Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Help - en laihdu! Neuvoja vaihdevuosi-ikäiselle!

Vierailija
22.04.2021 |

Olen ollut 2 kk dieetillä. Olen laihtunut 3 kg.
Yritän tiputtaa 10 kg. Aloitukseni bmi oli 25,5.
Ikää minulla on 52 v.

Käytän Sulamo.fi-sovellusta. Mittaan jokaisen suupalan sovellukseen siten, että syön 1400-1500 kaloria päivässä. Max kerran viikossa syön 2050 kaloria, joka on laskennallinen kulutukseni. En ole kieltänyt itseltäni mitään ruoka-ainetta. Olen tässä hyvin kurinalainen.
Viidesti viikossa poljen kuntopyörää 30 min tai kävelen 50 min.

Sulamon pitkän aikavälin tilastot näyttävät, että syön päivittäin
Proteiinia 81-85 gr
Hiilareita 153-156 gr
Rasvaa 43-47 gr.

Suurin muutos aikaisempaan on se, että olen jättänyt sokerin pois. Ennen söin karkkia päivittäin. Nyt en syö mitään sokeria.
Toinen muutos on tuo liikkumisen lisääminen.
Ja 3 kg on tulos.... masentaa. Sulamon mukaan saavutan tavoitteeni joulukuussa....

Mitä ehdotatte, mitä minun pitää tehdä?

Kommentit (377)

Vierailija
61/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli 12.4. hyvä juttu laihtumisesta. Siinä nimenomaan painotettiin sitä, että liikunta yhdistettynä painonpudotukseen tuo parempia tuloksia. Elimistö periaatteessa pyrkii pitämään kiinni suurimmasta saavuttamastaan painosta, mikä myös lisää riski

Lihoa onnistuneen laihdutuksen jälkeen.

Vierailija
62/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kalorimäärä kuulostaa aika suurelta eli koita tiputtaa 1500 kaloriin päivässä.

Toisaalta, itsekin BMI siinä 24 ja laihduttaminen normaalipainon sisällä on vaikeaa. Nyt olen onnistunut tiputtamaan vuodessa pari kiloa ja pääsääntöisesti näin: hyvin vähän alkoholia (ei yhtään siideriä, vaan kuivaa viiniä), ei lähes ollenkaan sokeria (yksi pala tummaa suklaata päivässä), pienet ruoka-annokset, vähän riisiä tai perunaa. Ei vaaleaa leipää. Rasvana oliiviöljy tai oivariini tai voi. Kaikki iltasyömiset pois. Kävelylenkki 1 h joka päivä. Välillä vain kananmunaa 2 kpl lounaaksi.

Tosi huonoja ovat mm. palmuöljyä sisältävät tuotteet, light-tuotteet ja kaikki einekset.

Siis syön 1400-1500 kaloria päivässä. Jos ei ole nälkä, voin jättää kalorit 1200 toisinaan, ehkä kerran tai kaksi viikossa. Kerran viikossa olen syönyt laskennallisen 2000 kaloria.

Juon kyllä viiniä, mutta merkitsen sen Sulamoon, jolloin lopputuloksena on 1500 kaloria päivässä.

En juo siidereita, oluita, karkkia, en vaaleaa leipää.

Syön perunaa/riisiä/pastaa, mutta en joka päivä, ja 100 gr korkeintaan aterialla.

Rasvana oliiviöljy ja oivariini.

Useinmiten lounaana on 2-3 kananmunaa yhden jälkiuuniviipaleen kanssa. Tai raejuustoa ja tonnikalaa.

En ole koskaan harrastanut iltasyömistä, paitsi nykyään. Voin syödä illalla vähän rahkaa tai omenan, jos kaloreissa on vajausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihas painaa enemmän kuin läski. Sanot lisänneesi liikuntaa aikaisempaan verrattuna. Onko vyötärö kaventunut suhteessa enemmän kuin kiloja on lähtenyt?

(En osaa kommentoisa mitään noihin ruoka- ja kalorimääriin koska en itse mittaaa syömisiäni.)

Sulamossa myös otetaan mitat mittaneuhalla. Takapuolesta on lähtenyt yksi kiloa. Mistään muualta ei, ei edes vyötäröltä.

Vierailija
64/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihas painaa enemmän kuin läski. Sanot lisänneesi liikuntaa aikaisempaan verrattuna. Onko vyötärö kaventunut suhteessa enemmän kuin kiloja on lähtenyt?

