Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitaloasuminen ei kiinnosta enää suomalaisia

Vierailija
21.04.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-11891186

Koronavuosi vilkastutti loma-asunnoille tarkoitettujen rantatonttien kauppaa pitkän hiljaiselon jälkeen. Myös kesämökkien ja vanhojen omakotitalojen kaupan kiihtyminen näkyy viime vuoden tilastossa.

Sama suuntaus ei juurikaan näy uusien pientalojen rakentamisessa Uuttamaata lukuun ottamatta. Uudellamaalla vuonna 2020 myönnettyjen uusien omakotitalojen rakennuslupien lukumäärä kääntyi edellisvuoteen verrattuna selvään nousuun.

Muualla maassa rakennuslupien lukumäärässä on jonkin verran vuosittaista vaihtelua suuntaan tai toiseen. Kymmenen vuoden tarkastelujaksolla trendi on ollut selvästi laskeva koko maassa.

Maa urbanisoituu halusitte tai ette.

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, minä pidän tästä. Omakotitalomme on isossa kasvukeskuksen lähiössä ja kyllä tämän myytyä saa. On aika tavistalo. Sellainen, mihin on tavallisillakin ihmisillä varaa. Minä pidän omakotitaloasumisesta. Voisin luopua tästä, jos lanattaisiin mökki maan tasalle ja tehtäisiin sinne uusi luksushuvila, jossa voisin asua pääosin. Sitten riittäisi pieni kaupunkiboksi. Nyt työmatka 8km, mökiltä se olisi 35km. Missään tapauksessa ainoa asuntoni ei voisi olla mikään yhteisasumus. Ei rivarikaan. Voisin asua syrjemmässäkin kuin nyt, mutta lasten takia varmaan pitää kärvistellä täällä ainakin muutama vuosi vielä. Lapsia kohtaan olisi väärin raahata ne johonkin ihan periferiaan asumaan. Minun elämässäni on ulkoilu koiran kanssa, lukeminen, pihanhoito ja työ sekä toivottavasti vielä jonain päivänä matkustaminen taas. En käy muutenkaan teattereissa, vihaan shoppailua, en kaipaa mitään tapahtumia yms.

Vierailija
122/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulle muuttaneilla onnettomilla ei enää ole varaa siihen omakotitaloon. Siksi ne onnettomia ovatkin.

Ihan oharina sen verran, että helsinkiläisen yksiön hinnalla saa todella hienon omakotitalon jostain periferiasta.

Itse olen asunut niin omakotitalossa, paritalossa, rivitalossa ja kerrostalossakin,  ja kaikissa on puolensa. Nykyisin ihan tyytyväisenä kerrostalossa lähellä keskustaa. Juuri tänään ajattelin kampaajalta tullessani, että onpa kiva kun kohta pääsee taas hyvällä omalla tunnolla ravintolaan ja terasseille.

Vaikka omakotitalo on kiva, itse tykkään siitä, että kaikki palvelut on kävelymatkan päässä, ja kaikilla palveluilla tarkoitan erikoissairaanhoitoa, teattereita, museoita, parasta mitä Suomella on tarjota. Joku toinen tykkää enemmän juuri vaikka eläintenhoidosta, kalastuksesta, mitä näitä maaseutuharrastuksia on. Itse muistan miten pitkiä talvet maalla ovat, mitään ei tapahdu, on pimeää ja tylsää. Kaupungissa on kuitenkin talvellakin tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulle muuttaneilla onnettomilla ei enää ole varaa siihen omakotitaloon. Siksi ne onnettomia ovatkin.

Asiahan on juuri toisinpäin!  Ihan vaikka jos on sattunut joskus ostamaan  Kalliosta yksiön, niin sillä saa hyvin hienon omakotitalon melkein mistä vain.  Ehkä ostikin aikoinaan vaikka Munkkiniemestä tai Lauttasaaresta kolmion.  Näillä saa melkein mitä vain.

Kirjoituspöytäni laatikossa on edelleen lehti-ilmoitus - 40 vuotta vanha.   Siinä mainostetaan seitsemän  vuoden vanhaa Toyota -henkilöautoa.  Auton hintapyyntö oli 14 000 mk.  Ostin sen.  Järkyttävä  juttu onkin ilmoitus kääntöpuolella.  Siinä mainostettiin yksiötä Kalliosta, 22 neliötä ja hintapyyntö oli 55 000 mk.  Olisi silloin pitänyt ostaa se yksiö......  eikä toyotaa .....

No tiedät itsekin, että sinusta tuli onneton juoppo Helsinkiin muuton jälkeen. Silläpä tuollaisia laskeskelet.

Aika kummallinen kommentti.  Kerroin vain, että milloin olisi kannattanut tehdä mitäkin.  Etukäteen ei voi tietää tulevaa.  Sen jälkeen rakensin kaksi taloa ns. "hyvälle alueelle" ja olen ostanut kaksi sijoituskaksiota pikkukaupungeista.  Pointti on se, että kukaan ei osaa katsoa kymmenien vuosien päähän. Varmaa taitaa olla vain, että Helsingin yksiöt ovat aina kannattava ostos.

