Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitaloasuminen ei kiinnosta enää suomalaisia

Vierailija
21.04.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-11891186

Koronavuosi vilkastutti loma-asunnoille tarkoitettujen rantatonttien kauppaa pitkän hiljaiselon jälkeen. Myös kesämökkien ja vanhojen omakotitalojen kaupan kiihtyminen näkyy viime vuoden tilastossa.

Sama suuntaus ei juurikaan näy uusien pientalojen rakentamisessa Uuttamaata lukuun ottamatta. Uudellamaalla vuonna 2020 myönnettyjen uusien omakotitalojen rakennuslupien lukumäärä kääntyi edellisvuoteen verrattuna selvään nousuun.

Muualla maassa rakennuslupien lukumäärässä on jonkin verran vuosittaista vaihtelua suuntaan tai toiseen. Kymmenen vuoden tarkastelujaksolla trendi on ollut selvästi laskeva koko maassa.

Maa urbanisoituu halusitte tai ette.

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli valaiseva kommentti tähän ketjuun, mutta sitä ei julkaistu, joten en voi kertoa teille asiasta mitään.

Pahoja sanoja taisivat olla grynderi ja rakennusvalvonta.😂

Minulla myös.

Kerroin kuinka inhoan ajatustakin kerrostalossa asumisesta, hyi, kuin elukat loukossa, muitten meteliä kuunnellen. Samoin inhoan ajatusta keskustassa asumisesta, ilmansaasteet lyhentävät elinikää ja ennen kaikkea tekevät elämästä kurjaa. Melusaaste on ihmisaivoille hirveä rasite. On tutkittu, että metsässä kävely laskee ihmisen verenpainetta ja vähentää stressiä. Kauhistuttaa myös asuminen ahtaasti, molemmilla lapsillani on isot uudet talot isolla tontilla. Minulla, kun asun yksin on vain 85 neliön talo.

Mode asuu kerrostalossa, hän e siis julkaissut tekstiäni.

Sinua taitaa ärsyttää ihmiset, mutta ei elukat, jota joudut sietämään ja kuuntelemaan niiden meluamista, jopa yöllä.

Itse asun sydäntalven kaupungissa kerrostalossa ja muun ajan maalla okt.

Ja molemmissa on puolensa. Kerrostalossa asuminen on huoletonta ja jopa halvempaa. Ja kaikki palvelut hoituu puh.soitolla. Ja vapaa-ajan voi käyttää harrastuksiin tai mihin kukin haluaa.

Ja okt sitoo ja on itse vastuussa kaikesta ja se on myös kallista tai raadat sitten itse vapaa-ajalla. Ja vaikka asuisi maalla, myös siellä on elämisen äänet, jos ihminen ei niitä aiheuta, niin luonto tekee sen. On paukkupakkaset ja nurkat paukkuvat, jäät pitävät meteliä keväällä, nytkin kyyhkyt kirkuvat, kesällä ei voi pitää ikkunoita auki, kun lokit kirkuvat aamuyöstä ja paskovat kaiken jne.

Ja oma lukunsa on nämä postimerkki-tontit, jossa riidellään naapurin sireeni aidasta jne.

Ehkä sinunkin kannattaisi avartaa elämääsi ja asua kerrostalossa, se antaa ihan uusia näkemyksiä ja saattaisit jopa tykästyä, jos et ole koskaan asunut. Ei se olkkari tai keittiö ole sen kummempi kerrostalossa kuin siellä maalla okt.ssa. Saattaisi sinulla mielipiteet pehmentyä tai ainakin avartaisi elämää.

En tykästy yhteisöasumisern ja en tiedä mitkä eläimet meluavat siellä missä asut, minulle kuuluu lintujen laulu kun ikkunan avaan, muuta ei kuulu. Ei ole kanta-astuja yläkerrassa, ei bileihmistä seinäntakana, ei kuulu muitten vessat ja suihkut, niin kuin täällä noissa kerrotaloketjuissa ihmiset valittaa.

Opiskeluaikana olen kerrostalokurjuuden kokenut, kiitos, en tarvitse enää. Asu sinä, minä asun täällä ja nautin elämästäni.

Vierailija
82/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli valaiseva kommentti tähän ketjuun, mutta sitä ei julkaistu, joten en voi kertoa teille asiasta mitään.

Minulla myös.