(En osaa kommentoisa mitään noihin ruoka- ja kalorimääriin koska en itse mittaaa syömisiäni.)

Sulamossa myös otetaan mitat mittaneuhalla. Takapuolesta on lähtenyt yksi kiloa. Mistään muualta ei, ei edes vyötäröltä.

Korjaus: takapuolesta lähtenyt yksi sentti.

Ap

Vierailija
65/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö vähemmän. Erityisesti rasvaa ja sokeria.

Onhan tosi onneton neuvo :D:D

Ainoa toimiva.

Tuossa iässä ruokaa ei tarvitse enää mättää naamaan kilotolkulla.

Sä syöt edelleen liikaa todelliseen kulutukseesi nähden.

Mut sun valinta. Oikotietä hoikuuteen ei ole. Liikunta on ihan jees mutta pysyvämmän tilanteen saavutat vain syömällä vähemmän.

Kaikkialla varoitetaan säästöliekistä, siksi olen suonut 1500 kalorin päivävauhtia.

Näkyvää sokeria en pysty vähentämään mistään, koska sitä en syö. Näkyvän rasvan pystyn vähemtämään vain siten, että lopetan ruoan valmistamisen pannulla.

Säästöliekkikin voi olla pelkkä myytti. Boostaa joku päivä 800-1200 kcal, niin paino nytkähtää liikkeelle alaspäin. Syöt nyt todennäköisesti kulutuksesi verran, jolloin et liho, muttet laihdukaan.

Säästöliekki ON pelkkä myytti. Jännä kun esim. sotavankileireiltä pääsee pois tikkulaihoja ihmisiä, miten ne eivät ole menneet säästöliekille... 🤔

Sotavankileireiltä pääsee pois tikkulaihoja ihmisiä, joiden keho on mennyt säästöliekille. Ne, joiden keho ei ole mennyt säästöliekille, ovat kuolleet nälkään.

Vierailija
66/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö vähemmän. Erityisesti rasvaa ja sokeria.

Onhan tosi onneton neuvo :D:D

Ainoa toimiva.

Tuossa iässä ruokaa ei tarvitse enää mättää naamaan kilotolkulla.

Sä syöt edelleen liikaa todelliseen kulutukseesi nähden.

Mut sun valinta. Oikotietä hoikuuteen ei ole. Liikunta on ihan jees mutta pysyvämmän tilanteen saavutat vain syömällä vähemmän.

Kaikkialla varoitetaan säästöliekistä, siksi olen suonut 1500 kalorin päivävauhtia.

Näkyvää sokeria en pysty vähentämään mistään, koska sitä en syö. Näkyvän rasvan pystyn vähemtämään vain siten, että lopetan ruoan valmistamisen pannulla.

Säästöliekkikin voi olla pelkkä myytti. Boostaa joku päivä 800-1200 kcal, niin paino nytkähtää liikkeelle alaspäin. Syöt nyt todennäköisesti kulutuksesi verran, jolloin et liho, muttet laihdukaan.

Säästöliekki ON pelkkä myytti. Jännä kun esim. sotavankileireiltä pääsee pois tikkulaihoja ihmisiä, miten ne eivät ole menneet säästöliekille... 🤔

Sotavankileireiltä pääsee pois tikkulaihoja ihmisiä, joiden keho on mennyt säästöliekille. Ne, joiden keho ei ole mennyt säästöliekille, ovat kuolleet nälkään.

Minulla oli tuttavapiirissä erittäin lihava vanhempi nainen, joka on jo kuollut. Hän sanoi, ettei koskaan aio enää nähdä nälkää eikä laihduttaa. Hän oli ollut keskitysleirillä.

Vierailija
67/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta laihduthan sinä! Miksi et voisi hyväksyä että saavutat tavoitteesi sitten joulukuussa? Ei kannata tehdä niin suuria muutoksia ettei pysty noudattamaan niitä loppuikäänsä. Et varmaan ole tyytyväinen siihen että nipistämällä nyt kaikesta pääsisit lyhyessä ajassa tavoitteeseesi, mutta sen jälkeen paino nousisi yhtä nopeasti takaisin? Koska luultavasti haluat muutoksen olevan pysyvää, ei haittaa vaikka olisit lopullisessa painossasi joulukuussa.

