Help - en laihdu! Neuvoja vaihdevuosi-ikäiselle!
Olen ollut 2 kk dieetillä. Olen laihtunut 3 kg.
Yritän tiputtaa 10 kg. Aloitukseni bmi oli 25,5.
Ikää minulla on 52 v.
Käytän Sulamo.fi-sovellusta. Mittaan jokaisen suupalan sovellukseen siten, että syön 1400-1500 kaloria päivässä. Max kerran viikossa syön 2050 kaloria, joka on laskennallinen kulutukseni. En ole kieltänyt itseltäni mitään ruoka-ainetta. Olen tässä hyvin kurinalainen.
Viidesti viikossa poljen kuntopyörää 30 min tai kävelen 50 min.
Sulamon pitkän aikavälin tilastot näyttävät, että syön päivittäin
Proteiinia 81-85 gr
Hiilareita 153-156 gr
Rasvaa 43-47 gr.
Suurin muutos aikaisempaan on se, että olen jättänyt sokerin pois. Ennen söin karkkia päivittäin. Nyt en syö mitään sokeria.
Toinen muutos on tuo liikkumisen lisääminen.
Ja 3 kg on tulos.... masentaa. Sulamon mukaan saavutan tavoitteeni joulukuussa....
Mitä ehdotatte, mitä minun pitää tehdä?
Kommentit (377)
Ihan sairaan kuuloista. En jaksanut kuin vilkaista tekstiä ja pyörittelin jo silmiäni. Tuollainen jokaisen suupalan kyylääminen on ihan täydellisen sairasta.
Jos tuo on nyt normaalia elämääsi, niin se on kaukana mukavasta ja rennosta elämästä. Tuollainen linja sopii ehkä jollekin hysteeriselle, mutta he nyt ovat muutenkin outoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda rasvan ja hiilareitten suhde toisin päin. Ja käytä oikeaa rasvaa, ei margariineja eikä siemenöljyjä.
Missä niitä rasvoja oikein pitäisi käyttää? Ruoanlaitossa käytän oliiviöljyä. Joskus syön 1-2 palaa jälkiuunileipää, jolloin leivän päällä on 3 gr oivariinia. En edes tiedä, mihin muualle änkisin rasvaa?
Vaihdat kaikki "kevyt"tuotteet normaalirasvaisiin. Salaattiin salaatinkastiketta. Paistat ruuan pannulla voissa. Lisäät ruokavalioon avokadoa, siemeniä (EI siemenistä puristettuja öljyjä) ja pähkinöitä. Syöt rasvaista kalaa ja lihaa. Käytät ruuanlaitossa kuohukermaa/ranskankermaa/smetanaa. Jogurtin vaihdat täysrasvaiseen turkkilaiseen/kreikkalaiseen.
Karppauksessa syödään noin. En ole - vielä - sitä tehnyt.
Kun minä isken nuo kaikki Sulamon laskuriin, niin kalorit ylittyvät ensimmäisessä ruokailussa ja näen nälkää 22 h vrk.
Tuo laihtumisvauhti on ihan hyvä ja ennustaa pysyviä tuloksia. Ota kävelyn lomaan myös juoksua, aluksi vaikka 2 minuutin pätkissä. Lisäksi tarvitset lihaskuntoharjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda rasvan ja hiilareitten suhde toisin päin. Ja käytä oikeaa rasvaa, ei margariineja eikä siemenöljyjä.
Missä niitä rasvoja oikein pitäisi käyttää? Ruoanlaitossa käytän oliiviöljyä. Joskus syön 1-2 palaa jälkiuunileipää, jolloin leivän päällä on 3 gr oivariinia. En edes tiedä, mihin muualle änkisin rasvaa?
Vaihdat kaikki "kevyt"tuotteet normaalirasvaisiin. Salaattiin salaatinkastiketta. Paistat ruuan pannulla voissa. Lisäät ruokavalioon avokadoa, siemeniä (EI siemenistä puristettuja öljyjä) ja pähkinöitä. Syöt rasvaista kalaa ja lihaa. Käytät ruuanlaitossa kuohukermaa/ranskankermaa/smetanaa. Jogurtin vaihdat täysrasvaiseen turkkilaiseen/kreikkalaiseen.
Karppauksessa syödään noin. En ole - vielä - sitä tehnyt.
Kun minä isken nuo kaikki Sulamon laskuriin, niin kalorit ylittyvät ensimmäisessä ruokailussa ja näen nälkää 22 h vrk.