Vierailija
124/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oharina sen verran, että helsinkiläisen yksiön hinnalla saa todella hienon omakotitalon jostain periferiasta.

Itse olen asunut niin omakotitalossa, paritalossa, rivitalossa ja kerrostalossakin,  ja kaikissa on puolensa. Nykyisin ihan tyytyväisenä kerrostalossa lähellä keskustaa. Juuri tänään ajattelin kampaajalta tullessani, että onpa kiva kun kohta pääsee taas hyvällä omalla tunnolla ravintolaan ja terasseille.

Vaikka omakotitalo on kiva, itse tykkään siitä, että kaikki palvelut on kävelymatkan päässä, ja kaikilla palveluilla tarkoitan erikoissairaanhoitoa, teattereita, museoita, parasta mitä Suomella on tarjota. Joku toinen tykkää enemmän juuri vaikka eläintenhoidosta, kalastuksesta, mitä näitä maaseutuharrastuksia on. Itse muistan miten pitkiä talvet maalla ovat, mitään ei tapahdu, on pimeää ja tylsää. Kaupungissa on kuitenkin talvellakin tekemistä.

Unohtui muuten tästä listasta yliopistot, amk, ja työpaikat.

Vierailija
125/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, miten paljon tunteita aihe herättää. Ihan neutraalitkin "En haluaisi asua omakotitalossa" kommentit saa miinusvyöryt. No, onneksi kaikille asumismuodoille löytyy kannattajansa. Itselleni pelkkä ajatus omakotitalosta on ahdistava ja stressaava.

Vierailija
126/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, miten paljon tunteita aihe herättää. Ihan neutraalitkin "En haluaisi asua omakotitalossa" kommentit saa miinusvyöryt. No, onneksi kaikille asumismuodoille löytyy kannattajansa. Itselleni pelkkä ajatus omakotitalosta on ahdistava ja stressaava.

Sama pisti silmään. Onneksi mieltymyksiä on monia - olisihan se kamalaa, jos me kaikki taistelisimme samanlaisista kodeista.

Vierailija
127/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi rahaa pitää autoa ja maksaa mahdollisia remontteja okt:on, niin hyvältähän se kuulostaisi. Ei olisi kauhean kiva kumminkaan koko ajan olla pelko perseessä, että jos auto kosahtaa niin ei saa uutta ja on pulassa tai jos tulee välttämättömän remontin tarvetta, niin ei saa lainaa ja on pulassa.

Halvempia ne okt rempat on kuin kerrostalossa:) Osakas maksaa ne (myös naapuriin tehdyt taloyhtiölle kuuluvat) ihan itse sielläkin.

Asun vuokralla, en maksa mitään remppoja.

Totta kai maksat ylihinnoitellussa vuokrassasi. 🤣

Vierailija
128/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta miten tästä jaksetaan aina vaan kinata! Osa varmaan trolleja mutta joku varmasti tosissaankin. Itse olen asunut monenlaisessa talossa ja paikassa niillä kaikilla on ollut joku tarkoitus. Jos muut on ihan pakotettu asumaan jossain vastenmielisessä paikassa niin otan osaa.

Vierailija
129/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa on kulut/neliö halvemmat kuin kerrostalossa. Sisältäen siis kaiken, myös remontit halvempia.

Ei ainakaan omalla kohdallani pitänyt paikkaansa. Kustannukset nousivat tuntuvasti kerrostalosta omakotitaloon muuttaessani. Kerrostalossa oli muutaman satasen vastike, siinä kaikki. Omakotitalossa on koko ajan joku kohta huoltotoimenpiteitä vailla, viimeisimpänä ulkoseinien huoltomaalaus joka ei todellakaan ollut halpaa. Matkakulut lisääntyivät väistämättä tuntuvasti syrjäisimmän sijainnin vuoksi, kiinteistövero tekee jo yksinään yli satasen kuussa, pelkät lämmityskulut vajaan satasen kuussa. Vesimaksut, jätemaksut jne... Lisäksi ”saa” tehdä pihahommia joita ei ennen ollut lainkaan. Niin, ja toki tämä ei koske kaikkia, mutta itselläni nousi kunnallisveroprosentti parin sadan euron edestä per kk kehyskuntaan muuttaessani. Tietysti olisin voinut voittaa eurojackpotissa ja ostaa taloni Helsingistä, mutta fyrkat eivät siihen riittäneet. En silti valita, nämä olivat kyllä etukäteen tiedossa.

Per neliö? Kerrostaloasunnossasi oli yhtä paljon neliöitä? Tuskin.

Meillä uudessa kerrostalossa 70 neliötä ja hoitovastike 400 e, vesimaksu 20 e / pää ja käyttösähkö noin 50 e / kk.

Uusi omakotitalo 150 neliötä ja kaikki kulut kuussa 500 e. Sisältää verot myös.

Laske neliöhinnan erotus.

Vierailija
130/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin (pirkanmaa) menee omakotitalot, ainakin uudehkot kuumille kiville. Koronan myötä okt-kauppa vilkastunut.