Vierailija
68/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin asia meidän 5-kymppisten laihdutuksessa on olematon kulutus: perusaineenvaihdunta on pientä eikä kävelylenkeistä ole juurikaan apua. Ollaan vähän sellaisia laihaläskejä ilman voimia ja lihaksia, ja kaikki energia tarttuu mukaan. Tuntuu, ettei mitään kärsi syödä tai juoda lihomatta.

Oma ratkaisuni oli alkaa hankkia runsaasti lihasmassaa. Paljon punttitreeniä raskailla painoilla, pari aerobista lenkkiä viikossa ja ruokavalio ravintovalmentajalta.

Ruumiinmuotoni on muuttunut parissa vuodessa aivan uudeksi tai oikeastaan koko elämäni on muuttunut. Olen hyväkuntoinen, jaksan paremmin, lihasten myötä kroppani on nuorentunut ja kilot karisseet. Pitkä projekti, mutta kannatti!

Vierailija
69/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä ne sun käyrät näyttää? Onko aktiivisuuskerroin kohdillaan? Meneekö teoriakäyrä kaukana aamupainokäyrän alla. Kannattaa ihan oikeasti käyttää sitä Sulamoa, kerran siitä maksaa, eikä tulla heti kysymään vauvapalstalta, jossa vastaukset on tyyliä ”Syöt liikaa, syö max 1200kcal, vhh!”

Käyrät näyttää siltä, että ”saavutat normaalipainon joulukuussa”. Teoriapainon mukaan - eli kun ohjelma laskee syömiseni ja arvioi paljonko minun olisi pitänyt laihtua - minun olisi pitänyt tässä ajassa laihtua 3 kg enemmän, eli yhteensä 6 kg.

Aktiivisuuskertoimen olen määrittänyt ”hyvin kevyttä liikkumista”, jotta ohjelma ei anna minulle liikaa kaloreita.

Oletan, että vauvapalstalla on muitakin vaihdevuosi-ikäisiä, joilla olisi neuvoa annettavana. Tuo 5:2 dieetti oli ihan varteenotettava, ja sitä voi soveltaa sulamon kanssakin.

Itseasiassa se, milloin saavutat tavoitepainon muovautuu koko ajan sen mukaan, miten laihdut. Merkkaathan liikunnat erikseen, jos olet laittanut aktiivisuutta alemmas? Itse en ole vaihdevuosi-ikäinen, mutta teoriassa olen vaihdevuosissa ja laihtuminen on hankalampaa, mutta ei mahdotonta. Vähänkin lihasta kasvattavan liikunnan lisääminen tosin on aina vaikea yhdistää painonpudotukseen. Se on joko tai, ei molemmat. Olen pudottanut syksystä asti painoa, aina tippuu hyvin, kunnes alan liikkumaan. 7-8kg tippunut tässä ajassa ja olen melkein normaalipainossa nyt.

Täytyy kuitenkin sen verran vielä kirjoittaa, että aloitettuani kotitreenit paino on noussut kalorivajeesta huolimatta 800g ja jäänyt siihen, mutta vyötäröstä on lähtenyt 3cm.

Vierailija
70/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap välitä.

Minä olen laihduttanut lähes 5 vuotta ja aina vaan +-3 kg. Näin iäkkäämpänä itsekuri on 0.

N35 ja 100kg

Vierailija
71/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ap välitä.

Minä olen laihduttanut lähes 5 vuotta ja aina vaan +-3 kg. Näin iäkkäämpänä itsekuri on 0.

N35 ja 100kg

Itsekurilla ei lahtuminen onnistukaan.

Vierailija
72/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda rasvan ja hiilareitten suhde toisin päin. Ja käytä oikeaa rasvaa, ei margariineja eikä siemenöljyjä.

Missä niitä rasvoja oikein pitäisi käyttää? Ruoanlaitossa käytän oliiviöljyä. Joskus syön 1-2 palaa jälkiuunileipää, jolloin leivän päällä on 3 gr oivariinia. En edes tiedä, mihin muualle änkisin rasvaa?

Vaihdat kaikki "kevyt"tuotteet normaalirasvaisiin. Salaattiin salaatinkastiketta. Paistat ruuan pannulla voissa. Lisäät ruokavalioon avokadoa, siemeniä (EI siemenistä puristettuja öljyjä) ja pähkinöitä. Syöt rasvaista kalaa ja lihaa. Käytät ruuanlaitossa kuohukermaa/ranskankermaa/smetanaa. Jogurtin vaihdat täysrasvaiseen turkkilaiseen/kreikkalaiseen. 

