Onko vauvasi isovanhempien silmäterä?
Tuleeko heidän suunnalta painetta, että enemmän haluasivat tavata lastenlastaan?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Kummankin vanhemmat ilmoittivat jo vuosia ennen vauvaa, että eivät aijo auttaa millään tavalla, koska ovat oman osansa hoitaneet. Kummankaan vanhemmat eivät ole edes nähneet lasta koskaan ja lapsi on nyt 4v. Käyttävät rahansa ja aikansa mielummin omiin harrastuksiin ja lomiin, ei kiinnosta vähääkään miten heidän lapsillaan tai lapsenlapsilla menee tai keitä he edes ovat.
N33
Miksi et ole vieraillut heidän luonaan lapsen kanssa?
Vierailetko itse sellaisten ihmisten luona, jotka ovat suoraan sanoneet, ettei seurasi tai elämäsi kiinnosta?
No jo on erikoinen tilanne. Etkö ole koskaan yhteyksissä omiin vanhempiisi?
Minun on vaikea ymmärtää ko tilannetta, kun suhde vanhempiini on läheinen ja mutkaton. Ja tiedän, että milloin vain voin pyytää vanhempiani apuun lasten hoidossa, myös vauvan hoidossa.
Vanhempani pitävät aktiivisesti myös yhteyttä lapsiin, pyytävät kylään ja kyselevät synttärilahjatoiveita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kiinnosta lapsenlapset. Lapset näkevät isovanhempia kerran vuodessa. Ennen koronaa ehkä 2-3 kertaa vuodessa. Tuntuu olevan aika yleistä nykyisin.
Tämä täysi piittaamattomuus ja välinpitämättömyys on nykyään yleisempää kuin se, että isovanhemmat auttavat ja ovat elämässä tukena.
Meillä tällaiset ”ei kiinnosta” isovanhemmat ja molemmilta puolelta vielä (sekä mun että miehen). Koin pitkään asiasta häpeää ja huonommuutta, kunnes silmät avautui ja huomasin että tosi monella muulla on ihan sama homma.
Media (lehdet, tv) ei ole ollenkaan ajan tasalla tän ilmiön suhteen. Edelleen lehdissä on vain näitä mummot aina auttaa -diibadaabajuttuja.
Olisi todella kiinnostavaa, jos tästä tehtäisiin tutkimusta ja nimen omaan niiden lasten näkökulmasta, ei niiden isovanhempien, kuten lehdissä aina on. Kavereilleen mummot jaksavat kehua kuinka lapsenlapset ovat tärkeitä ja ylpeillään heillä, mutta todellisuudessa eivät ole koskaan edes tavanneet
Välittämättä siitä, mitä te niistä vauvoistanne ajattelette, niin en oikeasti ole niistä kiinnostunut.
Siis olen mummo, ja tunnen kohteliasta kiinnostusta, mutta ei ne oikeastaan minua kosketa
Sorry.
Sitten kun ovat ihmisiä ja persoonallisuuksia niin tuokaa käymään. Harvoin, silloin tälloin, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Kummankin vanhemmat ilmoittivat jo vuosia ennen vauvaa, että eivät aijo auttaa millään tavalla, koska ovat oman osansa hoitaneet. Kummankaan vanhemmat eivät ole edes nähneet lasta koskaan ja lapsi on nyt 4v. Käyttävät rahansa ja aikansa mielummin omiin harrastuksiin ja lomiin, ei kiinnosta vähääkään miten heidän lapsillaan tai lapsenlapsilla menee tai keitä he edes ovat.
N33
Vierailetko itse sellaisten ihmisten luona, jotka ovat suoraan sanoneet, ettei seurasi tai elämäsi kiinnosta?
Minun on vaikea ymmärtää ko tilannetta, kun suhde vanhempiini on läheinen ja mutkaton. Ja tiedän, että milloin vain voin pyytää vanhempiani apuun lasten hoidossa, myös vauvan hoidossa.