Karpatessa ei nähdä nälkää, vaikka ruokamäärä on vähäinen.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen kikka. Mieti, missä ajassa olet aanut kilosi ja hyväksy se, että ne häviävät samassa tahdissa. Ikäsi vuoksi aineenvaihduntasi on hitaampi kuin 20 vuotta sitten. Niinpä älä hätäile.
Lisäksi syöt aivan liian vähän.Noudata vaikka japanilaisten tapaa, jotka ovat suurin osa hoikkaa väkeä, että syöt parin tunnin välein kasvispohjaisia ja vähäkalorisia ruokia???
Minulla sama homma ja oppinut tähän ikään mennessä aivan kaiken, mitä vain terveellisestä ruokavaliosta voi tietää sekä noudattanut lukemattomia laskemiseen perustuvaa laihdustustapaa. Tärkein, minkä olen nyt ymmärtänyt, on hyväksyä itseni sellaisena kuin olen ja sen jälkeen osasin r järkevästi löytää heikot kohtani elämäntavoissani. Pudotus ollut2-3 kg kuukautta kohden ja se riittää. Otin pitkän tavoitteen, sillä on muutettava tietyt tavat lopuksi ikää.
Ne nuoruuden pikalaihdutustavat eivät välttämättä päde enää ikääntyessä. VAlitettavasti.
Olen saanut kiloni vuodessa tai kahdessa.
Olen jo syyskuusta alkaen ollut ”dieetillä”. Aloin liikkumaan enemmän. Lopetin iltasyömisen. Yms. Paino vain nousi. Siksi oli pakko ottaa käyttöön sulamo, jotta näen, mitä oikeasti syön.
Sinulla putoaa paino hyvin. Minulla putoaa vain 1 kg per kk. Se ensimmäinen 2 kg pudotus tuli ensimmäisten viikkojen aikana.
Syö vähemmän. Mikään muu tuohon ei auta. 30min kuntopyörällä tai 50min kävelyä on yhtä tyhjän kanssa. Itse kävelen enemmän jo pelkästään aamulenkillä koiran kanssa ja silti laihduin vasta kun vähensin radikaalisti syömistä. Syön kahdesti päivässä, ihan mitä mieli tekee, mutta vain kahdesti.
Vatsalaukku pieneni nopeasti, en jaksa ahtaa sapuskaa, mutta nälkä on harvoin. 2kk mennyt, paino tippunut 62kg-->54kg. Enää ei tarvitsekaan laihduttaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän. Erityisesti rasvaa ja sokeria.
Onhan tosi onneton neuvo :D:D
Ainoa toimiva.
Tuossa iässä ruokaa ei tarvitse enää mättää naamaan kilotolkulla.
Sä syöt edelleen liikaa todelliseen kulutukseesi nähden.Mut sun valinta. Oikotietä hoikuuteen ei ole. Liikunta on ihan jees mutta pysyvämmän tilanteen saavutat vain syömällä vähemmän.
Kaikkialla varoitetaan säästöliekistä, siksi olen suonut 1500 kalorin päivävauhtia.
Näkyvää sokeria en pysty vähentämään mistään, koska sitä en syö. Näkyvän rasvan pystyn vähemtämään vain siten, että lopetan ruoan valmistamisen pannulla.
Nämä rasvahullut pilaa joka laihdutuskeskustelun. VHH perustuu ihan samaan kalorimäärään kuin muutkin ns. dieetit tai ohjeet, rasvaa ei vaan jaksa syödä paljoa. Siksi sekään ei sovi kaikille, jotka eivät pidä rasvojen mausta ja olemuksesta. Joille se sopii, niin hyvä, noudattaa sitten sitä, mutta ei tyrkytä kaikille ainoana oikeana. Jotkut myös ovat sellaisia, että pysyvät hoikkina vaikka söisivät mitä.
Motivoituminen, joka myös mainittiin, on tärkeintä. Asiaan pitää innostua täysillä.
Vierailija kirjoitti:
No ihan hyvin on lähtenyt painoa lähes normaalista BMI:stä aloittaneelle. Paljon oikein oletit pudottavasi tuossa ajassa, kun et mikään obeesi ole?
Olen ollut aiemminkin dieetillä. Viimeksi kolme vuotta sittentiputinnviisi kiloa normaalipainon isällä. Siihen meni kaksi kuukautta.
No mitä ne sun käyrät näyttää? Onko aktiivisuuskerroin kohdillaan? Meneekö teoriakäyrä kaukana aamupainokäyrän alla. Kannattaa ihan oikeasti käyttää sitä Sulamoa, kerran siitä maksaa, eikä tulla heti kysymään vauvapalstalta, jossa vastaukset on tyyliä ”Syöt liikaa, syö max 1200kcal, vhh!”
