Help - en laihdu! Neuvoja vaihdevuosi-ikäiselle!
Olen ollut 2 kk dieetillä. Olen laihtunut 3 kg.
Yritän tiputtaa 10 kg. Aloitukseni bmi oli 25,5.
Ikää minulla on 52 v.
Käytän Sulamo.fi-sovellusta. Mittaan jokaisen suupalan sovellukseen siten, että syön 1400-1500 kaloria päivässä. Max kerran viikossa syön 2050 kaloria, joka on laskennallinen kulutukseni. En ole kieltänyt itseltäni mitään ruoka-ainetta. Olen tässä hyvin kurinalainen.
Viidesti viikossa poljen kuntopyörää 30 min tai kävelen 50 min.
Sulamon pitkän aikavälin tilastot näyttävät, että syön päivittäin
Proteiinia 81-85 gr
Hiilareita 153-156 gr
Rasvaa 43-47 gr.
Suurin muutos aikaisempaan on se, että olen jättänyt sokerin pois. Ennen söin karkkia päivittäin. Nyt en syö mitään sokeria.
Toinen muutos on tuo liikkumisen lisääminen.
Ja 3 kg on tulos.... masentaa. Sulamon mukaan saavutan tavoitteeni joulukuussa....
Mitä ehdotatte, mitä minun pitää tehdä?
Kommentit (377)
Rasvassa ja pähkinöissä on aivan hirveästi energiaa, niitä ei laihduttajan missään nimessä kannata lisätä. Kasviksia sen sijaan enemmän, niissä on vähän energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne sun käyrät näyttää? Onko aktiivisuuskerroin kohdillaan? Meneekö teoriakäyrä kaukana aamupainokäyrän alla. Kannattaa ihan oikeasti käyttää sitä Sulamoa, kerran siitä maksaa, eikä tulla heti kysymään vauvapalstalta, jossa vastaukset on tyyliä ”Syöt liikaa, syö max 1200kcal, vhh!”
Käyrät näyttää siltä, että ”saavutat normaalipainon joulukuussa”. Teoriapainon mukaan - eli kun ohjelma laskee syömiseni ja arvioi paljonko minun olisi pitänyt laihtua - minun olisi pitänyt tässä ajassa laihtua 3 kg enemmän, eli yhteensä 6 kg.
Aktiivisuuskertoimen olen määrittänyt ”hyvin kevyttä liikkumista”, jotta ohjelma ei anna minulle liikaa kaloreita.
Oletan, että vauvapalstalla on muitakin vaihdevuosi-ikäisiä, joilla olisi neuvoa annettavana. Tuo 5:2 dieetti oli ihan varteenotettava, ja sitä voi soveltaa sulamon kanssakin.
Olethan saanut hyvät neuvot, mutta ei kelpaa sulle.
Vierailija kirjoitti:
Rasvassa ja pähkinöissä on aivan hirveästi energiaa, niitä ei laihduttajan missään nimessä kannata lisätä. Kasviksia sen sijaan enemmän, niissä on vähän energiaa.
Nimenomaan vähän energiaa, joten nälkä on jatkuva. Ei laihtuminen nälässä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne sun käyrät näyttää? Onko aktiivisuuskerroin kohdillaan? Meneekö teoriakäyrä kaukana aamupainokäyrän alla. Kannattaa ihan oikeasti käyttää sitä Sulamoa, kerran siitä maksaa, eikä tulla heti kysymään vauvapalstalta, jossa vastaukset on tyyliä ”Syöt liikaa, syö max 1200kcal, vhh!”
Käyrät näyttää siltä, että ”saavutat normaalipainon joulukuussa”. Teoriapainon mukaan - eli kun ohjelma laskee syömiseni ja arvioi paljonko minun olisi pitänyt laihtua - minun olisi pitänyt tässä ajassa laihtua 3 kg enemmän, eli yhteensä 6 kg.
Aktiivisuuskertoimen olen määrittänyt ”hyvin kevyttä liikkumista”, jotta ohjelma ei anna minulle liikaa kaloreita.
Oletan, että vauvapalstalla on muitakin vaihdevuosi-ikäisiä, joilla olisi neuvoa annettavana. Tuo 5:2 dieetti oli ihan varteenotettava, ja sitä voi soveltaa sulamon kanssakin.
Olethan saanut hyvät neuvot, mutta ei kelpaa sulle.