Vanhempani pitävät aktiivisesti myös yhteyttä lapsiin, pyytävät kylään ja kyselevät synttärilahjatoiveita.
Niin no kaikilla kun ei ole kivat vanhermmat. Mä en ole saanut lahjan lahjaa vanhemmiltani sen jälkeen kun täytin 18. Missään eivät auta ja sieltä saa vaib haukkumista ja arvostelua ja ilkeää vittuilua.
Ei ole kovin kivaa tällaisten kanssa oll tekemisissä. Se että SULLA on kivat vanhemmat ei tarkoita että kaikill on!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kiinnosta lapsenlapset. Lapset näkevät isovanhempia kerran vuodessa. Ennen koronaa ehkä 2-3 kertaa vuodessa. Tuntuu olevan aika yleistä nykyisin.
Tämä täysi piittaamattomuus ja välinpitämättömyys on nykyään yleisempää kuin se, että isovanhemmat auttavat ja ovat elämässä tukena.
Meillä tällaiset ”ei kiinnosta” isovanhemmat ja molemmilta puolelta vielä (sekä mun että miehen). Koin pitkään asiasta häpeää ja huonommuutta, kunnes silmät avautui ja huomasin että tosi monella muulla on ihan sama homma.
Media (lehdet, tv) ei ole ollenkaan ajan tasalla tän ilmiön suhteen. Edelleen lehdissä on vain näitä mummot aina auttaa -diibadaabajuttuja.Olisi todella kiinnostavaa, jos tästä tehtäisiin tutkimusta ja nimen omaan niiden lasten näkökulmasta, ei niiden isovanhempien, kuten lehdissä aina on. Kavereilleen mummot jaksavat kehua kuinka lapsenlapset ovat tärkeitä ja ylpeillään heillä, mutta todellisuudessa eivät ole koskaan edes tavanneet
Tämä! Ne jutut on tosiaan IHAN AINA isovanhenpien näkökulmasta, niiden yksipuolinen näkemys asiasta, ja sellaista isovanhempien myötäkarvaan silittelyä ja kehumista. KOSKAAN ei ole juttua missä kerrotaan että isovanhemmat on tylyjä, niitä ei kiinnosta, ovat piittaamattomia tai jopa ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N33
Naiivi lapsellinen pumpulipallossa elänyt lellipentu.
Tuollaiset vanhemmat kuin sulla on HARVINAISUUS.
Vierailija kirjoitti:
Välittämättä siitä, mitä te niistä vauvoistanne ajattelette, niin en oikeasti ole niistä kiinnostunut.
Siis olen mummo, ja tunnen kohteliasta kiinnostusta, mutta ei ne oikeastaan minua kosketa
Sorry.
Sitten kun ovat ihmisiä ja persoonallisuuksia niin tuokaa käymään. Harvoin, silloin tälloin, kiitos.
Tästä oikein paistaa tunnekylmyys. "vauvoistanne" ilmaus viittaa suoraan epäpersoonalliseen johonkin esineeseen, mikä jollain toisella on. Etäinen ja epäkiinnostava. Miten joku voi ajatella oman lapsensa lapsesta näin kylmästi? Ihan sama vaikket vauvoista pidäkkään, et rakasta myöskään omaa lastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai näin on asiat.
Miksi sitten kun koronasta on kyse niin ilmoitetaan kaikkein kurjimmaksi kun ei pääse lapsenlapset vierailulle, tai ei pääse näkemään heitä?
Ei tämä nyt ihan siltä vaikuta.
Se on suurten ikäluokkien kruunun kiillottelua, tekevät itsestään tärkeitä.
Korona tai ei, meillä ei ole isovanhempia näkynyt seitsemään VUOTEEN vilaukseltakaan, kumpiakaan ei kiinnosta. Suuria ikäluokkia ovat.
No niin, otetaanpas mukaan suuret ikäluokat niin saadaan säpinää aikaseksi :D.