Kerroin kuinka inhoan ajatustakin kerrostalossa asumisesta, hyi, kuin elukat loukossa, muitten meteliä kuunnellen. Samoin inhoan ajatusta keskustassa asumisesta, ilmansaasteet lyhentävät elinikää ja ennen kaikkea tekevät elämästä kurjaa. Melusaaste on ihmisaivoille hirveä rasite. On tutkittu, että metsässä kävely laskee ihmisen verenpainetta ja vähentää stressiä. Kauhistuttaa myös asuminen ahtaasti, molemmilla lapsillani on isot uudet talot isolla tontilla. Minulla, kun asun yksin on vain 85 neliön talo.

Sinua taitaa ärsyttää ihmiset, mutta ei elukat, jota joudut sietämään ja kuuntelemaan niiden meluamista, jopa yöllä.

Ja molemmissa on puolensa. Kerrostalossa asuminen on huoletonta ja jopa halvempaa. Ja kaikki palvelut hoituu puh.soitolla. Ja vapaa-ajan voi käyttää harrastuksiin tai mihin kukin haluaa.

Ja okt sitoo ja on itse vastuussa kaikesta ja se on myös kallista tai raadat sitten itse vapaa-ajalla. Ja vaikka asuisi maalla, myös siellä on elämisen äänet, jos ihminen ei niitä aiheuta, niin luonto tekee sen. On paukkupakkaset ja nurkat paukkuvat, jäät pitävät meteliä keväällä, nytkin kyyhkyt kirkuvat, kesällä ei voi pitää ikkunoita auki, kun lokit kirkuvat aamuyöstä ja paskovat kaiken jne.

Ja oma lukunsa on nämä postimerkki-tontit, jossa riidellään naapurin sireeni aidasta jne.

Ehkä sinunkin kannattaisi avartaa elämääsi ja asua kerrostalossa, se antaa ihan uusia näkemyksiä ja saattaisit jopa tykästyä, jos et ole koskaan asunut. Ei se olkkari tai keittiö ole sen kummempi kerrostalossa kuin siellä maalla okt.ssa. Saattaisi sinulla mielipiteet pehmentyä tai ainakin avartaisi elämää.

En ole jolle vastaat, mutta kysyn, että mitkä elukat meluaa siellä sinun maalla. Kuolen nauruun kun tekstiäsi luen. Aikuinen ihminen ja noin höperö. 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän vahvoja tunteita kerrostaloasujat herättävät omakotitaloasujissa. Todella kuluttavan oloista elämää tuomita, kauhistella ja haukkua rumin sanakääntein toisten ihmisten henkilökohtaisia valintoja.

Ei tarvitse viihtyä kerrostalossa. Ei tarvitse asua kerrostalossa. Voi myös sanoa ääneen ettei viihdy eikä halua. Mutta tämä ei ole ihmisen asunto/betonikuutio/hamsterinhäkki/rotat loukussa -purkautuminen kuulostaa hieman ylireagoinnilta...

Vierailija
84/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös.

En tykästy yhteisöasumisern ja en tiedä mitkä eläimet meluavat siellä missä asut, minulle kuuluu lintujen laulu kun ikkunan avaan, muuta ei kuulu. Ei ole kanta-astuja yläkerrassa, ei bileihmistä seinäntakana, ei kuulu muitten vessat ja suihkut, niin kuin täällä noissa kerrotaloketjuissa ihmiset valittaa.

Opiskeluaikana olen kerrostalokurjuuden kokenut, kiitos, en tarvitse enää. Asu sinä, minä asun täällä ja nautin elämästäni.

Tämä, tuttavat ja kaverit jotka asuukerrostaloissa valittaa koko ajan. Aina joku tekee jotakin remppaa,elää väärässätahdissa jne., lista on loputon.

Ja niille vuokralla asujille jotkakehuu, etteivät maksa rempoista mitään. Kyllä maksatte, ja minulle jää vielä voittoakin tiedän asumisesta. Miten ihmiset voi nykyään olla noin tyhmiä, että luulevat saavansa jotain ilmaiseksi. Toki kelaelätit on asia erikseen, niillehän maksetaan kaikki, vaikka eikyllä pitäisi.

Vierailija
85/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös.

En ole jolle vastaat, mutta kysyn, että mitkä elukat meluaa siellä sinun maalla. Kuolen nauruun kun tekstiäsi luen. Aikuinen ihminen ja noin höperö. 😅

Samaa nauroin, että oikein elukat metelöi öisin. Kuolen nauruun.

Vierailija
86/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa uusien omakotitalojen rakentamista ollaan kieltämässä ilmastosyistä. Mun mielestä hyvä suuntaus. 

Suomessakin voisi tulla sama kielto, kerrostalossa tai rivitalossa asuminen on huomattavasti järkevämpää.