Mistä päättelet, ettei kelpaa? Kuuntelen tässä eri vaihtoehtoja. Ja odottelen eritoten vastauksia 50+ - ikäsiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa se, milloin saavutat tavoitepainon muovautuu koko ajan sen mukaan, miten laihdut. Merkkaathan liikunnat erikseen, jos olet laittanut aktiivisuutta alemmas? Itse en ole vaihdevuosi-ikäinen, mutta teoriassa olen vaihdevuosissa ja laihtuminen on hankalampaa, mutta ei mahdotonta. Vähänkin lihasta kasvattavan liikunnan lisääminen tosin on aina vaikea yhdistää painonpudotukseen. Se on joko tai, ei molemmat. Olen pudottanut syksystä asti painoa, aina tippuu hyvin, kunnes alan liikkumaan. 7-8kg tippunut tässä ajassa ja olen melkein normaalipainossa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä rasvahullut pilaa joka laihdutuskeskustelun. VHH perustuu ihan samaan kalorimäärään kuin muutkin ns. dieetit tai ohjeet, rasvaa ei vaan jaksa syödä paljoa. Siksi sekään ei sovi kaikille, jotka eivät pidä rasvojen mausta ja olemuksesta. Joille se sopii, niin hyvä, noudattaa sitten sitä, mutta ei tyrkytä kaikille ainoana oikeana. Jotkut myös ovat sellaisia, että pysyvät hoikkina vaikka söisivät mitä.
Motivoituminen, joka myös mainittiin, on tärkeintä. Asiaan pitää innostua täysillä.Se nyt vaan on tosiasia, että rasvaa syömällä ruokamäärät pysyy pienenä. Sitähän laihtumiseen tarvitaan. Ennemmin te kasviksia ämpärillisen syöjät pilaatte laihdutuksen.
Molempi parempi. Reilusti kasviksia ja sopivasti hyviä rasvoja, kroppa toimii, eikä nälässä tarvitse olla.
Puolet sanoo, että syö vähemmän kaloreita. Puolet sanoo, että syö enemmän rasvoja, mikä tarkoittaa isompaa kalorimäärää. Mihin näissä ketjuissa pitää oikein uskoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tärkeää on aloittaa lihaskuntoharjoittelu ja ylläpitää lihasta. Itse olen harrastanut teini-iästä lähtien liikuntaa, eikä ole koskaan tarvinnut miettiä syömisiään tai painoa. Olen 55. Olen lihavasta suvusta, joten hyviä geenejä ei voi syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan vähän energiaa, joten nälkä on jatkuva. Ei laihtuminen nälässä onnistu.
Ei minulla tässä nälkä ole.
Ap
Minä vaihdevuosi-ikäisenä samassa tuskassa. Kilot ei lähde millään. Olen syönyt pienellä kalorivajeella, ei muutosta. Vhh, ei muutosta. Ja ollut ihan näillä kitukalorisilla keittokuureilla, ei muutosta. Aivan turha kenenkään väittää myöskään, että jos rupiat erittäin vähäkaloriselle dieetille, ei muutosta tapahtuisi siksi, että elimistö olevinaan heti heittäytyisi säästöliekille. Kyllä alkuun pitäisi jotain tapahtua, ellei elimistössä ole jotain hyvin oudosti. Kuten minulla ja monella muulla vaihdevuosi-ikäisellä tuntuu olevan.
Syö kokonaisuudessa vähemmän.
Ihminen tarvitsee rasvaakin, joten ei siitäkään täysin voi luopua. Proteiini ja kuidut pitää hyvin nälkää.
Mä syön 3 kertaa päivässä ja pysyn helposti 55 kilossa vaikka en liikukaan hulluna kaiken aikaa. Ja olen 50+ ikäinen.
Enkä ole edes herkuista kokonaan luopunut sillä suklaata menee.
Minusta kalorimäärä kuulostaa aika suurelta eli koita tiputtaa 1500 kaloriin päivässä.
Toisaalta, itsekin BMI siinä 24 ja laihduttaminen normaalipainon sisällä on vaikeaa. Nyt olen onnistunut tiputtamaan vuodessa pari kiloa ja pääsääntöisesti näin: hyvin vähän alkoholia (ei yhtään siideriä, vaan kuivaa viiniä), ei lähes ollenkaan sokeria (yksi pala tummaa suklaata päivässä), pienet ruoka-annokset, vähän riisiä tai perunaa. Ei vaaleaa leipää. Rasvana oliiviöljy tai oivariini tai voi. Kaikki iltasyömiset pois. Kävelylenkki 1 h joka päivä. Välillä vain kananmunaa 2 kpl lounaaksi.
Tosi huonoja ovat mm. palmuöljyä sisältävät tuotteet, light-tuotteet ja kaikki einekset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa se, milloin saavutat tavoitepainon muovautuu koko ajan sen mukaan, miten laihdut. Merkkaathan liikunnat erikseen, jos olet laittanut aktiivisuutta alemmas? Itse en ole vaihdevuosi-ikäinen, mutta teoriassa olen vaihdevuosissa ja laihtuminen on hankalampaa, mutta ei mahdotonta. Vähänkin lihasta kasvattavan liikunnan lisääminen tosin on aina vaikea yhdistää painonpudotukseen. Se on joko tai, ei molemmat. Olen pudottanut syksystä asti painoa, aina tippuu hyvin, kunnes alan liikkumaan. 7-8kg tippunut tässä ajassa ja olen melkein normaalipainossa nyt.