Vierailija kirjoitti:
Tuo laihtumisvauhti on ihan hyvä ja ennustaa pysyviä tuloksia. Ota kävelyn lomaan myös juoksua, aluksi vaikka 2 minuutin pätkissä. Lisäksi tarvitset lihaskuntoharjoittelua.
En pysty juoksemaan rytmihäiriöiden vuoksi. Portaita kävelen joskus, mutta siitäkään ei sydän tykkää.
Lihaskuntoharjoittelun aloitin jo syyskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa toimiva.
Sä syöt edelleen liikaa todelliseen kulutukseesi nähden.Mut sun valinta. Oikotietä hoikuuteen ei ole. Liikunta on ihan jees mutta pysyvämmän tilanteen saavutat vain syömällä vähemmän.
Kaikkialla varoitetaan säästöliekistä, siksi olen suonut 1500 kalorin päivävauhtia.
Näkyvää sokeria en pysty vähentämään mistään, koska sitä en syö. Näkyvän rasvan pystyn vähemtämään vain siten, että lopetan ruoan valmistamisen pannulla.
Säästöliekkikin voi olla pelkkä myytti. Boostaa joku päivä 800-1200 kcal, niin paino nytkähtää liikkeelle alaspäin. Syöt nyt todennäköisesti kulutuksesi verran, jolloin et liho, muttet laihdukaan.
Ap, onnittelut hyvin alkaneesta painonpudotuksesta. Nostan hattua tuolla kolmelle kilolle. Olen saman ikäinen nainen kuin sinä, ja voin allekirjoittaa sen, että tässä iässä painoa kertyy aivan eri tavalla kuin nuorempana. Jos jaksat jatkaa samaan tapaan olet jo kesällä muutaman kilon laihempi kuin aloittaessasi, ja se on todella hyvä saavutus. Joku vinkkasi, että lihaskuntotreeniä pitäisi lisätä. Jatka muuten samaan malliin ja pysy sinnikkäänä, lisäksi lihaskuntoharjoittelua rauhaisasti aloitellen niin hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on onnetonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa toimiva.
Ja sä uskot kaiken? Säästöliekki on jotain ihan höpö höpöä.
Mikään määrä liikuntaa ei riitä laihduttamaan jos et vähennä syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa toimiva.
Rasvaa ei pidäkään vähentää. Siitä saa energiaa ja pitää kylläisenä vähällä ruokamäärällä. Laihtuakseen kun pitää syödä vähemmän.
Hei tsemppiä !
Sinä ole laihtunut, se on jo hyvä saavutus !
Usko pois hitaasti, mutta varmasti .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa toimiva.
Säästöliekkikin voi olla pelkkä myytti. Boostaa joku päivä 800-1200 kcal, niin paino nytkähtää liikkeelle alaspäin. Syöt nyt todennäköisesti kulutuksesi verran, jolloin et liho, muttet laihdukaan.
Säästöliekki ON pelkkä myytti. Jännä kun esim. sotavankileireiltä pääsee pois tikkulaihoja ihmisiä, miten ne eivät ole menneet säästöliekille... 🤔
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne sun käyrät näyttää? Onko aktiivisuuskerroin kohdillaan? Meneekö teoriakäyrä kaukana aamupainokäyrän alla. Kannattaa ihan oikeasti käyttää sitä Sulamoa, kerran siitä maksaa, eikä tulla heti kysymään vauvapalstalta, jossa vastaukset on tyyliä ”Syöt liikaa, syö max 1200kcal, vhh!”
Käyrät näyttää siltä, että ”saavutat normaalipainon joulukuussa”. Teoriapainon mukaan - eli kun ohjelma laskee syömiseni ja arvioi paljonko minun olisi pitänyt laihtua - minun olisi pitänyt tässä ajassa laihtua 3 kg enemmän, eli yhteensä 6 kg.
Aktiivisuuskertoimen olen määrittänyt ”hyvin kevyttä liikkumista”, jotta ohjelma ei anna minulle liikaa kaloreita.
Oletan, että vauvapalstalla on muitakin vaihdevuosi-ikäisiä, joilla olisi neuvoa annettavana. Tuo 5:2 dieetti oli ihan varteenotettava, ja sitä voi soveltaa sulamon kanssakin.
No ihan hyvin on lähtenyt painoa lähes normaalista BMI:stä aloittaneelle. Paljon oikein oletit pudottavasi tuossa ajassa, kun et mikään obeesi ole?