Mutta nyt puhutaan vauvoista ja taitaa olla, että vauvojen isovanhemmat eivät ole suuria ikäluokkia, vaan jo 60-lukulaisia. Provosi ap kompastui siihen.
Enkä tiedä yhtään perhettä, missä olisi niin huonot välit, ettei sukupolvet tapaisi ollenkaan. Missä tällaisia perheitä on, ja oletteko jotain syrjääntyneitä alkoholisteja jo useammassa polvessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N33
Diagnoosi: empatian puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai näin on asiat.
Miksi sitten kun koronasta on kyse niin ilmoitetaan kaikkein kurjimmaksi kun ei pääse lapsenlapset vierailulle, tai ei pääse näkemään heitä?
Korona tai ei, meillä ei ole isovanhempia näkynyt seitsemään VUOTEEN vilaukseltakaan, kumpiakaan ei kiinnosta. Suuria ikäluokkia ovat.No niin, otetaanpas mukaan suuret ikäluokat niin saadaan säpinää aikaseksi :D.
Mutta nyt puhutaan vauvoista ja taitaa olla, että vauvojen isovanhemmat eivät ole suuria ikäluokkia, vaan jo 60-lukulaisia. Provosi ap kompastui siihen.
Enkä tiedä yhtään perhettä, missä olisi niin huonot välit, ettei sukupolvet tapaisi ollenkaan. Missä tällaisia perheitä on, ja oletteko jotain syrjääntyneitä alkoholisteja jo useammassa polvessa?
Ei olla alkkiksia, ihan tavallisia.
Ja minä tunnen valtavasti muita joilla sama tilanne. Sun otanta on suppea. Tilastoista näkee että yli 20% isovanhemmista ei ole missään väleissä lapsiinsa ja lapsenlapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai näin on asiat.
Korona tai ei, meillä ei ole isovanhempia näkynyt seitsemään VUOTEEN vilaukseltakaan, kumpiakaan ei kiinnosta. Suuria ikäluokkia ovat.No niin, otetaanpas mukaan suuret ikäluokat niin saadaan säpinää aikaseksi :D.
Ohis mutta mulla on vauva ja taapero ja mun vanhemmat on suurta ikäluokkaa (70-75v). Ihan normaali ikä olla isovanhempi!
Vierailija kirjoitti:
Sorry.
Ap kirjoittelee tänne itse vastauksia! Että silleen, tämän illan tuumailut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N33
Aivan 100% sama tilanne. Siis ihan yksi yhteen. Vanhempani ei edes tiedä lasteni ikiä, nimet juuri ehkä muistavat ja kerran ovat nähneet lapsemme sukujuhlissa. Ovat EVVK.
Tästä pitäisi puhua enemmän sillä TÄMÄ on sitä nykypäivän isovanhemmuutta. Kaikki lehdet lässyttää siirappisia juttuja ”mummun rakkaista” ja ”mummut hoitaa” mutta tuo ei ole kaikilla totta. Paljon ollut tutkimuksia miten yli 20% isovanhemmista ei ikinä tapaa lapsenlapsia eikö halua olla heidän elämässä mitenkään.
Aina ihmetellään sitä, miksei lapsia synny. Olisiko tässä yksi aika iso syy, kun pitäisi lapsia tehdä täysin ilman tukea ja turvaa omilta vanhemmilta. Aikaisemmat sukupolvet ovat nauttineet isovanhempien avusta ja hoidattaneet lapset milloin missäkin. Nykyään vanhemmuus on paljon vaativampaa ja se pitää tehdä yksin.
Olen satavarma että tää on isoin syy.
Omat vanhemmat sai monta kertaa viikossa apua, viikonloppuisin lapset sai yökylään, sairaat lapset hoiti isovanhempi, koulun lomat hoiti mummot, siis aivan valtavasti saivat apua koko ajan.
Mä en ole saanut koskaan sekuntiakaan apus. Edes hädässä. En edes synnytyksen ajaksi, vaikka tarjosin 300e isovanhemmille siitä. Ilmoittivat että enne auta, meillä on periaate että emme auta kertaakaan.
