Help - en laihdu! Neuvoja vaihdevuosi-ikäiselle!
Olen ollut 2 kk dieetillä. Olen laihtunut 3 kg.
Yritän tiputtaa 10 kg. Aloitukseni bmi oli 25,5.
Ikää minulla on 52 v.
Käytän Sulamo.fi-sovellusta. Mittaan jokaisen suupalan sovellukseen siten, että syön 1400-1500 kaloria päivässä. Max kerran viikossa syön 2050 kaloria, joka on laskennallinen kulutukseni. En ole kieltänyt itseltäni mitään ruoka-ainetta. Olen tässä hyvin kurinalainen.
Viidesti viikossa poljen kuntopyörää 30 min tai kävelen 50 min.
Sulamon pitkän aikavälin tilastot näyttävät, että syön päivittäin
Proteiinia 81-85 gr
Hiilareita 153-156 gr
Rasvaa 43-47 gr.
Suurin muutos aikaisempaan on se, että olen jättänyt sokerin pois. Ennen söin karkkia päivittäin. Nyt en syö mitään sokeria.
Toinen muutos on tuo liikkumisen lisääminen.
Ja 3 kg on tulos.... masentaa. Sulamon mukaan saavutan tavoitteeni joulukuussa....
Mitä ehdotatte, mitä minun pitää tehdä?
Kommentit (377)
Vaihda rasvan ja hiilareitten suhde toisin päin. Ja käytä oikeaa rasvaa, ei margariineja eikä siemenöljyjä.
Syö vähemmän. Erityisesti rasvaa ja sokeria.
2kk on vielä lyhyt aika sillä varsinainen rasvanpoltto alkaa n 7-9 viikon kuluttua. Ensin keho sopeutuu muutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tosi onneton neuvo :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vaihda rasvan ja hiilareitten suhde toisin päin. Ja käytä oikeaa rasvaa, ei margariineja eikä siemenöljyjä.
Missä niitä rasvoja oikein pitäisi käyttää? Ruoanlaitossa käytän oliiviöljyä. Joskus syön 1-2 palaa jälkiuunileipää, jolloin leivän päällä on 3 gr oivariinia. En edes tiedä, mihin muualle änkisin rasvaa?
Oletko ihan varmasti muistanut kirjata Sulamoon joka ruokasuupalan ja juoman? Oikeat määrät? Itse laihdutin sen avulla 16 kg puolessa vuodessa, mutta tarkkana pitää olla, ettei syö sen ohi pikkasen sitä ja tätä. Päivittäinen sallittu kalorimäärä laihtuakseen on sen verran pieni, että pitää keskittyä tähän harrastukseen täysillä.
Kannattaa katsoa vähemmän kaloreita sisältäviä ruokia, niin saa syödä määrällisesti enemmän, jos on vaikea kituuttaa maha tyhjänä yhden rasvaisen juustopalan jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä niitä rasvoja oikein pitäisi käyttää? Ruoanlaitossa käytän oliiviöljyä. Joskus syön 1-2 palaa jälkiuunileipää, jolloin leivän päällä on 3 gr oivariinia. En edes tiedä, mihin muualle änkisin rasvaa?
Syö ruokasi normaalirasvaisena, ei sitä rasvaa tarvitse erikseen syödä. Normirasvainen ruoka pitää kylläisenä ja pitää ruokamäärän vähäisenä, jolloin painokin pystyy putoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan varmasti muistanut kirjata Sulamoon joka ruokasuupalan ja juoman? Oikeat määrät? Itse laihdutin sen avulla 16 kg puolessa vuodessa, mutta tarkkana pitää olla, ettei syö sen ohi pikkasen sitä ja tätä. Päivittäinen sallittu kalorimäärä laihtuakseen on sen verran pieni, että pitää keskittyä tähän harrastukseen täysillä.
Kannattaa katsoa vähemmän kaloreita sisältäviä ruokia, niin saa syödä määrällisesti enemmän, jos on vaikea kituuttaa maha tyhjänä yhden rasvaisen juustopalan jäljiltä.
Ihan varmasti olen. Ostin uuden vaa’ankin.
Minä olen laihduttanut sen avulla menestyksekkäästi aikaisemmin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun ei toimi. Siksi korostan tässä ikääni.
Hanki aktiivisuusranneke tai urheilukello.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdat kaikki "kevyt"tuotteet normaalirasvaisiin. Salaattiin salaatinkastiketta. Paistat ruuan pannulla voissa. Lisäät ruokavalioon avokadoa, siemeniä (EI siemenistä puristettuja öljyjä) ja pähkinöitä. Syöt rasvaista kalaa ja lihaa. Käytät ruuanlaitossa kuohukermaa/ranskankermaa/smetanaa. Jogurtin vaihdat täysrasvaiseen turkkilaiseen/kreikkalaiseen.