Ei näin, kolesteroliarvot hyppäävät pilviin!

Ap, tiedätkö kolesteroliarvosi?

Vierailija
73/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä rasvahullut pilaa joka laihdutuskeskustelun. VHH perustuu ihan samaan kalorimäärään kuin muutkin ns. dieetit tai ohjeet, rasvaa ei vaan jaksa syödä paljoa. Siksi sekään ei sovi kaikille, jotka eivät pidä rasvojen mausta ja olemuksesta. Joille se sopii, niin hyvä, noudattaa sitten sitä, mutta ei tyrkytä kaikille ainoana oikeana. Jotkut myös ovat sellaisia, että pysyvät hoikkina vaikka söisivät mitä.

Motivoituminen, joka myös mainittiin, on tärkeintä. Asiaan pitää innostua täysillä.

Se nyt vaan on tosiasia, että rasvaa syömällä ruokamäärät pysyy pienenä. Sitähän laihtumiseen tarvitaan. Ennemmin te kasviksia ämpärillisen syöjät pilaatte laihdutuksen.

Mitä ihmettä tarkoitat tuolla ruokamäärällä, josta jankutat? Ruuan sisältämä energiamäärä on se, mistä laihtuminen riippuu. Jos energiaa tulee liikaa, et laihdu vaikka söisit vain 200 g päivässä.

Jos laihtua haluaa, on ruokamäärän oltava pieni. Senhän nyt tyhmäkin tajuaa. Sinusta en olisi niin varma.

Vierailija
74/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä ne sun käyrät näyttää? Onko aktiivisuuskerroin kohdillaan? Meneekö teoriakäyrä kaukana aamupainokäyrän alla. Kannattaa ihan oikeasti käyttää sitä Sulamoa, kerran siitä maksaa, eikä tulla heti kysymään vauvapalstalta, jossa vastaukset on tyyliä ”Syöt liikaa, syö max 1200kcal, vhh!”

Käyrät näyttää siltä, että ”saavutat normaalipainon joulukuussa”. Teoriapainon mukaan - eli kun ohjelma laskee syömiseni ja arvioi paljonko minun olisi pitänyt laihtua - minun olisi pitänyt tässä ajassa laihtua 3 kg enemmän, eli yhteensä 6 kg.

Aktiivisuuskertoimen olen määrittänyt ”hyvin kevyttä liikkumista”, jotta ohjelma ei anna minulle liikaa kaloreita.

Oletan, että vauvapalstalla on muitakin vaihdevuosi-ikäisiä, joilla olisi neuvoa annettavana. Tuo 5:2 dieetti oli ihan varteenotettava, ja sitä voi soveltaa sulamon kanssakin.

Minä olen vaihdevuosi-ikäinen nainen, ja tunnen tuskasi. Olen koko ikäni pysynyt hoikkana/normaalipainoisena ilman mitään ponnistelua, mutta nyt viime vuosina on tapahtunut radikaali muutos: riittää, että vilkaisee kakkupalaa, ja jo on tullut kilo lisää vyötärölle.

Kokeilin pari vuotta sitten tuota 5:2-dieettiä, mutta nälkäpäivät olivat tuskaa ja normaalisyömisen päivinä sitten kalorirajat paukkuivat. Lopputuloksena en laihtunut yhtään, mutta elämä oli ikävää kituuttamista. Ei siis ollut mun juttu.

Sulamon avulla olen muutaman kerran laihduttanut 3-5 kiloa normaalipainon sisällä. Mulla tässä on haasteena se, että pienikokoisena mun lepokulutus on minimaalisen pieni (vain noin 1300-1400 kcal), joten ellen liiku yhtään, pitäisi syödä tosi vähän jotta laihtuisin.

Vaikeinta on saada riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja. En kerta kaikkiaan pysty syömään niin paljon lihaa kuin proteiinimäärän täyttyminen vaatisi, ja kasviproteiinit taas... no, kaikki tietävät, mitä palkokasvit tekevät vatsalle. Maitoproteiiniallergia asettaa tässä omat haasteensa.

Nyt painoni on pudonnut puolessatoista kuukaudessa pari kiloa (lisäksi alun nestepöhö noin 1 kg poistui parin ekan päivän aikana).

Mitä teen: syön suunnilleen lepokulutukseni verran, mutta olen lisännyt liikuntaa (lisäkulutus noin 200-500 kcal, riippuen päivästä).

