja henkisen hyvinvoinnin kannalta. Liikunta tukee painonpudotusta lisäämällä mm aineenvaihduntaa ja toisaalta lihaskudos kuluttaa enemmän energiaa kuin vastaava paino rasvakudosta. Aktiivinen liikuntaharrastus vaatii ravinnosta saatavia hiilihydraatteja. Ilman hiilihydraatteja ei ole voimia liikkua säännöllisesti. 

Kuidun saanti tuntuu olevan suuri ongelma karppaajilla, mitä joskus noita karppifoorumeita lueskelin. Yksi jos toinen tuntui potevan jatkuvaa ummetusta. Ja se jos mikä on epäterveellistä.

Aloittavilla karppaajilla yleinen virhe on liika proteiinin syönti. Se aiheuttaa ummetusta, ei suinkaan kuidun vähyys.

Vierailija
252/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä rasvahullut pilaa joka laihdutuskeskustelun. VHH perustuu ihan samaan kalorimäärään kuin muutkin ns. dieetit tai ohjeet, rasvaa ei vaan jaksa syödä paljoa. Siksi sekään ei sovi kaikille, jotka eivät pidä rasvojen mausta ja olemuksesta. Joille se sopii, niin hyvä, noudattaa sitten sitä, mutta ei tyrkytä kaikille ainoana oikeana. Jotkut myös ovat sellaisia, että pysyvät hoikkina vaikka söisivät mitä.

Motivoituminen, joka myös mainittiin, on tärkeintä. Asiaan pitää innostua täysillä.

Mitä rasvahullua on siinä, että aloittaja kysyy miten voi saada ruokavalioonsa enemmän rasvaa, ja hänelle vastataan tähän kysymykseen (normalirasvaiset tuotteet jne)? Kyllä ne ainoat hullut näyttää tässäkin ketjussa olevan nämä, joiden mielestä rasva tappaa ja ainoa oikea terveellinen rasva on rypsiöljy ja sen kaverit. Jos mainitseekaan jotain muuta, alkaa heti toisten nimittely rasvahulluiksi ja keskustelun pilaajiksi. Katso peiliin.

Aika rasvahullua on lisätä omaan rasvaiseen ruokavalioon lisää rasvaa. Aloittaja ei ole vähärasvaisella dieetillä, vaan syö tavallista ruokaa.

Aloittaja kirjoitti: "Missä niitä rasvoja oikein pitäisi käyttää? Ruoanlaitossa käytän oliiviöljyä. Joskus syön 1-2 palaa jälkiuunileipää, jolloin leivän päällä on 3 gr oivariinia. En edes tiedä, mihin muualle änkisin rasvaa?"

Aloittaja halusi tietää miten niitä rasvoja saa lisättyä ja tähän hänelle vastattiin. 

Edelleen sanon, että kyllä tässä ketjussa tuntuu rasvahulluja olevan ihan muut, kuin nämä jotka vastaavat siihen mitä heiltä kysytään. 

(Mistä sinä keksit, että aloittajan ruokavalio on erityisen rasvainen? Hänhän sanoo, että käyttää rasvaa vain ruuanlaitossa ja joskus harvoin leivän päällä. Toisessa viestissä vielä jatkaa, ja kertoo ettei käytä salaatinkastikkeita, ei tykkää normaalirasvaisista maitotuotteista jnejnejne. Ja ei, älä vastaa. En todellakaan jaksa näin idiottimaisia "keskusteluja", joissa heitetään omasta hatusta ties mitä paskaa ja syytellään vastapuolta vielä hulluksi ja keskustelun pilaajiksi. Jatka keskenäsi. )

Kävin just ne lukaisemassa, eikä puhuttu mitään keinoruoadta ( tarkoittanet valmisruokia) eikä vähärasvaisuudesta. Kannattaa ylipäänsä hiukan tietää asiasta, josta kommentoi.

Koskee muuten myös sinua. Tietoa sulla ei ole. Johtuuko siitä, ettet ymmärrä.

Vierailija
253/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatka vain samaa dieettiä loppuelämäsi, niin laihdut lisää ja pidät ne kilot myös poissa. Ainoastaan elinikäiset dieetit ovat toimivia.

Olen tässä monta kertaa kertonut, että tuo laihtuminen tapahtui ensimmäisen kahden viikon aikana. Viimeisen kuukauden aikana en ole laihtunut lainkaan. Siksi olen huolestunut. 

ap

Todennäköisesti syöt ja kulutat juuri sen verran, että paino pysyy tuossa lukemassa. Kaloreiden laskeminen ei ole aina kovin yksinkertaista. Kannattaa kuitenkin olla rehellinen itselleen.

Vaihdevuodet eivät ole mikään syy. Aineenvaihdunta kyllä hidastuu, mutta ei kovin merkittävästi.

Vierailija
254/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, ettet tuhlaa elämääsi tuommoiseen säätämiseen. Et ole niin lihava, anna olla.

Vierailija
255/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee muuten myös sinua. Tietoa sulla ei ole. Johtuuko siitä, ettet ymmärrä.

Voit itsekin käydä lukemassa. Saatat yllättyä. Ei kannata toistella mantraa siitä, miten viralliset suositukset sitä tai tätä.

Vierailija
256/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tästä ehkä hiukan toista mieltä. Olen itse harrastanut liikuntaa aina erittäin runsaasti. Nuorempana uskoin valmentajan neuvoja hiilaritankkauksista ja hiilarin voimia antavasta ihmeellisyydestä. Joten urheilin sellaisessa hiilaripöhössä. Jossain vaiheessa aloin kokeilemaan, saanko rasva-aineenvaihdunnan käyntiin ja vähensin hiilareita. Urheilu sujuu edelleen hyvin. Ehkä paremminkin, kun ei ole sitä tunkkaista hiilaritankkausta päällä. Hiilareiden karsiminen ei meinaa sitä, että vedetään vain makkaraa ja voita. Hiilareiden vähentäminen merkitsee myös sitä, että valitsee, mistä hiilihydraattinsa saa ja paljon niitä itse kukin tarvitsee. Sen keskitien löytää kokeilemalla

Sinulla toimii noin. Jollakulla toisella toisin. Itse sairastun liiasta rasvasta.

Oikealla rasvalla ei sairastu. Keinorasvat on sitten eri juttu.

Voi ja oliiviöljy ovat mielestäsi keinorasvaa? No MIKÄHÄN sitten on sitä oikeaa rasvaa?

Vierailija
257/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Todennäköisesti syöt ja kulutat juuri sen verran, että paino pysyy tuossa lukemassa. Kaloreiden laskeminen ei ole aina kovin yksinkertaista. Kannattaa kuitenkin olla rehellinen itselleen.

Vaihdevuodet eivät ole mikään syy. Aineenvaihdunta kyllä hidastuu, mutta ei kovin merkittävästi.

Yksi syy vanhempien suomalaisten ylipainoon on tuo tiukka luulo siitä, että vaihdevuodet lihottavat. Lihasmassa kyllä pienenee, mutta viimeistään tuossa vaiheessa kannattaa aloittaa treeni.

Vierailija
258/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadan vuoden kuluttua on ihan yksi lysti, oletko ollut muutaman kilon ylipainoinen.

Vierailija
259/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena vaan.

Sinun aivot näköjään vain. Aivot toimivat glukoosilla, jota saadaan hiilareista.

Vierailija
260/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena vaan.

Sinun aivot näköjään vain. Aivot toimivat glukoosilla, jota saadaan hiilareista.