Mulla auttoi 5:2. Mun paino alkoi nousta, kun hormonitoiminta muuttui ja, eikä mrinannut millään tipahtaa. Kokeilin sitten tuotakin ja se sopi mulle. Eli 5 päivänä syöt sulamon avulla sulle sopivan kalorimäärän(et siis laihdutusmäärä vaan normaalin 1700-1900kcal liikunnan mukaan) ja kahtena päivänä syöt vain 500 kcal. Paasto/vähäkaloriset päivät ei saa sijaita peräkkäin, vaan välissä pitää olla vähintään 1 päivä. Tykkäsin, kun ison osan ajasta sai syödä normaalisti. Kuussa paino putosi 2-4kg.bKävelin/liikuin päivittäin tunnin. Myös noina 500 kcal päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos laihtua haluaa, niin ei silloin ole mitään järkeä syödä paljon.
Juustopala muuten pitää kylläisenä, toisin kuin lautasellinen kasviksia.
Yksinkertainen kikka. Mieti, missä ajassa olet aanut kilosi ja hyväksy se, että ne häviävät samassa tahdissa. Ikäsi vuoksi aineenvaihduntasi on hitaampi kuin 20 vuotta sitten. Niinpä älä hätäile.
Lisäksi syöt aivan liian vähän.
Noudata vaikka japanilaisten tapaa, jotka ovat suurin osa hoikkaa väkeä, että syöt parin tunnin välein kasvispohjaisia ja vähäkalorisia ruokia???
Minulla sama homma ja oppinut tähän ikään mennessä aivan kaiken, mitä vain terveellisestä ruokavaliosta voi tietää sekä noudattanut lukemattomia laskemiseen perustuvaa laihdustustapaa. Tärkein, minkä olen nyt ymmärtänyt, on hyväksyä itseni sellaisena kuin olen ja sen jälkeen osasin r järkevästi löytää heikot kohtani elämäntavoissani. Pudotus ollut2-3 kg kuukautta kohden ja se riittää. Otin pitkän tavoitteen, sillä on muutettava tietyt tavat lopuksi ikää.
Ne nuoruuden pikalaihdutustavat eivät välttämättä päde enää ikääntyessä. VAlitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Hanki aktiivisuusranneke tai urheilukello.
On apple watch. Laitan liikuntalukemat Sulamoon. Joskus syön saman määrän lisää, joskus en.
Minulta puuttuu liikunnallisuusgeeni. En pysty alkaa himourheilemaan - tai sitten tämä yritys loppuu lyhyeen.
Liikunnan lisääminen lisää nestettä kropassa. Periaatteessa olet vain kilon päässä siitä mitä laskennallisesti olisi pitänyt laihtua 2kk:ssa, joten en nyt valittaisi, ettet laihdu. Veikkaan, että kun jatkat vain, niin paino kyllä laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa vähemmän kaloreita sisältäviä ruokia, niin saa syödä määrällisesti enemmän, jos on vaikea kituuttaa maha tyhjänä yhden rasvaisen juustopalan jäljiltä.Ihan varmasti olen. Ostin uuden vaa’ankin.
Minä olen laihduttanut sen avulla menestyksekkäästi aikaisemmin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun ei toimi. Siksi korostan tässä ikääni.
Jos nykyinen tai muu metodi ei toimi, valmenna itsesi henkisesti. Hyväksy se, että saavutat tavoitteen vasta joulukuussa. Saatat yllättyä iloisesti, jos nyt jaksat olla sitkeä ja äkkiä homma alkaakin toimia rivakammin. Kaikki ei aina toimi tasaisesti, vaan joka asiassa on syklejä, ihmisessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa vähemmän kaloreita sisältäviä ruokia, niin saa syödä määrällisesti enemmän, jos on vaikea kituuttaa maha tyhjänä yhden rasvaisen juustopalan jäljiltä.Ihan varmasti olen. Ostin uuden vaa’ankin.
Vaihda tapaa. Vhh:ta minäkin suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tosi onneton neuvo :D:D
Ainoa toimiva.
Tuossa iässä ruokaa ei tarvitse enää mättää naamaan kilotolkulla.
Sä syöt edelleen liikaa todelliseen kulutukseesi nähden.
Mut sun valinta. Oikotietä hoikuuteen ei ole. Liikunta on ihan jees mutta pysyvämmän tilanteen saavutat vain syömällä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatin päälle oliiviöljykastike, dippailuun itsetehty majoneesi oliiviöljystä. Pähkinöitä, avokadoa jne voi lisätä ruokavalioon.
Kokeile vhh-ruokavaliota. Sopii juurikin vaihtari-ikäiselle.