Syön mahdollisimman terveellisesti: Hiilareina paljon tuoreita kasviksia, paljon marjoja, kohtuullisesti hedelmiä. Ei juurikaan viljoja (leipää kaipaan, leivonnaisia en niinkään). Ei juurikaan perunaa, riisiä pastaa, vaan niiden sijaan uunijuureksia/ höyrytettyjä kasviksia/ wokkivihanneksia.

Proteiinina kananmunia, kanaa, kalaa. Kasviproteiineja sen verran kuin vatsa sietää.

Vielä pitäisi saada rasvat mukaan, niistä en ole koskaan kovin välittänyt, joten joutuu tosissaan pohtimaan. Avokado, pähkinät, siemenet nyt työn alla.

Aikamoista suupalojen vahtimistahan tämä on, kun ei ole aiempaa tajua siitä, millaiset ruokamäärät ovat sopivia. Tsemppiä ap sulle! Minäkin jään tähän kytikselle, jos vaikka tulee hyviä neuvoja mullekin. :)

Vierailija
75/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ap välitä.

N35 ja 100kg

Jaa, olen kokeillut satoja dieettejä maan ja taivaan väliltä, myös sitä kuuluisaa elämäntapamuutosta, ei onnistu, ei riitä itsekuri noudattamaan viikkoa kahta pidempään, joskus repsahdan samana päivänä.

-se 100kg -

Vierailija
76/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ruokavalio tärkein, liikunta toissijainen on paskapuhetta.

Liikunnalla pystyy laihduttamaan ja liikunnan kautta laihtuminen on moninverroin terveellisempää, kestävämpää ja tehokkaampaa kuin pelkkä kalorien laskeminen.

Lisäksi liikunnan avulla laihduttaessa lopputuloksena on hyvinvoiva, kaunis vartalo.

Väitän, että 99% syy laihdutuksen epäonnistumiseen on tuo täysin paikkaansapitämätön jankutus liikunnan hyödyttömyydestä.

Liikunta on laihtumisen kannalta hyödytöntä, jos syömiset on pielessä.  Liikunta on kyllä muuten hyväksi.

Vierailija
77/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ap välitä.

N35 ja 100kg

Jaa, olen kokeillut satoja dieettejä maan ja taivaan väliltä, myös sitä kuuluisaa elämäntapamuutosta, ei onnistu, ei riitä itsekuri noudattamaan viikkoa kahta pidempään, joskus repsahdan samana päivänä.

-se 100kg -

Itsekurilla ei laihduteta.

Vierailija
78/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo laihtumisvauhti on ihan hyvä ja ennustaa pysyviä tuloksia. Ota kävelyn lomaan myös juoksua, aluksi vaikka 2 minuutin pätkissä. Lisäksi tarvitset lihaskuntoharjoittelua.

Ap, lihaskuntoa lisää, puntteja, oman kehon painolla treeniä. Lihas polttaa rasvaa!

Vierailija
79/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda rasvan ja hiilareitten suhde toisin päin. Ja käytä oikeaa rasvaa, ei margariineja eikä siemenöljyjä.

Missä niitä rasvoja oikein pitäisi käyttää? Ruoanlaitossa käytän oliiviöljyä. Joskus syön 1-2 palaa jälkiuunileipää, jolloin leivän päällä on 3 gr oivariinia. En edes tiedä, mihin muualle änkisin rasvaa?

Vaihdat kaikki "kevyt"tuotteet normaalirasvaisiin. Salaattiin salaatinkastiketta. Paistat ruuan pannulla voissa. Lisäät ruokavalioon avokadoa, siemeniä (EI siemenistä puristettuja öljyjä) ja pähkinöitä. Syöt rasvaista kalaa ja lihaa. Käytät ruuanlaitossa kuohukermaa/ranskankermaa/smetanaa. Jogurtin vaihdat täysrasvaiseen turkkilaiseen/kreikkalaiseen. 

Ei näin, kolesteroliarvot hyppäävät pilviin!

Ap, tiedätkö kolesteroliarvosi?

Suksi kuuseen kolesterolisi kanssa!

Vanhemmiten kolesteroli nousee automaattisesti ja se on tarkoituskin. Rasvalla ei ole siinä mitään osuutta.

Vierailija
80/377 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ap välitä.

N35 ja 100kg

-se 100kg -

Itsekurilla ei laihduteta.

Ei vaan silläpä juuri! Se estää syömisen!