Sillälailla! Sellainen sukupolvien auttamisen ketju. Itse ottivat kaiken irti ja oman vuoron tullessa sanovat että emme auta ikinä.Arvaa tekisikö mieli sanoa samat sanat (mulla on periaate etten auta ollenkaan!) kun nuo vanhuksena känisee apua ja käskyttävät palvelemaan.
Ja se mummo sai pienimmän mahdollisen kansaeläkkeen! Siksi se oli kertonut lapsilleen eli myös toiselle vanhemmistasi, että töissä kannattaa olla, muuten on vanhana köyhä kuten hän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai näin on asiat.
Ohis mutta mulla on vauva ja taapero ja mun vanhemmat on suurta ikäluokkaa (70-75v). Ihan normaali ikä olla isovanhempi!
Olisko kuitenkin tavallisempaa, että suurin osa vauvojen isovanhemmista on pikkusen nuorempia? Ne isovanhemmat kuitenkin tekivät lapsensa jo yleensä 20-30 ikävuoden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N33
Aivan: "Kunnioita isääsi ja äitiäsi." Eli jos he ovat sanoneet, että eivät halua olla tekemisissä, tulee tätä kunnioittaa, eikä pidä tuppautua heidän seuraansa.
Meillä vauva on etenkin anopin silmäterä. Hän muutti meille heti, kun lähdin synnärille ja ilmoitti, että viipyy niin pitkään kuin tarvitaan. Ollut olohuoneessa majailemassa kohta 3 kk ajan eikä tee elettäkään lähteäkseen, koska me kuulemma tarvitsemme turvaverkkoa eikähän aio meitä hylätä.
Jos jotain positiivista niin nykyvanhemmat, jotka ovat saaneet kokea vanhemmuuden ilman isovanhempien tukea muistavat varmasti omien lastenlastensa kohdalla miltä tuntuu kun ei apua saanut ja ovat itse vahvasti mukana omien lastenlastensa elämässä. Uutta suurta ikäluokkaa odotellessa heh heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai näin on asiat.
Ei olla alkkiksia, ihan tavallisia.
Ja minä tunnen valtavasti muita joilla sama tilanne. Sun otanta on suppea. Tilastoista näkee että yli 20% isovanhemmista ei ole missään väleissä lapsiinsa ja lapsenlapsiinsa.
No kuulut vähemmistöön, jos 20% ei ole tekemisissä ja 80% on tekemisissä. Itse kuulun siihen joukkoon, jonka vanhemmat ovat tekemisissä, samoin kaikki ystäväni ovat läheisissä yhteyksissä vanhempiinsa.
Meilläkään isovanhemmat eivät välittäneet tavata lastamme. Eivät tarjonneet edes hoitoapua silloin kun liittomme oli kriisissä ja tiesivät siitä ja olisimme tarvinneet ensimmäistä kertaa kahdenkeskeistä aikaa selvittää asiat. Päädyimme avioeroon. Surettaa vain lapsen kannalta asiat.
Olen satavarma että tää on isoin syy.
Omat vanhemmat sai monta kertaa viikossa apua, viikonloppuisin lapset sai yökylään, sairaat lapset hoiti isovanhempi, koulun lomat hoiti mummot, siis aivan valtavasti saivat apua koko ajan.
Mä en ole saanut koskaan sekuntiakaan apus. Edes hädässä. En edes synnytyksen ajaksi, vaikka tarjosin 300e isovanhemmille siitä. Ilmoittivat että enne auta, meillä on periaate että emme auta kertaakaan.
Sillälailla! Sellainen sukupolvien auttamisen ketju. Itse ottivat kaiken irti ja oman vuoron tullessa sanovat että emme auta ikinä.
Arvaa tekisikö mieli sanoa samat sanat (mulla on periaate etten auta ollenkaan!) kun nuo vanhuksena känisee apua ja käskyttävät palvelemaan.