Onhan se tällä hetkellä, mutta jos aurinkopaneelit ja maalämpö on joka talossa, eipä niiden lämmittämiseen enää kulu yhtä paljon uusiutumatonta energiaa. Tietenkin verotus tulee jossain vaiheessa nousemaan, koska jostainhan ne rahat on revittävä.

Aika riskaabelia on omakotiasuminen pk-seudun ulkopuolella jos siihen suhtautuu sijoituksena.

Vierailija
87/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, poikkoilevia "uutisia" tosiaan. 

Justiinsa oli juttu noin kuukausi sitten, että uudehkoista omakotitaloista on pulaa markkinoilla ja kaikki menee mitä myyntiin tulee. 

Vierailija
88/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös.

Tämä, tuttavat ja kaverit jotka asuukerrostaloissa valittaa koko ajan. Aina joku tekee jotakin remppaa,elää väärässätahdissa jne., lista on loputon.

Ja niille vuokralla asujille jotkakehuu, etteivät maksa rempoista mitään. Kyllä maksatte, ja minulle jää vielä voittoakin tiedän asumisesta. Miten ihmiset voi nykyään olla noin tyhmiä, että luulevat saavansa jotain ilmaiseksi. Toki kelaelätit on asia erikseen, niillehän maksetaan kaikki, vaikka eikyllä pitäisi.

Tämö!

Niin tuttua, jatkuva valitus, aina on joku asua surkeasti. Ei omassa kodissaan asuminen saa olla muitten melujen sieltämistä. Rauha pitääolla ja vapaus.

Mutta jos joku tykkää niin ei ole minulta pois, minua ei sellaiseen saa. Inhottaa ajatuskin.

Vierailija
89/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkän rakennuslupien määrä kerro mitään, kiinnostaako suomalaisia okt asuminen vai ei, vaan vertailu pitäisi tehdä jo olemassa olevien kiinteistöjen perusteella, jotka ovat asumiskelpoisia.

Suomessa on viimeisen 30v aikana rakennettu enemmän, kuin Suomen historiassa koskaan.

Ja miksi rakennettaisiin uutta, kun on vapaana entisestä rakennuskannasta tyhjillään asuntoja ja odottaa ostajaa. Asuntoja on enemmän, mitä ihmiset tarvitsevat.

Tämä. Asuntoja tyhjänä satoja tuhansia, ja myös isoissa kaupungeissa. Esim. Tampereella on tyhjänä 10 000 asuntoa eikä todellakaan ole helppoa löytää vuokralaisia. Ja täällä tilanne on vielä erinomainen. Mielenkiintoista tulee olemaan nähdä, miten paljon persnettoa ok-asujat tekevät 10 vuoden aikajänteellä kun kiinteistöverot ja maan vuokrat nousevat samaan tahtiin kun siirrytään energiamuotoihin, joita ei enää voi verottaa kuoliaaksi.

Vierailija
90/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron vähän omakotitalon töistä.  Kesällä pitää leikata nurmikko noin 10 päivän välein.  Talvella pitää luoda lumet suunnilleen 50-200 neliömetrin alalta sattumanvaraisin välein.  Siinä tulee vähän hiki ja syke nousee mutta se on terveellistä.  Molemmat hommat on ihan mukavia, vastaa kuntosalikäyntiä.   Siinä ovat ne tärkeimmät jatkuavat hommat.  Oikeasti.

Sitten joskus kahdenkymmenen vuoden välein pitää ehkä maalata jotain.  Isompia remontteja ei osaakaan tai ehkä ei edes saakaan tehdä itse.  Nämä ovat silti halpoja verrattuna kerrostalon yhtiövastikkeeseen.  Omakotitalon putkiremontti maksaa noin 10 000 euroa,  Kerrostalossa se on noin 1000 euroa/m2, yksiövaltaisessa Kalliossa jopa 1500 euroa/m2.  Syy kustannseroon on se, että kivisessä kerrostalossa joudutaan purkamaan paljon rakentaita.

Vierailija
91/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aku ankka ja Teppo tulppukin ovat koko ajan tukkanuottasilla okt naapureina. Tosielämässäkö se on pelkkää autuutta?

Vierailija
92/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa kiinnostaa, osaa ei

Turha tästä jauhaa

Vierailija
93/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi saatiin omakotitalo myytyä pois. Ei koskaan enää rahareikää ja työleiriä meille, kymmenen vuotta siinä kärvisteltiin. Ihanaa oli ehkä ensimmäinen puoli vuotta, sen jälkeen silmät aukesivat.[/quot

Kerroppa lisää!En ole ikinä ymmärtänyt mikä työleiri on ok-talo jonkun mielestä.Kesällä nurmikonleikkuu,ei juuri muuta.Kiva asustella velattomassa talossa ,ei kyllä kärvistellä.Kysyntää on alueella paljon,jopa kymppitonneja enemmän tarjotaan kuin on pyyntihinta.Mutta ei tod.myydä.