Vierailija
131/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään asua kerrostalossa, tosin minulla on käynyt tuuri. Hiljaiset naapurit, siisti asuinalue ja luonto sekä meri aivan lähellä. Parvekkeelta näkymä metsään. Asun Turussa ja keskustaan matkaa vain muutama kilometri. Tämä asumismuoto sopii minulle, mutta ymmärrän sen, ettei se miellytä kaikkia.

Vierailija
132/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa on kulut/neliö halvemmat kuin kerrostalossa. Sisältäen siis kaiken, myös remontit halvempia.

Ei ainakaan omalla kohdallani pitänyt paikkaansa. Kustannukset nousivat tuntuvasti kerrostalosta omakotitaloon muuttaessani. Kerrostalossa oli muutaman satasen vastike, siinä kaikki. Omakotitalossa on koko ajan joku kohta huoltotoimenpiteitä vailla, viimeisimpänä ulkoseinien huoltomaalaus joka ei todellakaan ollut halpaa. Matkakulut lisääntyivät väistämättä tuntuvasti syrjäisimmän sijainnin vuoksi, kiinteistövero tekee jo yksinään yli satasen kuussa, pelkät lämmityskulut vajaan satasen kuussa. Vesimaksut, jätemaksut jne... Lisäksi ”saa” tehdä pihahommia joita ei ennen ollut lainkaan. Niin, ja toki tämä ei koske kaikkia, mutta itselläni nousi kunnallisveroprosentti parin sadan euron edestä per kk kehyskuntaan muuttaessani. Tietysti olisin voinut voittaa eurojackpotissa ja ostaa taloni Helsingistä, mutta fyrkat eivät siihen riittäneet. En silti valita, nämä olivat kyllä etukäteen tiedossa.

Meillä uudessa kerrostalossa 70 neliötä ja hoitovastike 400 e, vesimaksu 20 e / pää ja käyttösähkö noin 50 e / kk.

Kyllä, itselläni nousi kustannukset per neliö (mainitsemistani syistä), vaikka tuon äskettäin tehdyn n. 10 vuoden välein tarvittavan huoltomaalauksen jättäisi pois laskuista. Samoin aikaa tuhlautuu niin matkoihin kuin piha- ja huoltotöihin eksponentiaalisesti enemmän kuin aiemmassa kaupunkiasunnossani. Silti asun tässä elämäntilanteessani mielummin omakotitalossa, mutta turha näitä syrjäisemmästä sijainnista ja kiinteistön omistamisesta aiheutuvia kustannuksia on ylenmäärin kaunistellakaan.

Vierailija
133/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt itse olen laskeskellut niin omakotitalossa kustannukset per neliö jää jopa puolet pienemmiksi kuin kerrostalossa jäisi. Lisäksi rahaa kuluu vähemmän kaikenlaisiin huvituksiin, kun kotonakin riittää tekemistä eikä tarvitse lähteä kaupungille huvittelemaan. Se on tietysti makuasia kumpi on sitten parempi tapa käyttää aikaansa, jos sieltä omakotitalosta syrjemmältä lähtee joka päivä asioikseen kaupunkiin hakemaan niitä huvituksia niin hintaa tulee. Itse en nykyisessä elämäntilanteessa jaksa ravata missään riennoissa jatkuvasti, rento pihan kuopsutus ja omalla pihalla grillailu sopii ihan hyvin.

Vierailija
134/136 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiahan on juuri toisinpäin!  Ihan vaikka jos on sattunut joskus ostamaan  Kalliosta yksiön, niin sillä saa hyvin hienon omakotitalon melkein mistä vain.  Ehkä ostikin aikoinaan vaikka Munkkiniemestä tai Lauttasaaresta kolmion.  Näillä saa melkein mitä vain.

Kirjoituspöytäni laatikossa on edelleen lehti-ilmoitus - 40 vuotta vanha.   Siinä mainostetaan seitsemän  vuoden vanhaa Toyota -henkilöautoa.  Auton hintapyyntö oli 14 000 mk.  Ostin sen.  Järkyttävä  juttu onkin ilmoitus kääntöpuolella.  Siinä mainostettiin yksiötä Kalliosta, 22 neliötä ja hintapyyntö oli 55 000 mk.  Olisi silloin pitänyt ostaa se yksiö......  eikä toyotaa .....

Ostimme v 79 yksiön Kalliosta hyvältä paikalta 60 tmk, harmi vaan ettei parikymppisinä ollut mahdollisuutta pitää sitä sijoitusasuntona kun muutti isompaan. Olisi tehnyt loistavan tilin!

Vierailija
135/136 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehtaisitko avata kuluja tarkemmin? 400 euron hoitovastike uudesta, 70 neliön asunnosta on ihan älytön. Täällä tuo olisi alle 200 lämmityksen kera. Siksi herääkin kysymys, että onko tämä kerrostalo Helsingissä tms? Ja jos on niin silloin todennäköisesti jo omakotitalon (oletan, että tietenkin saman paikan asuntoja vertaillaan) kiinteistövero on hulppea. 

Vierailija
136/136 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuon kokoisessa 250 e + vesi ja sekin on jo korkea.