Kyllä merkkaan liikunnan Sulamoon.
Aloitin lihaskuntoharjoittleun kotona syyskuussa, eli en usko lihaksien olevan mikään selitys tälle. Pienet painot, lankutusta. Tällä hetkellä lähinnä vain ylläpidän niitä lihaksia, mitä on.
Alku aina hankala, sitkeyttä, älä luovuta. Minulla myös oli alku hidasta, mutta parin kuukauden jälkeeen tulokset alkoivat näkyä,ja yli 10 kiloa lähtenyt ja olen nyt oikeassa painossa. Jätin kaikki epämääräiset pois. Ts kolme ateriaa päivässä, ei mitään välipaloja. Ihanaa ruisleipää, rasvattomia maitotuotteita, paljon kalaa ja vihanneksia, sokerituotteille kielto Laihduttamisessa ruokavalio on tärkein, liikunta toissijainen, mutta olen sitäkin harrastanut enemmän ja säännöllisesti. Enkä ole ollut dieetillä, vaan ottanut nyt tavikseni syödä ja elää näin. Ei nälkää näkien. N60
Lihas painaa enemmän kuin läski. Sanot lisänneesi liikuntaa aikaisempaan verrattuna. Onko vyötärö kaventunut suhteessa enemmän kuin kiloja on lähtenyt?
(En osaa kommentoisa mitään noihin ruoka- ja kalorimääriin koska en itse mittaaa syömisiäni.)
Itse lisäisin hyviä rasvoja vähän (suurin piirtein saman verran grammoina yhteensä, mitä painoa on sulla kiloissa). Jos kroppa ei saa rasvaa ravinnosta, se pitää kynsin hampain kiinni siitä rasvasta, mitä on kropassa. Vähentäisin hiilareista, paitsi kerran viikossa (kuten jo teetkin) pitäisin rasvat minimissä ja söisin enemmän hitaita hiilareita.
Jos mitään ei muuta, todennäköisesti mikään ei muutu itsestäänkään. Tekisin kuukauden kokeiluja, kunnes löytäisin sen, mikä mulle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä merkkaan liikunnan Sulamoon.
Aloitin lihaskuntoharjoittleun kotona syyskuussa, eli en usko lihaksien olevan mikään selitys tälle. Pienet painot, lankutusta. Tällä hetkellä lähinnä vain ylläpidän niitä lihaksia, mitä on.
Mulla riitti jo kehonpainotreenit stoppaamaan painonputoamisen. Syksyllä kävin salilla muutaman kilon putoamisen jälkeen ja painonpudotus loppui taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä rasvahullut pilaa joka laihdutuskeskustelun. VHH perustuu ihan samaan kalorimäärään kuin muutkin ns. dieetit tai ohjeet, rasvaa ei vaan jaksa syödä paljoa. Siksi sekään ei sovi kaikille, jotka eivät pidä rasvojen mausta ja olemuksesta. Joille se sopii, niin hyvä, noudattaa sitten sitä, mutta ei tyrkytä kaikille ainoana oikeana. Jotkut myös ovat sellaisia, että pysyvät hoikkina vaikka söisivät mitä.
Motivoituminen, joka myös mainittiin, on tärkeintä. Asiaan pitää innostua täysillä.Se nyt vaan on tosiasia, että rasvaa syömällä ruokamäärät pysyy pienenä. Sitähän laihtumiseen tarvitaan. Ennemmin te kasviksia ämpärillisen syöjät pilaatte laihdutuksen.
Mitä ihmettä tarkoitat tuolla ruokamäärällä, josta jankutat? Ruuan sisältämä energiamäärä on se, mistä laihtuminen riippuu. Jos energiaa tulee liikaa, et laihdu vaikka söisit vain 200 g päivässä.
Tuo ruokavalio tärkein, liikunta toissijainen on paskapuhetta.
Liikunnalla pystyy laihduttamaan ja liikunnan kautta laihtuminen on moninverroin terveellisempää, kestävämpää ja tehokkaampaa kuin pelkkä kalorien laskeminen.
Lisäksi liikunnan avulla laihduttaessa lopputuloksena on hyvinvoiva, kaunis vartalo.
Väitän, että 99% syy laihdutuksen epäonnistumiseen on tuo täysin paikkaansapitämätön jankutus liikunnan hyödyttömyydestä.
Se nyt vaan on tosiasia, että rasvaa syömällä ruokamäärät pysyy pienenä. Sitähän laihtumiseen tarvitaan. Ennemmin te kasviksia ämpärillisen syöjät pilaatte laihdutuksen.