Vierailija
94/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vaihtaa Vantaalla olevan kerrostalokolmioni sadan kilometrin päässä olevaan omakotitaloon. 

Talousvaikutukset:  Nykyisen asuntoni arvo nousee joka kuukausi noin 700 euroa (muuten, tämä on totta ollut näin viimeiset kymmenen vuotta), eli siis jään loppuelämäni aikana tappiolle jos myyn.   Tulevan omakotitaloni arvo tulee pysymään ennalla tai laskee.  Taloon pitää suhtautua kuin autoon, jonka arvo laskee.  Käyttötavara. 

Elämänlaatuvaikutkset:  Tulevassa asunnossani voin lämmittää saunan millon tahansa.  Voin soittaa pianoa milloin haluan ja miten huonosti halua.  Voin kasvattaa pihalla  mitä haluan.  Kukaan ei tule selostamaan mitä pitäisi tehdä.

Vierailija
95/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä36048 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi saatiin omakotitalo myytyä pois. Ei koskaan enää rahareikää ja työleiriä meille, kymmenen vuotta siinä kärvisteltiin. Ihanaa oli ehkä ensimmäinen puoli vuotta, sen jälkeen silmät aukesivat.[/quot

Kerroppa lisää!En ole ikinä ymmärtänyt mikä työleiri on ok-talo jonkun mielestä.Kesällä nurmikonleikkuu,ei juuri muuta.Kiva asustella velattomassa talossa ,ei kyllä kärvistellä.Kysyntää on alueella paljon,jopa kymppitonneja enemmän tarjotaan kuin on pyyntihinta.Mutta ei tod.myydä.

Teillä on varmaankin aika uusi talo?

Vierailija
96/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen pitkän linjan syrjäseutujen ja maaseudun autioittaminen alkaa kantaa hedelmää. Kaavoitusmääräykset ja kaavoitusviranomaiset ovat saaneet kitkettyä syrjäisten omakotitalojen rakentamisen varakkaiden yksinoikeudeksi - joutuvat jotain tekemään ja tarkistamaankin niin lypsävät ainakin hyvät varat kun "joutuvat" töihin.

Vierailija
97/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään ehdottomasti omakotitalosta, mutta se on keskellä kaupunkia.

Vierailija
98/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän vahvoja tunteita kerrostaloasujat herättävät omakotitaloasujissa. Todella kuluttavan oloista elämää tuomita, kauhistella ja haukkua rumin sanakääntein toisten ihmisten henkilökohtaisia valintoja.

Ei tarvitse viihtyä kerrostalossa. Ei tarvitse asua kerrostalossa. Voi myös sanoa ääneen ettei viihdy eikä halua. Mutta tämä ei ole ihmisen asunto/betonikuutio/hamsterinhäkki/rotat loukussa -purkautuminen kuulostaa hieman ylireagoinnilta...

Jaa, minusta taas näyttää toisin päin. Omakotitalossa on kaikki väärin, elukatkin mölisee. 😂 ja kaikki on kallista ja vuokralainen ei maksa remppoja.

Kyllä maksaa, joka ikisen euron jonka asuntoihini pistän, maksaa vuokralainen ja otan vielä voittoakin.

Lukekaa noita valitusketjuja, missäkerrostaloasujat valittaa kaikesta, ihan kaikesta. Kun on omatalo isolla tontilla,ei kukaan tule sanomaan ettet saa tehdä noin ja näin, kyllä saan.

Vierailija
99/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitan pianoa. Siksi OKT.

Vierailija
100/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

proman kirjoitti:

Onko edes ihmisarvoista elämää asua muussa kuin omakotitalossa isolla pihalla.Käyn välillä parilla kaverilla jotka asuu kerrostalossa ja ei ole ihmisen elämää se.Ihmisten pinoaminen päällekkäin kuin rotat..

Tirsk. Rakennutin ison, itse suunnitellun talon isolle tontille. Ihan hirveää. Ei ikinä enää, kiitos! Varsinkin jos asuu kerrostalossa keskustassa niin se on kyllä mukavaa elämää. Nimenomaan elämää, toisin kuin siellä isolla tontilla, pahimmillaan 20 kilsaa keskustaan. Nyt kompromissina rivitalo, mutta joskus takaisin keskustaan.